Hop til indhold

Hvalp forstår ikke at tisse og pølle udenfor :-(

Gæst louem91
 Share

Recommended Posts

Gæst louem91

Hej alle

Vi er rigtig glade for vores Yorkie hvalp alfred på 16 uger (cirka)

Han forstår dog ikke at tisse udenfor. Siden vi fik ham for snart en uge siden har han ikke tisset eller skidt udenfor en eneste gang - det foregår alt sammen indenfor. Han kommer ud og bliver luftet konstant, forsøger at blive ude indtil han har besørget, men det er svært når han bare ikke vil. Hvad skal jeg stille op? Har prøvet at tage pøllene med udenfor og lægge dem i baggården for at se om han så ville, men det har ikke hjulpet.

Kan han godt lære det når han bliver ældre, eller er løbet kørt? Hvad kan jeg gøre? Jeg forstår det simpelthen ikke. Har haft hvalpe før og har ALDRIG oplevet at de ikke har forstået at tisse udenfor.

Tak fra en fortvivlet hundeejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæd dig over at det bliver varmere så du kan opholde dig udenfor meget længere. Vær opmærksom på ham, når i er indenfor. Hvis han begynder at snuse rundt, så er det på tide at samle ham op og gå uden for. Hver gang han besørger indenfor bliver det sværere for dig at få indarbejdet vanen med at det skal foregå udenfor.

Tålmodighed - tålmodighed. Nogle hunde får det ikke lært før de er over 6 måneder gamle. P.t. har han ikke selv 100% kontrol med sin blærer. Det er derfor din opgave at se hvornår han skal udenfor. I perioder kan det godt være en gang i timen.

Som minimum skal han ud hver gang han har sovet, spist og leget. Sæt dig ned udenfor og vent. Ros ham, når det lykkes. Sæt gerne en tissekommando på, mens han gør det og gerne en guf bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er kun en lille baby endnu ;-) min den lille lab var først helt renlig da han var 5-6 mdr. Men ja ud og stå også ros ham rigtig meget når han laver eller tisser udenfor, virkelig ros og lidt leg måske bagefter udenfor så det bliver sjovt at gøre det udenfor ;-) også masser af tålmodighed ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at han aldrig har prøvet at gøre det udenfor, så det er helt forkert for ham. Min ville kun tisse og skide i haven, så hun kunne holde sig i 2 timer når vi var til hvalpetræning, og først tisse når vi kom hjem:stupid:

Vejen frem er tålmodighed og masser af tøj (så ingen af jer fryser når i skal være ude i timevis). Og når så han tisser ude første gang, så rooooooser du og giver lækker guf:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tilslutter mig også koret. Masser af tålmodighed. Hold øje med hvalpen HELE TIDEN! Så snart der er det mindste tegn på aktivitet der kunne betyde tis eller pølle så er det bare udenfor, og så venter du, og venter og venter.. Og så venter du lige lidt mere, sådan en hvalp bliver jo hurtigt distraheret, især når det er et nyt sted. Lykkes det ikke, så hold øje med ham så snart i kommer ind, han vil nok snart gøre tegn igen. Og ja så selvfølgelig ud hver gang han har sovet, leget, spist eller bare virker lidt urolig... Og når det lykkedes udenfor så ROS ROS ROS... Og gerne en lille godbid, det gjorde vi med Charlie i starten, og det var altså rigtigt effektivt til at få ham til at tisse så snart vi kom ud. Nu er han dog blevet teenager og tisser/afmærker hvert minut ca. på gåturen, så han får altså kun en godbid når han tisser lige efter vi er kommet ud :roll:

Kan dog ikke forstå at en 16 ugers hvalp aldrig har prøvet at besørge udenfor før. Har i prøvet forskelligt underlag? Kan i evt. spørge opdrætter eller der i har den fra hvor den har besørget før? Altså græs, fliser, grus, etc..? Så i kan prøve at komme ud på et underlag der ligner så meget som muligt det han har prøvet før...

Held og lykke med lille Alfred!

Link til indlæg
Del på andre sites