PBC Skrevet November 24, 2014 Rapporter Share Skrevet November 24, 2014 Ro, regelmæssighed og renlighed.... sagde man i gamle dage mht spædbørnspleje. Hunde er jo på sin vis at sammenligne med børn:blink: - Jeg mener hundene har det godt når de er trygge, ved nogenlunde hvad de kan vente og kan læse de klare signaler på hvad der skal ske og lever i en rimelig fast rytme. Naturligvis med krydderier (jagt, træning, ture, kødben osv.), men en basis, som er kendt og tryg. Og jeg tilrettelægger dagene derefter. 80% af dagene ser således ud: Hundene hentes i hunderum 7.30. Så går vi ned på den nærliggende eng. Jeg kræver ikke rigtig noget af dem undtagen at de ikke trækker mig omkuld, på vej derned. De slippes løs dernede og vi går lidt rundt. Hundene gør sig rene og efter det, laver jeg nogen gange lidt stop øvelser eller indkaldsøvelser, men det meste af tiden passer de sig selv. Jeg skifter dog retning med mellemrum for at sikre at de ved de skal holde øje med mig. Er vi heldige kommer der nogen forbi. Det kan give mulighed for at træne indkald med distraktion og naturligvis også at hilse på - og lege lidt, hvis det er en der må og vil det. Når vi kommer hjem 8 - 8.30 fodres hundene og efterlades i hunderummet, hvor de fodres. Det er fordi jeg ønsker at de ikke skal vente på at blive lukket ind. De skal vænne sig til at gå hen og lægge sig eller beskæftige sig selv. Somme tider lukkes de så ind efter 15 minutter - hvis jeg fornemmer der er ro. Ofte efter min morgenmøde 9-9.30 - og sommetider først kl 10-11 stykker, men det er sjældent. Så har jeg gået med dem igen kl. 11.00 - 11.15 - bare en lille luftetur fordi Maggie, jo ikke kan forventes, at holde sig så længe. men ellers er næste punkt (når der ikke er hvalp) luftning kl 15.30 - 16.30, hvor de løber løs, som om morgenen, men nu suppleret med enten træning eller gå-tur - og mad når de kommer hjem. Igen efterlades hundene i hunderum 15-60 minutter. Om aftenen ved 21-22 tiden luftes igen, som om morgenen, men her kommer hundene med ind når vi kommer hjem. Der skal jo ikke fodres. Og de lukkes så først ud i hunderummet efter lille tissetur i haven engang før midnat. Maggie er nu blevet et halvt år og jeg har prøvet at skippe turen kl 11.00 og det betyder tilsyneladende ikke noget. Til gengæld tager jeg hende så ud og træner alene 2-3 gange ugentligt på nye terræner - ca 30 minutter hver gang. Hundene luftes jo også henad dagen i haven og der sker jo ting i huset hele dagen. Min kone står op og hilser på og Maggie går med hende i køkkenet (Bonnie bliver hos mig). Der er frokost og pauser. Der kan leges og hygges med lidt pjat i haven, men rammerne er ret faste. Jeg tror det er ret tydeligt for hundene hvornår der skal ske noget - og det betyder, at de roligt kan lægge sig og slappe af ind imellem. De behøver ikke være på dubberne for ikke at gå glip af noget. Jeg har regnet lidt på det og jeg tror det betyder at Bonnie ligger og hviler 18 timer i døgnet disse dage og Maggie 16 timer. Hun tager af og til kontakt og kommer med en ruskedusk eller andet. Så hygger vi lige lidt med det - eller finder på noget sjovt (i Maggies optik). Jeg tager også hundene med ud og blive friseret - eller hvis jeg skal ud og ordne noget er de med - fx ud og gøre støvler rene, hente avis, køre skraldespande ud osv. Så laver jeg lidt følg med far. Det nyder de tulsyneladende begge i fulde drag. og det er fordi der altid falder lidt godbidder af når vi kommer ind igen, ved jeg ikke Hvor længe hviler din / dine hunde en hverdag - hvis du har sådan en? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Beaglepack Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Jeg går hjemme hver dag - så vores faste hverdag ser nogenlunde sådan ud. 7:30-8:00 står vi op (tidligere i den lyse tid) - så er beaglerne i haven og tisse af eller bummelum - vi er derude cirka 15 min alt efter vejret. Så får de morgenmad og mellem 9-9:15 begynder jeg at gå med dem, hver for sig. Vi går 30-40 min pr. hund. Når det er ovre - er de i haven (hvis vejret er til det) - så får de mad igen og fra middag og frem til ved 14 tiden sover/hviler de. Nogle gange tager en af sønnerne dem med i haven i det tidsrum og leger/træner lidt med dem. Ved 15 tiden - går sønnerne med beaglerne - de går 1 times tid. Charlie går for sig og Oscar og Darwin er på tur sammen. Så spiser de igen og ligger sig til at sove. Efter vi har spist aftensmad er beaglerne i haven - så får de deres sene måltid og resten af aftenen sover de -afbrudt af tisse tur i haven hvis behovet er for det. Ved 23 tiden er det godnat. I løbet af dagen bliver beaglerne børstet, set efter, hygget om, nusset og snakket med - så de er rimelig meget på her i huset. Om aftenen er deres "far" også og tager sig af dem ligesom han går med dem i weekenderne. Ps. sker der noget ud over det sædvanlige - at en af beaglerne skal til dyrlæge f.esk. - så mærker man straks at rutinen er brudt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Vi har ingen faste-faste rutiner for hundene. For mig er hverdagen ret fast og rutinepræget, men ikke for hundene, da det afhænger af mandens arbejde. Han arbejder 12 timers vagter 9-21/21-9. Men på de dage han ikke arbejder, står jeg op, lukker hundene i haven for at tisse, ind med hunde, jeg går i bad, de får morgenmad og jeg tager afsted. Hundene går i seng når jeg kører. Når manden står op, lufter han dem, og så tøffer de rundt og hygger indtil jeg kommer hjem. Når jeg kommer hjem, er der en klar forventning om at der skal ske noget:ivrig: Så snor på og afsted. Nogle gange går vi bare os, nogle gange med andre hunde, nogle gange lange ture, nogle gange korte ture. Der er altid indlagt vild leg undervejs på deres ture:-) Når manden har dagvagt, er hundene jo alene hjemme i dagtimerne, og jeg kan klart mærke forskel. De har tydeligvis sovet hele dagen, og er fulde af fis og ballade når jeg kommer hjem. Er han på nattevagt, er det mig der lufter dem om morgenen, og det betyder at vi alle skal tidligere op. De har stadig forventningen om at der skal ske noget når jeg kommer hjem, og så laver vi et eller andet. Om det er en lille bonustur, en tur på legepladsen med Nullermanden, træning i stuen eller noget andet, er ligegyldigt. De vil bare gerne have lidt kvalitetstid med mig, og det får de. Så egentlig synes jeg der er ret lidt struktur i deres hverdag. Dog synes jeg slet ikke at de har problemer med at slappe af eller lign. De har heller ingen adfærdsproblemer. Begge hunde kan i øvrigt være alene uden den anden en hel arbejdsdag uden problemer. Jeg har også brug for at specielt schæferen er i stand til at hvile, uanset at der sker meget omkring hende. Når fx vi er afsted til konkurrence en hel weekend, er det vigtigt at hun er i stand til at hvile ordentligt når hun har mulighed for det i løbet af dagen. Hun er 100% omstillingsparat hele tiden, og det har corgien lært af (dog er hun lidt langsommere i optrækket - generelt:oops:). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 uha, ja der er også meget struktur over mine hundes hverdag. Men med en del variation alligevel fordi jeg møder lidt forskelligt på arbejde og selvfølgelig har fri nogle dage. Men en arbejdsdag ser typisk således ud: jeg står op mellem 7 og 9 og vi går tur et sted mellem 20 min til en time. Mysla løber fri det meste af turen og sille er i Flex line og er det en lang tur indbefatter den en del søgning efter mus = godt trætte hunde. Så får hundene mad og det puttes med en kurv med aktivitets ting, så som frossen marvben, kong med mere og jeg tager på arbejde. Jeg kommer retur lidt før kl. 18 til to meget friske hunde. Så kommer de lige i haven og tisse og jeg sætter måske noget mad over og så går vi tur mellem en halv og en hel time. Så får vi alle sammen mad og flader