Gæst Lars K Skrevet November 28, 2013 Rapporter Share Skrevet November 28, 2013 Hej Er der nogen der ved hvor gammel en hvalp skal være for at man anbefaler den bliver kastereret? Lars K Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Det har været vendt mange gange før, og der er mange holdninger til dette - og mange forskellige bevæggrunde til det. Du kan evt snakke med din dyrlæge om, hvad denne anbefaler. Jeg får mine kastreret tidligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Voksen. Hvalpe skal ikke kastreres. Især med hanhunde er det vigtigt, at man først kastrerer, når hunden er udvoksen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Mange forskellige anbefalinger. Kommer jo an på hvad du vil opnå med det blandt andet Generelt har fysikken bedst af at vokse nogenlunde færdig, specielt for visse racer. Dette på grund af risikoen for knogle kræft. Hvis jeg skulle sige noget, vil jeg lave et kompromis og sige omkring et års alderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lars K Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Hunden er en Berner sennen og dyrlægen anbefaler det når hvalpen er ca. 16 uger. Hun begrunder det med at det er bedst og gøre inden hunden begynder og få interessen for og gå efter tæver i løbetid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Det er slet ikke sikkert hunden bliver vanvittig interesseret i det og hvis det endelig sker, så sker det nok ikke før omkring 1års alderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Hunden er en Berner sennen og dyrlægen anbefaler det når hvalpen er ca. 16 uger. Hun begrunder det med at det er bedst og gøre inden hunden begynder og få interessen for og gå efter tæver i løbetid Jeg ville omgående skifte dyrlæge!! Med mindre der er sygdom til stede er det ikke nødvendigt at kastere. Adfærd ændrer man IKKE ved at kastere - det er kun ejers håndtering af hunden som hjælper i dette tilfælde. Jeg har selv hanhunde - 9 - 6 - og knap 4 år er mine - ingen af dem er kasteret! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Jeg ville omgående skifte dyrlæge!!Med mindre der er sygdom til stede er det ikke nødvendigt at kastere. Adfærd ændrer man IKKE ved at kastere - det er kun ejers håndtering af hunden som hjælper i dette tilfælde. Jeg har selv hanhunde - 9 - 6 - og knap 4 år er mine - ingen af dem er kasteret! Enig, har selv to intakte hanhunde - næsten 8 år og 1½ år - det kan læres ikke at skulle løbe efter hun hundene hvis det er det meningen er med kastrationen - ellers vent og se - det kan jo være det slet ikke bliver et problem ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Hunden er en Berner sennen og dyrlægen anbefaler det når hvalpen er ca. 16 uger. Hun begrunder det med at det er bedst og gøre inden hunden begynder og få interessen for og gå efter tæver i løbetid Jeg ville aldrig kastrere så ung en hund. Nu er jeg også af den mening at man kun kastrere hvis der er en meget god grund til det og de grunde er sygdom eller hvis der er en overproduktion af hormoner der giver en oversexet hanhund. Hvorfor fjerne noget hvis der ingen grund er til det. Min ældste hanhund er kastreret og han var så gammel som 4 år da han mistede kuglerne og det var med god resultat. Hans interesse for tæver er mindsket betydelig. Min yngste hanhund viser først interesse når tæverne er højløbske. Selv da slår hjernen ikke fra, som det gør hos nogle hanhunde og han er stadig nem at holde kontakten med. Det ville da have været synd hvis jeg havde kastreret ham som 16 uger gammel. Der er ikke kun fordele ved kastraktion. Det kan ændre stofskiftets, så de nemmere bliver tykke, de kan blive mere dovne, de kan få en træls pels, de kan blive usikker, da selvtilliden hos en hanhund sidder i det mandlige kønshormon testosteron. Men vælger du at få det gjort, så vent til din hund har fået sit hanhundepræg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Hun begrunder det med at det er bedst og gøre inden hunden begynder og få interessen for og gå efter tæver i løbetid Jeg skiftede selv dyrlæge da de begyndte at anbefale sterilisation af min tæve. Jeg synes at det er usmagelig markedsføring af unødvendige produkter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Jeg ville omgående skifte dyrlæge!!Med mindre der er sygdom til stede er det ikke nødvendigt at kastere. Adfærd ændrer man IKKE ved at kastere - det er kun ejers håndtering af hunden som hjælper i dette tilfælde. Jeg har selv hanhunde - 9 - 6 - og knap 4 år er mine - ingen af dem er kasteret! Men hvis det ikke ændrer på adfærden, er der jo heller ingen grund til IKKE at kastrere? Jeg skiftede selv dyrlæge da de begyndte at anbefale sterilisation af min tæve. Jeg synes at det er usmagelig markedsføring af unødvendige produkter. Seriøst? Hvis bare ALLE hundeejere fik neutraliseret deres dyr, med mindre de har planer om at avle, ville det da løse rigtig mange problemer med ups-kuld og overfyldte internater! Din dyrlæge ved måske ikke at du er tilstrækkelig fornuftig til at have en intakt hund, men flertallet af hundeejere, burde altså kun have neutraliserede hunde. Som jeg har skrevet i en anden tråd, er det vel et HOLDNINGSspørgsmål om man vil neutralisere tidligt. Personligt ved jeg ikke nok om hanhunde til at kunne sige for eller imod 16 uger, men var det en tæve, ville jeg vente til den var 6-9 mdr. Tænker lidt i samme retning med en hanhund, men har bare intet belæg for det (som jeg i øvrigt heller ikke ser andre har????). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Enig, har selv to intakte hanhunde - næsten 8 år og 1½ år - det kan læres ikke at skulle løbe efter hun hundene hvis det er det meningen er med kastrationen - ellers vent og se - det kan jo være det slet ikke bliver et problem ? Jeg er selv faldet for den der "dyrlæge snak" da jeg havde min dalmatiner - ham lod jeg kastrere da han var cirka 1 år - fordi dyrlægen mente han så ville ændre sig til det bedre - aldrig har jeg fortrudt noget så meget som det!! Jeg fik ham dog ændret med træning så han kom til at opføre sig ordentlig - men det kunne jeg havde gjort uden den kastration! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Velkommen til Lars K. Der er holdninger for og imod. Jeg er imod rutinemæssig neutralisering for hvorfor operere før det eventuelt bliver nødvendigt? Det er mig totalt imod at en hvalp på 16 uger (eller yngre) skal igennem en operation medmindre dette er meget nødvendigt. Det er en forebyggende kastration ikke. En hvalp på 16 uger står midt i en meget stor mental og fysisk forandring i det som kaldes den halve kønsmodning og jeg mener, at der ingen som helst grund er til at pille ved noget og ændre på en udvikling med noget så omsiggribende som operation og ændring i hormonproduktionen. Under den halve kønsmodning blive hundene mere testosteronprægede og dette kan give hhv. aggressivitet og frygt hos hvalpen i denne periode. Hvis man absolut vil kastrere i forebyggende øjemed er der teoretisk en del som taler imod, at det netop sker omkring kønsmodningen. Det der med overdrevet tæveinteresse er som regel noget man kan opdrage/træne sig ud af, især hvis man begynder tidligt med positiv træning. Når din hvalp ikke er ældre, er det svært at vide "hvem" han er og der er en kendt risiko for, at hunde som ikke har meget tillid og selvtillid bliver nervøse/frygtsomme og dermed også potentielt aggressive overfor andre hunde, hvis de kastreres grundet det manglende nu feedbacksystem mellem testosteron og selvtillid. (Testosteron øger selvtilliden og selvtilliden øger testosteronproduktionen.) Alene af den grund ville jeg ikke kastrere rutinemæssigt, før hunden nåede en vis alder. En kastration kan ikke gøres om og er hunden blevet nervøs/aggressiv pga. kastration, er det stort set umuligt at arbejde væk igen. Min hund bliver 8 år om ½ år og han er intakt, det har de fleste af mine andre hanhunde også været. Den eneste kastrerede hanhund vi har haft både strejfede og parrede lystigt min tæve, når hun var højløbsk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Jeg er selv faldet for den der "dyrlæge snak" da jeg havde min dalmatiner - ham lod jeg kastrere da han var cirka 1 år - fordi dyrlægen mente han så ville ændre sig til det bedre - aldrig har jeg fortrudt noget så meget som det!! Jeg fik ham dog ændret med træning så han kom til at opføre sig ordentlig - men det kunne jeg havde gjort uden den kastration! Men nu er det jo ikke adfærdsproblemer som TS spørger til. Jeg læser det som at TS har besluttet at hunden skal kastreres, men spørgsmålet er bare hvor tidligt:???: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Jeg er selv faldet for den der "dyrlæge snak" da jeg havde min dalmatiner - ham lod jeg kastrere da han var cirka 1 år - fordi dyrlægen mente han så ville ændre sig til det bedre - aldrig har jeg fortrudt noget så meget som det!! Jeg fik ham dog ændret med træning så han kom til at opføre sig ordentlig - men det kunne jeg havde gjort uden den kastration! hvorfor fortrød du at han blev kastreret? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 16 uger !!!! det lyder helt helt gak gak. Jeg synes du skal vente til hunden er mindst et år og gerne halvandet eller 2, så kan du også se hvordan han egentlig reagere. Min første hund blev kasteret som knap 2 årig, da han hylede og gøede og ikke spiste flere dage i træk, så snart der var tæver i løbetid og det var der tit, da vi boede i byen. Han stak af, så snart han så sit snit til det. Det stod på et halvt år og blev ikke bedre, men der hjalp en kastration rigtig godt. Min nuværende hund er 5 år og var knap 4 da jeg hentede ham på et internat. Han var ikke kasteret og jeg var en del i tvivl, men besluttede at lade ham kastere da han har kronisk stresssyndrom og jeg tænkte at hormoner ikke gjorde det bedre. Men jeg blev meget i tvivl efterfølgende og kan stadig være det. Tænke om det var det rigtig. Jeg ved det stadig ikke. Men jeg ville have tænkt til evig tid, hvis jeg havde ladt være. Jeg burde nok have forsøgt med kemisk kastration først. Jeg tror ikke jeg gennemtænkte det ordenligt og det kan jeg fortryde. Som udgangspunkt ville jeg ikke som standart kasteret en hanhund. Men jeg ville altid sterelisere en tæve, hvis jeg skulle have en tæve og ikke ønskede hvalpe. Dette for at undgå alvorlige tilstande i underlivet og kræft. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 hvorfor fortrød du at han blev kastreret? Fordi hans adfærd ikke ændrede sig sådan som dyrlægen sagde det ville gøre. Dyrlæger er eksperter på sygdomme og ikke adfærd. At rende efter løbske tæver er også adfærd i mine øjne. Jeg forstår grundlæggende ikke hvorfor sunde og raske dyr skal neutraliseres for enhver pris. Det er så min holdning i det her spørgsmål ud fra alle de år jeg har haft med hunde at gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Velkommen til Lars K. Der er holdninger for og imod. Jeg er imod rutinemæssig neutralisering for hvorfor operere før det eventuelt bliver nødvendigt? Det er mig totalt imod at en hvalp på 16 uger (eller yngre) skal igennem en operation medmindre dette er meget nødvendigt. Det er en forebyggende kastration ikke. En hvalp på 16 uger står midt i en meget stor mental og fysisk forandring i det som kaldes den halve kønsmodning og jeg mener, at der ingen som helst grund er til at pille ved noget og ændre på en udvikling med noget så omsiggribende som operation og ændring i hormonproduktionen. Under den halve kønsmodning blive hundene mere testosteronprægede og dette kan give hhv. aggressivitet og frygt hos hvalpen i denne periode. Hvis man absolut vil kastrere i forebyggende øjemed er der teoretisk en del som taler imod, at det netop sker omkring kønsmodningen. Det der med overdrevet tæveinteresse er som regel noget man kan opdrage/træne sig ud af, især hvis man begynder tidligt med positiv træning. Når din hvalp ikke er ældre, er det svært at vide "hvem" han er og der er en kendt risiko for, at hunde som ikke har meget tillid og selvtillid bliver nervøse/frygtsomme og dermed også potentielt aggressive overfor andre hunde, hvis de kastreres grundet det manglende nu feedbacksystem mellem testosteron og selvtillid. (Testosteron øger selvtilliden og selvtilliden øger testosteronproduktionen.) Alene af den grund ville jeg ikke kastrere rutinemæssigt, før hunden nåede en vis alder. En kastration kan ikke gøres om og er hunden blevet nervøs/aggressiv pga. kastration, er det stort set umuligt at arbejde væk igen. Min hund bliver 8 år om ½ år og han er intakt, det har de fleste af mine andre hanhunde også været. Den eneste kastrerede hanhund vi har haft både strejfede og parrede lystigt min tæve, når hun var højløbsk. Du siger det så godt, så jeg vil bare tilslutte mig den her :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 En dyrlæge er nok den sidste man skal spørge om dette...De tænker jo i penge og ikke i adfærd, som de ikke ved ret meget om... Jeg har selv i tidligere tider altid ment at det var godt at kastr. hanhunde som ikke skulle bruges i avlen...Men heldigvis kan man så, altså jeg blive klogere af div. oplevelser med kastr. hunde....Så i dag er jeg modstander af kasrt. DET VÆRDSTE HUNDESLAGSMÅL JEG I MIT LANGE HUNDELIV HAR OPLEVET, VAR IMELLEM EN KASTR. OG EN FERTIL HANHUND. Undskyld, jeg råber ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Tror nu de færreste dyrlæger tænker mest på penge. Tro mig, man skal ikke læse til dyrlæge for at blive rig. Jeg bliver lidt knotten når jeg læser det. Det er ok at være kritisk og det er din hund og din mening der tæller. Fordi dyrlægen mener noget andet behøver h*n ikke være grisk! Til sagen: Jeg anbefaler ikke rutinemæssigt kastration af hanhund. Plejer at prøve at tale folk fra det, men deres valg. Hvis han skal kastreres er jeg ikke fortaler af amerikanske tilstande (neutralisering som hvalp), men ville vente til at hunden er rimeligt udvokset. Berner Sennen har i forvejen problemer med kræft og oplever dem ikke som en race med "hanhundeproblemer"? Når det kommer til tæven vil jeg stadig anbefale sterilisation - mellem 1 og 2 løbetid. Det reducerer risikoen for brystkræft betydeligt, tæven er blevet lidt moden og hun kan ikke få livmoderbetændelse. Ser mange tæver med disse sygdomme når de bliver ældre Jeg nævner det fordi jeg ved anse det for en fejl i min vejledning hvis jeg ikke gør, ikke fordi jeg tænker på penge. Hvis folk siger at det vil de ikke, nævner jeg det ikke igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 Tror nu de færreste dyrlæger tænker mest på penge. Tro mig, man skal ikke læse til dyrlæge for at blive rig. Jeg bliver lidt knotten når jeg læser det. Det er ok at være kritisk og det er din hund og din mening der tæller. Fordi dyrlægen mener noget andet behøver h*n ikke være grisk! Til sagen: Jeg anbefaler ikke rutinemæssigt kastration af hanhund. Plejer at prøve at tale folk fra det, men deres valg. Hvis han skal kastreres er jeg ikke fortaler af amerikanske tilstande (neutralisering som hvalp), men ville vente til at hunden er rimeligt udvokset. Berner Sennen har i forvejen problemer med kræft og oplever dem ikke som en race med "hanhundeproblemer"? Når det kommer til tæven vil jeg stadig anbefale sterilisation - mellem 1 og 2 løbetid. Det reducerer risikoen for brystkræft betydeligt, tæven er blevet lidt moden og hun kan ikke få livmoderbetændelse. Ser mange tæver med disse sygdomme når de bliver ældre Jeg nævner det fordi jeg ved anse det for en fejl i min vejledning hvis jeg ikke gør, ikke fordi jeg tænker på penge. Hvis folk siger at det vil de ikke, nævner jeg det ikke igen Totalt enig! Og jeg er fuldstændig overbevist om at dyrlæger ikke anbefaler sterilisation for at tjene penge ! engang troede jeg det lidt nogengange, men efter jeg selv har brugt over 20000 på kræftknudeoperationer har jeg da ved gud indset at dyrlægen tjener mange flere penge på mig nu, end hvis hun var blevet steriliseret tidligt;) Og hvad hanhunde angår, så tror jeg bare at mange dyrlæger har det som jeg, at de oplever rigtig mange ejere have problemer med deres unge hanhundes hormonelle adfærd og at det rent faktisk i rigtig mange tilfælde bliver meget bedre efter en kastration. Glad for at du bakker op om det med store hunde, kræft og tidlig kastration:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 28, 2013 Rapporter Share Besvaret November 28, 2013 En dyrlæge er nok den sidste man skal spørge om dette...De tænker jo i penge og ikke i adfærd, som de ikke ved ret meget om...Jeg har selv i tidligere tider altid ment at det var godt at kastr. hanhunde som ikke skulle bruges i avlen...Men heldigvis kan man så, altså jeg blive klogere af div. oplevelser med kastr. hunde....Så i dag er jeg modstander af kasrt. DET VÆRDSTE HUNDESLAGSMÅL JEG I MIT LANGE HUNDELIV HAR OPLEVET, VAR IMELLEM EN KASTR. OG EN FERTIL HANHUND. Undskyld, jeg råber ikke. Du må jo aldrig lade enkeltstående tilfælde afgøre hvad du mener.... Alle kastrerede hanhunde er jo ikke unormalt aggressive! slagsmålet mellem de to hunde var formodentlig end lige så dårligt hvis de begge var intakte. Bidehæmninger sidder ikke i testiklerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts