Nikolaj Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 Nu er det godt nok i forhold til træk med slædehunde, men mon ikke der kan drages nogle paralleller alligevel. Mange af de slædehundekørere jeg har snakket med, griber det således an, at de tjekker om hunden overhovedet har anlæg og lyst til at trække ved 6-7 måneders alderen. Selve træningen begynder så småt omkring 10 måneder eller før (på hundens præmisser naturligvis - er den for "løs" i leddene, når den løber, venter man). Efter et år skal der rigtig meget til, for at det er skadeligt for hunden. Nu er slædehunde selvfølgelig bygget til at løbe, men de fleste der cykler med deres hund, har den jo ikke til at trække som en slædehund. Mit bud er at man sagtens kan begynde at cykle med langt de fleste hunderacer, inden 1-års alderen (: Man skal dog huske at have fat i en god sele. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Anettesb Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 mon ikke der også kommer an på hundens fortrukne trave tempo? nu sammenligner jeg med heste, men der er det da bedre (forstået som mere afslappet og kan gøres længere tid/afstand) at gå fri skridt eller trav.... en hund der skal gå langsommer end dens optimale tempo har det vel lidt som en hest der skal gå i samlet gang, anstrengt. hvis hundens frie gang så er så hurtig at vi mennesker ikke kan gå sådan... så cykling vel fint.... bare man træner op stille og roligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 Svare lige samlet nej han mener det gælder hunde generelt. Min hund har været til tjek hos ham for at rette op på evt. Skævheder, men det var nu på et kursus han snakkede om det der var en lang forklaring, men det korte af det lange var at han mener man bør holde sig fra at cykle med hunden, da han mener det slider unødig hårdt på hundens led. Man må gerne gå langt med hunden Jeg kan også stadig finde på at tage en tur på cyklen, men tænker nok mere over det nu end før. Det var også bare for at få nogle andre erfaringer på banen, men kan jo tro på det eller ej eller vælge at gøre det selvom man tror på det Ved godt han mener det - har hørt ham sige det før. Jeg er ikke enig! Jeg mener virkelig vi skal være påpasselige med at pakke vores hunde ind i vat og at en hund skulle lide overlast af en cykeltur synes jeg lyder sindssygt. Han mener jo også ay andre motionsformer over 3 km er skidt. Jeg har en race der er avlet til at løbe kilometer efter kilometer og det får de lov til. For mig er en stor del af det at have hunde, at kunne være aktiv med dem. Derfor passer en aktiv race også godt til mig. sådan helt firkantet så kan man jo også sige at løb belaster en menneskekrop. Men derfor opvejer det gode ved moderat løb stadig det slid der opstår b Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 mon ikke der også kommer an på hundens fortrukne trave tempo? nu sammenligner jeg med heste, men der er det da bedre (forstået som mere afslappet og kan gøres længere tid/afstand) at gå fri skridt eller trav.... en hund der skal gå langsommer end dens optimale tempo har det vel lidt som en hest der skal gå i samlet gang, anstrengt. hvis hundens frie gang så er så hurtig at vi mennesker ikke kan gå sådan... så cykling vel fint.... bare man træner op stille og roligt. Min hund trives netop bedst i trav - og har så lange stænger, at hvis jeg går alm gang med ham i snor, er han tvunget i skridt, hvorved han faktisk går pasgang, fordi det ikke falder ham naturligt. Nu har jeg ham næsten altid løs dog, så der kan han fint tilpasse tempo, selvom jeg går "for langsomt" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 Ved godt han mener det - har hørt ham sige det før. Jeg er ikke enig! Jeg mener virkelig vi skal være påpasselige med at pakke vores hunde ind i vat og at en hund skulle lide overlast af en cykeltur synes jeg lyder sindssygt. Han mener jo også ay andre motionsformer over 3 km er skidt. Jeg har en race der er avlet til at løbe kilometer efter kilometer og det får de lov til. For mig er en stor del af det at have hunde, at kunne være aktiv med dem. Derfor passer en aktiv race også godt til mig. sådan helt firkantet så kan man jo også sige at løb belaster en menneskekrop. Men derfor opvejer det gode ved moderat løb stadig det slid der opstår b Jeg har ikke forstået at det også gælder andre former for aktivitet - kun cykling? Men det er så også lige meget jeg er enig med dig. Jeg synes også vi skal passe på ikke at pakke ind i vat. Jeg vil også hellere have min hund i lidt kortere tid, men at han så har været aktiv. Og lange gåture er en stor del af vores hverdag. Der løber han dog frit. Jeg ville bare give den erfaring med at hunden kan blive slidt "unødig" hårdt af det, når nu der blev spurgt til cykling. Om man så skal følge det eller ej er jo helt op til en selv. Og som en anden skriver er der jo mange meninger om emnet, også indenfor fagfolk. Så længe man kender risikoen (hvis man mener der er en), så er valget jo helt op til en selv jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg ved bare at jeg slider på min hund i andre situationer (feks agility), så derfor spare jeg lidt på cyklen, for en sikkerhedsskyld. Men nu betyder det heller ikke så meget for mig at cykle så det er et nemt valg mine gåture vil jeg ikke undvære. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Anettesb Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 Min hund trives netop bedst i trav - og har så lange stænger, at hvis jeg går alm gang med ham i snor, er han tvunget i skridt, hvorved han faktisk går pasgang, fordi det ikke falder ham naturligt. Nu har jeg ham næsten altid løs dog, så der kan han fint tilpasse tempo, selvom jeg går "for langsomt" Jackie vil også helst trave.... men hendes stænger er så korte så det passer nogenlunde med at jeg går rasket til.... ellers er hun løs så meget som muligt... eller vi tager en spurt... så det nemlig ok at tøffe rundt og snuse i snor når hun har gasset af. så hvis vi skal cykle skal jeg havde en trailer til hende ellers ved jeg at det hurtigt bliver for meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 Jeg har ikke forstået at det også gælder andre former for aktivitet - kun cykling? Men det er så også lige meget jeg er enig med dig. Jeg synes også vi skal passe på ikke at pakke ind i vat. Jeg vil også hellere have min hund i lidt kortere tid, men at han så har været aktiv. Og lange gåture er en stor del af vores hverdag. Der løber han dog frit. Jeg ville bare give den erfaring med at hunden kan blive slidt "unødig" hårdt af det, når nu der blev spurgt til cykling. Om man så skal følge det eller ej er jo helt op til en selv. Og som en anden skriver er der jo mange meninger om emnet, også indenfor fagfolk. Så længe man kender risikoen (hvis man mener der er en), så er valget jo helt op til en selv jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg ved bare at jeg slider på min hund i andre situationer (feks agility), så derfor spare jeg lidt på cyklen, for en sikkerhedsskyld. Men nu betyder det heller ikke så meget for mig at cykle så det er et nemt valg mine gåture vil jeg ikke undvære. jeg spurgte helt specifikt ind til ridning og løb - og her var svaret det samme. Jeg ved godt at jeg nok har kostet Carla et par måneder i sidste ende da hun er blevet brugt hårdt ift hendes størrelse, men jeg har det faktisk ok med det. Jeg er ikke så bekymret for slid - mine hunde mp godt blive slidte med alderen Jeg er dog bekymret for skader og passer altid på ift dette. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Miss_M Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 Personligt kan jeg såmænd godt forstå hvad Christian mener (ham retrieveren taler om) og kan tildels erklære mig enig. Men trods det, så har jeg jævnligt min snart 10 år gamle hund med på 10+ km. cykelture. (De to andre er også med på lige så lange ture, men de er jo unge) Han elsker det og er i kanon form og har muskelmasse og kondition som er en unghund værdig og det tror jeg er tosse-vigtigt at holde vedlige. Der er for mig også stor forskel på en lang tur i monotomt tempo ved siden af en cykel på asfalt/hårdt underlag og så en tur i skoven uden line, i trav-tempo men med plads til masser af tempovariation og fri bevægelighed hos hunden. Mine to hanhunde er desuden også med min mand på løbeturene og de strækker sig nemt op mod 15 km. og der er stort set ikke indlagte pauser, men en lang line, så hundene kan bevæge sig frit og det vil jeg påstå er væsentlig hårdere en de lange cykelture, fordi det er meget mere monotomt. Men tror ikke en hund der er ordentligt skruet sammen og som er trænet op til det, på nogen måde tager skade af det, så længe det ikke er hver dag de er på de lange ture. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 28, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2015 jeg har altid cyklet meget med hund. Og jeg mener ikke du har over set noget. Jeg har altid holdt mig til at det skal foregå i trav, at hunden skal være udvokset før man gør det for meget og at underlaget helst ikke skal være asfalt hele tiden. Jeg synes ikke der giver mening at cykle med en hund der kan trave mens man går i almindeligt tempo. Det vil sige hvor man skal cykle så lnagsomt at man er ved at vælte, hvis hunden skal blive i trav. Så hellere gå. Af samme grund har mysla være for lille at cykle noget videre med. Det var også alt for hårdt får hende, sandsynligvis på grund af hendes hofter, men det vidste jeg jo ikke på det tidspunkt. Men sheila har da hun var yngre cyklet eller løbet ved siden af hesten på ridetur mindst 40 km om ugen. Ridning vil jeg så sige slet ikke er så anstrengene som cykling, da ridning er meget mere tempovekslende og mere svare til at skiftevis gå og løbe med hunden. I hvertfald med min hest og min hund. Når jeg har cyklet har jeg alle de steder det er muligt bedt sheila løbe i rabbatten for at skåne hendes led. Det samme gjorde jeg med den forhenværende hund Futte. Futte blev 16 og havde kun lidt slidgigt i det ene forben fra 8 års alder og lidt i ryggen fra 11 års alder, så jeg tænker ikke hun har taget skade. Sheila er indtil videre snart 14 og har godt nok slidgigt i ryggen, men aldrig haft overbelastiningsskader. Hun har dog sprunget nogle ledbånd i 3 tæer på forbenene (tilsammen) og det er i følge dyrlæge usædvanligt og skyldes slid. Jeg ved dog ikke hvad der specifikt slider på de ledbånd. Måske musehullegravning slider også? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 29, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2015 Jeg cyklede med mine tre cockere for år tilbage. Jeg begynde først ved 1 års alderen og trappede først op , når HD var undersøgt i 18-24 mdr´s alderen. Så var den verbale lydighed jo også på plads. De fik kun lov til at trave, når vi skulle ud af byen til det grønne. Og de var alle i snor. De elskede det og 1 ste stop var en å eller en badesø. Ingen har fået skader af det. Måtte stoppe ved den nr 4 hund, hun var for sprælsk, men jo hellerikke cocker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts