Gæst thyboen Skrevet Januar 25, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2014 Kære alle! Har nogle af jer erfaringer med snemave? Min hund Lady på 13 år har fået snemave - det har jeg i hvert fald en stærk mistanke om, for den ene dag om formiddagen og middagen var hun frisk som en havørn - og så pludselig hen på eftermiddagen ville hun ikke noget som helst. Hun kastede op og gjorde det 4-5 gange i løbet af aftenen. Næste morgen ringede jeg til dyrlægen, som bad os om at komme. Hun undersøgte den, og der var feber, men både hjerte og lunger fungerede normalt efetr alderen. Hun fik et par sprøjter, og så fik vi antibiotika (piller) med hjem, som hun så skal have efterfølgende i fem dage to gange dagligt. Nu kommer vi så til den største hurdel - jeg kan under ingen omstændigheder lokke pillerne i hende! Nu har jeg med megameget møje og besvær fået hende til at tage dem de første to dage - men nu har hun en gang for alle lugtet lunten! Selv ikke ved at knuse dem og vende dem i leverpostej vil hun tage det. Hvad i himlens navn gør jeg? Jeg er grædefærdig og dybt ulykkelig - for hun bliver jo ikke rask uden disse piller. Håber jeg får hurtigt svar!!!!! Knus fra den desperate!!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Hej og velkommen til. Øv med en sne mave :-( har du prøvet at putte pillen ind i en pølse eller et stykke kylling er nok bedre, kogt kylling, når hun har dårlig mave. Hvis hunden ikke vil spise det med mad, så kan du åbne munden på hunden ligge pillen så langt ind på tungen som muligt, lukke munden på hunde med snuden opad og stryge lige så stille ned af hagen / halsen. Håber det lykkes så hun kan blive frisk igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Du skal IKKE knuse dem, i hvert fald! Jeg har lige gjort det samme med Silkes antibiotika. Jeg blandede det i hendes aftensmad. En halv knust pille i en hel skål af opblødt lækkert tørfoder, som smager megagodt. Da jeg havde blandet pillen i, smagte jeg lige på maden, bare lige for at være sikker på at medicinen ikke kunne smages alt for meget.................. Det var afsindigt bittert! Jojo, hun spiste da sin mad, selv om det gik langsomt. Og hun gik straks ud og bællede en stor skål vand.. Og jeg roste hende ganske meget.. Og gav hende den anden halvdel i et stykke kotelet. Jeg gør så det, at jeg tager et stykke kød, -vi bruger stegte koteletter- og skærer en revne i det, så pillen lige kan mases ind. En halv pille i et lille stykke kød. Jeg putter brudfladen ind først, for det er den, der afgiver mest smag. Og så lukker jeg kødet så godt som muligt omkring pillen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Der er også visse typer antibiotika som man ikke må knuse - de vil miste deres virkning i så fald. Du kan bruge en såkaldt pilleindgiver - som man kan købe i de fleste dyrhandler ellers online. Nogle hunde kan ikke lide at få for mange fingre ind i munden, så der er pilleindgiveren en godt redskab - hvis alt andet er afprøvet. Jeg har aldrig selv haft problemet - mine beagler skal bare se leverpostejen komme ud af køleskabet, så står de i kø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Ikke knuse, som andre har skrevet...Jeg køber en bakke hakket kød hvis det f.eks. er hvalpe jeg skal give ormekur. Lillen gemmes i kødet som så spises bed stort velbehag... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Det står på indlægssedlen om man ikke må knuse. Men hvis pillen er med delekærv, så må man også knuse. ---Og hvis man ikke må knuse, så SKAL pillen da indgives helt ned i halsen. For man kan da ikke være sikker på om hunden lige tygger en gang på frikadellen eller hvad pillen nu bliver gemt i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Det står på indlægssedlen om man ikke må knuse. Men hvis pillen er med delekærv, så må man også knuse. ---Og hvis man ikke må knuse, så SKAL pillen da indgives helt ned i halsen. For man kan da ikke være sikker på om hunden lige tygger en gang på frikadellen eller hvad pillen nu bliver gemt i. Jeg har ikke så meget forstand på den slags - men de gange mine har fået antibiotika har jeg fået nøje besked på ikke at knuse eller dele pillerne også selvom noget af det har kunnet deles Jeg har så heller ingen problemer haft, for mine sluger gladeligt leverpostej eller frikadelle uden at tygge ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Hmm. Jeg vidste da heller ikke at nogle ikke måtte knuses... Sille får også nogle lige nu. Hun vil heller ikke spise dem. Så de ryger ud og ind af munden 4-5 gange inden hun spiser pillen. Hun ved godt hun ikke får mad uden at spise pillen. Hvis det er helt umuligt at give pillen, bliver den puttet i halsen. God bedring til hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst thyboen Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Indtil videre foreløbig tusind tak for alle henvendelser! Flere modtages med kyshånd! Hvad sker der, hvis Lady kun får EN pille i dag, og så ellers planmæssigt resten af tiden? Hvordan virker en pilleindgiver? