Hop til indhold

Kløe kløe kløe og atter kløe

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Selvom jeg har gjort ALT for at undgå det, så er Tjaldur nu på binyrebarkhormon, da hans kløe er så voldsom at det var synd for ham.

Binyrebarkhormonen har hjulpet rigtig meget, men indtil videre er det en 14 dages kur.

Han startede med at klø sig ret voldsomt da det blev sidst på foråret, sommeren igennem var også slem, så gættede på at det var polen allergi da der intet i hans pels var at se. Men han kløede øre, læber og rumpe og hundetissemanden og bed sig voldsomt i siderne. Så jeg købte Alnok til ham, altså antihistamin og han måtte op på 2 om dagen før det gav effekt. Så hjalp det også og hele juni og juli var kløen under kontrol.

Jeg har trøstet mig selv med at det nok " bare" var pollenallergi og at det forsvinder igen til efteråret.

Så kom slutningen af august og så gik han helt amok i kløen. Der var ikke ro i mere end ti minutter af gangen. Vågenede mange mange gange hver nat fordi han lå og bed sig og ca hver tiende minut farede han op og kløede sig og kastede sig ind i kanten af sengen for at klø øre og læber, ligesom han gjorde det mange gange på en gåtur når der var græs og grus.

Jeg var ved dyrlægen med ham som tjekkede hans pels og undersøgte ham og alt var fint, bortset fra kløen selvfølgelig. Jeg vaskede ham i antikløe stillende fra dyrlægen, men uden effekt.

For 5 dage siden valgte jeg i samarbejde med dyrlægen at sætte ham på binyrebarkhormon, altså medrol og kender det jo udmærket fra Teitur ( min tidligere hårdt plagede allergi hund ) i 14 dage. Først med 1 medrol men det havde ikke den store effekt, så på 2 medrol om dagen.

Nu har jeg en hund der er glad igen og ikke klør sig fordi han jo er på medrol.

Så er det jeg får dårlige nerver over det forbandene møgkløe og allergi.

Så er det jeg spørger jer med hunde der har luftbåren allergi som pollen og græs. Hvornår stopper jeres hunde med at klø sig og er det normalt at de får det værre her i sensommeren, BURDE det ikke blive bedre ?? Min veninde med hendes allergi hund siger at hendes hund også klør sig voldsomt nu her.

I mit hoved burde det være bedre nu, fordi der er flere regnfyldte dage. Jeg frygter selvfølgelig det helt store cirkus igen med allergiblodprøve og hyposensibilasering ( kan umuligt stave til det skidt ) og frygter binyrebarkhormon igen og igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 99 % sikker på at det IKKE er foderintolerance og allergi. Teitur havde jo både luftbåren allergi og foderintolerance og lagermideallergi og jeg synes det var nogen helt andre symptomer han fik når han fik mad han ikke kunne tåle, det var jo diarre og opkast i stedet. Mens hans græsallergi og pollen og husstøvmider var skyld i voldsom kløe i rumpe og øre og læber.

Tjaldur får som hovedfoder j/d foder og af og til blandet jeg lidt henne petfood laskefoder i eller lidt royal canin cocker spaniel foder, ligesom han får vådfoder morgen og aften, en spiseske til sine piller. Jeg ser ingen ændring, altså hans kløe bliver hverken værre eller bedre afhæning af hvad han får, ligesom han jo slet ikke har reagere hele vinteren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ræveskab?

...Silke har lige været gennem den helt store tur, fordi jeg i lang tid troede at det var allergi..

Hun nåede at få både hudbetændelse med bare pletter, ørebetændelse med bakterier og svamp, --og --som noget nyt: Betændelse i trædepuderne, så de fik dybe revner.....

Medrol virker som regel ikke ret godt på kløen ved ræveskab..

Silke fik Advocate på mistanken om ræveskab. Og derefter også antibiotika i pilleform og som shampoo, øredråber og ørerens.

Nu har hun --efter 2 måneder-- pels næsten over det hele... :mrgreen:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Øhh jeg har jo også haft en kløe hund - men han kløede sig ikke på den måde som du beskriver - der i mod slog han voldsomt ud i lyske, ører og armhuler ligesom han fik store blæner ned langs ryggen - disse blæner bristede og så blev huden meget mørk - sådan a la rødbrun. Han kløede sine ører meget sommetider så blodet flød - ligesom han bed sig i lyskeområdet.

Det var (som jeg tidligere har skrevet) de fleste løvfældende træer og buske - det var husstøvmider, lagermider - lopper, myg, mennekskeskæl - det var rug, byg, havre, ris, soja - dette bare for at nævne nogle stykker

Så du kan ikke konkludere at det "kun" handler om pollen allergi - der kan være alt muligt andet.

Hvis du har mulighed for det - så frys hans tørfoder ned og tag op i portioner - dette vil slå lagermiderne ihjel - det gjorde jeg med min dengang og det betød at han ind i mellem kunne spise lidt foder med ris i - ris som han ellers ikke måtte få.

Det er hårdt men du er nød til at få konstateret helt præcis hvad han ikke kan tåle - ellers kan man gætte fra nu af og i al evighed.

Min Pongo havde det faktisk værst i efterår og vinterperioden fordi han da var mere indendøre. Hans pollen allergi blev holdt nede med zyrtec og høron (naturmiddel) - han fik tilskud af Hokamix som hjalp rigtig meget og så fik han smurt sine ører i noget kløestillende når det var slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ræveskab?

...Silke har lige været gennem den helt store tur, fordi jeg i lang tid troede at det var allergi..

Hun nåede at få både hudbetændelse med bare pletter, ørebetændelse med bakterier og svamp, --og --som noget nyt: Betændelse i trædepuderne, så de fik dybe revner.....

Medrol virker som regel ikke ret godt på kløen ved ræveskab..

Silke fik Advocate på mistanken om ræveskab. Og derefter også antibiotika i pilleform og som shampoo, øredråber og ørerens.

Nu har hun --efter 2 måneder-- pels næsten over det hele... :mrgreen:..

Nej ingen ræveskab. Min hvalp Tjalfe og Teitur havde ræveskab engang, det var også helt anderledes, de havde helt hvid skæl og bed sig voldsomt i forbenene. Tjaldurs pels er fin og silkeblød og uden skæl, rødme eller andet. Godt at læse at Silke er ved at være rask igen.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh jeg har jo også haft en kløe hund - men han kløede sig ikke på den måde som du beskriver - der i mod slog han voldsomt ud i lyske, ører og armhuler ligesom han fik store blæner ned langs ryggen - disse blæner bristede og så blev huden meget mørk - sådan a la rødbrun. Han kløede sine ører meget sommetider så blodet flød - ligesom han bed sig i lyskeområdet.

Det var (som jeg tidligere har skrevet) de fleste løvfældende træer og buske - det var husstøvmider, lagermider - lopper, myg, mennekskeskæl - det var rug, byg, havre, ris, soja - dette bare for at nævne nogle stykker

Så du kan ikke konkludere at det "kun" handler om pollen allergi - der kan være alt muligt andet.

Hvis du har mulighed for det - så frys hans tørfoder ned og tag op i portioner - dette vil slå lagermiderne ihjel - det gjorde jeg med min dengang og det betød at han ind i mellem kunne spise lidt foder med ris i - ris som han ellers ikke måtte få.

Det er hårdt men du er nød til at få konstateret helt præcis hvad han ikke kan tåle - ellers kan man gætte fra nu af og i al evighed.

Min Pongo havde det faktisk værst i efterår og vinterperioden fordi han da var mere indendøre. Hans pollen allergi blev holdt nede med zyrtec og høron (naturmiddel) - han fik tilskud af Hokamix som hjalp rigtig meget og så fik han smurt sine ører i noget kløestillende når det var slemt.

Du har fuldstændig ret, jeg kan intet konkludere, har bare i mine drømme og håbfulde tider ønsketænkt at det muligvis " kun " var pollen og at det ville gå over igen når efteråret kom. Men tror jeg må vist ønske om igen.

Tjaldur skal trimmes igen i oktober og der er planen når han alligvel er ved dyrlægen så ville jeg få taget blodprøve for at se om organerne er som de skal være, ligesom jeg tager afføringsprøver med så der kan testet for hjertelunge orm og hvis kløen ikke er bedre, må jeg have de kolde kontanter op og få taget en blodprøve for allergi. Man bliver jo kun idiot af at gå og spekulere hele tiden. Har blot tænkt at det ikke KAN være rigtig at jeg har en hund med allergi igen. Men intet er umuligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du har fuldstændig ret, jeg kan intet konkludere, har bare i mine drømme og håbfulde tider ønsketænkt at det muligvis " kun " var pollen og at det ville gå over igen når efteråret kom. Men tror jeg må vist ønske om igen.

Tjaldur skal trimmes igen i oktober og der er planen når han alligvel er ved dyrlægen så ville jeg få taget blodprøve for at se om organerne er som de skal være, ligesom jeg tager afføringsprøver med så der kan testet for hjertelunge orm og hvis kløen ikke er bedre, må jeg have de kolde kontanter op og få taget en blodprøve for allergi. Man bliver jo kun idiot af at gå og spekulere hele tiden. Har blot tænkt at det ikke KAN være rigtig at jeg har en hund med allergi igen. Men intet er umuligt.

Jeg ved det er hårdt og man lukker øjne og ører - i sær når man har været sådan noget igennem en gang tidligere. Sådan tænker jeg også for man står i en afmagts situation og kan bare ikke gøre en skid. Min Pongo var svær - rigtig svær og jeg havde ikke troet at jeg igen skulle stå med en allergi hund - men det må jeg konstatere at jeg gør - nemlig min yngste beagle - men her er det foder relateret og heldigvis ikke noget i huden på nogen måder - men ikke sjovt at have en mave hund der skider blod, ligger i bedestilling og vrider sig hen over gulvet i smerte. Jeg kan så prise mig lykkelig over at vi nu ved hvad der er galt og dermed kan handle ud fra det. Og det er en stor lettelse - så håber sådan du finder ud af hvad der er galt med Tjaldur så han kan få det godt igen - at medicinere er jo kun en stakket frist :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft to hunde i træk med allergi... Ramses var osse pollen- mideallergiker...

Men hans symptomer var helt forskellige fra Silkes. F.eks. havde Ramses aldrig nogensinde dårlige ører. Men han havde kraftigt kløende udslet i lysken, armhulerne og mellem trædepuderne..

Silke har næsten kun kløende ører... når ellers allergien er under kontrol, --og hun ikke fejler andre ting..

---Hvis du får Tjaldur testet for allergi, så får du da afklaret om det ER allergi igen. Og hvis det er, så hjælper det meget, at man har en liste over de ting, som man skal være opmærksom på, og helst helt undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

----man kan fryse lagermider ihjel, ja... Men de er stadig lige farlige for allergikeren... For det er proteinerne som allergikeren ikke kan tåle. Proteiner fra krybet... og fra deres affaldsstoffer. Lorte og lignende..

Lagermider trives i fugtige kølige rum. Når man fryser hundefoder ned, så kondenseres eventuel vanddamp i beholderen og bliver til vand/is.

Når man så tøer foderet igen, så står man med en bøtte med hundemad... Og fugt.

Støv/lagermider trives dårligt i varm og tør luft. Derfor kan man varme boligen op så meget som muligt. Og lufte tit ud.

Rådene fra Astma og Allergi foreningens hejmmeside er også anvendelige for hunde..

http://dinhverdag.astma-allergi.dk/indeklima/tjekdinluftfugtighed?doAsUserId=gPHHAwt0+ko%253D

Link til indlæg
Del på andre sites