Hop til indhold

Rallytræningstråden 2014

Rams
 Share

Recommended Posts

Jeg ville nok have fokus på de ting, man ikke normalt møder i det daglige arbejde, så felt, hente/bringe og spring-ro-spring.

Jeg havde forøvrigt ikke troet det om min, men første gang til træning, hvor vi mødte hente/bringe, der blev hun godt nok noget trygget... Der skulle arbejdes en del på at forstærke det, for hun ville simpelthen ikke blive stående.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• 3 weeks later...

Kan jeg få noget af det der border collie arbejds-iver tilsendt?? :engel:

Det er noget svingende om tøserne synes vi skal træne rally eller ej. Idag synes Camy så vi skulle - og hun var mega på og gik nogle rigtig fine baner! :5up: Zazu derimod er lige for tiden gået noget i baglås, fordi holdet er blevet slået sammen til ét fremfor to små - og dén situation overvejer hun altså lidt endnu, hvorvidt det er ok. :???: Men hun tør lige så stille op - men det er lidt ærgerligt, at hun reagerer sådan, for når hun ellers er på, så er hun altså ved at være rart skarp til rally og følger mig bedre end Camy gør. Så jeg håber hun snart tør helt op og kommer på igen. :x:

Camy er noget usikker i vendinger - såsom 360grader omkring, synkron højre/venstre, spiral ect. I de der vendinger hvor hun går yderst, der trækker hun noget om bag mig og skal vi 360grader rundt går hun nooooget i stå. Nogen idéer til at få hende gjort mere sikker i det? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg få noget af det der border collie arbejds-iver tilsendt?? :engel:

Det er noget svingende om tøserne synes vi skal træne rally eller ej. Idag synes Camy så vi skulle - og hun var mega på og gik nogle rigtig fine baner! :5up: Zazu derimod er lige for tiden gået noget i baglås, fordi holdet er blevet slået sammen til ét fremfor to små - og dén situation overvejer hun altså lidt endnu, hvorvidt det er ok. :???: Men hun tør lige så stille op - men det er lidt ærgerligt, at hun reagerer sådan, for når hun ellers er på, så er hun altså ved at være rart skarp til rally og følger mig bedre end Camy gør. Så jeg håber hun snart tør helt op og kommer på igen. :x:

Camy er noget usikker i vendinger - såsom 360grader omkring, synkron højre/venstre, spiral ect. I de der vendinger hvor hun går yderst, der trækker hun noget om bag mig og skal vi 360grader rundt går hun nooooget i stå. Nogen idéer til at få hende gjort mere sikker i det? :hmm:

Til det sidste, jeg tror jeg ville belønne fremad ved vendinger. Først lave 90 graders og så hvis hun holder positionen kaste legetøj eller guf fremad. Og så efterhånden dreje mere og mere. Jeg tænker at forventningen om en belønning, burde få hende til at sætte farten op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det sidste, jeg tror jeg ville belønne fremad ved vendinger. Først lave 90 graders og så hvis hun holder positionen kaste legetøj eller guf fremad. Og så efterhånden dreje mere og mere. Jeg tænker at forventningen om en belønning, burde få hende til at sætte farten op...

Jeg har forsøgt at lokke hende fremad med en godbid i hånden - men det kan godt være jeg skal korte øvelsen ned til kun 90graders vendinger og så kaste godbidden fremad. Hmm, det tror jeg faktisk er en god idé! :5up:

Ved 360graders har jeg prøvet at lave en stor vending (når hun går på ydersiden) således at hun mere føler det som om at vi bare går, end at hun nærmere skal gå en cirkel omkring mig - men det har heller ikke helt givet pote endnu. Det med at kaste godbid/eller legetøj fremad, det må vi afprøve :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har idag trænet med Camy herhjemme i haven - i vendinger :-) eller vendinger er måske så meget sagt, starter med at få hende til at være tryg ved bare at gå omkring mig, så sætter jeg bevægelse på, hvor vi følges ad, senere hen. Idag delte jeg cirklen op i fire dele = fire godbidder der blev smidt. Og det gik faktisk helt ok. Vi fik lige så stille øget tempoet, i og med at hun fandt ud af at der jo kom en ny godbid - så der kom ligeså stille liiiidt flow i det. Tænker umiddelbart det her er vejen frem :5up: så tak for forslaget Camilse, så langt havde jeg slet ikke tænkt selv. Derfor er det jo fantastisk at man kan få hjælp herinde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har idag trænet med Camy herhjemme i haven - i vendinger :-) eller vendinger er måske så meget sagt, starter med at få hende til at være tryg ved bare at gå omkring mig, så sætter jeg bevægelse på, hvor vi følges ad, senere hen. Idag delte jeg cirklen op i fire dele = fire godbidder der blev smidt. Og det gik faktisk helt ok. Vi fik lige så stille øget tempoet, i og med at hun fandt ud af at der jo kom en ny godbid - så der kom ligeså stille liiiidt flow i det. Tænker umiddelbart det her er vejen frem :5up: så tak for forslaget Camilse, så langt havde jeg slet ikke tænkt selv. Derfor er det jo fantastisk at man kan få hjælp herinde :5up:

Det var nu ikke noget jeg selv har fundet på(min hund mener jo den skal sidde klistret fast til låret lige meget hvad :roll:), men jeg har bidt mærke i at min træner altid foreslår det til dem der står med det problem. Og fedt det hjælper :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...

Lille Johnatrunten holder agilitypause, så hun er hoppet over på et rallyhold istedetfor. Hun havde første træningsgang i aften og var rigtig sød.

Hun er dog ikke meget for at sidde ned i koldt vådt græs, men det blev bedre efter at man fik klamt fiskesnask gentagne gange for det. Og det havde den heldige bivirkning, at STÅ, som hun ellers ikke har jaft stor forståelse for, pludselog blev en leg :lol:

hun var så dygtig til at blive sendt frem til kegle! Hendes bak ved siden af, er dog lidt ustabil. Eller nej, hun bakker fint, bare meget skævt. Jeg ville egentlig have trænet det op af mine køkkenskabe, men DET skal frøkenen ikke nyde noget af. Ikke tale om, om hun skal klemmes inde der mellem mig og skabene :roll: så andre forslag til at træne en mere lige bak modtages gerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov. Karla fik også lov at træne lidt rally tilsidst, og blev belønnet med det sidste af Johnas fiskesnask. Det er så længe siden stakkels køter har fået godbidder (andet end gulerodsstykker), at hun gik helt over gevind, da hun fandt ud af hvad belønningen var :lol: så jeg skal love for hun kunne alt og mere til :mrgreen:

hold kæft hun var sjov. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

På begynderholdet havde vores træner i søndags sat en rallybane op, vi skulle prøve. Inden det, var det eneste, jeg vidste om rally, at det var en bane med nogle skilte. Havde haft lidt svært ved at forestille mig det i praksis. Banen var simpel - bestod af sving, zig-zag mellem kegler, en lille kasse man skulle op på, tunnel osv. Den første halvdel af banen havde jeg svært ved at fange Fies opmærksomhed, hun skulle jo lige snuse til og prøve at hoppe op over skiltene. Men halvvejs forstod hun, at hvis man bare gik nogenlunde pænt ved venstre side hele tiden, så blev man altså stopfodret med godbidder (og jeg fik lidt ondt i ryggen). Selv tunnelen var vildt spændende og faktisk lidt svær at komme ud af igen - nogen havde vist smidt noget lækkert derinde.

Må sige at jeg virkelig fik lyst til at prøve Rally af, selvom jeg altid havde forestillet mig at vi "bare" skulle gå til agility. Så nu går jeg virkelig og overvejer om vi kan overskue begge ting. Synes virkelig det er fedt at træne med hende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Til rally sætter vi en lille væg op med to-tre skilteholdere, og får hunden til at bakke mellem dem og os. Måske Johna gider det, det er nok ikke helt så klemt som medlem køkkenskabene? :)

Til træning bruger vi det her fra Harald Skrald til at bakke op af. Det virker ikke så kompakt som en væg/køkkenskabe m.v. kan gøre.

http://www.harald-nyborg.dk/p7381/kompostbeholder-892x690mm-traad

Liva er så overbevist om, at det falder ned over hende ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna vil ikke engang imellem mig og hækken. hegn er no go.

Bella bliver også ekstremt trykket, uanset hvad vi går op ad. Så det var først da jeg begyndte at bruge "plads" om det at bakke (hunden skal jo bare holde positionen, uanset om jeg går fremad eller bakker) at hun forstod hvad hun skulle, og faktisk er glad for at gøre det. I dag bruger vi det også i forbindelse med opvarmning inden træning, og når vi gør klar til at gå ind på konkurrencebanen. Måske i kan bruge det til noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne handler det snarere om at se øvelsen, som at hunden skal følge handler i pladspositionen, uanset hvilken retning handler går i, end at hunden skal bakke (men det gør den selvfølgelig, når handler går baglæns. :-) Så hvis hun har en pæn og stabil pladsposition, ville jeg træne i mikro-mikro skridt, at hun skal holde sin pladsposition, når du går baglæns. Og det er altså virkelig mikroskridt i starten, jeg taler om. Og i starten belønne for den mindste vægtforskydning hun laver for at følge dig bagud i plads.

Og så kan du jo også tænke over belønningsplacering, hvis du ikke allerede gør det? Så du belønner på ydersiden af hendes hoved, så hun drejer hovedet væk fra dig for at få godbidden - det får automatisk hunden til at svinge bagdelen ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er enormt signalfølsom, så den mindste vægtforskydning bagud får hende til at bakke. Jeg skal nok bare være hurtigere i min timing, til at få hende belønnet før bagparten ryger ud

Ellers også skal hun lære, at øvelsen handler om at fastholde pladspositionen, ikke at fri-bakke - det kan signalfølsomme hunde også lære. ;-) Men det kræver selvfølgelig, at man træner noget nørderi. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers også skal hun lære, at øvelsen handler om at fastholde pladspositionen, ikke at fri-bakke - det kan signalfølsomme hunde også lære. ;-) Men det kræver selvfølgelig, at man træner noget nørderi. :-)

Og det er her det bliver svært. For jeg kan ikke ret godt nørde med hende her... Det er hun simpelthen ikke rigtigt gearet til :hmm:

jeg tænker at jeg prøver at arbejde lidt med min timing. Hvis jeg er for ringe, så at hun måske bare får lov at beholde sin skæve bak, og så er det godt nok... Så må vi tage de fratræk det giver når hun en sjælden gang imellem er på konkurrencebanerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kan huske hvem der ændrede hvad i stop-vend-stop øvelserne? Før 2014 krævede DcH at hunden skulle rejse sig under vendingen, mens det ikke var nødvendigt hos DKK. Hvordan er det i dag?

Spørger fordi Calle skifter noget imellem dem. Nu er vi kun lige startet op på vendinger på stedet, og tror vi kører lidt platformstræning på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kan huske hvem der ændrede hvad i stop-vend-stop øvelserne? Før 2014 krævede DcH at hunden skulle rejse sig under vendingen, mens det ikke var nødvendigt hos DKK. Hvordan er det i dag?

Spørger fordi Calle skifter noget imellem dem. Nu er vi kun lige startet op på vendinger på stedet, og tror vi kører lidt platformstræning på den.

Du tænker på 90 og 180 grader vendinger ikk'?

I DCH har det i hvert fald altid været sådan, at hunden skal rejse sig i vendingen. Den må ikke "numse" sig rundt.

Sådan troede jeg faktisk også, at det var i DKK

Link til indlæg
Del på andre sites