Hop til indhold

Er det hoste ?

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

De sidste par dage har Tjaldur smasket af og til, sådan rimelig voldsomt. Han smasker og smasker og synker og synker virkelig mange gange i træk.Lidt ligesom hvis han forsøgte at få en klisteret karamel ud af munden ( det gør han ikke ). Har kigget i hans mund, men kan ikke se noget unormalt.

Vi kender nok alle det med at hunden måske drikker eller spiser for hurtig og får det i den "gale hals " så siger hunden sådan en spøjs lyd, der MÅSKE kunne lyde som en hosten.

Sådan siger han et par gange om dagen, uden han har fået noget galt i halsen, eller det ved jeg jo ikke 100 % om han har.

Han har ikke feber, er ikke forkølet, spiser og drikker og er glad og frisk.

Hvordan lyder det når en hund hoster ?? Har i nogen bud på hvad det kan være. Hjertelunge orm har jeg tænkt på, men finder det ikke så sandsynligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis. Teitur havde kennelhoste, men det kom med et brag, hvor han var virkelig syg og dårlig med høj feber og måtte have smertestillende og antibiotika. Men kan ikke huske hvordan det løs når han hostede.

Kan en dyrlæge stille diagnosen eller skal det være værre før man kan sige noget konkret om kennelhoste ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der smasken og synken, kan det mon være pga ondt i halsen og har en hund ondt i halsen når den har kennelhoste ?? Jeg kender det fra mig selv, når jeg har ondt i halsen, synker jeg konstant, fordi jeg ellers får sådan en bræk fornemmelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

kennelhoste kan sagtens bare være det han har nu, og ikke blive værre. Langt de fleste hunde bliver slet ikke rigtig syge af kennelhoste.

Ved du om mennesker kan smitte hunde. Har haft en veninde på besøg i dag, hun snakkede jo med Tjaldur og hun har selv hunde derhjemme. Havde slet ikke skænket det en tanke at han kunne have kennelhoste. Han var også super frisk i morges, så tænkte slet ikke på det.

Jeg kan læst lidt på nettet nu her og kan læse at kennelhoste kan forårsages af røg. Jeg ryger ikke, men min underbo ryger som en skorsten og den sidste uge har jeg og Tjaldur besøgt hende en del. og så har der også bare været så fugtig og koldt udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

kennelhoste har en karenstid på op til 2-3 uger, så det er helt sikkert ikke venindens hund der har smittet ham siden i går.

nej, det jeg spørger om er om tjaldur kan smitte hendens hunde, via hende, fordi hun har snakke med tjaldur. HVIS det er kennelhoste

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella , betegnelsen kennelhoste er /kan være flere ting, men alle både vira og tusser, er kendetegnet ved at angribe luftvejene.

Det han nu gør er nok at synke slim. I mere udbrud høres vel altid denne tørre søløvegøen/hoste om natten, når de sover. Jeg går kun til dyrlæge , hvis vovsen er under 6 mdr, eller over 10 år. Og selvfølgelig hvis almentilstanden skulle forværres, eller der kommer feber.

Men mandler kan også angribes som regulær halsbetændelse, men så tror jeg hunden bliver træt og dårlig. Så ses hvide belægninger på mandler..

Til kennelhoste har jeg giver lidt ???husker navnet som hoskapin, som er håndkøb.

Link til indlæg
Del på andre sites

har ikke hørt ham hoste om natten. Tror måske han havde lidt feber i går aftens, når jeg tænker mig om, for han insisterede på at ligge UNDER min dyne, ligesom han trak vejret ret hurtig. Men synes ikke det er noget nu, men da han havde sovet i sofaen og rejste sig, hostede han lige sådan 7-10 gange i træk.

Må se tiden an, tusind tak for svar. Tror kennelhoste er et godt bud.

Link til indlæg
Del på andre sites

...eller hjerte/lungeorm.....

Ormens æg sidder på ydersiden af lungerne, Når larverne kommer ud af æggene, så gnaver de sig ind i lungen. Så bevæger de sig op gennem luftvejene. Hvis det kilder for meget, så rømmer hunden sig. Eller den hoster.

Larverne kommer op i halsen med slim fra lungerne. Hunden synker dem. Og så bliver de ført gennem tarmene og ud med lortene, hvor dyrlægen kan se dem i mikroskopet.

---Hvis der er hjerteormelarver i lortene, så ER der voksne orm, der sidder fast i hjertet....

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, har ikke hørt om hoste i et par dage, men i dag og i går har han hostet, hver gang han blev glad ( feks når jeg kommer ind ad døren ) ligesom han synker og synker. Må hellere tage til dyrlægen mandag, så kan jeg nå at samle hunde høm høm nok til en test for orm.

Men han æder som han plejer og er aktiv som han plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, har ikke hørt om hoste i et par dage, men i dag og i går har han hostet, hver gang han blev glad ( feks når jeg kommer ind ad døren ) ligesom han synker og synker. Må hellere tage til dyrlægen mandag, så kan jeg nå at samle hunde høm høm nok til en test for orm.

Men han æder som han plejer og er aktiv som han plejer.

Hvis han IKKE gør andet end at hoste, og virker frisk og glad, ville jeg lade ham blive hjemme og bare tage lortene med til dyrlægen:-) Men tag lige hans temperatur for en sikkerheds skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal da også være NU.. Så du ikke står med en voldsomt syg hund i julen...

Hvis du samler lorte week-enden over, så kan du aflevere på mandag.

Ved hjerteorm vil der i starten være perioder med hoste og perioder hvor der ikke klækkes æg og hunden ikke hoster. Men de voksne orm sidder i hjertet hele tiden. Og efterhånden vil der komme flere og flere æg, og pauserne mellem hosten bliver sjældnere og mindre.

Det er bedst at samle lorte i en periode hvor hunden har hostet de sidste dage forinden. For så er der størst sandsynlighed for larver i lortene, --hvis det altså er hjerteorm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede med dyrlægen i dag, uden at have Tjaldur med. Tjaldur har ikke hostet i dag, men lavet bræklyde et par gange. Hun synes jeg skulle se tiden an weekenden over, så kan jeg samle høm høm og er intet bedre på mandag, kan jeg få det undersøgt.

Det er umuligt at tage Tjaldurs temperatur.

Link til indlæg
Del på andre sites