Idajnsn Skrevet November 27, 2013 Rapporter Share Skrevet November 27, 2013 I var så søde til at hjælpe herinde sidst jeg havde spørgsmål, så nu håber jeg at I kan hjælpe igen Jeg er ved at lede efter min kommende hund (golden retriever) og er i min søgen stødt på hunde fra udlandet med følgende HD- og AD-status: HD: 9/5 ED:0/0 Jeg går ud fra at AD (ED) betyder det samme som herhjemme, men jeg kan slet ikke finde noget der fortæller mig hvad 9/5 betyder. Er det godt eller skidt? Jeg overvejer ikke at købe hund fra udlandet med har kig på en hund der skal parres med en hund fra Italien. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 27, 2013 Rapporter Share Besvaret November 27, 2013 Der ligger en fil til download her, med oversættelse fra udenlandsk status: http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2404 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 27, 2013 Tak for svar - jeg har prøvet at læse det dokument, men jeg kan ikke umiddelbart se noget der skulle svare til en karakter der hedder 9/5 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 27, 2013 Rapporter Share Besvaret November 27, 2013 Nej, kan se at Italien ikke bedømmer efter en tal-skala... :hmm: Er du sikker på at det r en italiensk bedømmelse? Kunne ellers ligne en engelsk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 27, 2013 (rettet) Nej jeg tænkte egentlig bare det var efter italiensk skala eftersom kennelen ligger i Italien. Det er fra Kennel Kukkola hvis nogen kender den. EDIT: Hov ja kan godt se at det nok er efter den engelske skala.... nu skal jeg så bare prøve at se om jeg kan oversætte hvor godt et resultat det er Redigeret November 27, 2013 af Idajnsn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 27, 2013 Rapporter Share Besvaret November 27, 2013 9/5 er vist helt ok, hvis det er efter den engelske. Men den er lidt bøvlet at forstå, for de går vistnok efter et gennemsnit for hver race. Men både 9 og 5 er vist meget lavt, så det burde være ok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 27, 2013 Det lyder jo godt Da du pointerede at det kunne ligne den engelske skala fandt jeg en ret god rapport med oversigter og ja det ser indviklet ud, men nu har jeg gemt rapporten til en regnvejrsdag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Det lyder jo godt Da du pointerede at det kunne ligne den engelske skala fandt jeg en ret god rapport med oversigter og ja det ser indviklet ud, men nu har jeg gemt rapporten til en regnvejrsdag vil du sende linket på den engelske skala? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 De vil med stor sandsynlighed bliver oversat til omkring C måske dårligere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Det er ikke helt en oversættelse af skalaen jeg fandt, da det er lidt svært at oversætte direkte åbenbart. Men jeg fandt denne rapport: bva.co.uk/public/documents/Interpretation-and-_use-of-BVA-KC_Hip-Scores.pdf (kan desværre ikke lave den som link, da jeg er for ny herinde, men www foran så skulle den være der) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 De vil med stor sandsynlighed bliver oversat til omkring C måske dårligere. Øv det var da et ikke så godt resultat så Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Øv det var da et ikke så godt resultat så Det kan være langt værre, men DKK er meget emsige fordi man i England ikke fotograferer knæene med og derfor KAN man manipulere hofterne så de bliver bedre. Derfor graduerer DKK ret hårdt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Det kan være langt værre, men DKK er meget emsige fordi man i England ikke fotograferer knæene med og derfor KAN man manipulere hofterne så de bliver bedre. Derfor graduerer DKK ret hårdt. Ahh ok. Hunden er godt nok ikke fra England men fra Italien (ved ikke hvorfor de bruger det engelske system). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Der er vel også forskel på hvad DKK ville gi' den, og på hvad det faktisk er? For det er da kutyme at udenlandsk fotograferede hunde nærmest pr. automatik får en strengere bedømmelse hvis den skal ha' en dansk status. Hvis man kigger stamtavler på udenlandske hunde, i forbindelse med køb af hvalp, må man jo IMO læse resultaterne ud fra hvad de betyder i pågældende land. For de engelske bedømmeser er der jo også et snit for racen, som kan være nyttigt at kigge på. Jeg ville ikke læse 9/5 (=14) som "C eller muligvis dårligere", ifølge mit skema ligger 14 (ud af 106) under B. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Ahh ok. Hunden er godt nok ikke fra England men fra Italien (ved ikke hvorfor de bruger det engelske system). Italien bruger ikke det engelske system, de har A - E lige som os. Men 9/5 tyder på at det er en engelsk bedømmelse. Sandsynligvis har hunden boet i England på det tidspunkt den blev fotograferet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Idajnsn Besvaret November 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 (rettet) Jeg læste et sted at en samlet score under 10 er det bedste at avle på, men at en score under 15 også er helt ok. Da denne har 14 som samlet score kan jeg godt se at det ikke er helt optimalt, men jeg kan godt se at det kommer an på hvor hårdt man bedømmer. Hvis man i England ikke bedømmer på samme måde som herhjemme er det jo ret svært at oversætte. Ved I om man kan ringe til en sagkyndig i DKK og spørge. Jeg synes det er lidt svært sådan at læse mig frem til et specifikt svar når der bliver brugt mange fagudtryk Redigeret November 28, 2013 af Idajnsn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Jeg læste et sted at en samlet score under 10 er det bedste, men at en score under 15 også er helt ok. Da denne har 14 som samlet score kan jeg godt se at det ikke er helt optimalt, men jeg kan godt se at det kommer an på hvor hårdt man bedømmer. Hvis man i England ikke bedømmer på samme måde som herhjemme er det jo ret svært at oversætte.Ved I om man kan ringe til en sagkyndig i DKK og spørge. Jeg synes det er lidt svært sådan at læse mig frem til et specifikt svar når der bliver brugt mange fagudtryk DKK sidder jo ikke med HD-bedømmelserne mere, så det skulle vel være KU du skal kontakte i så fald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Jeg læste et sted at en samlet score under 10 er det bedste at avle på, men at en score under 15 også er helt ok. Da denne har 14 som samlet score kan jeg godt se at det ikke er helt optimalt, men jeg kan godt se at det kommer an på hvor hårdt man bedømmer. Hvis man i England ikke bedømmer på samme måde som herhjemme er det jo ret svært at oversætte.Ved I om man kan ringe til en sagkyndig i DKK og spørge. Jeg synes det er lidt svært sådan at læse mig frem til et specifikt svar når der bliver brugt mange fagudtryk Det svarer også nogenlunde til det skema jeg har, hvor A går op til 6, og B op til 18... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts