Hop til indhold

Rævehold

Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Men så skulle man også til at tillade at skyde om natten, for det er der de er mest aktive (herude i hvert fald)

De ses nu ofte ved solopgang samtidig med at sommerbukken skydes;) og jeg ser stort set daglig ræve her ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, Irland så, men det er da derovre ad. :lol:

Og det kan ikke gøre på andre måder?.

Så meget har jeg trods alt fanget :blink: men tror nu ikke det gør den store forskel for ræven.

Jeg tror altså sagtens at ræven kan lære at den er i sikkerhed for hunden når den er i kedlen i træningsgraven - jeg har en fugl som Ollie gerne vil have fat i når den er i buret - men når den er i sit bur er den helt tryg og jeg tror ikke en ræv er anderledes....
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er gammeldags at regulere vildtbestanden med krudt og kugler. Naturforstyrrelsen har fundet en bedre måde der løser alle opgaver ved skovbrug med et hug.

Man får besøg af "smadremaskinen". Den kan fælde træer og save dem i rette længder næsten helt af sig selv. Til gengæld ødelægger den skovbunden, stier og ræve, grævlingegrave totalt. Tidligere på året havde vi besøg af tingesten her, og fik naturligvis ødelagt alle stier i skoven. Der var en grævlingegrav, hvor der var grævling med unger. Det er der ikke længere. Ungerne gik til, og graven blev enten kørt flad, eller blev fyldt med vand fordi man smadrede en underføring til en afvandingskanal. Man kaldte det forresten naturgenopretning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man går skam også på jagt efter ræve, med riffel. Ganske som man gør med hjortevildt. Der er så bare lidt flere aspekter og hensyn i det, end at man kan sige: "fint nok, så gør man bare kun dét fremover, så er alt godt"

For det første vil man i så fald kun få ram på de dyr der er unge. EN gammel ræv bevæger sig ikke ud i dagtimerne, medmindre den bliver forstyrret i graven.

For det andet vil man ikke kunne skyde før til solopgang eller solnedgang. Jagt med riffel er IKKE tilladt før, selvom det faktisk er ganske lyst ved officiel solopgangstid.

FOr det tredje er det slet ikke tilstrækkeligt. Man får ikke ram på nok ræve, ift. hvad offentligheden, såvel som vildtforvaltningsrådet, DOF og DN egentlig ønsker.

4. Man får IKKE ram på rævene i bynære omgivelser, og hvis man får reguleringstilladelse hertil (så man kan se bort fra afstandsreglerne) så tvivler jeg på nogen ville ønske riffelskydning de steder det vil være aktuelt.

5. generne for de øvrige naturbrugere vil stige markant, hvis en effektiv regulering af bestandene skal opretholdes, uden gravjagt.

6. Hårdt skabsramte ræve, får man IKKE fat på. De trykker for hårdt i gravene til at man kan få dem ud, uden en gravgående hund.

..... ja, jeg kan sagtens fortsætte.

Det er simpelthen ikke realistisk, at forvente en fornuftig regulering af bestandene, uden gravjagt.

Noget helt andet ér, at jeg ganske enkelt ikke gider den diskussion igen. Hvis ikke man vil lytte til dem der rent faktisk ved noget om det, men blot fremture med ens usande og ofte usammenhængende fordomme som ikke kan siges at være baseret på viden om emnet, så er det meningsløst. Ligesom det blot bliver endnu mere meningsløst når man konsekvent enten direkte eller ved hentydninger, anklager de folk der rent faktisk beskæftiger sig med tingene for at lyve, hver gang de prøver at forklare noget. Og det er vist ikke første gang jeg er nået til den konklusion, så hyg jer med diskussionen, jeg gider ikke mere.

Hvis i løber tør for emner, så er der lidt hér:

Jægere er dyreplagere, de slår deres hunde, og sulter dem også for at de arbejder bedre.

Jægere er lystmordere, og vil sige hvad som helst for at pynte på tingene.

Jægere skyder først, identificerer bagefter.

Jægere tror de ejer hele pisset

Jagthunde er blæst i bolden

......Og det er jægerne også...

Jægere er drukkenbolte.

...De skyder også elendigt, uanset hvor meget "sigtevand" de har drukket

sig bare til hvis i løber tør, jeg har flere.

Og en lille én til den mere seriøse side

hyg jer :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW, inden du forsvinder helt, kan du ikke lige forklare en dum byboer, hvad der sker når så ræven er blevet jaget op ad graven, står man så klar ved hullet og skyder den når den kommer ud eller hvad? Det er sådan jeg forestiller mig det.. men jeg ved intet om det.

Jeps, eller lidt på afstand så de ikke får den og hunden i fjæset, og skyder det forkerte dyr. Så en meget fin nedskydning af ræv i jagtmagasinet (på DK4) engang, hvor de fik den da den var 10 min inde i brakmark. Husker ikke hundens race eller hvor længe den var om at vække ræven ud af graven, men tror næppe ræve byder på kaffe til uventede gæster...

Og må da sige, det er et vældigt humør du er kommet i Vildand i denne tråd, fristes jo helt til at vifte med nogle DOF blade..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

At nogle holder ræve til brug ved gravtræning kan altså ikke få mit pis i kog.

Næste gang du spiser en bøf, en kylling, skinke eller et æg, så tænk på dyrevelfærden bag dette. Det er helt horribelt hvordan vores konsum- og produktionsdyr lever. Og dør. Og transporteres. Og ja, rigtig mange forbrugere køber heldigvis økologisk, men det er en dråbe i havet, så længe storproducenterne ikke følger trop.

Dyr skudt af jægere lever det naturlige liv de var født til og er som hovedregel døde inden de opfatter noget. Det kunne jeg virkelig godt ønske mig for alle dyr.

Og TS, jeg ved godt du blot spurgte hvorfor DKK er involveret, men diskussionen udviklede sig lidt ud over dette, så håber det er OK.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

De hunde der trænes til at jage ræve op af gravene bruges jo også på de invasive arter, såsom mårhunden som man gerne ser udryddet i landet.

Men skal man så fange en mårhund og så træne hundene op på den, den skal jo alligevel dø ;)

Kommer der for mange ræve så får de sygdomme, nøjagtig som med rådyr eller alt andet.

Folk klager i byerne fordi rævene går i skraldeposer og tømmer haven for mejsebolde, ja sågar spiser resterne på havebordet.

Det er jo ikke sådan at ræve kun skydes på vej op af gravene. Der skydes tit ræve på fællesjagter og der er ingen hunde til at gå i grav på de jagter jeg kender til.

I det nyeste jagtblad er der også en fin beretning om en jæger der skød en ræv med et rålam i munden. Dræbt i drabet hedder det nok så drabeligt.

Kunne jeg vælge så ville jeg ønske at dyr i dag blev skudt på marken, om det er hest, ko eller gris. Tanken om de mange timers fragt, for lidt plads, stød hvis ikke man flytter sig hurtigt nok - det bidrager jo ikke til lysten af at spise kødet fra de sølle dyr.... eller hvad??

Der er altid to sider af en sag og Dkk har vel også ret til deres mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

At nogle holder ræve til brug ved gravtræning kan altså ikke få mit pis i kog.

Næste gang du spiser en bøf, en kylling, skinke eller et æg, så tænk på dyrevelfærden bag dette. Det er helt horribelt hvordan vores konsum- og produktionsdyr lever. Og dør. Og transporteres. Og ja, rigtig mange forbrugere køber heldigvis økologisk, men det er en dråbe i havet, så længe storproducenterne ikke følger trop.

Dyr skudt af jægere lever det naturlige liv de var født til og er som hovedregel døde inden de opfatter noget. Det kunne jeg virkelig godt ønske mig for alle dyr.

Og TS, jeg ved godt du blot spurgte hvorfor DKK er involveret, men diskussionen udviklede sig lidt ud over dette, så håber det er OK.

Det er helt OK :-)

Rævehold til gravjagt sætter heller ikke mit pis i kog, som sådan. De skal bare holdes under ordenlige forhold. Og jeg har desværre oplevet et eksempel hvor det ikke var tilfældet :cry: så derfor er jeg en lille smule skeptisk. Men har også set billeder fra fine steder, hvor rævene så ud til at have det dejligt.

Desuden kan jeg også sætte flueben ved flere af de "fordomme" DKW lister op ovenfor. Og derfor har jeg efterhånden fået et lidt anstrengt forhold til jægere, desværre! for det har langt fra altid været tilfældet. Jeg ville ønske at de "rigtige" jægere tog tyren ved hornene, og fik renset ud i rækkerne, så vi kunne komme de brådne kar til livs. Men det er en helt anden diskussion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt OK :-)

Rævehold til gravjagt sætter heller ikke mit pis i kog, som sådan. De skal bare holdes under ordenlige forhold. Og jeg har desværre oplevet et eksempel hvor det ikke var tilfældet :cry: så derfor er jeg en lille smule skeptisk. Men har også set billeder fra fine steder, hvor rævene så ud til at have det dejligt.

Desuden kan jeg også sætte flueben ved flere af de "fordomme" DKW lister op ovenfor. Og derfor har jeg efterhånden fået et lidt anstrengt forhold til jægere, desværre! for det har langt fra altid været tilfældet. Jeg ville ønske at de "rigtige" jægere tog tyren ved hornene, og fik renset ud i rækkerne, så vi kunne komme de brådne kar til livs. Men det er en helt anden diskussion.

Som DKW bliver jeg også ret lang i ansigtet når de fordomme bliver hevet frem.

JA! Der findes brådne kar blandt jægere. Det gør der også blandt bilister, erhvervsfolk, ornitologer, ryttere, hundeejere (dem vender jeg tilbage til) og et hav af andre steder. Tænk sig... der findes endda præster der ikke tror på Gud.

Hvorfor dette anstrengte forhold til jægere når hovedparten rent faktisk godt kan opføre sig ordentligt?

Vi har i Danmark indført jagttegnsundervisning. Jægerskeptikerne burde gøre sig selv den tjeneste at tage jagttegnsundervisning så det ikke bare var teorier grebet ud af den blå luft man smed om sig når man revser jægerne. Jagttegnsundervisningen tror jeg i høj grad er medvirkende til jægerne har en højere selvjustits, både når vi taler våbenhåndtering, men også om vildtpleje og afskydning.

Nu er jeg, ikke overraskende, selv indehaver af et jagttegn så jeg står også på mål for fordommene åbenbart.

Jægere er dyreplagere, de slår deres hunde, og sulter dem også for at de arbejder bedre.: Jeg slår ikke mine hunde, men jeg svovler indimellem...Sulter mine hunde???? Sult er vist ikke det der falder først for når man ser dem... Man får ikke ret mange hunde til at arbejde bedre med vold. Det tror jeg godt vi alle ved.

Jægere er lystmordere, og vil sige hvad som helst for at pynte på tingene: Jeg har haft jagttegn i 14-15 år. Jeg har stadig til gode at skyde mit første stykke jagtbare vildt. (hvor pynten er i den sætning kan I naturligvis selv ræsonnere jer frem til)

Jægere skyder først, identificerer bagefter: Vildtkendskab fylder ret meget i jagttegnsundervisningen. Vi behøver ikke have en håndbog med hver gang vi går ud. Er vi i tvivl skyder vi ikke. Vi går en del på havjagt og der er specielle fredninger på havterritoriet hvor vi bor. Vi har checket det af hjemmefra og nu til dags kan vi lige cleare det med vores app. (fagre nye verden)

Jægere tror de ejer hele pisset: Nej... vi ved vi ejer.... Vi ejer selv vores jord og jeg bliver eddersplintrende rasende hvis jeg møder en løs hund eller en hundeejer med hund (løs eller ej) på vores jord. Hvis der er nogen der tror de ejer hele pisset og har ret til at færdes overalt, så er det hundeejere og hundejere er ved gud mere uopdragne end hele jægerstanden når det kommer til færdsel i det åbne land.

......Og det er jægerne også...: ....nå okay så.... check ved den.....

Jægere er drukkenbolte.: Mit alkoholforbrug gennem de sidste 12 år har begrænset sig til et gennemsnit på 2 genstande årligt... og jeg lover at det ikke har været i forbindelse med jagt

...De skyder også elendigt, uanset hvor meget "sigtevand" de har drukket: Se tidligere.... ingen skud afgivet... jeg ved jeg er elendig skytte med bøssen, så hvorfor skyde? Til gengæld rammer jeg rimelig godt med luftgevær og riffel........

Link til indlæg
Del på andre sites

Som DKW bliver jeg også ret lang i ansigtet når de fordomme bliver hevet frem.

JA! Der findes brådne kar blandt jægere. Det gør der også blandt bilister, erhvervsfolk, ornitologer, ryttere, hundeejere (dem vender jeg tilbage til) og et hav af andre steder. Tænk sig... der findes endda præster der ikke tror på Gud.

Hvorfor dette anstrengte forhold til jægere når hovedparten rent faktisk godt kan opføre sig ordentligt?

Vi har i Danmark indført jagttegnsundervisning. Jægerskeptikerne burde gøre sig selv den tjeneste at tage jagttegnsundervisning så det ikke bare var teorier grebet ud af den blå luft man smed om sig når man revser jægerne. Jagttegnsundervisningen tror jeg i høj grad er medvirkende til jægerne har en højere selvjustits, både når vi taler våbenhåndtering, men også om vildtpleje og afskydning.

Nu er jeg, ikke overraskende, selv indehaver af et jagttegn så jeg står også på mål for fordommene åbenbart.

Jægere er dyreplagere, de slår deres hunde, og sulter dem også for at de arbejder bedre.: Jeg slår ikke mine hunde, men jeg svovler indimellem...Sulter mine hunde???? Sult er vist ikke det der falder først for når man ser dem... Man får ikke ret mange hunde til at arbejde bedre med vold. Det tror jeg godt vi alle ved.

Jægere er lystmordere, og vil sige hvad som helst for at pynte på tingene: Jeg har haft jagttegn i 14-15 år. Jeg har stadig til gode at skyde mit første stykke jagtbare vildt. (hvor pynten er i den sætning kan I naturligvis selv ræsonnere jer frem til)

Jægere skyder først, identificerer bagefter: Vildtkendskab fylder ret meget i jagttegnsundervisningen. Vi behøver ikke have en håndbog med hver gang vi går ud. Er vi i tvivl skyder vi ikke. Vi går en del på havjagt og der er specielle fredninger på havterritoriet hvor vi bor. Vi har checket det af hjemmefra og nu til dags kan vi lige cleare det med vores app. (fagre nye verden)

Jægere tror de ejer hele pisset: Nej... vi ved vi ejer.... Vi ejer selv vores jord og jeg bliver eddersplintrende rasende hvis jeg møder en løs hund eller en hundeejer med hund (løs eller ej) på vores jord. Hvis der er nogen der tror de ejer hele pisset og har ret til at færdes overalt, så er det hundeejere og hundejere er ved gud mere uopdragne end hele jægerstanden når det kommer til færdsel i det åbne land.

......Og det er jægerne også...: ....nå okay så.... check ved den.....

Jægere er drukkenbolte.: Mit alkoholforbrug gennem de sidste 12 år har begrænset sig til et gennemsnit på 2 genstande årligt... og jeg lover at det ikke har været i forbindelse med jagt

...De skyder også elendigt, uanset hvor meget "sigtevand" de har drukket: Se tidligere.... ingen skud afgivet... jeg ved jeg er elendig skytte med bøssen, så hvorfor skyde? Til gengæld rammer jeg rimelig godt med luftgevær og riffel........

Jeg kan godt forstå, at du/I synes det er døduretfærdigt at få skudt den slags i skoen, bare fordi man er jæger. Det ville også gøre mig lang i ansigtet. Og ja, der er brådne kar i alle tænkelige sammenhænge, og det er fammer belastende at de som regel bliver hevet frem som det første eksempel, hver gang man skal karakterisere en proffesion/hobby/whatever (jeg er lærer og kan kun nikke genkendende til følelsen).

Ikke desto mindre, er det også vigtigt at man tager den slags generaliseringer alvorligt. For de eksisterer som regel af en grund. De dårlige lærere der aldrig forbereder sig, hopper over hvor gærdet er lavest og i bund og grund hader børn, de findes sgu! Og der er stadig mange af dem. Derfor må man ikke mane historier om dem i jorden, for så kommer vi dem aldrig til livs. Selvom man får lange patter af at høre om det hele tiden.

Det samme er gældende med jægere. Den dårlige slags findes sgu stadig! Og hvis de så kun var til fare og gene for dem selv, så var jeg mere rolig. Men de skræmmer og skader både dyr og mennesker på deres vej, og det er altså ikke i orden. Derfor bliver man/jeg ved med at fortælle den dårlige historie om jægeren, og forhåbenligt ender det med at der bliver ryddet lidt ud i rækkerne i fremtiden. Jeg kan i øvrigt også en masse gode historier om jægere, og dem deler jeg også gerne når muligheden byder sig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites