AnneMangetal Skrevet Februar 5, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2014 Well, vi skal til dyrlæge kl. 14, og Bella skal have taget en blodprøve. For et par dage siden voldåd hun græs på morgenturen, og kastede op da vi kom hjem. Hun har haft en enkelt dag med lidt løs mave. Hun æder fint sit foder, dog har vi en hund ekstra i huset i disse dage, så det kan man ikke helt regne med. Hun hoster/harker en smule, og af samme grund fik jeg testet hendes afføring i december - testen var negativ. Men de sidste dage har hun lagt sig på vores morgenture, og her til morgen var det 3-4 gange. Jeg havde luret at hun nok ville lægge sig på det "sædvanlige" sted, så her er videoen. I beskrivelsen til videoen står der lidt nærmere om hvad det er der sker med hende. http://www.youtube.com/channel/UCSEbObd22ochDXicdFLTSCg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ditte91 Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Ej altså, Bella for at det ikke er noget. Og hvor er hun altså fin i hendes lyserøde sele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Søde Bella ja hun er godt nok skøn at se på men øv jeg trykker også fingre!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Hun ER altså smuk,.. og jeg håber ikke hun har fået hjerteorm igen. Men du er helt sikker på at det ikke er en dille hun har fået?. Jeg synes det virker som om hun med jævne mellemrum lige checker om du reagerer og jeg synes egentlig ikke hun ser så særlig træt ud (ja, så skal det da være et eller andet sted i kroppen, at hun f.eks. bliver træt eller øm,.. i ryggen f.eks.). Også det at du skriver at hun har nogle specielle steder hvor hun lægger sig,.. jeg tænker at det er lidt underligt hvis trætheden lige overmander hende de samme steder, når I er ude at gå tur. Min gamle hund iltede jo ikke sit blod ordentligt, og når han blev træt så det altså helt anderledes ud. Hovedet virkede tungt, halen hang bare og daskede, han halsede hele tiden og virkede til at hele verden kunne rende ham et vist sted. Sådan synes jeg ikke Bella ser ud, selvom jeg jo godt er klar over at hjerteorm (på det stadie Bella kan have) nok heller ikke kan give helt det samme ubehag som et slidt hjerte,.. men alligevel. Og jeg håber da at jeg har ret og at hun ikke er blevet vært for de små sataner igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Hun ER altså smuk,.. og jeg håber ikke hun har fået hjerteorm igen. Men du er helt sikker på at det ikke er en dille hun har fået?. Jeg synes det virker som om hun med jævne mellemrum lige checker om du reagerer og jeg synes egentlig ikke hun ser så særlig træt ud (ja, så skal det da være et eller andet sted i kroppen, at hun f.eks. bliver træt eller øm,.. i ryggen f.eks.). Også det at du skriver at hun har nogle specielle steder hvor hun lægger sig,.. jeg tænker at det er lidt underligt hvis trætheden lige overmander hende de samme steder, når I er ude at gå tur. Min gamle hund iltede jo ikke sit blod ordentligt, og når han blev træt så det altså helt anderledes ud. Hovedet virkede tungt, halen hang bare og daskede, han halsede hele tiden og virkede til at hele verden kunne rende ham et vist sted. Sådan synes jeg ikke Bella ser ud, selvom jeg jo godt er klar over at hjerteorm (på det stadie Bella kan have) nok heller ikke kan give helt det samme ubehag som et slidt hjerte,.. men alligevel. Og jeg håber da at jeg har ret og at hun ikke er blevet vært for de små sataner igen. Hun er lige blevet rettet i ryggen i sidste uge, så der burde ikke være noget dér. Hun har bestemte steder hvor hun lægger sig når hun får orm. Fodboldbanen er en af dem. Men går vi anden rute, lægger hun sig bare andre steder. Da hun var blevet rask efter sidste behandling, var det helt tydeligt at hun lagde sig af vane. Og der kunne hun rejse sig og gå videre med det samme. Det her er anderledes, men kan bare ikke rigtig forklare hvordan. Uanset hvad, har jeg det bedst med at få lavet en blodprøve på hende. Hun synes selvfølgelig ikke at det er super fedt, men jeg har det godt med at hun bliver tjekket igennem for alt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Og Bella takker for alle de rosende ord. Hun synes også selv at hun er MEGET smuk:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Kan godt forstå du gerne vil have hende tjekket. Krydser for der ingen orm er og det er noget let og uskyldigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Hun er lige blevet rettet i ryggen i sidste uge, så der burde ikke være noget dér. Hun har bestemte steder hvor hun lægger sig når hun får orm. Fodboldbanen er en af dem. Men går vi anden rute, lægger hun sig bare andre steder. Da hun var blevet rask efter sidste behandling, var det helt tydeligt at hun lagde sig af vane. Og der kunne hun rejse sig og gå videre med det samme. Det her er anderledes, men kan bare ikke rigtig forklare hvordan. Uanset hvad, har jeg det bedst med at få lavet en blodprøve på hende. Hun synes selvfølgelig ikke at det er super fedt, men jeg har det godt med at hun bliver tjekket igennem for alt. Okay, det var også bare et skud i tågen og måske for at give dig et lille håb om at Bella ikke er blevet smittet igen. Jeg kan godt forstå at du er nervøs over det og vil have det undersøgt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Kan i se den video? Jeg skal hen og høre dyrlægen. Øv med Bella. Tror i hun har dem hele tiden eller hun får ny smitte? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Kan i se den video? Jeg skal hen og høre dyrlægen. Øv med Bella. Tror i hun har dem hele tiden eller hun får ny smitte? Hun bliver smittet igen. Første gang var det jo lungeorm, og sidste år hjerteorm. Hun er testet fri i afføring 2 gange siden sommer, og blodprøven var også negativ i efteråret. Eller, jeg er jo ikke sikker. For måske kan æggene ligge i dvale og er ikke synlige i blodet:hmm: Jeg kan se videoen. Og det er den type host/hark Bella har. MEN det kan jo også være uskadelige ting! Her i huset er det bare en indikation på orm. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Hmmmmmm... Hunde, der har haft hjerteorm og er blevet behandlet for dem, kan godt stadig have æg siddende i kroppen. Almindeligvis omkring hjerte og lunger. Og når æggene synes at "miljøet" er venligt nok, så klækkes de..... Og så har hunden hjerteorm igen. Dog med den vigtige forskel, at der jo så ikke er tale om voksne orm, der sidder i hjertet og spytter masser af nye æg ud, men der er tale om larver, der igen kravler op gennem lungerne... Og giver hoste, træthed. Og larver i afføringen... Skal hun have taget blodprøve? Men hvor længe siden er det, at hun havde hjerteorm sidst? ER blodprøven overhovedet blevet normal siden sidste omgang? Antistoffer forsvinder jo ikke sådan bare lige sammen med larverne... Men en blodprøve kan selvfølgelig vise, om der er ændringer i blodet, ---som man også nogle gange ser ved gentagne tilfælde af hjerteorm. Som minimum må dyrlægen undersøge om der er størkningsforstyrrelser. Du kan selv hjemmefra checke, om Bella har nogen blødninger i huden, på slimhinderne, f.eks på tandkødet, --eller i øjnene.. Og det er altså røde pletter, prikker osv jeg tænker på. Ikke blod, der kommer ud af slimhinden.. Men jeg synes da, at det er vildt utrygt den måde at Bella bare lægger sig når hun ikke orker mere....... Hun skal da i behandling hurtigt, for det der kan altså godt ende galt. Og hold hende i ro til du ved hvad der er galt. Det kan jo også være, at hendes hjerte bare ikke er blevet helt rask endnu og det kniber med at tåle det kolde vejr... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Hmmmmmm... Hunde, der har haft hjerteorm og er blevet behandlet for dem, kan godt stadig have æg siddende i kroppen. Almindeligvis omkring hjerte og lunger. Og når æggene synes at "miljøet" er venligt nok, så klækkes de..... Og så har hunden hjerteorm igen. Dog med den vigtige forskel, at der jo så ikke er tale om voksne orm, der sidder i hjertet og spytter masser af nye æg ud, men der er tale om larver, der igen kravler op gennem lungerne... Og giver hoste, træthed. Og larver i afføringen... Skal hun have taget blodprøve? Men hvor længe siden er det, at hun havde hjerteorm sidst? ER blodprøven overhovedet blevet normal siden sidste omgang? Antistoffer forsvinder jo ikke sådan bare lige sammen med larverne... Men en blodprøve kan selvfølgelig vise, om der er ændringer i blodet, ---som man også nogle gange ser ved gentagne tilfælde af hjerteorm. Som minimum må dyrlægen undersøge om der er størkningsforstyrrelser. Du kan selv hjemmefra checke, om Bella har nogen blødninger i huden, på slimhinderne, f.eks på tandkødet, --eller i øjnene.. Og det er altså røde pletter, prikker osv jeg tænker på. Ikke blod, der kommer ud af slimhinden.. Men jeg synes da, at det er vildt utrygt den måde at Bella bare lægger sig når hun ikke orker mere....... Hun skal da i behandling hurtigt, for det der kan altså godt ende galt. Og hold hende i ro til du ved hvad der er galt. Det kan jo også være, at hendes hjerte bare ikke er blevet helt rask endnu og det kniber med at tåle det kolde vejr... Ja, som jeg skriver er hun testet negativ flere gange siden hun blev behandlet sidste gang. Hun er testet både i afføringen og ved blodprøve. Hun har været tip-top fit for fight, indtil for få dage siden, så det har ikke noget med vejret at gøre. Tværtimod har hun været i fuld hopla mens der var rigtig koldt. Der er ingen blødninger. Og ja, hun skal have taget fuld blodprøve i dag. Dyrlægen er enig med mig (eller omvendt) i at vi hellere vil lave en komplet blodprøve for at fange ALT der kan risikere at være. De har ikke snaptesten hjemme, så kan ikke få svar i dag alligevel. Men de plejer at være hurtige med komplette blodprøver, så forhåbentlig får jeg svar inden weekenden. Er der indikation for parasitter i blodet, bliver hun sat i behandling for hjerteorm (som jo også tager lungeorm). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Jeg håber sørme for jer, at hun straks kan få konstateret mulig hjerteorm igen... Så hun kan komme i gang med behandling. Så får hun det hurtigt bedre.. Hvis hun ikke har fået chekket hjertet siden hun var syg sidst, så kan det jo også være kroniske problemer på grund af sidste omgang hjerteorm.. Silkes hjerte blev røntgenfotograferet både da hun var syg og ½ år efter hun var blevet rask. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Argh, egen dyrlæge aflyste, så vi smutter ud på Århus Dyrehospital i morgen tidlig i stedet. De laver en snaptest og tager den derfra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Puuhhh.. Det er da også uheldigt... Men der skal bare ske noget i en fart.. ---Kan du få dem til at kikke på blodets størkningsevne i Århus? Det ville berolige lidt, hvis de basale værdier i blodet er ok.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Puuhhh.. Det er da også uheldigt... Men der skal bare ske noget i en fart.. ---Kan du få dem til at kikke på blodets størkningsevne i Århus? Det ville berolige lidt, hvis de basale værdier i blodet er ok.. Jeg går ud fra at de starter med en snaptest og en klinisk undersøgelse. Er testen negativ, bliver der taget komplet blodprøve, og hvis de er det mindste usikre på noget ved hendes hjerte- eller lungelyd, bliver hun indlagt til billeder. Jeg er 100% tryg ved stedet, mere end ved min sædvanlige dyrlæge, så jeg ved at Bella er i trygge hænder derude. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Det er vist godt at du har fået en morgen-tid.. Sådan noet er ikke sjovt at vente længe på... Men når du er mest tryg ved dem i Århus, så var det jo held i uheld at Bellas sædvanlige dyrlæge aflyste.. Hold hende endelig i ro til hun er blevet undersøgt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 5, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Det er vist godt at du har fået en morgen-tid.. Sådan noet er ikke sjovt at vente længe på... Men når du er mest tryg ved dem i Århus, så var det jo held i uheld at Bellas sædvanlige dyrlæge aflyste.. Hold hende endelig i ro til hun er blevet undersøgt... Det var min egen dyrlæge der syntes at jeg skulle køre derud. De har alt i huset, så de kan gøre hvad der skal gøres nu og her:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 5, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2014 Fin dyrlæge.. Så skal I bare liige gennem natten... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Februar 6, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2014 Øv for den, Anne, jeg håber du får et hurtigt svar og Bella hurtigt er frisk igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Februar 6, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2014 Krydser.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Februar 6, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2014 Krydser for hurtigt svar og at hun snart er helt vild og bøllefrisk igen:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2014 Så er der svar. Testen for hjerteorm er negativ:banan: Men! Blodprøven indikerer parasitter, og alt tyder på lungeorm. Så planen er nu at der testes afføringsprøver på mandag, for at få tjekket for larver. Er den negativ, vil hun alligevel blive behandlet for lungeorm. Alt andet i blodprøven var som det skulle være, og hun er tip-top (bortset fra at hun jo nok har lungeorm). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 6, 2014 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2014 Åh!!! Pyt!! Lungeorm er da noget skidt! Men ikke nær så farlig som hjerteormen. Hvad skal hun så have mod lungeormen? Er det en pille-ormekur? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2014 Åh!!! Pyt!! Lungeorm er da noget skidt! Men ikke nær så farlig som hjerteormen. Hvad skal hun så have mod lungeormen? Er det en pille-ormekur? Yes! De vil gerne teste afføringen for en sikkerheds skyld, så det bliver gjort i starten af næste uge. Er meget mere rolig ved lungeormene!! Jeg var jo helt i panik første gang hun havde det, men ved siden af hjerteorm, er det jo piece of cake:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts