Hop til indhold

Rallytræningstråden 2014

Rams
 Share

Recommended Posts

Hadsten plejer at være superhyggeligt og afslappet og lille bitte

Takker :5up:

Så kan jeg su' godt finde på det.

Kan vist godt lige nå, at lære ham at bakke inden..... Og Hadsten er jo næsten lige om hjørnet :hmm:

Edit. nå, det kan vist være det samme.... Han har vist ikke nogen rallystartbog :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tror også at Calle bare skal blive lidt mere voksen. Men altså, her i dag da vi kom ud i klubben, så smuttede han fra mig, da døren til bilen blev åbnet og så skulle han bare rundt på den stores hilse på alle hunde tur :lun: da han havde hilst på hund nummer fire, så havde han tid til at komme hen til mig.

Når han laver noget der handler om at løbe, så er han på og fokuseret på mig. Men altså, for tre uger siden da vi havde kursus der kunne han ikke lave andet en at stirre på ingen ting. Så han har lige været i en periode hvor hovedet ikke helt har fungeret på ham og det er ved at være ovre nu. Men jeg er nok også lidt selv uden om det. For efter at have haft en kælling som Cassi, så har han bare fået lov til at sige hej til alle. Så det tror han jo er helt okay. Mange er jo også af den opfattelse at de bare skal gå hen og klappe ham når han står der er og er helt vild for at sige Hej og jeg så prøver at få hans opmærksomhed igen og det gør det jo ikke nemmere...

Men der er så mange fede ting ved ham, som bare gør ham skøn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker :5up:

Så kan jeg su' godt finde på det.

Kan vist godt lige nå, at lære ham at bakke inden..... Og Hadsten er jo næsten lige om hjørnet :hmm:

Edit. nå, det kan vist være det samme.... Han har vist ikke nogen rallystartbog :stupid:

Jeg har et par blanke liggende, men du skal have startnummer fra DKK. Johnas tog en evighed om at komme... 10 dage tror jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også at Calle bare skal blive lidt mere voksen. Men altså, her i dag da vi kom ud i klubben, så smuttede han fra mig, da døren til bilen blev åbnet og så skulle han bare rundt på den stores hilse på alle hunde tur :lun: da han havde hilst på hund nummer fire, så havde han tid til at komme hen til mig.

Når han laver noget der handler om at løbe, så er han på og fokuseret på mig. Men altså, for tre uger siden da vi havde kursus der kunne han ikke lave andet en at stirre på ingen ting. Så han har lige været i en periode hvor hovedet ikke helt har fungeret på ham og det er ved at være ovre nu. Men jeg er nok også lidt selv uden om det. For efter at have haft en kælling som Cassi, så har han bare fået lov til at sige hej til alle. Så det tror han jo er helt okay. Mange er jo også af den opfattelse at de bare skal gå hen og klappe ham når han står der er og er helt vild for at sige Hej og jeg så prøver at få hans opmærksomhed igen og det gør det jo ikke nemmere...

Men der er så mange fede ting ved ham, som bare gør ham skøn.

Ork, 6 mdr gammel, så skal der være fluer i hovedet.

Hunde har aldrig været et issue m. Yoda, men mennesker.... Ihhhh, de er dejlige!!

Og det kræver lidt træning at lære at ignorere dem.

Har så været bevidst om det fra starten fordi jeg kender både far og mor ret godt og de er begge vildt sociale og udadvendte hunde.

Så vidste jo hvad jeg ville få og at der skulle arbejdes med det.

Når der arbejdes så er mennesker no-go, mens der gerne må kysses og hilses udenfor arbejdet.

Og så har vi arbejdet med forstyrrelser i vildskab!!

Som i folk der løber rundt om ham og lokker med godbidder og legetøj mens vi arbejder.

Det giver virkelig meget at sætte det i system på den måde.

Jeg har et par blanke liggende, men du skal have startnummer fra DKK. Johnas tog en evighed om at komme... 10 dage tror jeg

Har lige bestilt en startbog til både LP og rally og så må det bare vente til de kommer.

Og så kunne jeg lige så godt få den sidste titel på stamtavlen samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork, 6 mdr gammel, så skal der være fluer i hovedet.

Hunde har aldrig været et issue m. Yoda, men mennesker.... Ihhhh, de er dejlige!!

Og det kræver lidt træning at lære at ignorere dem.

Har så været bevidst om det fra starten fordi jeg kender både far og mor ret godt og de er begge vildt sociale og udadvendte hunde.

Så vidste jo hvad jeg ville få og at der skulle arbejdes med det.

Når der arbejdes så er mennesker no-go, mens der gerne må kysses og hilses udenfor arbejdet.

Og så har vi arbejdet med forstyrrelser i vildskab!!

Som i folk der løber rundt om ham og lokker med godbidder og legetøj mens vi arbejder.

Det giver virkelig meget at sætte det i system på den måde.

Har lige bestilt en startbog til både LP og rally og så må det bare vente til de kommer.

Og så kunne jeg lige så godt få den sidste titel på stamtavlen samtidig.

Jeg ved jo ikke så meget om Calles forældre ud over at de er familiehunde til den store guldmedalje. Han var jo lidt et sats og det var et godt et af slagsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo ikke så meget om Calles forældre ud over at de er familiehunde til den store guldmedalje. Han var jo lidt et sats og det var et godt et af slagsen.

Man kan jo ret hurtigt lure om de er sociale :blink:

Tog mig i hvertfald ikke mange minutter sammen med Yodas mor, at regne ud, at jeg nok fik en lidt mere end gennemsnitlig social bc :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

C/P fra fjæs:

Ihh.... Har lige oplevet et klasse-eksempel på hvorfor jeg elsker klikkertræning og min lille sorte lømmel.

Har trænet en del target-overføring og "hovedposition" med Yoda mens han har været i udu.

I dag får han så lov at lave en fremadsendelse til kegle til rallytræning.

Får ubevidst klikket lige idet hovedet laver en nedadgående bevægelse mod keglen og det fanger mit kloge kræ jo med det samme og jeg ser han lige bliver i positionen et ½ sekund mens han tænker efter klikket.

Næste gang løber han ud og laver præcis samme hovedstilling som han blev klikket for første gang.

= Han kobler hoved target og kegle efter bare ét klik, i en helt anden situation end der ellers er trænet.

Og med nogle korrekt timede klik, så har jeg pludselig en feeeeed intens stå bag keglen, med hovedet tæt på keglen i hyrde-stilling. Helt uden alverdens krumspring og grå hår.

Hvor er det fedt at få så meget "forærende" i sin træning og hvor åbner træningen af de her sjove grundfærdigheder op for mange spændende muligheder. - Og hvor har jeg bare en lækker hund at arbejde med :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Calle har endelig fattet det med at bakke på pladspositionen. Kun et skridt til halvanden, for er det mere pt. så bliver det skævt.

Tillykke :mrgreen: Karla har stadig en skæv bak af og til og hun er seks et halvt :lol: johnas bak er lige hvis hun er lige når jeg starter med at bakke, men jeg skal være meget opmærksom på hendes startpositiom har jeg fundet ud af...

det er faktisk lidt sjovt. For Johna bakker altid i en lige linie, så det afhænger af hvor hendes bagpart peger hen når vi starter, om det ser lige ud. Karla derimod kan sagtens dreje samtidig med at hun bakker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke altid nemt for dem at holde styr på begge ender på én gang :lol:. Jeg opdagede i går at Tempo faktisk har ret svært ved at rette numsen ind når han er på højre side, uden samtidig at tage hovedet udad. Jeg tror det er en kombination af forkert indlæring og manglende koordination (altså hos hunden -denne gang). Så nu er vi gået i gang med at få helt styr på højre-pladsen og få den lige så sikker som på venstre side. Skønt når man finder de små detaljer som man kan træne på og som i sidste ende vil give en meget bedre forståelse for alle de andre øvelser :klap:. Og nu har vi jo en hel lang vinter for os at træne i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi... Det der bakke.

I min søde autisthunds (Bamse) hoved, så eksistere bakgearet overhovedet ikke.

Det er nærmest fysisk umuligt at bevæge sig baglæns og hvis han endelig gør, så er det sådan nowet hop-sit nowet han får lavet :sjov:

Så vi er gået i gang med noget target og så er miljøet begrænset, så han ikke kan vende sig om, men er nød til at bakke.

Tænker jeg ligesom er nød til at have bagbenene aktiveret lidt, før jeg overhovedet tænker på at få ham til at bakke ved siden af mig :mrgreen:

Men han er altså en sjov hund at arbejde med.

Dem der kender ham ved, at det virkelig ikke er ud af det blå, jeg kalder ham for autist.

Den mindste lille bitte ændring i opstillingen kan virkelig ødelægge hele hans verdensbillede. Men han er så sød og vil viiiirkelig gerne, så det her med opstilling af miljø og kriteriesætning er viiiiirkelig noget jeg får øvet mig i, efter jeg er begyndt at træne lidt rally med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap:Selvom han har lang vej før han er på niveau med Cassi, så har Calle i dag lavet et par rigtig fine rundt om føre.

Nu er det jo ikke helt fair at sammenligne Calle med Cassi i den øvelse, for det er en af dem hun kan bedst, se bare i denne video, og hun er kun blevet bedre siden da...

[video=youtube_share;HoQ5WHbANmo]

Link til indlæg
Del på andre sites

Wee.... Har fået hul igennem til Bamses bakke.

Han kan egentlig sagtens bakke ved siden af.

Men selve det skift fra at gå fremad til at gå baglæns var viiiiiirkelig svært at kapere for ham.

Altså selve momentet at skifte fra forlæns til baglænsgang var problemet.

Så det der blev løsningen på det, var at træne det at bakke ved siden af, klikke og belønne i positionen.

Når jeg så igangsatte det at gå baglæns igen, indtil det sad i skabet.

Så gav jeg en forkommando inden og begyndte så at bakke med det håndsignal jeg vil have på.

Efterhånden som det sad i skabet og han viste han havde hørt og forstået forkommandoen, har jeg så småt kunne begynde at tage et skridt fremad, give forkommando og så håndtegn samtidig med jeg begyndte at gå baglæns - Og det forstod han og det gav mening.

Kan mærke jeg ret hurtigt skal have generaliseret det moment ud i alle mulige forskellige situationer, for han låser ekstremt hurtigt i et bestemt "scenarie" og så er det sådan det ser ud i hans hoved.

Og det er virkelig svært at ændre igen, hvis han først har fået det billede.

Så det skal jo undgås og han skal have billedet af, at når jeg giver forkommando, så skifter vi lige straks bevægelsesretning, uanset hvad vi ellers laver.

Det moment er derfor pillet helt ud og så trænes det at bakke pænt i position sideløbende ved siden af.

Hvor er det bare sjovt at arbejde med den hund, for jeg er virkelig nød til at være ekstremt bevidst om hvordan jeg sætter træningen op og hvad mine kriterier er - Og ikke mindst have en meget konkret plan for at komme videre.

Der er ikke ret meget der må være overladt til tilfældighederne og kan mærke det virkelig udvikler mig som træner og det kommer mine andre hunde til-gode, selvom de er langt mindre autistiske. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wee.... Har fået hul igennem til Bamses bakke.

Han kan egentlig sagtens bakke ved siden af.

Men selve det skift fra at gå fremad til at gå baglæns var viiiiiirkelig svært at kapere for ham.

Altså selve momentet at skifte fra forlæns til baglænsgang var problemet.

Så det der blev løsningen på det, var at træne det at bakke ved siden af, klikke og belønne i positionen.

Når jeg så igangsatte det at gå baglæns igen, indtil det sad i skabet.

Så gav jeg en forkommando inden og begyndte så at bakke med det håndsignal jeg vil have på.

Efterhånden som det sad i skabet og han viste han havde hørt og forstået forkommandoen, har jeg så småt kunne begynde at tage et skridt fremad, give forkommando og så håndtegn samtidig med jeg begyndte at gå baglæns - Og det forstod han og det gav mening.

Kan mærke jeg ret hurtigt skal have generaliseret det moment ud i alle mulige forskellige situationer, for han låser ekstremt hurtigt i et bestemt "scenarie" og så er det sådan det ser ud i hans hoved.

Og det er virkelig svært at ændre igen, hvis han først har fået det billede.

Så det skal jo undgås og han skal have billedet af, at når jeg giver forkommando, så skifter vi lige straks bevægelsesretning, uanset hvad vi ellers laver.

Det moment er derfor pillet helt ud og så trænes det at bakke pænt i position sideløbende ved siden af.

Hvor er det bare sjovt at arbejde med den hund, for jeg er virkelig nød til at være ekstremt bevidst om hvordan jeg sætter træningen op og hvad mine kriterier er - Og ikke mindst have en meget konkret plan for at komme videre.

Der er ikke ret meget der må være overladt til tilfældighederne og kan mærke det virkelig udvikler mig som træner og det kommer mine andre hunde til-gode, selvom de er langt mindre autistiske. :mrgreen:

Super fedt :banan:

jeg har måtte sande at lillebror lige nu har temmelig meget rod på første sal, så da jeg hørte at der kun var en gang træning mere tilbage i år(og der kan vi ikke komme) besluttede jeg at han får lov til at holde helt fri fra det udover det vi træner herhjemme i stuen. Han gik såmænd fint nok når vi gik ude i periferien og lavede øvelser sammen, men hovedet kan slet ikke følge med til at lave mere end to øvelser ad gangen og så snart jeg stiller lidt krav til ham så bliver han stjernekigger, hvilket jo ikke er praktisk midt om dagen :roll: Jeg fik dog kæmpe meget ros for hans snur rundt, bakke et skridt og en dækøvelse.

Vi ved jo heldigvis alle sammen at han godt kan når kravene passer til hans modenhed. Så han får lov til at være hundehvalp her over vinteren og så ser jeg til foråret hvad der er sket af ting og sager. Han er i det hele taget en hund der ser lidt for mange spøgelser. Ikke som at han bliver bange, men jeg har oplevet at han har stået og gloet op mod himlen fordi han ikke forstod hvorfor der kom regn ned på ham, og havde jeg ikke brudt ham havde han kunne stå i flere minutter og gloet på ingen ting. jeg forsøgte mig med lidt omvendt lokning i dag, som også var løsningen på Cassis lyst til at hyrde biler når vi var på gå tur. Det er helt forsvundet nu, så det forsøger jeg med og det virkede i hvert fald når vi oplevede alt for voldsomme forstyrrelser.

Men puha der er forskel på ham og Cassi. Cassi har aldrig interesseret sig synderligt for andet end mig når vi skulle arbejde. Calle er bare en helt anden hund. Men igebn, jeg ved jo lillebror kan så mange ting. Hans hoved kan bare ikke helt følge med pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...

Jeg har gået demohund idag for dommeraspiranter til eksamen. Karla gik øvet, åben og champ. Hun var lige kæk nok i øvet :lol: skilt 3 var et spring og derefter var det sådan lidt op af bakke med koncentrationen hoa madammen... Det var alt for langsommeligt for den tykke sorte. Så hun havde skævsidninger, hoppebolderi, knur og vov og generelt en hel del ballade... Super glad hund, lige rigeligt meget entusiasme, fik vi af feedback :lol: IB til os

åben var ondskabsfuld. Fører missede skilt 1 fordi hun var en spade. 2 var spring - lige mod en tunnel. 3 var tyskervendinger lige foran tunnelmunding. 4 var spring, ro, spring og så var det endelig tunnellen nr 5. Efter det følte Karla en trang til at fortælle hele hallen hvor latterligt kedeligt rally var resten af banen :lol: så hun gøede og knurrede og talte resten af turen rundt :roll: og præcision var en by i rusland igen, tror hun missede en dæk fra gang helt, fordi hun mente at det var en dæk foran eller i bedste fald en dæk i 90 graders vinkel på mig... Tror vi endte på omkring de 70 point

champ gik forbløffende ok, hun var nok ved at være træt :mrgreen: men vi missede 2 hele øvelser og havde en del gentagelser og så er det ligesom lidt op af bakke :lol: dobbeltspring - ro - dobbelspring prøvede vi 2 gange, med samme resultat. Karla blæser glad fremad, laver snævert sving omkring vingen på spring 2 og står stille ude på vingen og kommer så kun tilbage over dte sidste spring. Man kan ikke tage springet tilbage siger agilityhunden. Den anden vi missede var dæk fra gang, gå rundt i højrehandling. Den kan hun sagtens, men på højre side var det åbenbart for svært. Så selvom vi prøvede igen, så skulle jeg stoppe helt op, for at få hende i dæk... Fordi det var for sjov måtte vi godt få pointene. Vi kalrede 62, så der er langt til en bestået champ ;-) men ok. Vi rykkede også først op i øvet her i sommers, så der er jo tid til at øve sig endnu

superhyggelig dag, dommeraspiranterne bestod - men det gjorde vi vist ikke rigtigt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

superhyggelig dag, dommeraspiranterne bestod - men det gjorde vi vist ikke rigtigt :lol:

Alle hundeførerne bestod også :klap:

De var nemlig med til at gøre det til en rigtig dejlig dag og var en god udfordring for dommeraspiranterne. Tak for jeres indsats.

At IB kom forbi viser jo bare hvor udfordrende det er at træne og gå til stævner i rally lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Vi har haft kæmpe optur her de sidste par uger, så meget at vi nu kan flytte træningen væk hjemmefra og ud i klubben.Og han vil stadig gerne arbejde. Vi kører meget på guffer og det handler bare om at lave en del af de ting han godt kan. Om det er perfekt er ikke så vigtigt.Han skal bare kunne arbejde andre steder end hjemme i stue og ude på græsplænen. Jeg er spændt på at se om der er en forskel at spore, når der er andre hunde eller om vi er tilbage hvor vi startede...

Men se hvor sød han er. For to måneder siden var det eneste han kunne præstere når han var med i byen, at sidde og kigge på ingen ting i himlen... Tjek især hans vendinger omkring 3:40, der er vist noget han har forstået :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...

I aftes startede Fie og jeg på Rally-begynder hold i en ny klub. Pga. løbetid og juleferie har vi ikke trænet på hold siden oktober, så var virkelig spændt på, hvordan hun ville tage det. Hun var bare topmotiveret :5up: Kontakten var helt i top og vi fik hurtigt styr på lineføringen på venstre side igen. Vi blev introduceret for en tyskervending og den forstod hun bare med det samme. Til slut da vi gik et par baner blev hun lidt ukoncentreret, men det er heller ikke nemt når føreren er helt rundforvirret efter hver eneste vending :roll:

Og så lige et spørgsmål.

Fie sætter sig meget fint ved min side, når hun går på plads, men når hun skal finde ind på pladsen i første omgang sætter hun sig ofte ret langt oppe foran mig og med næsten 90 graders vinkel ud fra mig. Hun er så ivrig at hun godt lige kan komme til at rende rundt om mig et par gange. Hvordan træner jeg at hun sætter sig ordentligt på plads?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så ikke den store fan af elefanten... Cassi indlærte pladspositionen ved hjælp af den, og det betyder at hun har et klart billede af at hun skal trykke mit vensre ben i venstre vendinger, og jeg får konsekvent fratræk for en hund der presser, hvor meget der bliver trukket afhænger af dommeren.

Jeg ville i stedet arbejde med at give hunden et helt klart billede af hvor du gerne vil have den. Står stille og hjælp den ind i den position du gerne vil have den i og beløn-beløn-beløn. Den skal bare vide at det sted giver BONUS. Efter hånden er det jo at flytte lidt rundt på dig, og så skal hunden gerne følge dig og sætte sig ind på plads.

Elefanten er rigtig god til at hjælpe hunden med at få bagbenskontrol, men det gør jeg altså ikke længere mens jeg står ved siden af den.

Link til indlæg
Del på andre sites