Ascha Skrevet September 19, 2013 Rapporter Share Skrevet September 19, 2013 Jeg har lige et spørgsmål fra en kollega der måtte aflive sin 12- årige amstaff i sommer, pga. en udefinerbar angst. Hunden var som en gennemsnits 12-årig, havde en del nedsat hørelse men rimeligt syn. Angstanfaldene startede ½ år før aflivningen og hunden var med jævne mellemrum hos forskellige dyrlæger der ikke kunne finde noget galt. Alt blev prøvet med DAP, Zylkene og almindelig angstdæmpende medicin. Man afprøvede forskellige smertebehandlinger der heller ikke gjorde nogen forskel. Symptomerne opstod primært om natten men ikke altid. Til at starte med kom det et par gange om ugen men det blev efterhånden mere hyppigt og til sidst var det næsten hver dag. Hunden blev urolig, halsende og forsøgte at kravle op på ejeren, men kunne alligevel ikke finde ro selvom den sad på skødet. En aften var hunden med på arbejde og mens vi sad og så tv startede det pludseligt. Hunden gik hvileløst rundt og halsede og forsøgte at kravle op til hvem der nu lige var i nærheden. Den havde ikke fokus i en bestemt retning og kunne stå med ryggen til alle verdenshjørner. Mit første bud var smerter, men det kunne det jo ikke være, dernæst at hendes hørelse var blevet så anderledes at hun kunne blive bange for de lyde hun hørte, men så burde hun have set ud som om hun lyttede efter noget og kigge i den retning, synes jeg. Min makker er jo stadig ked af at hunden måtte aflives og kan ikke lade være med at spekulere over hvad søren det var, der kunne udløse den adfærd, så jeg lovede at spørge om der var nogen herinde der havde lignende erfaringer eller et bud på hvad det kunne være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 19, 2013 Rapporter Share Besvaret September 19, 2013 Jeg er nok mere ude i noget neurologisk. Det lyder næsten sådan anfaldsagtigt, når du beskriver det. Tænker at den kan have haft en tumor eller andet i hjernen. Når noget kommer i anfald på den måde og især når det eskalerer ved en ældre hund, så vil det typisk være neurologisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 19, 2013 Rapporter Share Besvaret September 19, 2013 Det lyder jo lidt i retning af det angst anfald Sheila fik i sommers. . Jeg ved stadig ikke hvad det kom af, men efter hun fik fjernet den knude var hun sig selv igen. Og har Været det siden. Så jeg tror at den generede hende på en måde der gjorde hende utryg. Vi prøvede med smertestillende uden hun ændrede sig inden. Senil er jo også en mulighed, at hun pludselig ikke vidste hvor hun var måske og derfor blev bange. I hvert fald sikker på at det er fysisk eller neurologisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 19, 2013 Rapporter Share Besvaret September 19, 2013 Jeg ville gætte på demens. Det kan hunde også få. Og mange menneskelige demens patienter har netop uforklarlige angstanfald, især om natten. Men noget andet neurologisk kan det selvfølgelig også være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst zara Besvaret September 21, 2013 Rapporter Share Besvaret September 21, 2013 Jeg syntes det er meget påfaldende at det var mest om natten. Det hyppigste symptom på startende hjertesvigt ( både mennesker og hunde) er pludselig uro og angst om natten samt åndenød/halsen. Hunden bliver angst og rastløs, det vare typisk ca 15-20 min hvorefter det går i sig selv. Det kan ske én eller flere gange alt efter hvor fremskreden sygdommen er. Årsagen er at når man ligger ned træder der væske fra blodcirkulationen ud i lungerne, dette giver mareridt/kvælningsfornemmelser(drukne)/angst, når man sætter sig op, bevæger sig flyttes væsken fra lungerne tilbage ind i blodbanen og man bliver "normal" igen. Dette kan ofte ikke fanges ved alm lytten på hjertet. Du kan evt. spørge om der er blevet lavet en ultralydscanning af hjertet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts