Hop til indhold

Joggere med hunde.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Normalt har jeg et lidt anstrengt forhold til joggere der løber med hund. Ofte er deres hunde nervøse ved at løbe forbi en og det kan jo ikke undre nogen, for det bliver ofte overladt til dem selv at finde ud af at komme forbi, fordi løberen ikke har tid til at stoppe op. Men i går mødte jeg sgu en jogger der ikke havde lagt hjernen da han tog sit pulsur på.

Shandie og jeg går på en sti og bagfra kommer der en mand løbende med en kleiner (tror jeg det var). Hunden er foran manden men standser op og ser lidt utryg ud. Han rejser børster, markerer, kigger sig tilbage men går forsigtigt fremad da han ser at hans far er med. Jeg får fat i Shandies halsbånd og indstiller mig på at vente til de er løbet forbi, men hunden får lov til at komme hen til os og jeg slipper derfor min.

Hundene løber i strakt galop hen ad stien, skulder mod skulder med masser af "numseskubben" og det er tydeligt at hanhunden er lettet over at det var en damehund han mødte. Total sød og høflig hund. :lun: Joggeren er slået over i gang og går lidt foran mig. Jeg tror manden holder pause og måske også godt kan se at hans hund hygger sig, så jeg går bare efter ham, men pludselig spørger han mig: tror du din hund kommer hen til dig igen?. Ja, det vil jeg da tro, svarer jeg. Lige i det øjeblik stopper Shandie op fordi hun synes de er kommet for langt væk. Nå hun tøver, siger han. Ja, svarer jeg og kalder ind, og manden løber videre (så fik jeg også lige afprøvet indkald forbi et løbende menneske, det havde jeg nu ikke lige tænkt at jeg ville have afprøvet endnu, men det gik fint).*tørrer sveden af panden- smiley*

Bagefter tænkte jeg at jeg i det mindste burde have sagt tak fordi han havde taget hensyn til at min hund var ung (det fortalte jeg inden hans hund kom hen, mest for at advare om en evt. lidt voldsom hilsen) og at jeg måske burde have kaldt på min hund lidt før, men som sagt troede jeg bare han tog en pause. Jeg bliver bare så glad når jeg møder sådan en løbende hundeejer, for ofte har jeg sgu lyst til at sparke dem ned (hvis jeg da kunne indhente dem) når de bare løber forbi og overlader ansvaret for at det går godt, til andre.

Hvordan ser det ud med løbende hundeejere med løse hunde hvor I bor?. Og hvordan tackler I situationen når folk bare løber videre uden at have deres hund med, hvis I da oplever det. Eller den lidt sjovere, hvis deres hund tager jeres med. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet to gange, at Dexter er blevet taget med af en jogger med hund.. Dexter er ikke længere fri i noget der kan kategoriseres som skov :lol:

Har også selv været der da hunden var lille. Blev taget med bukserne nede da 2 border collies kom spurtende forbi mig bagfra. Med Shandie ude foran var der dømt indkaldsfiasko, så jeg prøvede ikke engang at kalde. Råbte dog lidt sludder a´la: hey Shandie, du husker lige mig den gumpetunge, ikk'?, og jeg bor i Birkerød hvis det er,... i håb om at joggeren kunne forstå at min hund ikke sådan bare liiiige havde til hensigt at lade den fest gå sin næse forbi, men det hjalp selvfølgelig ikke. Heldigvis vendte kræet selv tilbage til mig, for jeg havde jo ikke en chance for at løbe dem op.

Mødte den samme jogger gående i skoven et par uger senere og stak lidt til hende om at jeg havde fundet min hund igen, men konen svarede bare at det jo ikke er sådan når man har en ung hund der ikke har lært at komme når man kalder. Vil jeg huske hendes ansigt indtil den dag hun kommer gående med en ny hvalp?. Ja, :slem: og jeg er allerede gået i træning for at lære min hund at det er sjovt at jagte pinde. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet det en gang på en strand, Kleo var 4-5 mdr og så glad, en dame med en Golden strøg tæt forbi og efter dem min lille Kleo, det var umuligt at råbe hende op og jeg styrtede efter men kunne på ingen måde følge med, til sidst skreg jeg så højt jeg kunne " så stop da for fanden" løbe fjolset stoppe og jeg kune pustede og stønnende få min lille hund i snor! Det var sidste gang jeg havde en løs hund når indkaldte ikke var 100 procent i orden og afprøvet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker når løbere løber forbi min hund med musik i ørerne, og ikke hverken ser eller hører, at deres hund er ved at komme op at slås med min, selvom vi trækker helt væk og jeg stiller mig foran, og beder den anden hund skride.

Jeg elsker endnu mere, når de først vender sig om og fatter hvad der foregår, når jeg er kommet dertil at jeg tramper i jorden og "skælder ud" på deres hund, som forsøger knurrende at snige sig hen til min bange hund, --- hvorefter de bliver sure over den medfart, jeg giver deres hund.

Men jeg elsker aller mest, at når jeg svarer at de skal holde styr på deres hund, så er deres respons: "SLAP DOG AF".

Så er omtrent her, jeg fysisk må forlade samtalen, for ikke at risikere en plettet straffeattest. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet problemer med joggere. Jeg har også mine med ude at løbe og de opsøger ikke andre. Jeg har en enkelt gang fået en ekstra hund med på tur - den løb heldigvis hjem efter nogle hundrede meter. Mine egne bliver enten kommanderet foran eller bagved, når vi passerer andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Løbere med hund er absolut en af vores hadeobjekter!

Generelt burde mennesker tage et kursus inden de begynder at begive sig ud blandt andre hurtigere end 5 km/t.. Dette kursus skal have som mål at lære dem at vise hensyn, instalere en stopknap der virker når de kan se at der ikke er plads til at de løber eller kører fordi og når der er potientielle problemer forude, så som at der står en hundejer der forsøger at få sin hund i snor/væk fra stien inden de bliver løbet ned.

Det sidste gælder så især når løberen har hund med selv, som de slet ikke ser forsøger at løse et problem med at kommer forbi en anden hund. Der ville løberen kunne forebygge mange konflikter ved simpelthen bare at sætte farten ned til gang, mens der blev passeret.

For ikke så længe siden var jeg i hundeskov med mysla. En hundeskov hvor der også kommer mange andre, løbere, barnevogne med mere. Som regel rigtig hyggeligt. Vi har så lige passeret en lille terrier der stå ved sin ejer som står og snakker med en anden skovgæst. Foran os kommer en løber med en labrador. Jeg kalder mysla med mig ind til siden og belønner hende for at ignorere løbenede hund, hvilket hun finder lidt svært. terrier står stadig på stien og ejer har ryggen mod mig og løber.

Det ender så med at labben pludseligt stopper op ved terrier for at undgå den og løber er ved at falde over begge dele, hvorved hun skælder terrier ejeren ud over at han står på stien!

Undskyld dame, han havde ikke set dig komme og DU havde ALLE chancer for at sætte farten ned til gang og bare gå forbi, så ville din hund også få en mulighed for at være høflig i sin optræden. Der var endda fint med plads til den anden side på stien, men nej, man kan åbenbart ikke vige en tomme fra sin planlagte rute.. SUK

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi har hundene med ude og løbe tager vi som regel i skoven. Her hedder reglen at vi ALTID stopper op ved mødet med andre hunde, så der er tid til at hilse. Viser især Ninja tegn på utryghed ved den/de fremmede hund/e, løber vi uden at stoppe op. Ninja placerer sig selv på plads på den side af mig der vender væk fra hunden, sådan at jeg er imellem, og vi passerer uden problemer.

Løber andre hunde med os, stopper vi op og giver ejeren en chance for indkald eller afhentning af hunden, medmindre hundene leger. Sker dette ikke, fortsætter vi. Så må de selv finde deres hund når den er træt af at løbe efter os. Generer hunden Mollie eller Ninja får den besked på at smutte.

Herinde i byen passerer vi andre hunde uden at stoppe op. Dog sørger vi altid for at have hundene på modsatte side af os, så de er længst væk fra den fremmede hund, og også har plads omkring sig ved overhaling.

Vi har aldrig oplevet problemer ved at have hundene med på tur, men jeg kan selvfølgelig ikke vide om andre hundeejere har bandet og svovlet af os, og mener vi har fået forlagt hjernen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, vi har været i skoven uden at møde minimum en løber. De fleste er uden hunde, men der er også nogen med hunde.

De stopper op og lader hunden hilse. Jeg går dog ind til siden, så snart jeg ser løbere. Jeg ved selv, hvor hårdt det kan være at skulle stoppe og starte igen, når man løber.

Hundene er dog i snor, da det er påkrævet i skoven.

Men nej, ingen problemer med løbere her:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg var tilgengæld blevet ret gal, hvis jeg havde oplevet det du beskriver. Når jeg holder min hund eller dækker den af, når andre passerer, så skal de ikke opsøge mine.

Hvis hunden er venlig stemt er jeg normalt ligeglad, men nu går vi som regel også kun i hundeskov og der skal man altså åbne munden hvis man vil undgå kontakt mellem hundene,.. også selvom man har snor på. Den uskrevne regel kender folk heromkring overhovedet ikke. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste problem vi har haft med løbere er at de tror de ejer hele stien og nægter at rykke bare en milimeter til siden, så jeg må som regel stå helt ude i en busk med hundene mens de passerer.

Dem med hund er som regel flinkere. Selvom hunden er løs og mine skælder ud har jeg kun oplevet hunde der virkede til at nyde løbeturen, holdte sig på den modsatte side af ejer end os og totalt ignorere mine hunde.

Cyklister med hund derimod! De er utroligt dårlige til at bruge ringklokken heromkring. Mine hunde får ofte en ordentlig forskrækkelse og bliver rigtig sure når en anden hund kommer styrtende tæt forbi bagfra og ejerne hiver bare hundene med videre selvom de bliver utrygge.

Vi har en mand i byen der altid cykler med sin staffordshire. Han bandede og svovlede af mig den anden dag han cyklede forbi med en snerrende hund og mine gjorde udfald. Jeg havde ikke nået at korte snorende ind, men hvad han åbenbart ikke tænkte over var at bruge ringklokken. Jeg gik i venstre side af vejen, så havde ikke lige forudset der kunne komme cyklist med hund bagfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste problem vi har haft med løbere er at de tror de ejer hele stien og nægter at rykke bare en milimeter til siden, så jeg må som regel stå helt ude i en busk med hundene mens de passerer.

Dem med hund er som regel flinkere. Selvom hunden er løs og mine skælder ud har jeg kun oplevet hunde der virkede til at nyde løbeturen, holdte sig på den modsatte side af ejer end os og totalt ignorere mine hunde.

Cyklister med hund derimod! De er utroligt dårlige til at bruge ringklokken heromkring. Mine hunde får ofte en ordentlig forskrækkelse og bliver rigtig sure når en anden hund kommer styrtende tæt forbi bagfra og ejerne hiver bare hundene med videre selvom de bliver utrygge.

Vi har en mand i byen der altid cykler med sin staffordshire. Han bandede og svovlede af mig den anden dag han cyklede forbi med en snerrende hund og mine gjorde udfald. Jeg havde ikke nået at korte snorende ind, men hvad han åbenbart ikke tænkte over var at bruge ringklokken. Jeg gik i venstre side af vejen, så havde ikke lige forudset der kunne komme cyklist med hund bagfra.

Cirka det samme jeg oplever. Og for mig gælder det altså cykllister generelt - især folk på mountainbike! Hold nu op alle de gangen jeg har fået en ufrivillig galop på rideturen pga. sådan en klaphat på mountainbike!

Link til indlæg
Del på andre sites

Cirka det samme jeg oplever. Og for mig gælder det altså cykllister generelt - især folk på mountainbike! Hold nu op alle de gangen jeg har fået en ufrivillig galop på rideturen pga. sådan en klaphat på mountainbike!

Nu gør jeg det igen og det er virkelig ikke med vilje, men jeg har det lige omvendt. Joggere er helt sikkert mere ligeglade med deres hunde end cyklister er med deres hunde (dem møder jeg dog ikke så tit) men de mountainbike ryttere vi har i bl.a. Geelskov, synes jeg tager hensyn og takker pænt når man trækker ind til siden med sin hund. Jeg får rigtig mange kommentarer om hvor dejligt det er at jeg ikke bare lader min hund løbe ud foran dem og de der er for forpustede til at tale smiler og nikker. Privat cyklisterne der bruger skoven som genvej tilgengæld, Jesus Maria hvor de er nogle klaphatte sommetider, de buldrer afsted (ofte i stramme sparkedragter på racercykler) og agerer som om vi andre vandrer rundt midt på en vej på en etape i Tour de France.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu gør jeg det igen og det er virkelig ikke med vilje, men jeg har det lige omvendt. Joggere er helt sikkert mere ligeglade med deres hunde end cyklister er med deres hunde (dem møder jeg dog ikke så tit) men de mountainbike ryttere vi har i bl.a. Geelskov, synes jeg tager hensyn og takker pænt når man trækker ind til siden med sin hund. Jeg får rigtig mange kommentarer om hvor dejligt det er at jeg ikke bare lader min hund løbe ud foran dem og de der er for forpustede til at tale smiler og nikker. Privat cyklisterne der bruger skoven som genvej tilgengæld, Jesus Maria hvor de er nogle klaphatte sommetider, de buldrer afsted (ofte i stramme sparkedragter på racercykler) og agerer som om vi andre vandrer rundt midt på en vej på en etape i Tour de France.

Ej det er virkelig underligt - pudsigt! Vi har haft enorme problemer med mountainbikere i nordjylland. Lodsejerforeningerne i regionen er ved at gå ud af deres gode skind - har hørt flere lege med tanken om alternativ anvendelse af haglbøssen.

Senest har en stor forening arrangeret et gigantisk løb i Hammer Bakker (hvor mine forældre bor) uden at indhente tilladelse. De endte med at måtte finde et andet sted, for lodsejerne er rasende. De kører på dyrevekslerne, de generer andre brugere af skoven osv. osv. Jeg har virkelig fået respekt for dem, når de kommer drønende bagfra. Når jeg taler med dem, så viser det sig ofte at de ikke tænker over at de er til gene. Jeg oplever at de bare bruger naturen som en ren forhindringsbane.

Vi er begyndt at lave deciderede stier til dem flere steder i kommunen, det letter forhåbentlig lidt på problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det er virkelig underligt - pudsigt! Vi har haft enorme problemer med mountainbikere i nordjylland. Lodsejerforeningerne i regionen er ved at gå ud af deres gode skind - har hørt flere lege med tanken om alternativ anvendelse af haglbøssen.

Senest har en stor forening arrangeret et gigantisk løb i Hammer Bakker (hvor mine forældre bor) uden at indhente tilladelse. De endte med at måtte finde et andet sted, for lodsejerne er rasende. De kører på dyrevekslerne, de generer andre brugere af skoven osv. osv. Jeg har virkelig fået respekt for dem, når de kommer drønende bagfra. Når jeg taler med dem, så viser det sig ofte at de ikke tænker over at de er til gene. Jeg oplever at de bare bruger naturen som en ren forhindringsbane.

Vi er begyndt at lave deciderede stier til dem flere steder i kommunen, det letter forhåbentlig lidt på problemet.

Det er jo en forholdsvis ny sport der vokser mega hurtigt og vi har sandelig også haft problemer heromkring. Der er malet små pletter på træerne hvor deres ruter ligger og det synes jeg er en god løsning, for så ved man hvor man skal udvise forsigtighed. Sommetider cykler de ikke kun på ruterne, men så ved de også godt at de er på afveje og kører anderledes hensynsfuldt. Der var snak om at det ville blive forbudt at køre på cykel i skoven, så deres forening har gjort meget for at oplyse om pli og god opførsel ude i skovene og det ser ud til at de bliver hørt.

Selvfølgelig er der også idioter der kører mountainbikes, men langt henad vejen er de søde og smilende selvom folk ikke altid når at få samlet deres hunde sammen (det kan jo ske især hvis en stor flok hunde er igang med at lege). Jeg håber det også smitter af ovre i Jydeland, for det er nu rarest at kunne færdes i skoven uden at skulle skændes med folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo en forholdsvis ny sport der vokser mega hurtigt og vi har sandelig også haft problemer heromkring. Der er malet små pletter på træerne hvor deres ruter ligger og det synes jeg er en god løsning, for så ved man hvor man skal udvise forsigtighed. Sommetider cykler de ikke kun på ruterne, men så ved de også godt at de er på afveje og kører anderledes hensynsfuldt. Der var snak om at det ville blive forbudt at køre på cykel i skoven, så deres forening har gjort meget for at oplyse om pli og god opførsel ude i skovene og det ser ud til at de bliver hørt.

Selvfølgelig er der også idioter der kører mountainbikes, men langt henad vejen er de søde og smilende selvom folk ikke altid når at få samlet deres hunde sammen (det kan jo ske især hvis en stor flok hunde er igang med at lege). Jeg håber det også smitter af ovre i Jydeland, for det er nu rarest at kunne færdes i skoven uden at skulle skændes med folk.

Det er nemlig rarest! Desværre har de klubber der er her ikke udvist samme omhu. De kører bare og er ret ligeglade. Det ville være super hvis vi kunne få lidt af samme indstilling heroppe. Altså jeg galoperer heller ikke forbi folk i skoven - det er almindelig pli at vise hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg galoperer heller ikke forbi folk i skoven - det er almindelig pli at vise hensyn.

Det gør jeg heller ikke. :lol:

Ej, jeg holder da også min hund fra andre jeg kan se ikke er interesseret i hende, når de går forbi, og prøver at være til mindst mulig gene for andre (så render man ikke ind i konflikter). Men jeg bliver stiktosset hvis jeg bliver bedt om det,... men det er en anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg heller ikke. :lol:

Ej, jeg holder da også min hund fra andre jeg kan se ikke er interesseret i hende, når de går forbi, og prøver at være til mindst mulig gene for andre (så render man ikke ind i konflikter). Men jeg bliver stiktosset hvis jeg bliver bedt om det,... men det er en anden sag.

Det kunne de ellers være festligt hvis du gjorde... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites