Hop til indhold

fhk2507
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg ville høre om der er nogle her på hunde forum, der har nogen erfaring med hunde med stress?? og hvad i har gjort for at komme problemet til livs.

Historien er, at Homer vores rottweiler i gennem flere måneder har haft problemer med åndedrættet, han er blevet undersøgt på kryds og tværs uden man har kunne finde en grund, alle prøver og scanninger er normale, han er pt under behandling for hjerteorm, hans afførings prøver viste ikke noget, men for en sikkerhed skyld bliver han behandlet, da disse prøver ikke er 100 % sikre.

Jeg har så gået og tænkt lidt over tingene, jeg syndes hans adfærd minder om stress symptomer. Han er meget påvirket når hundhunde er i løb, han er blevet udfarende over for andre hunde, han er blevet besat af sin bold (som vi bruger til at træne med) efter jeg selv har været syg, så syndes jeg han manglede noget træning, måske har vi overdrevet det, for han kan slet ikke slappe af, hverken når vi skal gå tur , eller bagefter.

Så nu har jeg lagt bolden væk, han får nogle længere ture (ca 3 timer om dagen) fodersøg i haven og ellers afslapning (hvilket han har svært ved)

Han får også zylkene , vi har nu gjort de ting i 4 uger uden den store forandring, så gode råd er velkommen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan få målt hans stresshormonniveau ved et blodprøve.

4 uger med nogle tiltag skal virke, hvis disse tiltag er de rigtige til en hund.

Jeg tænker, at det er så som så med at få nogle råd på må og få, for hver hund har sine individuelle behov, så selv om du har gjort de nævnte ting i 4 uger (og de ville have virket fint på en anden hund!) så er det en årsag til den eventuelle stress, der skal findes. Hvis Homer er stresset og du ikke finder ud af hvorfor, vil stressen altid ligge på spring for at slå til igennem, derfor er en egentlig stressudredning vigtig.

Er han blevet tjekket af en kiropraktor?

Jeg går ud fra, at Homer er en sensitiv hund?

I så fald er der rigtigt mange ting som kan frustrere/stresse blandt andet manglende harmoni i hjemmet, meget kommen og gåen, manglende faste rutiner, forkert foder, smerter mm.

Som du beskriver det ville mit første bud være sygdom/smerter. Har han prøvet en smertekur, altså en kur på tre ugers tid på smertestillende middel?

Udover kiropraktor og evt. smertekur kan jeg kun anbefale at afvente og se om ormekuren virker og/eller at få en erfaren adfærdsbehandler til at vurdere ham. Vedkommende skal have erfaring med stresshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver jo lidt forsigtig med at skrive efter indlæg af Ninjamor,:lol: men jeg havde altså gode erfaringer med kun at tage Thailo ud en enkelt gang om dagen (for ham var det udslaggivende løbetidstæver) og så køre derudaf i mindst 3-4 timer. Resten af dagen fik han kun lov til at gå ud i haven og tisse og så stod den ellers på en lille smule rolige aktiviteter og måske en enkelt stresskontroløvelse eller to.

Kan kun være enig i at det nok er smart at afklare hvorfor Homer stresser, men det kan jo ikke skade hunden at man komprimerer tingene, med mindre han er syg. Min syntes i hvert fald det var okay med den ordning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan få målt hans stresshormonniveau ved et blodprøve.

4 uger med nogle tiltag skal virke, hvis disse tiltag er de rigtige til en hund.

Jeg tænker, at det er så som så med at få nogle råd på må og få, for hver hund har sine individuelle behov, så selv om du har gjort de nævnte ting i 4 uger (og de ville have virket fint på en anden hund!) så er det en årsag til den eventuelle stress, der skal findes. Hvis Homer er stresset og du ikke finder ud af hvorfor, vil stressen altid ligge på spring for at slå til igennem, derfor er en egentlig stressudredning vigtig.

Er han blevet tjekket af en kiropraktor?

Jeg går ud fra, at Homer er en sensitiv hund?

I så fald er der rigtigt mange ting som kan frustrere/stresse blandt andet manglende harmoni i hjemmet, meget kommen og gåen, manglende faste rutiner, forkert foder, smerter mm.

Som du beskriver det ville mit første bud være sygdom/smerter. Har han prøvet en smertekur, altså en kur på tre ugers tid på smertestillende middel?

Udover kiropraktor og evt. smertekur kan jeg kun anbefale at afvente og se om ormekuren virker og/eller at få en erfaren adfærdsbehandler til at vurdere ham. Vedkommende skal have erfaring med stresshunde.

Nej han har ikke fået målt sit stresshormonniveau.

Han er heller ikke tjekket hos en kiropraktor, da der ikke har været nogle tegn på han har haft ondt.

Sensitiv? på hvilken måde mener du?

Jeg går hjemme, så vi har faste rutiner, der er faktisk megen ro omkring ham, han har altid været rigtig glad når der kommer nogle, lidt for meget faktisk, så han har måtte lære at slappe af når vi får besøg.

Han skal til læge igen om 14 dage, så skal vi sammen finde ud af hvad vi skal prøve med ham, han viser ikke tegn på sygdom, ej heller smerte. men det vil jeg helt sikkert snakke med lægen om.

Merethe Børgart, jeg ved ikke om du kender hende? vores dyrlæge har henvist til hende, hun er adfærdsterapeut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver jo lidt forsigtig med at skrive efter indlæg af Ninjamor,:lol: men jeg havde altså gode erfaringer med kun at tage Thailo ud en enkelt gang om dagen (for ham var det udslaggivende løbetidstæver) og så køre derudaf i mindst 3-4 timer. Resten af dagen fik han kun lov til at gå ud i haven og tisse og så stod den ellers på en lille smule rolige aktiviteter og måske en enkelt stresskontroløvelse eller to.

Kan kun være enig i at det nok er smart at afklare hvorfor Homer stresser, men det kan jo ikke skade hunden at man komprimerer tingene, med mindre han er syg. Min syntes i hvert fald det var okay med den ordning.

Tak for dit indput.

Jeg har selv tænkt på at begrænse hans gåture, da de også stresser ham, men om det er det rigtige at gøre ved jeg ikke.

Men jeg skal have kontaktet hende adfærdsterapeut og høre om hun har erfaring med stress hunde eller om hun kan henvise til en der har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej han har ikke fået målt sit stresshormonniveau.

Han er heller ikke tjekket hos en kiropraktor, da der ikke har været nogle tegn på han har haft ondt.

De symptomer han viser kan netop være tegn på smerter, ikke at de behøver være det. Hunde som bliver "besat" af f.eks. bold, som du beskriver, er enten totalt fejltrænet eller har et stort behov for at lukke sig inde omkring noget. At lukke sig inde er også at holde andet ude, dette kan være tegn på oversensitivet.

Lige sådan kan en hund opdage at stresshormonerne dæmper smerter og derfor søger nogle hunde decideret efter oplevelser/aktiviteter som får stresshormonerne til at stige.

Sensitiv? på hvilken måde mener du?

Tjah, hvordan skal jeg forklare hvad jeg mener... At han tager alt ind der sker omkring ham, at han reagerer stærkere på samme stimuli end andre hunde gør, er nok mit bedste bud.

Jeg går hjemme, så vi har faste rutiner, der er faktisk megen ro omkring ham, han har altid været rigtig glad når der kommer nogle, lidt for meget faktisk, så han har måtte lære at slappe af når vi får besøg.

Kan han også det nu?

Han skal til læge igen om 14 dage, så skal vi sammen finde ud af hvad vi skal prøve med ham, han viser ikke tegn på sygdom, ej heller smerte. men det vil jeg helt sikkert snakke med lægen om.

Noget stresser ham, så noget er der galt.

Merethe Børgart, jeg ved ikke om du kender hende? vores dyrlæge har henvist til hende, hun er adfærdsterapeut.

Jo, jeg kender hende, eller har kendt. Arbejder hun ikke mest som en slags clairvoyant? Det synes jeg, jeg har læst et sted

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja han kan godt dække af og lade gæster komme ind uden at skulle side på skødet af dem. men han har altid været rigtig glad når der kom nogle.

Ja der er noget som stresser ham og det skal vi have fundet ud af hvad er, for det synd for ham og ikke særlig sjovt for os andre.

Med hensyn til smerter, så kan jeg jo ikke udelukke det, jeg ved bare at røngten og scanning ikke viste noget, samt han ikke reagerede da dyrlægen undersøgte ham.

Det ved jeg ikke om hun gør, jeg kender hende ikke selv, dyrlægen mente hun måske kunne hjælpe mig og Homer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får Sam's Field Super Premium, det er det første foder hans mave funger ok på, han har ellers lidt af tynd mave, ligegyldig hvilket andet foder han har fået.

Og det indeholder majs ;) et skift til et foder der ikke indeholder majs kan anbefales ;) det har hjulpet ret markant her;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender alt for godt til stresset hund, det var et langt og sejt træk at få ro på hende, men det har været hele rejsen værd.

Groa blev undersøgt for smerter, og vi fandt en god adfærdsbehandler som hjalp os.

Ud over det stoppede vi alt voldsom leg, og byttede det ud med næsarbejde. Hun får foder uden majs og så får hun en B-vitaminpille hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender alt for godt til stresset hund, det var et langt og sejt træk at få ro på hende, men det har været hele rejsen værd.

Groa blev undersøgt for smerter, og vi fandt en god adfærdsbehandler som hjalp os.

Ud over det stoppede vi alt voldsom leg, og byttede det ud med næsarbejde. Hun får foder uden majs og så får hun en B-vitaminpille hver dag.

Tak for dit indput, det dejlig at høre, glæder mig til jeg får min dejlige hund tilbage, selv om det kan tage lidt tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt Være det bare er mig, men hvad er hans symptomer på stress?

Var det den udfarende adfærd du tænkte på eller fordi han trækker vejret mærkeligt?

Det er flere ting, han pludselige ændring i adfærd over for andre hunde, hans vejrtrækning, hans måde at regerer på med katte, fugle, biler, han ikke kan finde ro efter gåtur, reagerer på lyde som han aldrig har reageret på før.

Alle undersøgelser han har været igennem, viser ikke noget fysisk. Det lidt svært at forklare, men det er som en helt anden hund, end for bare 2 måneder siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

HVad er han testet for? Er han testet for flåtbårne sygdomme? Ellers ville jeg få det gjort i en fart. Både anaplasmose, TBE og borrelia.

Spot har TBE og har fået en form for betændelse i hjernen. Det gør blandt andet at han har en del fysiske symptomer, men også at han har lavere tærskel for stress, er mere rastløs og har ringere impulskontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

HVad er han testet for? Er han testet for flåtbårne sygdomme? Ellers ville jeg få det gjort i en fart. Både anaplasmose, TBE og borrelia.

Spot har TBE og har fået en form for betændelse i hjernen. Det gør blandt andet at han har en del fysiske symptomer, men også at han har lavere tærskel for stress, er mere rastløs og har ringere impulskontrol.

Han et testet for de ting, hverken blodprøver eller afførings prøver har vist noget, men da afførings prøver åbenbart ikke er 100 % sikre, så er han på en kur mod hjerteorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han et testet for de ting, hverken blodprøver eller afførings prøver har vist noget, men da afførings prøver åbenbart ikke er 100 % sikre, så er han på en kur mod hjerteorm.

Men det er ikke det samme som hjerteorm - det her er flåtbårne sygdomme. Man finder dem ikke i en almindelig blodprøve, men tester særskilt for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites