Anettesb Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 hun ser rigtig sød ud jeg ville nok heler bare havde hende ude kort tid, end give hende dækken på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Ingen af mine har sat hverken mere eller mindre vinterpels af at gå med dækkener. De er jo ikke heste der har dækken på konstant. Vi taler om få timer dagligt. Wilma, som ellers er noget mere pelset og hårdfør end de to andre, fryser hvis hun skal være i ro eller gå i kort line i længere tid når det er omkring frysepunktet som det er nu. det er selvfølgelig op til den enkelte hvad man selv synes. Men det er nu sjovere at være udenfor hvis man ikke pivfryser. Til trådstarter: det kan ikke svare sig at poste mange penge i hvalpedækkener, de vokser jo ud af dem på 5 minutter. Vent og se om hvalpen fryser, gør den det, så køb et. Bilka har vist ganske udemærkede dækkener nu om dage til rimelig pris. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Anettesb Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Amocca rigtig god ide ... ja man må se på sin hund.... var også mest det med bare at købe et jeg syntes var udeaf propertioner. ville stadig personligt helst prøve at undgå brugen af dækken, ved små ture... men fryser hunden selv på dem så skal det jo til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Ingen af mine har sat hverken mere eller mindre vinterpels af at gå med dækkener. De er jo ikke heste der har dækken på konstant. Vi taler om få timer dagligt. Wilma, som ellers er noget mere pelset og hårdfør end de to andre, fryser hvis hun skal være i ro eller gå i kort line i længere tid når det er omkring frysepunktet som det er nu. det er selvfølgelig op til den enkelte hvad man selv synes. Men det er nu sjovere at være udenfor hvis man ikke pivfryser. Til trådstarter: det kan ikke svare sig at poste mange penge i hvalpedækkener, de vokser jo ud af dem på 5 minutter. Vent og se om hvalpen fryser, gør den det, så køb et. Bilka har vist ganske udemærkede dækkener nu om dage til rimelig pris. Jeg har godt nok heller aldrig oplevet at det skulle gøre nogen forskel! Som du skriver så er det jo ganske kort tid de har det på. Af mine er det vist kun Iso der har fået dækken på som hvalp, og hun er den af mine der har haft mest pels... Selvfølgelig er det afhængig af om hunden fryser eller ej - fryser den ikke er et dækken unødvendigt. Men fryser den ville jeg da hellere gi' den et dækken på, end at skære ned på "ude-tiden"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Kan man sy bare en lille smule, så er det dødnemt at sy dækken selv. Det koster virkelig ingenting, bare et stykke billig fleece! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Beaglepack Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Jeg er også klart for brug af dækken, frakke eller trøje afhængig af vejr og kulde. Mine beagler stepdanser af kulde når temp. kravler ned på fryse punktet og så får de altså en trøje eller lign. på. Hellere det end at afkorte deres gå tur. De fleste af mine frakker/jakker er købt når der har været tilbud og af mærker som Buster eller Hurtta. Trøjerne strikker jeg selv til dem. Og så er det en god ide at bruge noget med mavevarmer da de mister en del varme om brystet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Jeg var godt klar over at der ville være lidt modvind til mig her, men det ændrer nu ikke på at jeg ikke vil anbefale dækken til en hund som er ude og aktiv. Noget helt andet hvis man tvinger hunden til at være ude og inaktiv i meget koldt vejr. Jeg tror det er vigtigt for pelsen at være ude i lys og luft og putter man dækken på nr hunden er ude, kan det efter min mening godt betyde noget for pelsens sundhed. Impulser "at nu fryser jeg lidt" kan vel gidt pååvirke organismen til at udvikle lidt mere pels. Men der er jo svært at vise eller registrere både: det betyder ikke noget eller det modsatte det betyder noget. Det er en helt anden snak hvis vi taler hunde med ringe pels og meget lille kropsvolumen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Claudia2500 Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Jeg var godt klar over at der ville være lidt modvind til mig her, men det ændrer nu ikke på at jeg ikke vil anbefale dækken til en hund som er ude og aktiv. Noget helt andet hvis man tvinger hunden til at være ude og inaktiv i meget koldt vejr. Jeg tror det er vigtigt for pelsen at være ude i lys og luft og putter man dækken på nr hunden er ude, kan det efter min mening godt betyde noget for pelsens sundhed. Impulser "at nu fryser jeg lidt" kan vel gidt pååvirke organismen til at udvikle lidt mere pels. Men der er jo svært at vise eller registrere både: det betyder ikke noget eller det modsatte det betyder noget. Dercercen heltvanden snak hvis vi taler hunde med ringe pels og meget lille kropsvolumen Når hunden løber rundt og kan være aktiv, så er der (oftest) ikke brug for et dækken nej. Men hvis man bor i byen, og ofte skal vente på at et stopsignal giver grønt lys, vente på at krydse vejen når der er mange biler og når man kun kan gå med kort snor så hunden er nødsaget til at gå i alm. gang tempo, så fryser korthårede hunde meget nemt (særligt hvis det også blæser), og de får ikke mere pels af den grund (Jo måske lidt, men ikke noget der varmer yderligere)... Det gør Inca i hvertfald ikke, til gengæld står hun og ryster af kulde fordi hun er stortset nøgen på maven og har nogle ret store brystvorter som hurtigt bliver iskolde. Dog får hun kun dækken på når det er sådan at jeg tager vanter på når jeg er ude, dvs. når temp. rammer ca. 5 grader (og det samtidig blæser) og ellers 0 grader og derunder. Men ja.. TS, se på din hund Jeg troede ikke Inca havde behov for et dækken, men da jeg så hvor meget hun frøs måtte hun jo have et.. Jeg elsker Hurtta (dem kan man få til alle størrelser hund), tror ikke du vil kunne finde et Buster dækken der passer (de passer i hvertfald ikke på Inca, de går kun op til 60cm). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Jeg var godt klar over at der ville være lidt modvind til mig her, men det ændrer nu ikke på at jeg ikke vil anbefale dækken til en hund som er ude og aktiv. Noget helt andet hvis man tvinger hunden til at være ude og inaktiv i meget koldt vejr. Jeg tror det er vigtigt for pelsen at være ude i lys og luft og putter man dækken på nr hunden er ude, kan det efter min mening godt betyde noget for pelsens sundhed. Impulser "at nu fryser jeg lidt" kan vel gidt pååvirke organismen til at udvikle lidt mere pels. Men der er jo svært at vise eller registrere både: det betyder ikke noget eller det modsatte det betyder noget. Dercercen heltvanden snak hvis vi taler hunde med ringe pels og meget lille kropsvolumen Jamen jeg er ikke uenig i at en aktiv hund med ok pels klarer sig fint uden dækken. Men her er det jo en helt lille hvalp det handler om, og hvor TS bl.a. tænker sig at sætte sig ved et busstop og bare kigge på mennesker. Altså ikke ret aktivt. Racerne har vel også noget at sige, jeg kunne forestille mig at hverken dobermann eller mastiff har det store at gøre med..? Men til syvende og sidst er der jo ikke så meget andet at gøre end at kigge på hunden og se om den fryser eller ej. Fryser den, så må man jo gøre op med sig selv om man vælger at sætte et dækken på den, eller om man vælger at skære ned på de udendørs aktiviteter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Eller vælger at være lidt mere aktiv - det var nok det jeg ville vælge på en kold dag. Mine Spaniels hoppede gladeligt i Båring vig - altså vandet mellen jul og nytår. Helt frivilligt og med bar mave. Uden våddragt. Hvad kan man lære af det? De gjorde det gladeligt hver dag. Tror ikke det var fordi det var ubehageligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Januar 14, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Du ser at hunden er klar, når den kan kapere tingene du udsætter den for. Reaktionerne hvis den ikke er klar, kan være at den ryster, smækker halen mellem benene, piver eller lign. Det kan også være det modsatte, at den tæsker rundt når i kommer hjem, rusker alt legetøj ihjel eller lign. Typisk vil der skulle gå en uges tid inden den udsættes for meget andet end dig, dine nærmeste og haven. Mht. dækken så ville jeg også bruge et når det er ved rolige aktiviteter. Min den lille havde ærmet fra en trøje på til hvalpetræning i marts-april, og når hun tullede rundt i haven. Ingen dækken på gåture, men det kan der være behov for. Jeg ville enten købe et billigt dækken, eller tage ærmet fra en stor fleecetrøje (genbrug) og sprætte op og sætte et par snore/stropper på. Med 2 ærmer og selve kroppen på trøjen, burde der være nok indtil det bliver sommer:-) Hvis hvalpen laver ballade, fx hopper op eller lign., kan en metode være at vende sig væk fra den og ignorere. Enkelte vil så bare blive mere insisterende (fx min den lille), så vi havde tvangsro i kort snor. Men at ignorere virker næsten altid. Hvis det er når den hilser på folk, kan det være en god ide at udstyre folk med en lille håndfuld godbidder, som de kaster på jorden når der skal hilses. Efter nogle gange vil hunden søge nedefter når den hilser. Godbidderne skal så langsomt komme fra dig i stedet. Og hvor er hun altså sød! Hvad skal hun hedde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Isbjoernen Besvaret Januar 14, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Tak for forskellige meninger med dækken ! Det er rart at høre lidt forskelligt. Jeg er ikke sikker på om hun skal have et dækken, men når hendes far fryser når det bliver koldt, så er der en mulighed for hun får brug for noget ekstra nu her. Så jeg vil helt klart se på om hun kommer til a stå og ryste eller vise hun fryser, og så må jeg tage forbi genbrugen hvis de har noget der kan passe til den størrelse ellers må jeg være kreativ med en symaskine, åh nej Det er godt nok rart at få så mange gode råd og forskellige meninger fra i søde mennesker, jeg har IKKE fortrudt jeg fandt denne side Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Isbjoernen Besvaret Januar 14, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2015 Du ser at hunden er klar, når den kan kapere tingene du udsætter den for. Reaktionerne hvis den ikke er klar, kan være at den ryster, smækker halen mellem benene, piver eller lign. Det kan også være det modsatte, at den tæsker rundt når i kommer hjem, rusker alt legetøj ihjel eller lign. Typisk vil der skulle gå en uges tid inden den udsættes for meget andet end dig, dine nærmeste og haven. Mht. dækken så ville jeg også bruge et når det er ved rolige aktiviteter. Min den lille havde ærmet fra en trøje på til hvalpetræning i marts-april, og når hun tullede rundt i haven. Ingen dækken på gåture, men det kan der være behov for. Jeg ville enten købe et billigt dækken, eller tage ærmet fra en stor fleecetrøje (genbrug) og sprætte op og sætte et par snore/stropper på. Med 2 ærmer og selve kroppen på trøjen, burde der være nok indtil det bliver sommer:-) Hvis hvalpen laver ballade, fx hopper op eller lign., kan en metode være at vende sig væk fra den og ignorere. Enkelte vil så bare blive mere insisterende (fx min den lille), så vi havde tvangsro i kort snor. Men at ignorere virker næsten altid. Hvis det er når den hilser på folk, kan det være en god ide at udstyre folk med en lille håndfuld godbidder, som de kaster på jorden når der skal hilses. Efter nogle gange vil hunden søge nedefter når den hilser. Godbidderne skal så langsomt komme fra dig i stedet. Og hvor er hun altså sød! Hvad skal hun hedde? Ja okaay, det er tegn der er til at se (: Men så efter den første uge må jeg tage det stille og roligt. Jeg havde oss planer om at købe det største a de der sorte metalbure, og så vænne hende til det er et trygt sted. Det vil jeg så tage med hvis vi skal på noget længerevarende ophold hos nogle eller sommerhus når den bliver større, så kan jeg tage det med, så den har et sted den kan ligge sig hvor den kan slappe a og føle sig tryg. Vil det være en skidt ide? Jeg vil forsøge mig med at ignorere den og sætte de andre ind i hvad de skal gøre hvis de oplever noget de ikke vil have (: Det var en god ide til når der kommer gæster, det må jeg prøve a se om jeg kan få til at lykkes Ja det er hun, så nysgerrig, rolig og meeega charmerende, selv med sine små skarpe tænder Hun blev checket og chippet idag og fik a vide hun tager køreture fint, hun bliver ihvertfald ikk køresyg, så det er et fantastisk udgangspunkt til en 2 timers tur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 15, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2015 Eller vælger at være lidt mere aktiv - det var nok det jeg ville vælge på en kold dag. Mine Spaniels hoppede gladeligt i Båring vig - altså vandet mellen jul og nytår. Helt frivilligt og med bar mave. Uden våddragt. Hvad kan man lære af det? De gjorde det gladeligt hver dag. Tror ikke det var fordi det var ubehageligt. Overhovedet ikke uenig. Når mine løber løs har de heller ikke dækkener på. Selv ikke Johna som praktisk talt er skaldet behøver dækken, hvis hun kan få lov at løbe. Men i gåture i kort snor og til stillestående træning, der er det nødvendigt. Det bliver det nok ikke for Wilma i fremtiden, hun er noget mere pelset end de andre allerede og bader også gerne nu... fra gåtur den anden dag, hvor det bsolut ikke var varmt, men fordi de selv kunne bestemme aktivitetsniveauet havde de ikke dækkener på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts