Umulia Besvaret August 17, 2013 Rapporter Share Besvaret August 17, 2013 Al avl er for egen vindings skyld.Selv om man beholder hele kuldet, så er det for egen vindings skyld. Det kan jo aldrig være for hverken tæve eller hanhund skyld De fleste laver kuld ud fra at beholde den bedste. Til udstilling eller prøver. Igen for konkurrencens skyld Hvad de fleste gør kommer ikke diskussionen ved. De fleste avler uetisk. Selvfølgelig avler man ikke for tævens eller hanhundens skyld. Men man kunne godt gøre det for racens, for brugsegenskabernes skyld. Man er nødt til at avle på hunde, der er bærere af sygdomme. Ellers står man til sidst tilbage med en race der måske er sund, men ligner røv og nøgler. F.eks. er omtrendt halvdelen af DK's labrador, bærere af en genetisk sygdom. Heldigvis kan vi teste for dem og parre med en fri partner Det er en diskussion om etik. Eksteriør har intet med sagen at gøre. Rent etisk set er det bedøvende ligegyldigt hvad en hund ligner, så længe den ikke er deform. De fleste af de brugsracer, vi har i dag, ser ud som de gør, fordi de før tiden er blevet brugt til meget specifikke arbejdsopgaver, og derfor har udviklet et ensartet udseende. En Labrador holder ikke op med at ligne en Labrador, fordi man stopper med at avle efter eksteriør. De fleste af de eksteriørkrav, der stilles i dag, er kommet til efter at udstillingsavlen tog overhånd, og brugsegenskaberne blev nedprioriteret. Det ville kun være sundt at afskaffe dem. Hvis man har en stærk sund linje, med eksteriør og brugsegenskaber i orden. Hvorfor så avle ud af af de egenskaber og risikere at få katten i sækken?For at undgå indavl% på måske 2-3% Jeg har lagt hanhund til linjeavl (2,3% i 4 generationer) med hans oldemor som udgangspunkt. En af de bedste tæver, vi nogensinde har haft i dansk labrador-avl. Super sundhed på afkom og mor til 13 champions. Før man opnår en god linie, skal man avle alt "skidtet" ud af den. Det betyder en masse "affaldshunde", nogle med en meget uheldig kombination af gener. Hvad er der sket med disse hunde, før linien nåede så vidt som til at producere den "perfekte" tæve? De er også liv. Der er en dokumenteret risiko ved indavl. Hvad med de individer, der taber i gen-lotteriet? Ja, man kan hente sæd i udlandet og meget andet. Men det koster kassen. Tapning og forsendelse + betaling til hanhund. Så nærmer vi os 12-13.000,-Så er der ingen garanti for at man for valuta for pengene. Tæven kan gå tom eller der kommer 3 hvalpe. Så lad være med at avle Hvad opdrætterne har af økonomiske, logistiske og andre problemer er da sagen uvedkommende. Hvis man ikke kan leve op til kravene for ordentlig etisk avl, må man lade være med at avle. Hvis man har hovedet med i avlen, så betyder det ingenting.Man må også godt parre en affected hund. Men kun med en partner, der er testet fri. Man skal ikke blive hysterisk og udelukke bærere fra avlen. Så giver man racen dødsstødet i stedet. Ikke hvis racen har en ordentlig genpulje. Men ja, de racer, der ikke er så mange individer af, og hvor opdrætterne i årevis har avlet på sygelighed, har et problem. Måske er de bedst tjent med at uddø. Som en anden også har nævnt - hvis man parrer en bære med en ikke-bærer, sender man stadig det syge gen videre til kommende generationer. Og der dukker altid nye genetiske sygdomme op, og til sidst kan man kun parre med en lille håndfuld hanner. Hvor er vi så henne..?? Nye sygdomme kommer ind i racerne pga. indavl og ensidig avl på eksteriør. Så det er man selv herre over. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 17, 2013 Rapporter Share Besvaret August 17, 2013 Det er en diskussion om etik. Eksteriør har intet med sagen at gøre. Rent etisk set er det bedøvende ligegyldigt hvad en hund ligner, så længe den ikke er deform. De fleste af de brugsracer, vi har i dag, ser ud som de gør, fordi de før tiden er blevet brugt til meget specifikke arbejdsopgaver, og derfor har udviklet et ensartet udseende. En Labrador holder ikke op med at ligne en Labrador, fordi man stopper med at avle efter eksteriør. De fleste af de eksteriørkrav, der stilles i dag, er kommet til efter at udstillingsavlen tog overhånd, og brugsegenskaberne blev nedprioriteret. Det ville kun være sundt at afskaffe dem. Nu er det jo ikke kun eksteriør-delen man avler ud fra. Nu nævnte jeg bare det som udgangspunkt. Jagtlinjerne er jo også plaget af de samme gen-sygdomme. Men der bruger man jo også stadig de bedste hanner, selvom de er bærere. Man vil ikke miste de gode arbejdsegenskaber. Og efter en hel weekend i selskab med markprøvelinjer i alle udgaver, så kan jeg fortælle at det har betydning med eksteriør. Når du står med en hund, der kun på papiret kan gå for en lab. Så er det på tide at kigge på racestandarten igen. Og den har ikke forandret sig meget. Den bliver bare fortolket forkert. Jeg har sgi også svært ved at finde punkterne, hvor der står "hoved som en Rottweiler" i standarten Så lad være med at avle Hvad opdrætterne har af økonomiske, logistiske og andre problemer er da sagen uvedkommende. Hvis man ikke kan leve op til kravene for ordentlig etisk avl, må man lade være med at avle.. Det er de færreste, der ser det som uetisk at lave kontrolleres avl med gen-sygdomme, der kræver 2 defekte gener Ikke hvis racen har en ordentlig genpulje. Men ja, de racer, der ikke er så mange individer af, og hvor opdrætterne i årevis har avlet på sygelighed, har et problem. Måske er de bedst tjent med at uddø.Som en anden også har nævnt - hvis man parrer en bære med en ikke-bærer, sender man stadig det syge gen videre til kommende generationer.. Labrador har søreme rigelig i genpuljen. Problemer er jo igen, at forskere hele tiden finder ukendte sygdomme at teste for. Så ja., Der er avlet på syge hunde uden symptomer i flere generationer. Man har jo ikke vidst bedre Men de kommende generationer bliver jo ikke syge. De bliver avlet med den viden vi har fået, som forhindrer at lave affected hunde Nye sygdomme kommer ind i racerne pga. indavl og ensidig avl på eksteriør. Så det er man selv herre over. Nu er det igen at det ikke er nye sygdomme. Vi er bare bedre til at teste og finde dem, der altid har været der Og de er at finde i begge typer hunde i alle lande, på alle kontinenter. Så indavl skal ikke ha skylden for det. Jo, hvis man daterer det tilbage ruder konge var knægt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret August 17, 2013 Rapporter Share Besvaret August 17, 2013 Eneste årsag til at man nu ved man avler på en bærer, er at der nu kan gentestes for det. Førhen måtte man forsøge at undgå linjer med f.eks pra, som jo desværre først dukker op når hunden bliver gammel. Crap min hund havde PRA og har nu lavet 20 kuld uden vi vidste det. At avle på bærer er ikke noget problem, og så længe nogle andre ting opvejer, så er jeg bedøvende ligeglad. En bære og en fri, kommer aldrig til at give problemer, hvis vi skal avle fuldstændig på alt, så er der ingen hunde tilbage. Jeg har 8 hanhunde, ikke en er egnet til avl. Jeg har mange kriterier der skal opfyldes, men desværre synes de flest at de har de mest fantastiske hunde. Mine hanhunde er udgået af avl pga. lyd, bære, "løbskhed", hd, arbejder ikke men nok kraft etc. Jeg er sikker på, at den dag jeg finder en avlshan, så er den mageløs, men det lader vente på sig (og nok evigt) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret August 17, 2013 Rapporter Share Besvaret August 17, 2013 Jo større genpol, dets absolut bedre. Så hellere tage den lange, men sikre vej, hvor man hele tiden bruger det bedste. I stedet for måske at kassere det, fordi hvalpene ikke absolut bliver fri. I sidste ende vil man stå med noget bedre, sundere og mere genrigt. Men det er jo netop, hvad man ikke gør ved - af økonomiske årsager - at avle på retrievere, som er bærere af noget skidt, skønt man kunne købe sig til avlsdyr, der ikke er bærere? Og så netop med lige den race, hvor det formelig vrimler med individer, lige dér kunne man vel nok have råd til at avle rent? Men selvfølgelig skal man stræbe efter at alle avlsdyr bliver frie på et tidspunkt. Det tidspunkt kommer nok aldrig for mange opdrættere, så længe der er penge involveret. Jeg kender i hvert fald nogle eksemplarer, som slår om sig med en masse fine hensigtserklæringer, men som lukker øjnene for både D- og E-hofter, fordi "temperamentet er simpelthen SÅ godt hos denne hund, at det simpelthen MÅ videregives. Desuden kan man jo efterfølgende avle sig ud af HD-problemet, såfremt det skulle opstå hos hvalpene. Det kan man godt styre". Ja, goddaw. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret August 17, 2013 Rapporter Share Besvaret August 17, 2013 Men det er jo netop, hvad man ikke gør ved - af økonomiske årsager - at avle på retrievere, som er bærere af noget skidt, skønt man kunne købe sig til avlsdyr, der ikke er bærere? Og så netop med lige den race, hvor det formelig vrimler med individer, lige dér kunne man vel nok have råd til at avle rent? Jeg tror så ikke, at labradors ville have godt af, at man fjernede halvdelen af alle individerne. De bør nyde godt af det og udnytte det, men ikke så vidt som dit forslag. For den anden halvdel er selvsagt ikke fri for bærere af forskellige sygdomme. Så imo, vælg de bedste hunde og kombinér dem på bedste vis og behold dermed den størst mulige genpol med de sundest mulige dyr - og hav gentesten i baghånden, så ved du, hvad du i hvert fald IKKE skal parre med. Gentesten er kun en belastning økonomisk set for opdrætteren, men ikke for racen - medmindre man skrotter alt, der er bærere. Mange opdrættere vil jo netop stræbe mod at avle frie dyr, så de undgår at skulle betale gentest ved næste generation. DET ser jeg som en fare, desværre. Det tidspunkt kommer nok aldrig for mange opdrættere, så længe der er penge involveret. Jeg kender i hvert fald nogle eksemplarer, som slår om sig med en masse fine hensigtserklæringer, men som lukker øjnene for både D- og E-hofter, fordi "temperamentet er simpelthen SÅ godt hos denne hund, at det simpelthen MÅ videregives. Desuden kan man jo efterfølgende avle sig ud af HD-problemet, såfremt det skulle opstå hos hvalpene. Det kan man godt styre". Ja, goddaw. Ja, goddaw - HD kan man ingenlunde styre og det er netop der, hvor gentesten kan komme til hjælp. For så har man måske en bærer, der er ekstrem god HD-mæssigt. Vupti. Par den til en fri og blandt de to-tre bedste i kuldet er der nok en fri. Og hvis de bedste alle er bærere, så klarer man den i nok i næste generation osv. Intet varer evigt, når det ikke får overhånd - så længe man bare sørger for at tjekke Og på den måde går man i sidste ende ikke på kompromis med noget. Giver jeg mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret August 17, 2013 Rapporter Share Besvaret August 17, 2013 Men det er jo netop, hvad man ikke gør ved - af økonomiske årsager - at avle på retrievere, som er bærere af noget skidt, skønt man kunne købe sig til avlsdyr, der ikke er bærere? Og så netop med lige den race, hvor det formelig vrimler med individer, lige dér kunne man vel nok have råd til at avle rent? Det tidspunkt kommer nok aldrig for mange opdrættere, så længe der er penge involveret. Jeg kender i hvert fald nogle eksemplarer, som slår om sig med en masse fine hensigtserklæringer, men som lukker øjnene for både D- og E-hofter, fordi "temperamentet er simpelthen SÅ godt hos denne hund, at det simpelthen MÅ videregives. Desuden kan man jo efterfølgende avle sig ud af HD-problemet, såfremt det skulle opstå hos hvalpene. Det kan man godt styre". Ja, goddaw. Ja vi er så totalt uenige (altså ja ja) Hvis vi kun vil avle fri-fri på de retriever vi har, ingen knogle problemer have, fuld tandsæt, ingen kryptocide, ingen lyd, ingen dværgvækst (som man også lige har fundet genet for) mageløse arbejdsegenskaber, så selv om der er mange labberdeller, så er der ikke nok, til at undgå indavl. Hvis en hund har EN D hofte ingen i 15 led tilbage har hd, og alt andet siger mageløs hund på alle distancer, så er jeg helt rolig. Du kan ikke avle dig ud af alt, men den viden vi har i dag. www.labrador-retriever.dk Her er noget af det vi ved i dag, f.eks er dværgvækst ikke med på den liste og andre ting vi har kendskab til i dag. Så sæt du bare igang med at finde en der er ren i alle henseender, og som desuden selvfølelig her temprament og arbejdsegenskaber i vinderklasse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret August 18, 2013 Rapporter Share Besvaret August 18, 2013 Ja vi er så totalt uenige (altså ja ja) Hvis vi kun vil avle fri-fri på de retriever vi har, ingen knogle problemer have, fuld tandsæt, ingen kryptocide, ingen lyd, ingen dværgvækst (som man også lige har fundet genet for) mageløse arbejdsegenskaber, så selv om der er mange labberdeller, så er der ikke nok, til at undgå indavl. Hvis en hund har EN D hofte ingen i 15 led tilbage har hd, og alt andet siger mageløs hund på alle distancer, så er jeg helt rolig. Du kan ikke avle dig ud af alt, men den viden vi har i dag. www.labrador-retriever.dk Her er noget af det vi ved i dag, f.eks er dværgvækst ikke med på den liste og andre ting vi har kendskab til i dag. Så sæt du bare igang med at finde en der er ren i alle henseender, og som desuden selvfølelig her temprament og arbejdsegenskaber i vinderklasse. Desvære kender jeg til en der lige har lavet et kuld hvalpe på en far med dværgvækst og man kan intet gøre. Håber bare køberne bliver skræmte af at forældrene ikke af hofte og albue tjekket. Nåååå ja det er nemlig FINE jagtlinier, bortset fra de to der er parret:damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 18, 2013 Rapporter Share Besvaret August 18, 2013 Desvære kender jeg til en der lige har lavet et kuld hvalpe på en far med dværgvækst og man kan intet gøre.Håber bare køberne bliver skræmte af at forældrene ikke af hofte og albue tjekket. Nåååå ja det er nemlig FINE jagtlinier, bortset fra de to der er parret:damn: Hvordan ved man er den har dværgvækst, når den ikke engang er røntgenfotograferet? Er begge forældre testet affected? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret August 18, 2013 Rapporter Share Besvaret August 18, 2013 Jeg ved bare at de ikke er testet for hofter og albuer og at ejeren har fortalt at avler har budt dem kompensation af prisen pga han har tydelig dværgvækst. Har slet ikke turde spørge mere ind til det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 18, 2013 Rapporter Share Besvaret August 18, 2013 Jeg ved bare at de ikke er testet for hofter og albuer og at ejeren har fortalt at avler har budt dem kompensation af prisen pga han har tydelig dværgvækst.Har slet ikke turde spørge mere ind til det. Ja, hvis den har tydelig dværgvækst, så forstår jeg det heller ikke. Så kan ejerne jo selv se problemet. Og at de så lader den parre utestede partnere. Det jo helt hul i hovedet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret August 18, 2013 Rapporter Share Besvaret August 18, 2013 Ja, hvis den har tydelig dværgvækst, så forstår jeg det heller ikke.Så kan ejerne jo selv se problemet. Og at de så lader den parre utestede partnere. Det jo helt hul i hovedet Ja desværre. Men der var jo penge i det for dem med hanhunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret August 19, 2013 Rapporter Share Besvaret August 19, 2013 Dværgvækst kan ses, så kan ikke fatte at nogle køber hund efter det og bruger det i avl. Men desværre der findes altid brodne kar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret August 19, 2013 Rapporter Share Besvaret August 19, 2013 Ja det er meget tydeligt. Desværre ser køber jo ikke hanhunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret August 19, 2013 Rapporter Share Besvaret August 19, 2013 Jeg har nu set de flest hanhunde jeg køber hund efter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 19, 2013 Rapporter Share Besvaret August 19, 2013 Jeg har nu set de flest hanhunde jeg køber hund efter Ikke nødvendigvis set lige ved hvalpekøbet, men set og hørt om inden hvalpen er bestilt bestemt;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Hvordan ved man er den har dværgvækst, når den ikke engang er røntgenfotograferet? Er begge forældre testet affected? Den er da dværg !! Ha Ha ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts