Hop til indhold

Hvad mener I om dette indslag?.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Curlyer er altså også avlet efter lidt andre målsætninger end labber og goldens. ;)

De er noget mere skarpe.

Jep, men Ascha skrev at retrievere ikke kunne bruges. Og en curley er vel en retriever:-)

ikke jeg troede de sagde de kunne når de testede om en hund var af en forbudt race? hmm det må jeg havde misforstået

Nej, man kan ikke se racen - det er derfor altid en subjektiv vurdering i tvivlstilfælde. Hvis man har forældredyrene (hvis man fx forestiller sig en boxer/DBD blanding hvor begge forældre har stamtavle) kan man ud fra forældredyrenes DNA fastslå om hvalpen er hvalp af netop de to forældre, men man kan ikke fastslå race. Af samme grund anede man heller ikke hvilken type ulv vi havde i Dk i starten. Men med DNA prøver har man fastslået slægstskab med flokke i Tyskland og Polen.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 241
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er korrekt at det ikke er Labradorens stæærkeste side at tage er dyr i struben og fastholde det. Det er et punkt hvor de lidt skarpere hønsehunde er et mere sikkers valg. Det betyder dog ikke at der ikke findes Labradorer - linjer som bååde kan og vil dette.

Det er nok lettere at forestille sig hvad hunde rent faktisk gør når man selv har set det er par gange. Forestillinger kommer jo et sted fra og for mit vedkommende, fra hvad jeg har set i den virkelige verden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, men Ascha skrev at retrievere ikke kunne bruges.
Hold nu op Anne, jeg skrev sådan her:
Han sagde at netop retrieverne ikke var specielt effektive til at aflive dyr, men sommetider bare fastholdt dem, og at hvis man ville have en hund der med sikkerhed selv aflivede, skulle vælge f.eks. hønsehunde.

Og en curley er vel en retriever:-)

Nå ja, undskyld mig at jeg ikke gik i detaljer omkring det. Cyrly coat og chesapeake bay har et lidt anderledes sind, der ikke er repræsentativt for gruppen gr. deres meget lille antal, og derfor taler man om lab, golden og flat når man taler retrievere generelt. Og for at undgå yderligere misforståelser taler jeg heller ikke om tolleren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu op Anne, jeg skrev sådan her:

Nå ja, undskyld mig at jeg ikke gik i detaljer omkring det. Cyrly coat og chesapeake bay har et lidt anderledes sind, der ikke er repræsentativt for gruppen gr. deres meget lille antal, og derfor taler man om lab, golden og flat når man taler retrievere generelt. Og for at undgå yderligere misforståelser taler jeg heller ikke om tolleren.

Jeg tror bare det er naivt at tro at en retriever (forstås golden, lab og flat) ikke dræber for sjov. Jeg synes at huske denne:

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/29124-min-hund-draeber-og-spiser-katte.html

En golden/lab der for sjov dræber og æder katte......:???:

Og tag det nu fra de 2 forholdsvis erfarne jægere der har udtalt sig i tråden: både lab, flat og golden kan FINDE PÅ at dræbe for sjov. Som alle andre racer kan. Bare fordi man er en retriever, er man ikke en god hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.wisdompanel.com/test_status_checker/

Man kan altså godt med rimelig sikkerhed sige noget om hvilken race en hund er via dna. Mest sikkert jo færre racer der er i hunden. Og med forbehold for at racer der er i tæt forbindelse kan falde ud som det samme i en blanding.

i Amerika.

Og baseret på de praktiske erfaringer folk har derovre med den slags, så fungerer det stadig ikke sikkert nok til noget som helst andet end "sjov"

Der er ikke nogen database på hundes genetik der kan anvendes til den slags udenfor amerika, og resultaterne efter at have sendt en test til USA herfra er i bedste fald morsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en artikel om en schæfer der har nedlagt en krondyrkalv, jeg ikke har den fjerneste idé om hvor stor sådan en kalv er, men umiddelbart ser den på billedet ud til at være på samme størrelse som hunden selv, og her kan min hjerne godt se nedlæggelsen for mig, men jeg har stadig svært ved at se jagthunden på 13 kilo nedlægge et bytte i samme størrelse :genert:

http://sn.dk/Gribskov/Se-billederne-Loes-schaefer-overfalder-kronvildt-kalv/artikel/456847

Men jeg stoler selvfølgelig på dem herinde der har set det med egne øjne, det er bare det der med størrelsesforholdene jeg ikke rigtig kan få ind i mit hoved :genert:

ps. rigtig sørgelig historie :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en artikel om en schæfer der har nedlagt en krondyrkalv, jeg ikke har den fjerneste idé om hvor stor sådan en kalv er, men umiddelbart ser den på billedet ud til at være på samme størrelse som hunden selv, og her kan min hjerne godt se nedlæggelsen for mig, men jeg har stadig svært ved at se jagthunden på 13 kilo nedlægge et bytte i samme størrelse :genert:

http://sn.dk/Gribskov/Se-billederne-Loes-schaefer-overfalder-kronvildt-kalv/artikel/456847

Men jeg stoler selvfølgelig på dem herinde der har set det med egne øjne, det er bare det der med størrelsesforholdene jeg ikke rigtig kan få ind i mit hoved :genert:

ps. rigtig sørgelig historie :(

Føj:( Har delt linket i en schæfergruppe. Håber de finder fjolset så han kan få en bøde.

Link til indlæg
Del på andre sites

i Amerika.

Og baseret på de praktiske erfaringer folk har derovre med den slags, så fungerer det stadig ikke sikkert nok til noget som helst andet end "sjov"

Der er ikke nogen database på hundes genetik der kan anvendes til den slags udenfor amerika, og resultaterne efter at have sendt en test til USA herfra er i bedste fald morsomt.

Har du prøvet?

Forskere i Rusland havde for nyligt du tilbud ude om det samme

Som jeg skrev, det er ikke præcist nok til at identificere sten sikkert en race ud af aen blanding af flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet?

Forskere i Rusland havde for nyligt du tilbud ude om det samme

Som jeg skrev, det er ikke præcist nok til at identificere sten sikkert en race ud af aen blanding af flere.

Næh. Jeg kender til folk der har prøvet. Og så har jeg da fulgt med i en ti års tid hvad de tests angår.

De tests er afhængige af en database der er repræsentativ for populationen. Det betyder bl.a. at de (for der er flere, hvor wisdom's er den største og "bedste") amerikanske databaser ganske enkelt ikek kan bruges hér i Danmark.

Havde man en database et eller andet sted i europa, ville den formentlig kunne bruges i Danmark, da genpuljen trods alt er rimelig sammenfaldende over europa, med import/export osv ifm avl.

For blot en 4-5 år siden fungerede testen slet ikke i Amerika heller. I dag tror man den virker, men selv tavlehunde med dna-beviste forfædre (ligesom man gør med schæferne herhjemme ifm avl) bliver altså histen og pisten påvist forkert.

Sikkerheden i de tests er selvfølgelig forudsat dels at databasen er stor nok (og det er den amerikanske stadig ikke) og dels at den anvendes på hunde af en forholdsvis kendt herkomst geografisk set. Og det fortæller firmaerne faktisk også selv.

SÅ nej. Det kan man stadig ikke bruge til andet end morskab.

......endnu. For der er da ingen tvivl om at det blot er et spørgsmål om tid, før man rent faktisk kan bruge det til racebestemmelse. Men der er vi altså ikke endnu

At russerne også er begyndt at udbyde den slags er da kun fint. Så er de ved at opbygge en database. Det betyder altså ikke at de på nogen måde er langt nok i forløbet til at man kan sætte sin lid til resultaterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny, min Spaniel på 13 kg har taget et Rådyr på ca 20 kg. Det er noget helt andet end Dådyr (bliver op til ca 100 kg)og Krondyr (bliver op til 200 kg). Rådyr i Danmark bliver op til 25 kg

Der var en kongeørn et sted i rusland der tog en sikadå ned, foran et vildtkamera. Mener det var for et år siden. Så man skal ikke undervurdere et rovdyr, selvom det går efter et stort byttedyr..:genert:

Selv er jeg ikke i tvivl om at min skallede lille skødehund ville kunne tage en hare, hvis hun en dag er så heldig at være tæt nok på...:fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare det er naivt at tro at en retriever (forstås golden, lab og flat) ikke dræber for sjov. Jeg synes at huske denne:

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/29124-min-hund-draeber-og-spiser-katte.html

En golden/lab der for sjov dræber og æder katte......:???:

Ja, eller hvad det nu var. Min tillid til at folk ved hvad der er af racer i deres hunde mindskes betydeligt når de beskriver deres hund som en labrador/ retriever.

Og tag det nu fra de 2 forholdsvis erfarne jægere der har udtalt sig i tråden: både lab, flat og golden kan FINDE PÅ at dræbe for sjov. Som alle andre racer kan.

Jeg har aldrig påstået at retrievere ikke kan finde på at slå ihjel, hvor får du det fra?. Jeg beskrev bare en erfaring fra én der arbejder med at sende hunden efter vildt, med formålet at hunden skal finde det og evt. aflive det og altså burde have en del erfaring med de forskellige racers reaktionsmønstre i netop den situation.

Bare fordi man er en retriever, er man ikke en god hund.
Wauw, jeg bliver sgu klog af at være på HF. :banan:
Link til indlæg
Del på andre sites

Wauw, jeg bliver sgu klog af at være på HF. :banan:

Hæ hæ, ja man kan godt somme tider tænke: "Tror de jeg er åndsvag eller hvad"? Tror det sker for os alle og det er p.... irriterende, men rent faktisk er der lidt at samle op her og der. Jeg har fx. med stor fornøjelse nu læst Anders Hallgrens bog 2 gange. Anden gang gav mere end første gang. Interessant læsning. En inspiration eller et vink med en vognstang, jeg fik herinde. Og nu er jeg igang med at læse Dus med din hund (Eberhard Trumbler) for 4-5 gang i mit liv. Også interessant læsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæ hæ, ja man kan godt somme tider tænke: "Tror de jeg er åndsvag eller hvad"? Tror det sker for os alle og det er p.... irriterende, men rent faktisk er der lidt at samle op her og der. Jeg har fx. med stor fornøjelse nu læst Anders Hallgrens bog 2 gange. Anden gang gav mere end første gang. Interessant læsning. En inspiration eller et vink med en vognstang, jeg fik herinde. Og nu er jeg igang med at læse Dus med din hund (Eberhard Trumbler) for 4-5 gang i mit liv. Også interessant læsning.

Jeg har læst alle de "gamle" og kan kun anbefale det. Konrad Lorenz også. Dog skal man være kritisk for meget af det er jo forældet i dag, men de lagde stadig grundstenene og det er interessant læsning

Den gode Eberhard var i øvrigt en farverig person - han blev fx anmeldt af dyreværnsorganisationer for sine forsøg og måde at holde hybriderne. Han svarede sådan igen. Det er også sjov læsning. Ja han havde sine dyr på en bestemt måde, men jeg har nu aldrig haft opfattelsen, at de led. Der findes mange baggrundshistorier om de folk. Lorenz blev anerkendt som landsbytosse fordi han lavede disse ting, han valgte det pga dovenskab, fordi han gerne ville ligge hele dagen og studere dyr osv og Pavlov var kendt for at nægte at udføre eksperimenter på hunde, som gjorde ondt, den gang operede mange uden bedøvelse, det er ganske skrækkeligt - men Pavlov blev vred over det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var en hund. Spændende at se hvilken

Det finder man nok aldrig ud af.....

Ascha, jeg forstår ikke hvorfor du bliver så irriteret? Jeg forstår egentlig heller ikke hvorfor det er relevant hvilken hund der har gjort det. Det er jo underordnet - pointen er at det er en hund. Og at hunden ikke nødvendigvis er farlig for mennesker:vedikke: Og jo, det KAN være en retriever, uanset det ikke er den naturlige jagtadfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, jeg forstår ikke hvorfor du bliver så irriteret?

Faktisk bliver jeg lidt irriteret over at folk er så pissekloge og sidder og gør nar af den skovrider vi ser i klippet,... eller egentlig alle de jægere der arbejder i Dyrehaven OG HAR SET DYRET. Jeg finder det manden siger logisk og kan se at det hænger sammen med det jeg har set i naturudsendelser (hvilket er mit begrænsede kendskab) og pludselig kaster folk sig ind i tråden med det ene modargument efter det andet, som om det er jeg, idiot, der har taget det hele ud af den blå luft. :vedikke:

Og jeg forstår ikke hvorfor du forsøger at misforstå alt jeg skriver, for så at gøre nar af "mine" holdninger.

Jeg forstår egentlig heller ikke hvorfor det er relevant hvilken hund der har gjort det. Det er jo underordnet - pointen er at det er en hund. Og at hunden ikke nødvendigvis er farlig for mennesker:vedikke: Og jo, det KAN være en retriever, uanset det ikke er den naturlige jagtadfærd.

Det var faktisk ikke mig der begyndte at ville sætte race på synderen. Men da det altid er retrievere (specielt labben) der bliver draget ind i disse diskussioner, syntes jeg bare at sandsynlighedsfaktoren også lige skulle med. Lige netop i denne sag synes jeg ikke det virker realistisk. Men vent,.. det er sgu da nok fordi jeg tror på klaphatten i klippet. :stupid: Så er den sag jo opklaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, kun een kommentar. Hvis du havde fulgt med i debatten om Ulve, ville du vide at experterne - skovridere, skytter, biologer, ulveexperter, jægere med stor erfaring i ulve osv. er meget uenige om hvordan bytte ulve har haft fat i ser ud og at der mange gange har været råbt Ulv - for det kan ikke være en hund når sådan og sådan og såden. Experterne er meget uenige og derfor kan de ikke alle sammen have ret. DET ER FAKTA.

At en skovmand eller flere i nordsjælland skulle være mere experter end alle de andre, som faktisk har beskæftiget sig noget mere med netop ulve og hunde som har nedlagt vildt, er der vist ikke mange som har fuldt med det seneste år, som vil tro på. Så lige den del tror jeg ikke du skal være så overrasket over at jeg og flere andre har draget i tvivl. Det er vist med det som med hundeopdragelse - der er mange experter - og vi kan ikke vide hvem der har ret - kun hvem man er enig med. Du har al mulig ret til at være enig med "klaphatten i indslaget". Andre har samme ret til at mene noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites