Gæst Jona3612 Skrevet April 10, 2014 Rapporter Share Skrevet April 10, 2014 Hej Hunde-Forum. Vi har måtte aflive vores 8 måneder gamle hund, da den havde en medfødt organfejl. Jeg kan se, at der er flere af spørgsmål om erstatningsansvar herinde, men jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer/råd til mit tilfælde. Efter vi valgte at aflive hunden kontaktede vi sælger, som straks tilbød en erstatningshvalp - det var vi glade for. Men samtidig må jeg indrømme, at jeg intet vidste om muligheden for ophæve handlen osv. Havde nok reageret anderledes, hvis jeg kendte til de regler. Senere oplyste sælger så, at vi også selv skulle afholde udgifterne til dyrlæge - i alt 3500,-kr. Det syntes jeg ikke er helt rimeligt, da jeg jo har haft den udgift en gang. Endvidere har vi haft en del udgifter i forbindelse med dyrlægebesøg inden de fandt ud af hvad hunden fejlede. Jeg tror ikke sælger er registreret, men er ikke helt sikker. Jeg har spurgt sælger pr. mail om vi kunne få pengene retur, så vi kan anskaffe os en ny hund, men det blev afvist. Sælger henholdt sig til "aftale" om erstatningshvalp, som i øvrigt nok først kommer om et lille års tid. Det er for lang tid - særligt for vores datter på 9 år, som har grædt mange tårer. Hvad er mine rettigheder? Er det kun civilt søgsmål? Er det rimeligt at bede mig betale for dyrlægeudgifter, hvis vi skulle blive nødt til at vente på en ny hvalp fra sælger? Håber nogen kan hjælpe. Venlig hilsen Jona3612 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 10, 2014 Rapporter Share Besvaret April 10, 2014 Det komer nok en del an på selve forløbet. Om i har haft kontakt med avleren under forløbet med dyrlæge og ultimativt aflivningen f.eks. Hvis ikke, så hænger i nok på dyrlægeregningen selv. Ultimativt er det den almindelige købelov der er gældende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret April 10, 2014 Rapporter Share Besvaret April 10, 2014 Når det er medfødt dækker reklamationsretten, men i skulle have involveret sælger i forløbet. Når man handler på egen hånd står man nok selv med problemet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 10, 2014 Rapporter Share Besvaret April 10, 2014 Jeg er i tvivl om hvilke dyrlægeudgifter det er der er tale om? Altså dem som du beskriver som værende betalt en gang og som kommer ifm. en evt. ny hvalp? Jeg er osse i tvivl om hvad det er du er i tvivl om, når du skriver at du ikke ved om sælger er registreret? Registreret som hvad, erhvervsdrivende eller som opdrætter? Er der tale om en registreret opdrætter, så har der fulgt en stamtavle med din hund, så det må du vide. I øvrigt mener jeg som DKW at det er relevant at vide, om du på noget tidspunkt har rådført dig med hundens opdrætter under forløbet. Hvilken form for organfejl er der tale om og er det dyrlægen der har konstateret at det er en medføt fejl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jona3612 Besvaret April 11, 2014 Rapporter Share Besvaret April 11, 2014 Hej igen og tak for de mange svar. Jeg rådførte mig ikke med sælger, da jeg jo ikke troede at det var noget så alvorligt. Vores dyrlæge havde lavet mange undersøgelser og kunne ikke umiddelbart finde en årsag til at hunden havde det dårligt. Det var først ved et besøg hos en vagtlæge, at vi fik et muligt svar. Det skal så også siges, at det var det værste tilfælde - hunden kunne pludselig hverken stå eller gå og væltede om hele tiden, tissede og besørgede på sig selv - det havde vi aldrig oplevet før. Vi besluttede samme morgen at køre til København og få ham indlagt på Veterinær Højskolen for at få undersøgt vagtlægens mistanke. Det viste sig, at han havde ret - det var noget de kaldte en levershunte (ikke sikker på stavemåden). Et blodkar som fører blodet udenom leveren og således "forgifter" hunden, da blodet ikke bliver renset - synes lægen kaldet det for en laktoseforgiftning. I visse tilfælde kan man operere, men denne shunte gik lige igennem leveren og kunne derfor ikke fjernes. Jeg ringede til opdrætter sammen dag han blev indlagt og fortalte om det hændte - og vedkommende var også meget ked af det. Jeg lovede at ringe tilbage uanset hvad udfaldet måtte blive. Vi fik at vide af lægen, at det nok ville blive svært at beholde hunden, da den for evigt skulle være på penicillin, have specielkost og skulle meget til dyrlægen for kontrol. Da det var en stor hund ville det yderligere være problematisk særligt med kosten, da hunden endnu ikke var udvokset. Men det var nu hverken medicin, specielkost eller dyrlægeregninger, der gjorde, at vi valgte at aflive hunden - det var, at dyrlægen sagde at der med sikkerhed nok ville komme flere "anfald". Det kunne vi ikke byde hunden. Det ville være meget uværdigt at skulle igennem sådan en tur han havde. De dyrlægeregninger jeg taler om sælger vil have dækket i forbindelse med erstatningshvalp, skulle vist nok være chipning, ormekur og måske andet - det ved jeg ikke helt. Der er stamtavle på hunden. Venlig hilsen jona3612 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hofferne Besvaret April 11, 2014 Rapporter Share Besvaret April 11, 2014 Åhh, sikken en trist historie Har du ikke en købekontrakt fra opdrætter? Dér må da være nogle retningslinier som I begge har skrevet under på. Og når din hund har en stamtavle (formoder fra DKK) vil jeg tro du kan henvende dig hos DKK og få hjælp. Held og lykke med Projekt "ny hundehvalp"! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 11, 2014 Rapporter Share Besvaret April 11, 2014 Stakkels jer og stakkels hund. Hvis din hund er købt hos en DKK opdrætter, ville jeg henvende mig til deres jurist for at hører jeres rettigheder. Jeg ville heller ikke vente på ny hvalp så længe og måske helst have hvalp fra en anden avlslinie. Og mener heller ikke, at I skal betale for chip, vaccination osv for ny hvalp. Det der normalt følger med ved aflevering er, DKK stambogspapir, ormekur og chip, sundhedsattest , men ikke altid vaccination, da tævens vaccination burde varer til hvalpens 12 ugers alder. Jeres opdrætter burde hjælpe jer med at finde en anden hvalp til jer hos en opdrætter med hvalpe nu, eller på vej. Men her vil de fleste nok vægre sig. Hvis du er på facebook, så stil dit spørgsmål i gruppen "Spørg om hunde", der sidder rigtig mange erfarne avlere med sidste viden om hundehandel jura. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 11, 2014 Rapporter Share Besvaret April 11, 2014 De dyrlægeregninger jeg taler om sælger vil have dækket i forbindelse med erstatningshvalp, skulle vist nok være chipning, ormekur og måske andet - det ved jeg ikke helt. Der er stamtavle på hunden. Venlig hilsen jona3612 Puuh, sikke en omgang. Det er jo den slags som ingen kan sikre sig imod, vi kan desværre ikke se ind i hvalpene inden de sendes ud i deres nye hjem. Hvilken stamtavle er der på hunden? Som Ulla skriver, så kan du få rådgivning hos DKK hvis det er der hunden er registreret, så kender du dine rettigheder og ved bedre hvad du kan forvente og forlange. Ift. det her med en ny hvalp, så har jeg aldrig hørt om opdrættere der forlanger betaling for hvalpens udgifter, enten er det en erstatningshvalp eller osse er det ikke. Du skal undersøge om du reelt har krav på en ny hvalp eller om du har krav på at få dækket en vis procentdel af hvalpen du har mistet eller udgifterne I har haft, og så henvend dig til opdrætter igen. Det bedste er jo at finde en løsning i fordragelighed, jeg er ikke i tvivl om at opdrætteren synes at situationen er lisså ulykkelig som I selv synes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jona3612 Besvaret April 11, 2014 Rapporter Share Besvaret April 11, 2014 Hej igen. Jeg har et stamtræscertifikat med avlers navn, hundens navn og chipnr. og vores hunds mors+fars stamtræ. Ligeledes har jeg en registreringsattest som fulgte med. Venlig hilsen og god weekend. jona3612. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts