Hop til indhold

At finde den rigtige race /racevalg


biine
 Share

Recommended Posts

Er pis hamrende svært....

 

Er så små begyndt at kigge efter en afløser til min gamle golden. Men med 400+ racer at vælge i mellem så er det godt nok svært.

 

Jeg leder efter en hund der er minimum på størrelse med retriverne altså en stor hund.

Den må ikke gø meget. den må selvfølgelig sige til når der nogen ved døren men skal være relativ nem at installere en stop knap på.

Racen skal generelt være sund

Racen skal generelt kunne lide at arbejde sammen med føren dog må den godt kunne arbejde på afstand også (tænker på fremadsendelse og rundering bla.)

Pelsen skal ikke være storfældene året rundt , men er vant til en golden retiver , hvor man periodevis er i tvivl om det er hunden der ligger der eller om det bare er pels, sålænge det kun er periode vis er det ok.

Pelspleje er også fint sålænge det ikke er trimmeracer, men klip bad og børstning er ok.

Racen må ikke være stærkt vogtende da jeg har en datter på nu 13 der jævnligt har veninder med hjem (hun er nok omkring de 15-16 når hunden skal købes).

Racen må også meget gerne kunne blive voksene og fornuftige ( så ikke en boxer er et skønt lalleglad legebarn livet igennem)

Egetkønsaggression må ikke ligge til racen, da jeg kommer en del i forskellige hundehjem med hundene, den behøver ikke at ville lege, bare den acceptere at den anden er der.

 

 

Hvad kan jeg så tilbyde på nuværende tidspunkt lejlighed med dejlig have lige pt har jeg dog trapper, men flytter ned til jorden inden for de næste 1½-2 år, stå som nummer et til den lejlighed (Samme opgang bare helt nede ved jorden) og hende der bor der nu flytter efter studie til den tid. så om jeg også skal bære den op og ned i starten gør ikke så meget kan jeg sagtens på nuværende tidspunkt med min golden.

 

4 Daglige gå ture , hvor mindst en af dem går til skov/stand /hede , en går til lidt fælles leg (hvis hunden har lyst selvfølgelig), kører gerne ud på træningspladsen et par gange eller tre i løbet af ugen og træner /leger alene.

Træner på hold 1-2 gange i ugen lige pt Rally men kunne godt tænke mig Dch´s lydigheds program, hvor langt og hvor meget må afhænge at hunden og jeg ( tænker pt ikke på at jeg absolut skal konkurrere på højere plan, men så langt vi kan nå sammen også længe vi begge synes det er sjovt).

Træner dagligt hjemme også mentalt og spor

Elsker at være ude og aktiv så når hunden er gammel nok vil der være mulighed for at den komme med ud og løber/cykler.

Bor stort set udendørs i sommer halvåret.

Jeg går hjemme så det er meget lidt tid hundene skal være alenehjemme , som det er nu er det ca 6 timer i løbet af ugen

Mindst en anden hund i hjemmet Aiyo ( shih Tzu tæve dog steriliseret til den tid)

 

Racer jeg selv har/er ved at kigge på er

Labrador og Golden retivere - Af jagtlinjer jeg vil vide at hunden kan arbejde og bryder mig ikke om den retning udstillingshundene har taget

Bordercollie, har altid haft dem i familien, og synes det har været skønne arbejdsivrige hunde

Stor puddel synes bare det er en fantastik hund. er dog i tvivl om hvor meget den kan/vil arbejde.

Dobermann, Barndomsdrøm er ved at kigge lidt kenneler så jeg kan komme ud og få hilst på nogle voksne hunde for jeg er ikke sikker på opm det er mere end en barndomsdrøm, synes dog de er gudesmukke, men det kan jeg jo ikke træne med.

 

 

Er der noget i mangler svar på så spørg endelig .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes alle passer til det du skriver. Måske dober kan være lidt vogtende?

 

Puddel elsker at træne, dem jeg kender, men de elsker også at lave sjov, så du skal nok kunne klare en hund som ikke nødvendigvis lige tager træningen alvorligt når du gør. Og jeg ved ikke hvor godt dc hPprogram passer til dem, for har aldrig kendt nogen der gik det med puddel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men schæfer-snak er jo bare piv og pjevs. Jeg tænker mere på det vogtende i dem. Og det er jo ikke sådan at de på må og få angriber alle der træder inden for døren. Faktisk oplever jeg stor selvkontrol hos schæfere.

 

Ok :-D Jeg kan absolut nikke genkendende til piveriet.

Vores schæfer gøede når han så en hanhund og når andre hunde (og nogle gange mennesker) gik forbi haven, ellers ikke. Dog syntes jeg ikke hans gøen var et stort problem. Det føltes i hvert fald ikke overdrevet, som man ser hos andre racer.

 

Er dette normen hos schæfere? Eller var vi bare heldige med en der ikke gøede så meget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok :-D Jeg kan absolut nikke genkendende til piveriet.

Vores schæfer gøede når han så en hanhund og når andre hunde (og nogle gange mennesker) gik forbi haven, ellers ikke. Dog syntes jeg ikke hans gøen var et stort problem. Det føltes i hvert fald ikke overdrevet, som man ser hos andre racer.

 

Er dette normen hos schæfere? Eller var vi bare heldige med en der ikke gøede så meget?

 

Næh, min gør kun når der er noget at gø af - og når hun er overivrig! Men mange tror at det er en ekstremt gøende og vogtende race som går til angreb på alt der bevæger sig ind på matriklen. Bella holder uden tvivl udbudne gæster væk, og skulle nogen bevæge sig ind på vores grund, følger hun dem ud igen når hun bliver bedt om det:-) Sidst var det en fulderik der ville pisse på vores skraldespand, og lad mig bare sige at han kom rigtig hurtigt væk:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, min gør kun når der er noget at gø af - og når hun er overivrig! Men mange tror at det er en ekstremt gøende og vogtende race som går til angreb på alt der bevæger sig ind på matriklen. Bella holder uden tvivl udbudte gæster væk, og skulle nogen bevæge sig ind på vores grund, følger hun dem ud igen når hun bliver bedt om det:-) Sidst var det en fulderik der ville pisse på vores skraldespand, og lad mig bare sige at han kom rigtig hurtigt væk:mrgreen:

 

Hm, måske Ricko slet ikke var en schæfer :hmm:

 

Hårh, jeg vil også have en Bella-hund :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der en grund til, at du ikke vil have en golden igen? :-)

 

Nej ikke ubetinget nogen grund til at jeg ikke vil have Golden igen , vil bare gerne finde den helt rigtige hund /race. Udstillingsgoldens kommer så ikke inden for dørene her mere , kan slet ikke have de der store hvide pelsbomber , synes også jeg i stigende grad ser udstillingsgoldens der er en del aggressive over for andre hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville - hvis jeg var i tvivl som dig - ikke nøjes med at kigge på kun ene race. Flere racer kan dække dit behov her - det er langt vigtigere at finde en god opdrætter (besøg nogle forskellige) med gode (sunde - både fysisk og mentalt) linjer.

 

 

Bare rolig har tænkt mig at besøge opdrættere af alle racer :-) Doberén er bare et sted at starte , netop fordi jeg ikke har haft sådan en mellem hænderne før så ville gerne se om det var en jeg kunne arbejde med eller om det forsat skulle forblive en barndomsdrøm, hvilket det tyder på hvis der er problemer med sygdom i racen

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej ikke ubetinget nogen grund til at jeg ikke vil have Golden igen , vil bare gerne finde den helt rigtige hund /race. Udstillingsgoldens kommer så ikke inden for dørene her mere , kan slet ikke have de der store hvide pelsbomber , synes også jeg i stigende grad ser udstillingsgoldens der er en del aggressive over for andre hunde
Okay :) Jamen synes da dem du nævner kunne passe meget godt :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes en storpudel lyder perfekt til dine krav. Men jeg synes så også en storpudel er perfekt næsten altid. :mrgreen:

 

Mht. doberen, så kender jeg desværre ikke meget til avlen i DK/Europa, men herovre har jeg ikke oplevet at de er videre vogtende, eller at der er meget sygdom. Men mine er genbrugs, så jeg kan heller ikke rigtig underbygge den påstand med reel efterforskning. Har ejet 7 og har haft en del flere i pleje, samt jeg kender til rigtig mange gennem vores rescue. De eneste sygdomme jeg kender til som er specielle for dobere er vVD og DCM, og jeg synes ikke tilfældene er overvældende. Har haft en enkelt med HD, men hun levede fint indtil hun var næsten 12.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...