Hop til indhold

Klipning af negle


Gæst Dutti
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

hvor ofte klipper i negle på jeres hunde?

Jeg får en Havanais hvalp på fredag :-)

 

Hilsen Dorthe

Link til indlæg
Del på andre sites

Bed opdrætter klippe dem ved afhentning og så skal du alligevel til Dr. dyr efter et stykke tid til revaccination.

Nogle hunde skal stort set aldrig have klippet negle, andre ret tit, især som ældre.

Dit forarbejde består i at huske at røre rigtig meget på poter, holde dem lidt fast, når hunden er afslappet, så den vænner sig til det. Nogle hunde er fra fødsel paniske mht netop poter, andre er ligeglade. Jeg har haft hunde, hvor kun den 5 tå på forpoter fik et klip om året, og andre der kun kunne gå i 6 uger uden at skulle have et klip på alle negle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en der aldrig får klippet negle. Hvis det står vildt til, så måske 1-2 gange om året. Men ikke hvert år. Og en der skal have klippet negle konstant. Ihvertfald hver 14. Dag.

 

så det afhæmger så meget af neglene, potestilling osv. Hende der skal have klippet konstant går på hælene og hendes kløer krummer ikke - de vokser lige ud - så hun kan ikke selv slide dem. Den anden slider dem selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klipper selv Silkes negle. Og har gjort det i snart 12 år. Kennelmutter klippede hendes negle med en (menneske)negleklipper lige inden jeg fik hende med hjem. Det så ikke så svært ud, så jeg gjorde det samme i den første tid. Senere købte jeg en solid klipper til store hunde.

 

Silke har lyse negle, så det er ret nemt at se hvor nerven går inde i kloen. Men det kan da gå galt. Og det bløder og gør sikkert ondt.

 

Så derfor klipper jeg altid Silkes negle selv. For assistenten hos dyrlægen kan også komme til at klippe for tæt. Og jeg vil gerne have, at Silke har så positivt indtryk af dyrlægebesøg som overhovedet muligt. Der kan jo tit nok være ting hos dyrlægen som gør ondt og som vi ikke kan gøre selv.

 

--Men jeg er aldrig kommet til at klippe for tæt. Silke ligger helt afslappet på ryggen i sofaen mens jeg klipper pote efter pote.

Først masserer jeg trædepuder og negle med lidt kopatsalve. Så bliver neglene nemlig mere gennemsigtige. Og så er det nemmere at se hvor langt jeg kan klippe.

Silke har fået klippet negle ret tit. Ikke nødvendigvis dem allesammen på en gang, men hun får klippet dem, der ser ud til at kunne trænge til det. Vi kan såmænd nok finde lidt at klippe en gang om ugen eller deromkring.. --Det er ren hygge..... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Begge mine slider dem selv, pånær lige den lilles klo, den bliver klippet men 1-2 gange årligt. Tror det afhænger meget at hunden/neglene.

 

Men ja rør ved poterne og øv det at få klippet negle uden at gøre det, det gør det også nemmere hvis der evt. skal smøres poter - her tænker jeg på om vinteren i sne og frost / salt.

Det gør det hele nemmere hvis det er øvet lidt ;-)

 

Når de endelig skal klippes gør jeg det selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en der aldrig får klippet negle. Hvis det står vildt til, så måske 1-2 gange om året. Men ikke hvert år. Og en der skal have klippet negle konstant. Ihvertfald hver 14. Dag.

 

så det afhæmger så meget af neglene, potestilling osv. Hende der skal have klippet konstant går på hælene og hendes kløer krummer ikke - de vokser lige ud - så hun kan ikke selv slide dem. Den anden slider dem selv.

 

Vi har det samme med vores. Vi har to som faktisk aldrig bliver klippet, og to som klippes en gang om måneden ca.

Link til indlæg
Del på andre sites

På trods af at mine går 5-10 km på betonfliser hver dag skal de af og til - måske hver anden måned, have checket og evt. klippet klør - om ikke andet så ulvekløerne, som jo ikke slides.

 

Det foregår når vi kommer hjem fra gåtur med våde poter, så er kløerne nemlig blødere. Jeg skylder så hver pote i lunken vand - det betyder også at det er lettere at se hvad der er klør og hvad der er hår. Jeg klipper på den måde, at når klosaksen er der hvor jeg vil klippe, trykker jeg let til. Hvis hunden ikke viser tegn på smerte klipper jeg der. Viser den tegn på smerte ved det lille klem, er jeg for langt inde og må flytte lidt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

På trods af at mine går 5-10 km på betonfliser hver dag skal de af og til - måske hver anden måned, have checket og evt. klippet klør - om ikke andet så ulvekløerne, som jo ikke slides.

 

Det foregår når vi kommer hjem fra gåtur med våde poter, så er kløerne nemlig blødere. Jeg skylder så hver pote i lunken vand - det betyder også at det er lettere at se hvad der er klør og hvad der er hår. Jeg klipper på den måde, at når klosaksen er der hvor jeg vil klippe, trykker jeg let til. Hvis hunden ikke viser tegn på smerte klipper jeg der. Viser den tegn på smerte ved det lille klem, er jeg for langt inde og må flytte lidt ud.

 

Vore shunde får tjekket poter, inkl. klør næsten hver dag. Det er i mine øjne en god rutine at have, på denne måde sikre man sig at der ikke er en flækket negl, eller andet der genere i poten.... Jeg nusser og tjekker dem bare når vi putter i sofaen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Vore shunde får tjekket poter, inkl. klør næsten hver dag. Det er i mine øjne en god rutine at have, på denne måde sikre man sig at der ikke er en flækket negl, eller andet der genere i poten.... Jeg nusser og tjekker dem bare når vi putter i sofaen.

 

Det samme gør jeg, det er poter, kløer - tænder og ører der tjekkes dagligt ;-) og det gøres også når de er ved at slumre hen om aftenen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres super brugbare svar og virkelig gode tips. Jeg har taget dem alle til mig. Jeg kan høre, at det med hvor ofte, de skal klippes, er meget individuelt, så jeg må jo bare holde godt øje med det.

Jeg kan rigtig godt lide forslagene om at tjekke hunden efter, mens man sidder og putter i sofaen. Så bliver det jo også til noget hyggeligt og rart :)

Link til indlæg
Del på andre sites

På Aiyo ( shih tzu) gør jeg det hver fredag når hun får den store omgang med børsten og evt vask, Det er blevet ren rutine at hun får den store tur når hun alligevel er på bordet for at blive soigneret. Det er ikke altid der bliver klippet meget af nogen gange kun en milimeter, men især med langhårs hunde synes jeg det er vigtigt at få en god rutine kørt ind med hvornår man kigger efter om behovet er der. Ved Langhårs hunde ser jeg desværre for tit at hundene har lange negle da det ikke er noget ejeren lægger mærke til i hverdagen da de er dækket af pels.

 

Så jeg vil til hver en tid anbefale at man fra lille hvalp af tillægger sig nogle gode vaner, tag hunden på bordet så du har en god arbejdeshøjde, mærk hunden igennem læng hånden stille på hundens hoved mærk hele vejen ned at ryggen og ud om halen hvor du lige lukker hånden så du kan mærke selve halen og ikke kun pelsen, mærk på samme måde ned af alle ben helt ud til poten hvor du lige holder lidt fast , mærker på alle trædepuder og i mellem samt du holder hver enkelt tå fast ( som hvis du ville klippe negle ) husk ulvekloen hvis din hund har dem.

Løft benene og se efter i Armhulerne om pelsen er i orden der( tit der knuder begynder og evt bliver overset, og evt flåter gemmer sig) Tag hånden under hovedet på hunden og stik stille fingrende i munden på dem så du kan mærke/kigge tænder. Løft ørene op og kig dem efter se om de er beskidte eller skal have fjernet hår (få evt opdrætter til at vise hvordan )

Opdrætter kan også vise dig hvordan du klipper neglene.

Når hunden er vant til at du gør det kan du med fordel få familie og venner til det engang i mellem, det letter dyrlægen lidt hvis hunden er vant til at blive hånteret /mærket igennem af andre.

Hos De fleste dyrlæger kan du komme ind og sætte hunden på vægten og få en kiks også gå igen (uden det koster noget), kan være en rigtig god ide, da hunden så ikke hvergang den kommer ind skal opleve at det kan være ubehageligt, mine elsker at komme til dyrlægen, så det er lækkert i længden at der blev lagt lidt arbejde i det fra starten, bare det at jeg ikke står med en hund der skal hives/bæres ind

det er dejligt

 

Hos de fleste dyrlægere og hunde frisører kan du evt købe titurskort til klip af negle, for en rimelig pris.

 

Hov det blev vidst en længere smørre, men det er et problem jeg gentagne gange oplever som et problem på hvalpeholdet, så det er nok lidt blevet en af mine kæpheste

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo lidt et særskilt emne hvordan og hvor ofte man checker hunden "helt igennem".

 

Som flere skriver, gør vi det nok ofte om aftenen, hvor hunden ligger tæt på os og man kan undersøge hunden med hænderne. Mærke efter klør, fedtknuder, rifter og alt muligt andet. Jeg gør det ofte og har da også fundet både skader, flåter oa. på den måde. Problemet (i hvert fald hos mig) er at det ikke er systematisk og jeg derfor godt kan overse et eller anden - fx på hagen/underkæben.

 

Om vinteren - i jagttiden bliver hundene checket systematisk efter jagter - dvs. ugentligt, men resten af året måske engang om måneden - og måske kun hver anden i visse perioder.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...