Hop til indhold

Valg efter hvad hunden skal bruges til;)

Gæst kleo
 Share

Recommended Posts

Udledt af en anden tråd, hvis du skal bruge en jagthund ville du så købe af brugslinjer eller udstillingslinjer?

det samme gør sig gældende hvis der er tale om en hund til hundesport fx ipo, ville du købe af udstillings eller brugslinjer.

er der forskel, kan en lab. Af udstillingslinjer blive en lige så god jagthund som en af jagtlinjer?

jeg mener at man skal købe en hund der passer til ens behov, jeg har jo købt cocker af jagtlinjer ikke fordi jeg skal på jagt, men fordi jeg skal træne seriøst med min hund og cocker af udstillingslinjer ofte er udstyret med ret meget pels og et noget roligere temperament ;)

men kan det være ligegyldigt? Kan en hund af udstillingslinjer være en lige så god jagt/brugshund som en af jagt/brugs linjer?

hvad mener du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine labber er hunde af udstillingslinjer..

Fætre med canadiske/amerikanske linjer på en side. Jeg behøver vist ikke at fortælle at ingen der, har den mindste brugsprøve..

Den anden side er nææsten ens. Chabal's far er kuldbror til Cody's morfar. Begge hanhunde der er blevet brugt på jagt, markprøver og den ene som godkendt schweiss-hund.

Mine drenge kan sagtens gå på jagt og opfylde mine behov.

Chabal har dog kun været på en enkelt, da han var lidt for ivrig og hans unge hoved ikke magter opgaven endnu

Cody er en effektiv apportør.

Drive, det gider han ikke. Fair nok, hans gener siger apporterende jagthund. ( Min onkel rammer nok mere rigtig, når han siger at han er magelig )

Men til gengæld så har han kun travlt med at holde øje med hvad der falder ved skud. I stedet for at rende i 3 meter høje siv og intet se.

Så fin fordeling. Der er 2-3 hønsehunde, der klarer drevet. Cody henter flest fugle hjem, fordi han ser hvor de lander

Hvis jeg var jæger af hjertet, ville jeg aldrig købe en af udstillingslinjer.

Men som en all-round hund, der er udstillingslinjerne altså nemmere at dele hverdag med. Og jeg har haft begge dele, så jeg ved godt hvad jeg udtaler mig om.

Bare Chabal nu, som er helt ektrem arbejdsliderlig af en udstillingshund at være.

Han kan ikke gå en uge uden at blive psykisk motioneret og udfordret. Så bliver han virkelig rastløs og pisse irriterende.

Cody er mere tænd/sluk

Han bliver aldrig rastløs. Og træning kan da være meget sjovt. Kolde optøet fugle er dog lidt :badr::badr:

Jagt.. Så er han på og en hel anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil købe udstillingslinier (surprise)

Rettelse: jeg har udstillingslinier

Kan en udstillingshund blive lige så god som en af rene jagtlinier. Ja det tror jeg sagtens den kan hvis du lægger arbejdet i den. Men du får mere "foræret" med en af jagtlinier.

Vi bruger vores på jagt, men der er ingen af os der går på jagt flere gange om ugen hele jagtsæsonen. Jeg tilstræber dog at komme på markprøver med dem, for trods alt at vise flaget at udstillingstypen godt kan bruges. Men jeg lægger ikke tusindvis af træningstimer i det overhovedet.

Jeg går også schweiss med dem. Her går vi måske et spor engang om måneden. Igen... der lægges ikke enormt meget tid i det, men vi formår alligevel at bestå prøverne. Så det er ikke sådan at udstillingstypen kræver vanvittig arbejdsindsats.

Pelsmæssigt, jo så er der mere. Nogen linier mere end andre. De jeg har der ikke udstilles har alle fået en labradorklip.

i

Link til indlæg
Del på andre sites

Udledt af en anden tråd, hvis du skal bruge en jagthund ville du så købe af brugslinjer eller udstillingslinjer?

det samme gør sig gældende hvis der er tale om en hund til hundesport fx ipo, ville du købe af udstillings eller brugslinjer.

er der forskel, kan en lab. Af udstillingslinjer blive en lige så god jagthund som en af jagtlinjer?

jeg mener at man skal købe en hund der passer til ens behov, jeg har jo købt cocker af jagtlinjer ikke fordi jeg skal på jagt, men fordi jeg skal træne seriøst med min hund og cocker af udstillingslinjer ofte er udstyret med ret meget pels og et noget roligere temperament ;)

men kan det være ligegyldigt? Kan en hund af udstillingslinjer være en lige så god jagt/brugshund som en af jagt/brugs linjer?

hvad mener du?

Brugslinjer da :-D

Bobo er nok det, der svarer til udstillingslinjer. Han har ingen stamtavle, så jeg kan jo ikke sige det præcist, men han er tungere og kraftigere end en hund af jagtlinjer. Og selvom han er vildt glad for at lave noget og apportere, så ville han aldrig kunne klare en hel dag på jagt. Eller jo, han ville knokle for mig så længe jeg bad ham om det, men det ville være anstrengende for ham til sidst, tror jeg. Hvorimod en lettere hund ville kunne holde noget længere, tænker jeg.

Og det ville jeg også vælge, hvis jeg skulle bruge en anden race til noget seriøst. Jeg ville f.eks. aldrig vælge en højavlsschæfer, hvis jeg ville træne med den. Eller en kæmpe Rottweiler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egenskaber og størrelse hænger vel ikke altid sammen. Jeg tør vædde på du kan finde en lille let model, med dårligere egenskaber end en af de tungere ;-)

Og selvfølgelig skal man da udvælge race/linje/individ ud fra det formål man har med indkøbet, hvis ellers man er bevidst om hvad det er man vil med sin hund på forhnd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den store vi passer nu er af irske linier og nok så luxus jagt afstamning. Hun er stor som et lokomotiv og hun er langt fra en god jagthund, men alligevel er hun jo elsket og bliver brugt det hun formår.

Den gamle af vores er kryds af irske og alm linier, begge forældre jagthunde - hun er let, lille og elegant.

Den lille glæder vi os så til at se, for ingen af forældrene er kæmpe store, men jeg forventer hun bliver lidt større end den gamle af vores - og dog, for hun er kort benet.

Hvis ikke det var fordi jeg frygtede hvad der var blandet i og frygtede dårlige albuer og hofter, så havde jeg ingen grund til en hund med papire - for mig er det en sikkerhed for at generne er tjekket for fejl.

Papirene viser mig ikke hvad hunden ender med at lære og når vi ikke har brug for højt plan af noget. Så vælger jeg der hvor der er god mavefornemmelse og der er gode forældre. Så kan det være lige de linier de vil ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Ja modsat chr så vælger jeg hunde af brugslinjer, hvilket nok kommer som en overraskelse for nogle :fornaermet:

Selv mine agilityhunde kommer fra hyrdemaskiner og ikke af sports/agilitylinjer.

Jeg går ud fra at de bedste arbejdshunde, er øhhh arbejdshundene. Grunden til jeg godt kan lide den type hund jeg nu vælge, bunder formentligt i nogle egenskaber den type hund har, pga deres arbejde.

Jeg møder ofte udstillingshunde, som har dårligt temp. uden impulskontrol og som ikke naturligt arbejder. Dette er vigtigt for mig, jeg har haft masser af gode udstillingshunde, er endda blevet nr 1 til dm i agility med en engang, så det er ikke at de ikke dur, der er bare meget nemmere at få en hund af arbejdslinjer til at give den max, altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja modsat chr så vælger jeg hunde af brugslinjer, hvilket nok kommer som en overraskelse for nogle :fornaermet:

Selv mine agilityhunde kommer fra hyrdemaskiner og ikke af sports/agilitylinjer.

Jeg går ud fra at de bedste arbejdshunde, er øhhh arbejdshundene. Grunden til jeg godt kan lide den type hund jeg nu vælge, bunder formentligt i nogle egenskaber den type hund har, pga deres arbejde.

Jeg møder ofte udstillingshunde, som har dårligt temp. uden impulskontrol og som ikke naturligt arbejder. Dette er vigtigt for mig, jeg har haft masser af gode udstillingshunde, er endda blevet nr 1 til dm i agility med en engang, så det er ikke at de ikke dur, der er bare meget nemmere at få en hund af arbejdslinjer til at give den max, altid.

Må bare erklære mig enig - Kunne ikke have skrevet det bedre selv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er airedales heldigvis ikke delt på den måde - men hvis man ønsker at bruge sin hund både til udstilling & jagt / brugsarbejde ( alt efter race ) skal man vel gå efter en kombination af begge dele ?

Så får du hverken fugl eller fisk. SÅ nej. Kort og godt.

Og så er jeg iøvrigt lodret uenig i at jagtlabberne skulle være sværere at have med at gøre hvis der går et par dage mellem at man laver noget med dem. Hvis dét er tilfældet, med den hund man nu engang står med, så skyldes det ofte én af 2 ting. Enten har man ikke brugt kræfter nok på øvelsen "ro", eller man har ikke brugt kræfter nok på øvelsen "sluk".

En sjælden gang imellem skyldes det individdet eller linjerne i hunden, altså generne.

Tværtom støder jeg oftere på labber af udstillinjer hvor sluk-knappen tilsyneladende ikke fungerer, ikke eksisterer, eller ikke rigtig vil installeres. Det første og sidste skyldes så nok mest førerfejl, ganske som det vil gøre ved ejere af jagtlabber.

Nu færdes jeg mest blandt folk der har med jagtlinjer at gøre, og fælles ved dem jeg kender ér at det dælme ikke er sikkert det er hver uge der sker noget for hunden. Heller ikke hver anden uge. ELler tredje for den sags skyld.

Andet end at hunden lige får en gåtur histen og pisten, og der bliver kastet lidt bold osv med den og hygget og hvad har vi.

Og sjovt nok trives de alle fint med dét.

Noget andet der også er fælles for disse folk, ér at de har lagt mange overvejelser, kræfter og tid i at træne ro, og sluk. Og det ér så vidt jeg kan bedømme det, dér hvor mange folk fejler eller slet ikke får det gjort. Uanset hvilken hund det måtte dreje sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Så får du hverken fugl eller fisk. SÅ nej. Kort og godt.

Og så er jeg iøvrigt lodret uenig i at jagtlabberne skulle være sværere at have med at gøre hvis der går et par dage mellem at man laver noget med dem. Hvis dét er tilfældet, med den hund man nu engang står med, så skyldes det ofte én af 2 ting. Enten har man ikke brugt kræfter nok på øvelsen "ro", eller man har ikke brugt kræfter nok på øvelsen "sluk".

En sjælden gang imellem skyldes det individdet eller linjerne i hunden, altså generne.

Tværtom støder jeg oftere på labber af udstillinjer hvor sluk-knappen tilsyneladende ikke fungerer, ikke eksisterer, eller ikke rigtig vil installeres. Det første og sidste skyldes så nok mest førerfejl, ganske som det vil gøre ved ejere af jagtlabber.

Nu færdes jeg mest blandt folk der har med jagtlinjer at gøre, og fælles ved dem jeg kender ér at det dælme ikke er sikkert det er hver uge der sker noget for hunden. Heller ikke hver anden uge. ELler tredje for den sags skyld.

Andet end at hunden lige får en gåtur histen og pisten, og der :genert:bliver kastet lidt bold osv med den og hygget og hvad har vi.

Og sjovt nok trives de alle fint med dét.

Noget andet der også er fælles for disse folk, ér at de har lagt mange overvejelser, kræfter og tid i at træne ro, og sluk. Og det ér så vidt jeg kan bedømme det, dér hvor mange folk fejler eller slet ikke får det gjort. Uanset hvilken hund det måtte dreje sig om.

Jeg tror du har ret. Nu har jeg en lab af hver slags. En udstilling den brune og en af jagtlinier den sorte. Den brune var ligeså fræk og ivrig som den lille er. Og dengang viste jeg ikke meget om sluk funktionen :stupid:

Det har jeg så trænet med den lille som er efter jagtlinier og det virker.

Jeg mener sagtens at en udstillings lab kan ligeså meget som en af jagtlinier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Nogle udstillingshunde kan godt have nogenlunde intakte brugsegenskaber.

Har selv bestilt en dobermann af udstillingslinjer, men begge forældre har IPO I og hunde i tavlen har også IPO III og andre brugsprøver.

Da det er min første brugshund har jeg valgt udstillingslinje for at få en hund som ikke er for "ekstrem" i dens behov for arbejde - jeg vil mene at min kommende hun sagtens vil kunne arbejde og få en IPO III hvis jeg vil arbejde for det.

Udstillingslinje bør ikke udelukke gode brugsegenskaber og heller ikke omvendt. - dog kommer du uden tvivl an på racen.

Hundens karakter er ligeså vigtigt for dens egenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

individet spiller selvfølgelig også ind, men som generel regel... skal jeg bruge en arbejdshund, så ville jeg vælge efter arbejdslinier, hvad end det være sig hyrde-, jagt- eller brugshund... også selvom det arbejde jeg skulle bruge den til ikke nødvendigvis var det den var skabt til...

Nu er det selvfølgelig rent akademisk her i huset, eftersom jeg har to små blandinger. Men hvis jeg nogensinde får min vilje mht nr 3 ;-) så bliver det en jagt-model

Link til indlæg
Del på andre sites

fik da vist forøvrigt slet ikke svaret på trådens egentlige topic.

Jeg vælger jagtlinjer. Uanset om jeg skulle bruge hunden til jagt, eller som ren familiehund, og årsagen er egentlig ret simpel; Det er labradorens egenskaber som apporterende jagthund, der har gjort den så velegenet til alt andet, så nem, så blød og føjelig, så ukompliceret, så let trænbar og meget mere.

hvorfor så vælge en hund der ikke er avlet efter de egenskaber?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg fik vist heller ikke svaret på spørgsmålet :-)

Men denne gang valgte jeg bevidst en af jagtlinier, da jeg har planer om at starte på jagthundetræning med ham, så derfor blev det lige ham ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men skal en udstillings hund ikke bestå en brugsprøve ? for at kunne blive udstillingschampion , spørger den uvidende - det synes jeg da jeg har læst , ialfald hos DKK .

Hos labberne skal de bestå enten en kvalifikationsprøve eller have fået en 1. præmie i begynderklassen på en B-prøve

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vælge udstillingslinie indtil den dag de mentalt bliver ændret for meget (det mener jeg faktisk allerede er ved at ske for labben nu). Den dag skal jeg nok til at have blandingshunde. En hund af arbejdslinier får jeg aldrig brug for og jeg gider ikke den intensitet der er i dem (ofte synes jeg de kommer til at virke lidt halvdumme og lidt indadvendte). Thailo havde det faktisk som ung og jeg knoklede som en hest for at få det væk og er nærmest blevet allergisk overfor det. Derfor undrer det mig meget at nogle ligefrem beder om det. :lol:

Jeg synes der er gået lidt mode i at have "racerbils-hunde" (især herinde) og sjovt nok virker det som om hunde af udstillingslinier ikke længere har udholdenheden, energien, lysten, eller hvad det nu er man mener der gør, at de ikke kan følge med deres ejere længere. For det må jo være ejernes krav/ evner de ikke kan leve op til, eller?. På mig virker det i hvert fald som om træningsmetoderne, det sociale samspil osv. lidt er taget ud af ligningen. :vedikke:

....... Og i det hele taget er det ret svært at beskrive hvorfor man foretrækker det ene fremfor det andet uden at få trådt folk over tæerne (kan jeg godt se når jeg læser hvad jeg selv har skrevet). :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vælge udstillingslinie indtil den dag de mentalt bliver ændret for meget (det mener jeg faktisk allerede er ved at ske for labben nu). Den dag skal jeg nok til at have blandingshunde. En hund af arbejdslinier får jeg aldrig brug for og jeg gider ikke den intensitet der er i dem (ofte synes jeg de kommer til at virke lidt halvdumme og lidt indadvendte). Thailo havde det faktisk som ung og jeg knoklede som en hest for at få det væk og er nærmest blevet allergisk overfor det. Derfor undrer det mig meget at nogle ligefrem beder om det. :lol:

Jeg synes der er gået lidt mode i at have "racerbils-hunde" (især herinde) og sjovt nok virker det som om hunde af udstillingslinier ikke længere har udholdenheden, energien, lysten, eller hvad det nu er man mener der gør, at de ikke kan følge med deres ejere længere. For det må jo være ejernes krav/ evner de ikke kan leve op til, eller?. På mig virker det i hvert fald som om træningsmetoderne, det sociale samspil osv. ligesom er taget ud af ligningen. :vedikke:

....... Og i det hele taget er det ret svært at beskrive hvorfor man foretrækker det ene fremfor det andet uden at få trådt folk over tæerne (kan jeg godt se når jeg læser hvad jeg selv har skrevet). :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo flere forskellige racer, men hvis jeg skal tage den sidst ankomne race som er welsh'en, min tæve som er 3 år, købte jeg til at skulle bruges på jagt, hendes mor blev brugt aktivt, hendes farmor og hendes faster, blev/bli'r brugt på jagtprøver, og jeg skal love for, at hun har energien på plads, når der skal arbejdes, og hun vidste hurtigt, hvad hendes job var.

Jeg købte så senere en hanhund i samme race, rene udstillings linjer, som skulle bruges til det, han blev købt til. Han henter gerne fugle, men bliver på ingen måde, tændt af fugle på samme måde, som min tæve, og er egentlig ligeglad.

Jeg har nu et afkom fra min tæve, og en hanhund der primært er udstillingshund, men også bliver trænet på jagtlige ting, da han elsker at apportere.

Den lille nye, har sin mors passion for fugle (hun er 6 mdr.), og hun er lyst apportør som sin far, så jeg ville helt klart vælge fra linjer med jagtlyst i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men skal en udstillings hund ikke bestå en brugsprøve ? for at kunne blive udstillingschampion , spørger den uvidende - det synes jeg da jeg har læst , ialfald hos DKK .

Desværre er der flere og flere brugsracer, der intet prøvekrav har til deres champions.

Vi har i Januar haft en kæmpe diskution på racens årsmøde, fordi en flok udstillere pludselig mente at vi skal have indført en DKCH(U) hos labberne..

Jeg behøver vel ikke at nævne at deres hunde ville opnå titlen samme dato den ville blive indført

Golden fik índført der samme år tilbage. Siden hen er der kommet 37 champions uden prøve og 6 eller 7 med prøve.

Jeg må også indrømme at jeg har følt mig dybt til grin, de gange jeg har været i BIG-konkurrencer.

Størstedelen af gruppen med apporterende jagthund, burde snart flytte over i selskabs gruppen.

Det er de færreste i den gruppe, der villle kunne gå på jagt eller prøve lørdag, og videre til udstilling søndag

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er der flere og flere brugsracer, der intet prøvekrav har til deres champions.

Vi har i Januar haft en kæmpe diskution på racens årsmøde, fordi en flok udstillere pludselig mente at vi skal have indført en DKCH(U) hos labberne..

Jeg behøver vel ikke at nævne at deres hunde ville opnå titlen samme dato den ville blive indført

Golden fik índført der samme år tilbage. Siden hen er der kommet 37 champions uden prøve og 6 eller 7 med prøve.

Jeg må også indrømme at jeg har følt mig dybt til grin, de gange jeg har været i BIG-konkurrencer.

Størstedelen af gruppen med apporterende jagthund, burde snart flytte over i selskabs gruppen.

Det er de færreste i den gruppe, der villle kunne gå på jagt eller prøve lørdag, og videre til udstilling søndag

Spaniels fik DKUCH indført for 7-8 år tiden. Det er en af de sorteste dage i klubbens historie.

og for god ordens skyld.... hvis du har stået i gruppen samtidig med en af mine hunde, så har de altså prøve :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg gerne være den første til a indrømme at regler hvad angår championater og placeringer ifm. udstilling af retrieverracerne, der fatter jeg hat.

Jeg ved dog det samme som er skrevet allerede, at labberne skal have enten kval.-prøve eller 1.ste præmie begynderklasse B-prøve. Ved dog ikke om det er nok med én 1.ste præmie eller én kval.-prøve?? Lablover?

Anyhoo. Jeg mener kravet er for lavt sat. Alt for lavt sat. Kval.-prøven har jeg tidligere beskrevet som værende tæt på meningsløs, måske endda nærmende sig latterlig (undskyld til dem der føler sig trådt på af dén udtalelse) og det mener jeg stadig den ér.

Og én 1.ste præmie i en begynderklasse siger absolut intet om hvorvidt hunden rent faktisk duer til noget; Som jeg beskrev andetsteds så kan hunden have haft en heldig dag, og uanset hvor ringe hund eller fører ér, så er det vel bare et spørgsmål om at stille hunden nok gange, så må der på et tidspunkt være en 1ste præmie imellem.

Jeg så hellere at kravet var sat en anelse højere. Måske noget i stil med 3x 1ste præmie åben klasse B-prøve, ved mindst 2 forskellige dommere. Så har hund og fører for det mindste bevist at det ikke bare var én heldig dag, og i kraft af den åbne klasse, at hunden rent faktisk formår at markere et par fugle af gangen og bringe dem hjem, at den er dirigerbar, og besidder et fornuftigt søg.

Men det er sikkert drømmetænkning, for jeg tvivler på man får udstillingsfolket som samlebetegnelse helt generelt med på dén idé.

Ja så så jeg iøvrigt også gerne at brugsklassen på udstillingerne rent faktisk var for brugshundene. ALtså at kravene for deltagelse dér blev sat markant op. Derved ville man også få jagtfolket til at interessere sig lidt mere for dén verden. Kig blot mod de stående hunderacer en gang, dér kan de finde ud af den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg gerne være den første til a indrømme at regler hvad angår championater og placeringer ifm. udstilling af retrieverracerne, der fatter jeg hat.

Jeg ved dog det samme som er skrevet allerede, at labberne skal have enten kval.-prøve eller 1.ste præmie begynderklasse B-prøve. Ved dog ikke om det er nok med én 1.ste præmie eller én kval.-prøve?? Lablover?

Anyhoo. Jeg mener kravet er for lavt sat. Alt for lavt sat. Kval.-prøven har jeg tidligere beskrevet som værende tæt på meningsløs, måske endda nærmende sig latterlig (undskyld til dem der føler sig trådt på af dén udtalelse) og det mener jeg stadig den ér.

Og én 1.ste præmie i en begynderklasse siger absolut intet om hvorvidt hunden rent faktisk duer til noget; Som jeg beskrev andetsteds så kan hunden have haft en heldig dag, og uanset hvor ringe hund eller fører ér, så er det vel bare et spørgsmål om at stille hunden nok gange, så må der på et tidspunkt være en 1ste præmie imellem.

Jeg så hellere at kravet var sat en anelse højere. Måske noget i stil med 3x 1ste præmie åben klasse B-prøve, ved mindst 2 forskellige dommere. Så har hund og fører for det mindste bevist at det ikke bare var én heldig dag, og i kraft af den åbne klasse, at hunden rent faktisk formår at markere et par fugle af gangen og bringe dem hjem, at den er dirigerbar, og besidder et fornuftigt søg.

Men det er sikkert drømmetænkning, for jeg tvivler på man får udstillingsfolket som samlebetegnelse helt generelt med på dén idé.

Ja så så jeg iøvrigt også gerne at brugsklassen på udstillingerne rent faktisk var for brugshundene. ALtså at kravene for deltagelse dér blev sat markant op. Derved ville man også få jagtfolket til at interessere sig lidt mere for dén verden. Kig blot mod de stående hunderacer en gang, dér kan de finde ud af den slags.

Nu er det sjove så bare at da jeg var til mit første årsmøde for 3-4 år siden, havde en rigtig god ven (udstillingsmand) forelagt et forslag om at kval-prøven skulle afskaffes, idet at vi både havde vores markprøver og udstillinger til at opnå kravene.

Jeg støttede fuld op om kravet, da jeg stadig synes den er alt for nem og hverken giver overblik om korrekt udseende eller brugsegenskaber

Det blev stærkt nedstemt, da 3/4 dele af de fremmødte var markprøvefolk, der IKKE ville af med den prøve.

Ja, de har det sværere på udstilling. Men de skal opnå et GOOD og jeg har stadig til gode at se en ordentlig lab af jagtlinjer blive snydt for sin rette præmiering.

Ja, jeg har set nogle der har opnået sufficient og også en diskvalifikation. Men det var dæleme også de yderlige i jagtlinjerne, der var så milevidt fra racebeskrivelsen man overhovedet kunne komme.

Den ene mente dommeren burde DNA-testes, da han havde svært ved at tro at den var renracet

Jeg mener jo så lidt som dig, bare i den anden grøft, at brugs- og jagtchampions skal have opnået deres udstillingspræmieringer af minimum 2 forskellige dommer.

Der er nogle dommere i DK, der ikke burde dømme, da jeg mener det grænser op til "interessekonflikt". Skal man dømme efter racestandarten, eller fordi man ved at det er en brugshund, der skal have sit GOOD, så den kan få sit championat?

Men når alt kommer til alt.. Brugs/jagtchampion har intet med udseende at gøre.

En dansk champion er et eksteriør championat og har intet med brugsegenskaber at gøre.

Vi skal bare være glade for at vi i hvert fald et års tid endnu har prøvekravet pålagt den titel

Vi er et af de eneste lande i hele FCI, der stadig kun har en titel med prøvekrav. Finland har også, men det skal bare være en godkendt præmiering på officiel prøve.

Så kan jeg sige at om der var nok så mange klasser for jagtfolket, så vil dommeren altid være den samme. Gult bånd i den ene eller anden klasse, tvivler jeg på vil få jagtfolket til at deltage

Og i de stående racer, er der heller ikke den markante opdeling i typerne af hundene, som vi har hos labberne og Golden.

Sjovt nok, så har flatter, cheaser og curly jo heller ikke den tydelige forskel

Link til indlæg
Del på andre sites