Hop til indhold

Andre hunde og ''nej''


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

Hej igen :vinken:

 

Har lige endnu et spørgsmål angående min hundi.

 

På grund af at jeg bor tæt ved store veje med mange biler, har jeg intensivt trænet Lucca i ikke at trække hen imod andre hunde på vores vej, for at snakke. Jeg siger 'nej' og roser hende når hun går med videre. Nu kigger hun bare meget efter dem, men jeg får hende med videre. Kan mærke at hun faktisk er blevet lidt tilbageholdende ved andre hunde, særligt de store (hun har haft et par dårlige oplevelser). Når hun så endelig hilser kan hun heller ikke være i egen krop af glæde!

 

Kan mit ''nej'' gøre at hun forbinder andre hunde med noget man skal holde sig fra? Nej-ordet er jo netop ordet for at stoppe med det hun er i gang med hvorimod ja er mit signal til noget hun skal fortsætte med. Hun eeelsker særlige hunde hun kender, så hun har stadig positiv kontakt med andre hunde indimellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør det :) Er også begyndt at bruge 'ja den er fin men den skal vi ikke snakke med'. Har bare tænkt at nej er godt for det ved hun hvad er.

Ja, det har du jo ret i, tænker bare at du ikke vil forbinde den anden hund med noget negativt, og nej er jo forbundet med noget "no go"

Den måde jeg siger det på er udelukkende positiv(hvis man ser bort fra, at jeg bestemmer noget Rex nok ville have bestemt modsat;))

Mht til hårdt og blødt nej, så er det jo et nej, og jeg gider ikke være stram tante med hårdt nej m mindre det er en kritisk situation. Taler generelt stille og roligt til min hund, og forventer det respekteret, hvilket det også gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht til hårdt og blødt nej, så er det jo et nej, og jeg gider ikke være stram tante med hårdt nej m mindre det er en kritisk situation. Taler generelt stille og roligt til min hund, og forventer det respekteret, hvilket det også gør.

 

Kan godt se, hvad du mener. Jeg siger nu også sjældent et hårdt NEJ, faktisk tror jeg ved nærmere eftertanke, at jeg bruger STOP i stedet - men jeg bruger nej' et som en kommando, der betyder ikke lige nu.

" Nej, du skal ikke hilse lige nu, men om 2 minutter får du måske et ja" f.eks.: Min hund er f.eks. så unghundevild, at hun SKAL have de to minutter, hvis hun skal huske, at hun har et sprog, som man skal bruge!

Bruges også i andre situationer f.eks. ved godbidskontrol, ved " unghundeoverfald" på min gamle hund, ikke op i sofaen, hvis møgbeskidt ( lægger nu som regel bare et tæppe, men måske hjemme hos andre), hvis jeg taber noget nongo mad på gulvet etc. etc.

For mine hunde er et nej derfor ikke udelukkende negativt, det er selvfølgelig en hæmning af en lyst, men der kommer altid enten et ja eller et andet alternativ i kølvandet.

Så nej' et er ikke endegyldigt, men en hæmning lige nu.

I langt de fleste tilfælde bruger jeg dog positiv forstærkning og roser det, jeg gerne vil have, så vil da helt klart prøve " du skal lige gå pænt her etc. modellen" .

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det kan det godt. Hvis hun opfatter nej som noget ubehageligt, så kan hun danne en negativ association til andre hunde, hvis hun altid oplever "nej" når hun ser på dem.

 

Men hvis du kombinere det med godbidder, så snart hun kigger væk/på dig - så vil jeg mene du undgår den problemstilling. Du kan jo evt også bare kalde på hende når hun ser en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...