ud, mig med tv eller computer og hundene med at sove eller plage om at blive kælet eller måske spiser de ben. Senere på aftenen kan det være vi træner lidt tricks i stuen og de kommer i haven og tisse af. Så de hviler mange timer dagligt på hverdage, men i gennemsnit nok ca. 20 timer. Da de var yngre var det nogle timer mindre mange dage. På fridage er det meget varieret. Nogle dage ligner en arbejdsdag, bare med længere ture og kortere alene tid og andre dage er de måske med i byen eller vi flader du på sofaen det meste af dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Der er hverken struktur over min eller hundenes hverdag. Overhovedet! De hviler fra 23 timer til12 - det kommer heltan på dagen. Derfor er jeg så enormt glad for borderne. De er helt ufatteligt tilpasningsdygtige - meget mere end Carla eksempelvis. De er avlet til at kunne håndtere stor variation i arbejdsmængden og det passer perfekt til mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Her er der heller ikke meget strukur, det passer simpelthen ikke til mit liv. Hundene er ikke altid oppe på stikkerne, de venter ikke hele tiden på noget, og de er gode til at hvile, synes jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Vi har heller ingen faste rutiner og hundene her har virkelig gode on/off-knapper. De kommer ud på flere ture om dagen, men det er forskelligt på hvad tid og hvor lange turene er og hvad de indeholder. De er som regel med os hvorend vi er henne (primært mig der har dem med, men kæresten har også meget ofte). Sådan noget som alenetid har de ikke ret meget af, og når de har, er det også helt forskelligt med tidspunkt og tid de er alene. Alligevel sover de fint imens. Træning, leg og andre aktiviteter er en fast del af hverdagen, både herhjemme og ude, men igen meget forskelligt hvad, hvor meget og hvor længe af gangen. De kan også sagtens være igang med noget selvom vi slapper af - de leger majet sammen! Kan gnaske i tyggeting, hygge med legetøj osv. Super hyggeligt. Andre gange er det os tobenede der er igang og hundene, der flader ud. Men helt generelt så har de altså virkelig en god evne til at være på, men bestemt også til at slappe af. Nogle dage sover de nok omkring en 18 timer i døgnet, andre dage er det ikke så meget. Det er meget forskelligt, men de er virkelig gode til at tilpasse sig til hvad dagen byder på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ditte B Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Her er der heller ikke meget struktur over dagen. Det eneste der er helt fast, er morgen- og aftentisseturen i haven, ellers er meget placeret tilfældigt, alt efter hvilket program der ligger for dagen. De bliver stimuleret og motioneret hver dag, men absolut uden megen rutine. Og her er hundene absolut i balance, og formår at slappe af uden at være afventende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Jeg synes egentlig det er interessant at der er nogen der mener at struktur er alfa-omega, og at vi så er så mange der har hunde uden struktur. TS, jeg er nysgerrig - mener du stadig at hunde slapper bedst af med struktur? Og hvad gør dine hunde når du er på jagt? Kan de så ikke slappe af? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Det er min erfaring, at lidt nervøse hunde har bedst af en fast struktur (aktivitetsskema/separation) for lige at falde til. Når de så er hvor de skal være, er det også min erfaring, at de vokser ved at man begynder at lave ændringer. Mine hunde har aldrig haft en rigtig fast struktur udover hvalperutinerne og disse har helt klart ligget mest fast før eftermiddagen. Struktur er rigtig godt, dog mener jeg at hunde som kan lære at håndtere en tidsmæssig manglende struktur, vokser gevaldigt af det. Strukturen herhjemme har mest bestået i faste regler og de er få. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Altså jeg er sikker på at nogle hunde har det fint med struktur og at det kan være godt osv osv, men jeg kender en del hunde, der fx altid bliver luftet på bestemte tidspunkte eller får mad på bestemte tidspunkter som er seriøst irriterende op til de tidspunkter... netop som TS beskriver at du oplever hunde uden struktur kan være - oppe på dupperne, kan ikke finde ro. Så det må være ret forskelligt hvad der virker i de små hjem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Her er det nok mest rutiner og hvad vi gør inden vi skal på job og når vi kommer hjem. Ikke sådan fast struktur at nu træner vi det, nu går vi tur mv... det kommer lidt an på dagen - arbejde, mandens nattevagter/dagvagter med mere. Men en ting jeg er mega glad for, hold da op hvor er de gode til at tilpasse sig.... indenfor er deres off-knap nærmest slukket (næsten ) - udenfor er den tændt som en glødende lampe. Men så alligevel er der jo faste rutiner... for hverdage i hvert fald. Vække uret ringer kl. 0445, kl. 5 går vi morgentur, kl. 0530 ca. er der morgenmad til hundene. Kl. 0630 er der sidste tissetur inden vi kører på job begge to. Kl. 1500 kommer manden hjem og tager dem med i haven kl. 1530 kommer jeg hjem og så skal vi på tur de er klar, de nærmest sidder og venter på at høre bilen køre i garagen - det siger manden i hvert fald. Kl. ca. 17 er der aftensmad til dem (morgen og aftens mad er lidt søg og i skål) så er der aftensturen som varierer lidt i tidspunkt. De er alene hjemme ca. 8-9 timer hvor de sover - Så er de igang til ca. kl. 20 også falder de om og sover faktisk til næste morgen. Så det giver vel en små 18 timer i døgnet hvor de hviler! har faktisk ikke regnet på det før og synes egentligt det er meget de hviler Om sommeren hviler vi alle lidt mindre så er vi jo ude og i weekenderne hviler de faktisk ikke meget - de følges med mig i alt hvad jeg laver hele weekenden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Ninjamor og dortedk beskriver det godt. Dels at hunde der er utrygge i deres hverdag kan have stor glæde af forudsigelighed og dels at man med eget fast arbedsskema ikke kan undgå en struktur som hundene kan genkende. Mysla har haft stor glæde af mere struktur. Da hun boede ved min mor viste hun aldrig hvornår hun skulle være alene hjemme eller hvor mange gange og da hun virkelig hader at blive forladt er det en kæmpe belastning for en hund som hende. Idag er hun mange flere timer dagligt alene men hun er helt tryg ved rutinen og er meget mindre stresset af den grund. Det betyder ikke at hun skal have alle dage helt ens, hun kan nu genkende en hverdag kontra en fridag. Og for at få alene hjemme til at glude så let som muligt for hende, så følger jeg selv på fridage gerne strukturen for en hverdag. Det vil sige at de bliver luftet får mad og så puttes. Også selvom det er på et helt andet tidspunkt jeg skal gå. Hun er dog blevet meget bedre til at håndtere dette. Sheila elsker fridage og hun står og kigger efter om jeg gør antræk til at tage afsted eller til at gå ovenpå i stuen. Er det det sidste bliver hun helt lykkelig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Altså jeg er sikker på at nogle hunde har det fint med struktur og at det kan være godt osv osv, men jeg kender en del hunde, der fx altid bliver luftet på bestemte tidspunkte eller får mad på bestemte tidspunkter som er seriøst irriterende op til de tidspunkter... netop som TS beskriver at du oplever hunde uden struktur kan være - oppe på dupperne, kan ikke finde ro. Så det må være ret forskelligt hvad der virker i de små hjem. Et af de irritationsmomenter der kan være ved meget fast struktur er netop det du beskriver og hunde har tendens til at starte tidligere og tidligere på deres forventningsadfærd. Det må afhænge af hunden, hvordan den skal have det - fast struktur eller ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Ej altså! Havde skrevet et indlæg, og så forsvandt det... Nå, men lidt kortere: jeg tror ikke at de faste tider som sådan betyder ret meget. Jeg tror mere at de genkendelige "situationer" og signaler er det vigtigste. Har jo selv meget skiftende arbejdstider, plus at arbejdsmængden også skifter efter sæson, og har aldrig oplevet det som et problem for nogen af mine hunde. Til gengæld har jeg nogle ret tydelige "ritualer" før jeg går på arbejde, og som hundene nok har lært at genkende. Med Iso ved jeg det, det er tydeligt at se. Når jeg går i gang med at tape min tommelfinger ved hun at jeg skal af sted, og hun skal være alene hjemme. Hun har også trænet mig til at gi' hende nogle hundekiks før jeg går - så lige så snart jeg åbner skuffen til sportstapen løber hun hen til hundekiks-skuffen... Det er "vores ritual", og det er åbenbart ligegyldigt for Iso om det sker lige efter at vi er stået op om morgenen, eller om det sker om aftenen efter en lang dag med gåture og træning. Selvfølgelig må der nødvendigvis også være forskelle fra hund til hund, måske både for individ og race? Men mine erfaringer - fra mine egne hunde, og hunde jeg har kendt meget godt - er at "ritualerne" betyder mere end de faste tider. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Et af de irritationsmomenter der kan være ved meget fast struktur er netop det du beskriver og hunde har tendens til at starte tidligere og tidligere på deres forventningsadfærd. Det må afhænge af hunden, hvordan den skal have det - fast struktur eller ikke. Lige det dér er noget jeg har haft i baghovedet med Iso, helt fra hvalp af. Hun kunne snildt bli' en riiiigtig pain in the ***, så med visse ting har jeg bevidst og omhyggeligt undgået at lave faste mønstre/tider omkring... (og åbenbart er jeg alligevel ikke så ustruktureret som jeg selv tror, for ca. kl. 18.30 hver aften er Iso på det seneste begyndt at mene at det er tid til hendes aftensmad... :stupid: ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Miss_M Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Puha.... Struktur..... Det eksistere bare ikke i vores hjem. Jeg har et job med ekstremt skiftende arbejdstider og min mands variere også meget. Så det er fuldstændig håbløst at planlægge så præcist. Dog har vi naturligvis en vis form for rutiner. Hundene bliver luftet når vi står op og damper så af mens jeg er i bad og gør mig klar. De står i hundegård når de er alene og får en luftetur når vi kommer hjem fra arbejde og en times tid inden vi går i seng, alt efter hvordan det lige passer. Men hvad tid på døgnet det er, afhænger jo af arbejdstiderne. Længde på turene og hvordan de foregår variere også meget. Aktiviteten derudover variere også ekstremt meget. Nogle dage er de på "arbejde" hele dagen og andre dage skal de bare lave ingenting. Synes ikke jeg oplever nogen uro hos hundene nu ifht hvad der var da vi havde en mere normal og struktureret hverdag. Hvilket er temmelig heldigt, da det ville være ret skidt, hvis de ikke kunne slappe af, når jeg har nattevagter, eller arbejder sent. Det er nødvendigt at mine hunde kan tilpasse sig en lidt omskiftelig hverdag, for det er utrolig forskelligt hvordan hverdagene ser ud. Når jeg får hvalp, så planlægger jeg naturligvis efter det og den får en fast struktur fra starten, som så langsomt begynder at blive mere glidende, efterhånden som hunden kan kapere det. Men har aldrig oplevet det som et problem, at to hverdage sjældent ligner hinanden. Har min egen lille hypotese om, at det handler meget om hvad vi som mennesker selv trives med og det vi udstråler til hundene. Mine hunde er slet ikke i tvivl om, at nu er det slap-af-søndag og der ikke kommer til at ske en skid hele dagen og så lægger de sig bare. Ligesom de udmærket ved, at i dag så skal der ske noget og det kan betale sig at følge med. De kan endda skelne mellem, at der skal ske noget for dem og at vi skal lave noget i hjemmet f.eks bygge om osv. Så jeg tror det handler meget om de signaler vi giver til hundene om hvad der skal ske og det lure de lynhurtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Lige det dér er noget jeg har haft i baghovedet med Iso, helt fra hvalp af. Hun kunne snildt bli' en riiiigtig pain in the ***, så med visse ting har jeg bevidst og omhyggeligt undgået at lave faste mønstre/tider omkring... (og åbenbart er jeg alligevel ikke så ustruktureret som jeg selv tror, for ca. kl. 18.30 hver aften er Iso på det seneste begyndt at mene at det er tid til hendes aftensmad... :stupid: ) Hahaha, dygtig hund.. Jeg synes det giver god mening at fodre på nogenlunde ens tidspunkt og det synes Iso åbenbart også Engang kendte jeg en hund, som var vænnet til at komme på tur straks ejeren havde sunket sidste tår af morgenkaffen. Så begyndte han at gø som en gal, hvilket ikke irriterede ejeren, men resten af familien. Det endte med at kaffen blev drukket og så blev hunden sat i bilen, for der var den stille. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Det at vi har faste rutiner om morgenen har gjort at hundene bare ved, at nu er det tid til at de skal være alene hjemme, så de smutter i deres kasser i bryggerset så snart jeg har sat min kaffekop i opvaskemaskinen og venter på deres "mojn-godbid" og vi kører. Intet ballade bare i kasserne, også sover de til vi kommer hjem. Lige der er de super hunde synes jeg. Ingen problemer overhovedet Til gengæld er der fest og ballade efter morgen turen i weekenderne for vækkeuret har ikke ringet. Vi har fået længere morgen tur, og vi må vække manden i sengen jeg kan fortælle Jer der er en fest i køkkenet inden. Man kan rigtig mærke forskel jeg fortæller dem at det er weeeeeekend, jeg er godt klar over at de ikke forstår ordet, men de sætter det sammen med noget i retningen af "yes vi skal ikke være alene hjemme". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Jeg oplever det samme som Korvis, mine hunde reagere på ritualer, mere end på tider.. Til hverdag står manden op kl. 5.15 og så lukker han hundene i haven som det aller første og når han lukker dem ind igen, tror jeg nok at han enten lukker dem direkte ind i seng igen, eller også ligge de foran soveværelsesdøren og venter på at komme i seng igen Og så sover de ellers videre sammen med mig, ind til jeg står op og det kan være alt mellem kl. 7 og kl. 11, dog oftest et sted mellem kl. 8.30 og 10.00 står vi op og så kommer de i haven igen, hvor de får deres morgenmad spredt ud på græsplænen, nogle gange kommer Joya ind og får sin mad i foderbold. De fleste dage går vi så en tur en halv til en hel time efter jeg har spist morgenmad og drukket kaffe, her reagere de på at jeg rejser mig og går ud og børster tænder, så ved de godt at tit går vi så lige efter Hvis jeg af en eller anden grund vil springe formiddagsturen over, så bestikker jeg dem gerne med en tyggeting, når jeg har børstet tænder og så "høre" jeg ikke mere til dem. Derefter, kan dagen svinge meget, måske går vi ud og leger i haven, måske bliver de groomet eller kommer i bad, måske går vi en eftermiddagstur og måske sker der bare nul og nix, hunderelateret. Jeg oplever aldrig nogle problemer med det, de rejser sig gerne hvis jeg rejser mig, men det er ikke sådan at de springer op og forventer en hel masse, bare fordi jeg røre på mig, og hvis jeg rejser mig for at ordne noget husligt, går de bare hen og lægger sig igen -medmindre at jeg tager skraldeposen, så forventer Chivas helt klart at komme med ud med den Det eneste tidspunkt jeg oplever at der bliver reageret på klokken, lige så meget som på ritualer, er omkring hundenes aftensmad tidspunkt kl. 19.30, der begynder Joya gerne at være lidt af en plage når vi nærmer os kl. 19.30, til hverdag ligger en del af det også i rutinen, men bliver rutinen omkring vores og deres aftensmad tid brudt, kan hun, med sin opførsel godt få mig til at kigge på klokken De kan også godt, uanset tidspunkt på dagen, spotte når de skal være alene hjemme, så sidder de klar til at få deres tyggepind Mange dage er de slet ikke alene hjemme, og så lige pludselig er de en dag måske alene 8-10 timer, det har vi aldrig oplevet nogle problemer med, når først de er alene-hjemme trænet. EDIT: I weekenderne kan de overhovedet ikke regne med noget, udover morgenmaden og aftensmad kl. 19.30 hvis vi er hjemme og ellers får de aftensmad når vi kommer hjem, det kan så godt være kl. 01.00 om natten.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret November 24, 2014 Rapporter Share Besvaret November 24, 2014 Et af de irritationsmomenter der kan være ved meget fast struktur er netop det du beskriver og hunde har tendens til at starte tidligere og tidligere på deres forventningsadfærd. Det må afhænge af hunden, hvordan den skal have det - fast struktur eller ikke. Jeg var afsted på "hundeferie" med en veninde for et par uger siden. Jeg havde min yngste hund med, og hun havde alle sine tre med. Hun er faktisk en ret dygtig hundeejer/-fører, men hendes hunde styrer hende alligevel mere end jeg troede! HVER morgen skrabede hendes spaniel på døren indtil soveafdelingen (hundene skulle sove i stuen), nogle gange kl 4 nogle gange kl 6.. fordi hun altid står op og giver dem mad når de vækker hende derhjemme? :stupid: Det ville SLET ikke fungere, eller overhovedet ske! herhjemme.. Her bliver de fodret når det passer mht til hvornår de bliver luftet osv, det kan være kl 6 eller kl 10, og det samme om aftenen, alt mellem 17og 23 er normalt for mine hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret November 25, 2014 Rapporter Share Besvaret November 25, 2014 Jeg var afsted på "hundeferie" med en veninde for et par uger siden. Jeg havde min yngste hund med, og hun havde alle sine tre med. Hun er faktisk en ret dygtig hundeejer/-fører, men hendes hunde styrer hende alligevel mere end jeg troede! HVER morgen skrabede hendes spaniel på døren indtil soveafdelingen (hundene skulle sove i stuen), nogle gange kl 4 nogle gange kl 6.. fordi hun altid står op og giver dem mad når de vækker hende derhjemme? :stupid: Det ville SLET ikke fungere, eller overhovedet ske! herhjemme.. Her bliver de fodret når det passer mht til hvornår de bliver luftet osv, det kan være kl 6 eller kl 10, og det samme om aftenen, alt mellem 17og 23 er normalt for mine hunde. Mine hunde blev kvalt hvis de gjorde det Det kan godt være at Joya er en plage når kl. nærmer sig 19.30 om aftenen, men om morgenen, der bestemmer jeg godt nok suverænt hvornår vi står op og dermed hvornår de får morgenmad. Jeg kan endda til stå op og gå på wc efter det er blevet lyst, uden at de rokker med et øre, de kender godt forskel på det og så når jeg reelt står op Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hofferne Besvaret November 25, 2014 Rapporter Share Besvaret November 25, 2014 Jeg forsøger bevidst at undgå fast struktur, for at undgå at ha' en hund der "styrer" begivenhederne. Forstået sådan at jeg ikke orker, at det blir' hunden der sætter dagsordenen mht. hvornår vi skal gå tur, hvornår han skal ha' mad osv. Så disse ting foregår på forskellige tidspunkter, som passer ind i dagens øvrige program. Der er selvfølgelig lidt struktur alligevel, for han skal jo ha' mad og han skal ha' sine lufteture, og vi skal jo til træning osv. det er bare ikke hver dag på faste tider. Men da manden tit arbejder i weekenderne, har han til gengæld også tit fri på hverdage - hvilket kommer Sinus til gode for så er det ikke altid 5 dage alene hjemme og 2 dage vi er hjemme Men det betyder jo igen at der ikke er et fast mønster for alene hjemme og ikke alene. Det er primært mig der "har hund" dvs. at det er mig der lufter, træner giver mad osv. så hvor det er muligt følger Sinus mit mønster. Sover indtil jeg står op og venter på at blive luftet til jeg kommer hjem. Men han er god til at forstå hvad jeg siger og til at læse situationerne. F.eks. ved han godt vi skal til træning når jeg pakker taske og hiver hundetøjet frem. Ved helt sikkert hvad det betyde når jeg siger "skal vi gå en tur" (=luftetur) eller "skal du ud og tisse?" (=en tur i haven). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret November 25, 2014 Rapporter Share Besvaret November 25, 2014 Mine hunde blev kvalt hvis de gjorde det Det kan godt være at Joya er en plage når kl. nærmer sig 19.30 om aftenen, men om morgenen, der bestemmer jeg godt nok suverænt hvornår vi står op og dermed hvornår de får morgenmad. Jeg kan endda til stå op og gå på wc efter det er blevet lyst, uden at de rokker med et øre, de kender godt forskel på det og så når jeg reelt står op Jeg ville også gerne have kvalt ham, men mente alligevel at det nok ville skabe lidt dårlig stemning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret November 25, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 25, 2014 Mange fine indlæg og forskellige meninger. Tydelige signaler fra ejerens side synes at være fællesnævneren for det vi oplever er vigtigst. Struktur vurderes lidt underordnet, dog synes jeg det virker ret struktureret hos de fleste også hos nogen af de der ikke går så meget op i den del. De første mange år vi havde hund arbejdede jeg på skiftehold - 5-holds skift - aften, nat, dag, weekends og min kone, som er sygeplejerske, arbejdede også på mange forskellige tidspunkter. Jeg oplevede en ret stor forskel på hundeholdet (2 Riesenschnauzere) da vi vedtog at uanset hvordan vi arbejdede, ville vi prøve at give hundene så mange fælles punkter fra dag til dag som muligt (så meget struktur som muligt). Ingen af disse hunde havde mindste tendens til nervøsitet eller svag psyke. Faste lufte og gå tider samt spise-tider. Det der nu kunne lade sig gøre i situationen. Det gav så vidt jeg kunne vurdere, meget mere harmoniske hunde. Mere rolige, når de var rolige og med stor lyst til arbejde og aktivitet, når det var det der var på programmet. Balancen mellem hvornår det er hunden der styrer begivenhederne og hvornår man lader hunden også have ret til initiere aktiviteter er jo hårfin. Når en hund går til døren. Ja så lukker de fleste den nok ud, hvilket dels betyder at hunden styrer begivenhederne samt forstærker hunden læring i dette. Det kan de fleste vist acceptere, så længe det ikke tager overhånd. de fleste hunde fornemmer nok at har de lige været ude er det omsonst at bede om at komme ud igen, så det ikke tager overhånd. Hvis en af mine hunde kommer med en opfordring til leg siger jeg ja 2 ud af 3 gange, men jeg afviser den også venligt engang imellem. Som nævn sørger jeg for at hundene ikke ved om de skal være i hunderummet 5 minutter eller flere timer. I det hele taget sørger jeg for at hundene fornemmer, at det er ok at spørge, men at et nej skal accepteres. Det er jo i og for sig hele grundlaget for træningen af mine FT Spaniels. De spørger om de må apportere, om de må gå i søg, om de må gå videre nu osv. En jagthund, kan nok ikke have særlig meget ret til selv at tage initiativer, men har ret til at spørge - ikke plage. Noget andet er det at arbejde selvstændigt og også tage visse initiativer under udførelsen af en opgave. Det træner jeg særskilt. Min første FT Spaniel Sally var langt mere selvstændig i apporteringsopgaver end mine senere Spaniels har været. Jeg vidste nemlig ikke en dyt om dirigering, da jeg trænede hende, så hun lærte at klare sig selv. Til gengæld gik jeg med hende ud til området, hvor fuglen skulle ligge. Mine nuværende hunde kan sendes ud i området - og i områdesøg, men kigger jævnligt op for at få hjælp, for de mener, jeg må vide hvor den er. Igen en hårfin balance mellem samarbejde og selvstændighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts