Hop til indhold

Hvalp syg - hvad er opdrætterens ansvar?

Gæst Cavalieren
 Share

Recommended Posts

Gæst Cavalieren

Hej allesammen

Jeg håber virkelig der er nogen som kan hjælpe os.

Vi har en lille cavalier hvalp på knap 6 måneder og han er købt for snart 2,5 måned siden.

Han har kostet 9500,- og er købt med overbid og navlebrok (som sælger sagde var lukket, men egen dyrlæge siger han skal opereres)

Jeg har skrevet herinde tidligere omkring hans kløen som han stort set altid har haft os, vi var ved dyrlæge som mente vi skulle se tiden an, da han ikke havde lopper, mider eller andet utøj.

Nu var vi ved dyrlæge igen i sidste uge, da han nu er begyndt at få nogle "anfald" hvor han sitrer, snapper ud i luften og snapper efter venstre side af kroppen.

Jeg havde filmet et af disse anfald som dyrlægen så, og hun var overbevist om at vores lille hvalp lider af syringomyeli, men da han også har øremider, skal han selvfølgelig behandles for dette først, men hun mente at hans symptomer på sygdommen er så udpræget at der stort set ikke er tvivl.

Vi er selvfølgelig meget ulykkelige, da han simpelthen bare er en skøn lille fyr.

Vi har grædt de sidste mange dage og synes det er så forfærdeligt.

Vi skal afsted igen om 14 dage, men hun sagde, at hendes anbefaling var at såfremt det er uforbedret, vil hendes anbefaling være at han får fred. Da en så lille hvalp ikke skal leve et liv på medicin - der måske ikke engang har effekt - dette er vi enige i, han skal have et godt liv og skal ikke bare holdes i live for vores skyld.

Vi har det så svært med at han har det sådan og han har ændret så meget.

Vi har været i kontakt med dyrlægen igen i weekenden en af indehaverne og hans vurdering er at der helt sikkert er noget galt med hand hjerne, højst sandsynligt denne sygdom og at øremiderne højst sandsynligt har pustet til ilden så at sige.

Han spiser ikke som før (normalt er han meget madglad), får sine anfald på gåture også, søger væk (lægger sig på badeværelset i mørket eller under sengene) - hvilket han aldrig har gjort før!

Hans vurdering er at han ikke kan overskue verden og vi skal forberede os på, at få en meget dårlig nyhed om 14 dage.

- Han sagde også i meget slemme tilfælde kan man konstatere sygdommen uden en scanning.

Vi synes det er så hårdt at se ham have det sådan og 14 dage er lang tid, det gør jo ondt i hjertet at se ham sådan.

Hvad gør vi, hvis opdrætter kræver en scanning, er det hende eller os det skal stå med udgifterne til denne?

Vi har snakket med opdrætter i alt det her, som egentlig er meget sød, men hun tvivler på at han fejler denne sygdom og tænker om han har epilepsi selvom hun har snakket med dyrlægen også.

Ligemeget hvad er han jo syg og der er højst sandsynligt et eller andet alvorlig galt med ham.

Hun siger dog, at der ikke har været noget hos hende.

Men hun må da have et ansvar som opdrætter alligevel?

Så længe er det jo ikke siden vi har købt ham - vi synes ikke det er okay, hvis vi skal have en syg hund resten af dens liv.

Håber på lidt hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Umulia

Det eneste vi har er et papir hvor der står hvad han har kostet, at han er købt med overbid og navlebrok, og vores underskrifter.

Ja, vi har ledt nettet tyndt og synes virkelig det er svært at finde ud af, men det er jo en medfødt sygdom og burde blive set som en fejl/mangel, men hun har ikke registreret kennelnavn, så om hun bliver set som erhvervsdrivende er vidst et spørgsmål om vurdering, da det kan blive afgjort såfremt hun har lavet kuld over en årrække og fremstår som erhvervsdrivende.

Det er bare super svært at finde ud af - og allermest synd for vores lille guldklump. Jeg synes bare ikke det er ok, hvis hun bare kan slippe med "ja, det var ærgerligt. That's it"

Link til indlæg
Del på andre sites

er det en anerkendt opdrætter ? DKK eller evt DRU ? , så ville jeg rette henvendelse til dem og høre hvordan jeg stod , i forhold til det med scanningen vil jeg mene at det er opdrætter der skal betale hvis vedkommende forlanger en scanning, men hvordan det er juridisk ved jeg ikke , ved køb & salg er en hund en ting og det er købeloven der gælder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia

Det eneste vi har er et papir hvor der står hvad han har kostet, at han er købt med overbid og navlebrok, og vores underskrifter.

Ja, vi har ledt nettet tyndt og synes virkelig det er svært at finde ud af, men det er jo en medfødt sygdom og burde blive set som en fejl/mangel, men hun har ikke registreret kennelnavn, så om hun bliver set som erhvervsdrivende er vidst et spørgsmål om vurdering, da det kan blive afgjort såfremt hun har lavet kuld over en årrække og fremstår som erhvervsdrivende.

Det er bare super svært at finde ud af - og allermest synd for vores lille guldklump. Jeg synes bare ikke det er ok, hvis hun bare kan slippe med "ja, det var ærgerligt. That's it"

Hvis sælger også har skrevet under, er det bevis nok, og så kan I klage til Forbrugerstyrelsen.

Det gør mig meget ondt for hvalpen, men det er desværre en af de racer, der er stor risiko ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Anne-Lise - Han har stamtavle i DRU.

Det vil vi prøve. Tusind tak for svar :-)

Jeg tænker bare, hvis vores dyrlæge skriver attest osv.. Og hvis hun ikke synes det er nok, så burde det jo næsten også være hende som stod for scanningen, men som sagt.. Jeg ved ikke hvordan reglerne er indenfor området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Umulia

Ja, desværre.

Vi troede jo ellers vi havde gjort vores forarbejde godt, med hjertetestede forældre, samt de er testede for ccs og efs.. Men åbenbart ikke.. :-/

Det er så ærgerligt, for det er ellers en skøn race.

Link til indlæg
Del på andre sites

At opdrætteren sælger med DRU-stamtavle, er ikke nødvendivis nok til at opdrætteren regnes for "erhvervsdrivende", som er et krav, hvis sagen skal indbringes for forbrugerklagenævnet.

Men uanset hvad, lider "varen" af en sådan mangel, at i har ret til at ophæve købet (forudsat at hunden faktisk lider af syringomyeli).

Hvis jeres dyrlæge virkelig mener at det er tilfældet, er det nemmeste og billigste for jer, at ophæve købet, altså levere hvalpen tilbage mod at i får købesummen retur. Kræver opdrætter den scannet, må opdrætter betale udgifterne (forudsat at jeres dyrlæge har ret i at man i grelle tilfælde kan se det uden scanning). I skal i tilfælde af ophævelse, stilles som om handlen aldrig var indgået, og skal altså have dækket de ekstraudgifter der har været forbundet med sygdommen (ikke almindelige dyrlægetjek, vacconer, foder, øremidebehandling m.m.).

Men der kan være langt fra jura til virkelighed. Er opdrætter til at snakke med? I så fald, er det bedste at tage en snak med hende om udgifter til scanning m.v., og på forhånd blive enige om hvad der skal ske med hvalpen, hvis mistanken bliver bekræftet. Hvis i afliver imod opdrætters ønske, kan i ikke nødvendigvis få købesummen tilbage. Opdrætter har i øvrigt ikke RET til at give jer en ny hvalp, hvis i ikke ønsker det (den kommer nogle gange på tale - med de færreste ønsker en ny hvalp fra samme opdrætter).

Hvis opdrætter ikke er erhvervsdrivende (det bør DRU kunne oplyse jer om), skal i anlægge civilt søgsmål, hvis opdrætter stritter imod. Det er heldigvis ret overkommeligt økonomisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Under alle omstændigheder bør DRU vel underrettes om, at forældredyrene bringer sygdom videre. Jeg kender ikke DRU , men der burde vel nedlægges avlsforbud, til forældredyrene også er undersøgt.

Men ved netop cavalier er der så mange arvelige skavanker i omløb, at vel kun ganske få er værd at benytte i avlen.

Det gør mig rigtig ondt for jer og især den lille hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites