Gæst Vibeke Ankersen Skrevet August 20, 2013 Rapporter Share Skrevet August 20, 2013 Hej alle Jeg har lige fået en hvalp hjem for lidt over en uge siden. I starten var hun så rolig og havde det helt fint med at gå tur. Nu løber hun væk når hun ser selen vi bruger og når vi er ude at gå, så sætter hun sig ofte og vil ikke videre, nogengange lægger hun sig ned. Hun er meget glad for at løbe frit rundt og kommer når vi kalder. Hun er ellers meget glad og tryg ved os. Hun lægger sig konstant på ryggen og vil ages på maven. Er det trods, usikkerhed eller hvad? Håber meget I kan hjælpe. Vi har prøvet med tålmodighed, godbider mv. I søndags var vi til hvalpetræning for første gang og hun var super hele vejen igennem og fik kun ros af underviser. Leger fint med andre hunde og hilser venligt på både hunde og mennesker. Bedste hilsner fra Vibeke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Prøv at skifte selen ud, brug evnt bare et godt bredt halsbånd;) rigtig mange hvalpe bryder sig ikke om at have sele på, måske har man fået rykket i håret når den bliver spændt eller den er lidt stram og generer derfor. det har intet med trods at gøre det er helt sikkert;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Hvordan går i tur? For en hvalp i den størrelse skal jo ikke på kilometer lange traveture, den skal ud og se og opleve, det kan være lige uden for matriklen eller 200meter nede af grusvejen hos naboen eller hvad ved jeg. Det vigtige er at hunden får lov at sluge de indtryk den modtager - det er en helt ny verden for den. Biler, busser, køer, heste, skrigende børn, folk på rulleskøjter en kæmpe vandpyt midt på fortovet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
HeidiL Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Hvis i ikke går mere end nogle 100 meter, kan det være hun synes den store verden udenfor døren er lidt farlig. Prøv at bære hende 100 meter væk fra huset og så sæt hende ned og gå hjemad. Vi havde samme udfordring med vores hanhund, men det gik i sig selv efter nogle uger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Jeg synes at vi flere gange har hørt om hvalpe, der ikke rigtig trives med sele. Og en lab er jo stærk nok til at trække en smule. Det kan godt give ømhed i brystkassen næste gang hvalpen får selen på. Hvis man trækker med halsbånd på, så er det mere ubehageligt med det samme. Og så kommer der ikke den samme ømhed som der åbenbart kan komme på en hvalp af en større race når man bruger sele. Jeg ved ikke, hvad der er mest "sundt" at gå med.... Begge dele er lige gode når hunden ikke trækker. Og begge dele kan skade hvalpen hvis den trækker. Så brug snor så kort tid som muligt til hvalpen har lært at lade være med at trække. Kør evt. hen til et sted hvor hvalpen kan gå løs. Og træn lidt lineføring der hver gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Ting tager tid. Tilvænning til nyt hjem - gå tur - sele på - nye lyde og lugte - en stor "farlig" verden - ikke så sært at hun ikke vil gå tur eller have sele på. Sådan har mine hvalpe også været - det går over igen - så vil hun bare ligge på fortovet og kigge, så giv hende lov til det - gå tur mv. skal nok komme når tiden er inde. Jeg bruger sele til mine hunde - tilvænningen til det kan man øve hjemme - uden at skulle gå tur - giv selen på og få fokus over på noget andet som f.eks. leg - tag selen af efter 5 min og så øger man langsom intervallet - så glemmer de hurtig de har sådan en på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Tror det er meget velkendt... Min hund luntede frem, da han var hvalp, mens han løb hjemad, når vi vendte retur. Det bliver lidt af en gentagelse af svar ovenover. Gå korte ture, rundt om jeres hus - op/ned ad villavejen. Jo mere tryg hvalpen bliver, jo længere ture kan i gå/mere opdagelse. Jeg havde ingen probl med hverken halsbånd eller sele. Jeg gav halsbåndet på, da hvalpen kom hjem. Selen gav jeg på efter få dage. Hvalpen gik med selen hjemme indenfor, så han vænnede sig til det. Selen sad lidt løst, så den ikke strammede nogle steder. Her accepterede hvalpen begge dele uden probl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Jeg havde det samme med Zeus. Det går over. Jeg lod ham sidde / ligge på fortovet bare for at han kunne se verden. Vi vendte om og gik hjem. Det var vel ikke engang 50 meter ellers er svarene som ovenfor og tillykke med hvalpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vibeke Ankersen Besvaret August 22, 2013 Rapporter Share Besvaret August 22, 2013 1000 tak for alle jeres fine svar. Meget nyttigt og det går nu en smule fremad Vi var til dyrlægen i tirsdags for første gang for at få ormekur, hundepas, rabies vaccination og et generelt tjek + snak om løst og fast. Dyrlægen var meget sød og vi var der i næsten 1½ time Dyrlægen sagde at det med snoren og sætte sig ned kunne også godt hænge sammen med at i de 10-12 dage vi har haft hende, har vi måske givet hende for mange indtryk, altså taget hende med hen til for mange nye steder dvs. byliv, mit arbejde, marken med andre løse hunde, hundetræning osv. Vi tager den nu lidt mere med ro og da jeg gik aftentur med hende i aftes gik det helt fint. Dog satte hun sig ned et par gange i træk lige efter at jeg havde øvet med hende og givet hende en godbid, hun håbede nok på flere godbidder Så dejligt at have fundet dette forum, når nu vi er første gangs hundeejere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts