Hop til indhold

Hårsækmider

Gæst Mylle
 Share

Recommended Posts

Øv vores lille hvalp på 12 uger har fået konstateret hårsækmider...:cry:

Er ret træt af det og har kontaktet kennelen, da det kommer fra moderen!

Ifølge min dyrlæge er der to slags - den lokale og den generaliserede.

Hvalpe som har et til tre steder på kroppen er typisk med lokal dermodex og det går ofte over af sig selv. Det er formegentlig det, som vi har fået konstateret.

Det har jeg ikke turde vente på (af frygt for at det skulle brede sig og blive til generaliseret dermodex??) og har derfor valgt at få behandling. Af to gange skal han til dyrlæge og have en behandling i nakken.... - samtidig med sin revaccine.....

Er der nogen, som har erfaring - vil gerne snart se resultat??:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lokaliserede slags er meget almindelig hos hvalpe. Det er fordi deres immunforsvar ikke er rigtig udviklet endnu. Og ja, det er moderen der har overført dem. For næsten alle hunde har hårsækmider. De allerfleste har bare ingen problemer med dem.

Den generaliserede slags ligger da ikke ligefrem til jeres race, gør den?

(google, google...)

Her er en artikel fra DKK om hårsækmider. Både den ene og den anden slags.

Der er også en liste over de racer der er mest udsat for generaliseret demodicose.

Shih Tzu er slet ikke nævnt.

http://www.dkk.dk/xdoc/120/Haarsaekmideproblemer_Generaliseret_demodicosis~~.pdf

---At have hvalp er ligesom at have et lille barn. En gang imellem bliver de syge. Og man bliver vildt bekymret.

Men de bliver næsten altid raske igen.

Tillykke med jeres lille hvalp. Han bliver snart helt fin igen. :ae:

----------------------------------------------------------------

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

Tak for dit søde svar og dit link.

Har læst stolpe op og stolpe ned om hårsækmider, pelsmider og ringorm.......

Når man googler på billeder, synes jeg mest af alt, at det ligner ringorm - men man tror vel på sin dyrlæge...??

Har mailet en dyrlæge på nettet for at få en second opinion....

Link til indlæg
Del på andre sites

Du fortæller lige hvad dyrlægen svarer ikke?

Hårsækmider og ringorm ligner nok hinanden. Begge dele findes jo i hårsækkene.

Men hårsækmider har stort set alle hunde. Derfor er din hvalp blevet udsat for smitte. Og når din hvalp bliver ældre, så kan han sagtens leve med hårsækmiderne uden at få symptomer.

Ringorm er ikke noget, hunde almindeligvis har. Men hvis din hvalp er blevet udsat for ringormesmitte, så kan hans svagt udviklede immunsystem godt gøre, at ringormen også trives på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg skal nok skrive og fortælle, hvad svar jeg får fra dyrlægen på nettet. Jeg har mailet ham et billede af det grimme hudområde. Er spændt på at høre...men stadigvæk tænker jeg, at jeg må stole på, at min egen dyrlæge er sikker i sin sag...?!...hmm

Birgitta du virker til at have en stor "hundeviden" :blink:

Kan ring orm (hvis det nu er det) gå i sig selv?? Ved du det?

Jeg synes at være lidt rolig iforhold til hårsækmiderne - da det ikke virker til at sprede sig i pelsen. Den har nu haft det (synligt) i 4 uger. Det er bare MEGA grimt at se på og jeg har jo også mine forhold at tage, idet jeg gerne vil starte hvalpemotivation og i hvert fald ikke skal komme med en hund der måtte smitte de andre vovser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Demodex smitter ikke. Man antager at alle hunde har dem. Nogle hunde har bare en immundefekt som før at de får problemer. Du kan derfor roligt tage til Hundetræning hvis hårsækkemider er det eneste problem :)

Mops, Fransk Bulldog og Engelsk Bulldog er normalt racer man ser med sygdommen.

Hvis din dyrlæge har taget skrab/hårpluk og påvist demodex mider så ville jeg ikke tvivle - de er ret specielle og let genkendelige :)

Har været nede og behandle hver uge med advocate i en længere periode på hunde med lokal demodicose og de kom sig. Lokal demodicose vil ofte forsvinde af sig selv. Ville dog ikke benytte din hund i avl.

God bedring!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hope

Tak for svar.

Gizmo skal ikke benyttes i avl.

Tænker også, at det må være, hvad dyrlægen har set på skrab - synes bare ikke det ligner de billeder man googler...derfor min skepsis.

Jeg skal først til 2. behandling om 4 uger...er det usædvanligt? Her lød det på dyrlægen som om, at det var sidste behandling... Hun ville egentlig ikke behandle i første omgang, da hun mente det ville gå i sig selv. Det var mig selv, som ønskede Gizmo i behandling, da der absolut ingen bedring var at spore på 4 uger - tværtimod!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er nu virkelig i vildrede...

Gizmo fik jo konstateret hårsækmider - efter et skrab - min dyrlæge nævnte først ring orm - da hun så pletten/såret....

Vi kom så i behandling for håsækmider efter at have set det lidt an, men da jeg synes, at der kom flere små tendenser i pelsen/huden på ham bad jeg selv om at opstarte på behandlingen...

Nu har jeg så fået Ringorm!!!!!!! Argghhhhh :damn::hmm:

Råd søges - har allerede betalt 2000,- hos dyrlægen og skal igen betale for revaccination + cont. hårsækmidebehandlingen sidst på måneden igen og Gizmo er 13½ uge....Puha det kan da blive en dyr lille vovse efterhånden:???: og er da mega træt af, at han har slæbt det skidt til huse! - men jo vi elsker ham trods alt:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring til din dyrlæge måske kan du få recept på middel mod ringorm på baggrund af tidligere undersøgelse og din diagnose?

En sygeforsikring er en rigtig god ide. Du kan tale med dit eget selskab og se på f.eks. Dyrekassen Danmark eller Agria. Jeg vil anbefale en forsikring der holder hele hundens levetid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Demodex smitter ikke. Man antager at alle hunde har dem. Nogle hunde har bare en immundefekt som før at de får problemer. Du kan derfor roligt tage til Hundetræning hvis hårsækkemider er det eneste problem :)

Mops, Fransk Bulldog og Engelsk Bulldog er normalt racer man ser med sygdommen.

Hvis din dyrlæge har taget skrab/hårpluk og påvist demodex mider så ville jeg ikke tvivle - de er ret specielle og let genkendelige :)

Har været nede og behandle hver uge med advocate i en længere periode på hunde med lokal demodicose og de kom sig. Lokal demodicose vil ofte forsvinde af sig selv. Ville dog ikke benytte din hund i avl.

God bedring!

Hope, hvis alle hunde har hårsækmider, så er det vel ikke den store kunst at påvise dem. Også selv om problemerne måske skyldes ringorm? Det ene udelukker vel ikke det andet...... :vedikke:

Hvorfor påviser man så overhovedet hårsækmider ved skrab? :hmm: Og hvorfor skal de udryddes, hvis alle har dem? Altså ved lokale problemer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey

Så er jeg så godt som over min egen ringorm med Lamisil. :-D

Desværre brækker Gizmo sig :damn:fordi han slikker på det...jeg har været på efterårsferie og kontaktede så en dyrlæge i lokal området (Ringkøbing) og blev anbefalet Virkon S til opløsning i vand. Uha det lyder som en skrap omgang til min lille hvalp....Nogen, som kender det??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er i hvert fald noget man ikke skal slikke på! Få enten et godkendt middel hos din dyrlæge eller prøv evt med klorhexadin 0,2 %, det er ikke det mest effektive men til gengæld helt ufarligt :-) og virker alligevel på mange.

Link til indlæg
Del på andre sites