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Hvordan virker en pilleindgiver? http://www.petdreams.dk/pilleindforer-katte-hunde-medicin.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Har du prøvet den, Beaglepack? De piller Silke får, er altså større end pamoler... Den spids ser da ikke ret stor ud... Er den elastisk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 25, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2014 Har du prøvet den, Beaglepack? De piller Silke får, er altså større end pamoler... Den spids ser da ikke ret stor ud... Er den elastisk? Nej jeg har ikke prøvet den - men set den anvendt på en nabos hund. Den viste model i linket er et eksempel - der findes også den her : http://www.kruuse.com/da-DK/ecom/Konsult_Diagnostik/Pilleindgiver/prod_273092.aspx som skulle være beregnet på større piller. Sorry - tænkte ikke lige over at der fandtes forskellige modeller Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 26, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2014 Jeg propper dem bare i halsen og en godbid bagefter. Men hvis hunden ikke tillader dette, så laver jeg flere klatter leverpostej, hvor jeg først giver en uden pille. Så en med, samtidig med at jeg holder næste klat klar lige over næsen. Så sluger hunden klatten med pillen i en fart for at skynde sig at få den næste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 26, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2014 Jeg er så ond, at jeg laver "overgreb", hvis hun ikke vil sluge den i noget kød, pålæg etc. Stopper den så langt ned i halsen, jeg kan, holder munden lukket og nusser hende på halsen, til hun synker. Derefter får hun ros og guffer. Derudover ville jeg så holde min hund fra at spise sne fremover:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 26, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2014 Nej jeg har ikke prøvet den - men set den anvendt på en nabos hund. Den viste model i linket er et eksempel - der findes også den her : http://www.kruuse.com/da-DK/ecom/Konsult_Diagnostik/Pilleindgiver/prod_273092.aspxsom skulle være beregnet på større piller. Sorry - tænkte ikke lige over at der fandtes forskellige modeller ...Jeg tror nu det er nemmere at have føling med hvor man putter pillen, hvis man bare lægger den bagerst på tungen med pege-tommelfinger. Og derefter skubber den videre ned i halsen med pegefingeren. Men en ufølsom plasticdims kunne jeg frygte, at pillen bliver dumpet bagerst i halsen i stedet for på tungen. Hvis det sker lige som hunden snapper efter vejret, så kan pillen da ryge ned i luftvejene. ---Hvis hunden kan finde på at bide, så er dimsen sikkert rigtig god... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 26, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2014 Den der fra Kruuse har jeg prøvet, da Oliver (kat) skulle have piller. Totalt umuligt, så det blev som med Luna. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 26, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2014 Mit forslag med pilleindgiveren - er også bare et forslag Jeg ville aldrig anvende den på mine beagler - og heldigvis så æder de som skrevet tidligere, gladeligt alt når det er "pakket" ind i leverpostej, frikadelle eller flødeost. Alternativ kan man få noget medicin enten i flyende form eller som tyggepiller. Charlie fik da han havde fået den der læbe operation smertestillende som tygge piller og det gik fint. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 26, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2014 Vores er også tyggetabelletter, men Sille synes alligevel at de der antibiotika piller smager grimt Ingen piller, ingen mad, så hun skal nok få spist den, selv om den er ude på gulvet 5 gange Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts