AnneMangetal Besvaret Maj 10, 2015 Rapporter Share Besvaret Maj 10, 2015 Desværre er det jo sådan med HD at man jo kommer det til livs ved bare at avle på rene A-hofter, da det handler om hvilke gener der avler det videre. man skulle (hvis jeg har hørt korrekt) have fundet det gen ved labradore. Nja, det er jo kun godt 1/3 der er arveligt. Så er der 1/3 miljø/fodring og resten ved man ikke. Så vi kommer det jo desværre aldrig helt til livs. For mig er det ikke så vigtigt om en hund har A hofter eller C hofter. Derimod er det absolut vigtigt om den har hofter der er gode nok til at den kan leve det liv den fortjener. Det er mit indtryk at Schæfer er ret "følsom" ifht. om hofterne er perfekte eller ikke og derfor ville jeg antage at hunde med C hofter ofte begrænses i Deres udfoldelse - eller med alderen får problemer. Andre racer (hvor hundene er lettere og andreledes bygget) har ikke nævneværdige problemer med HD og AD og så er der jo ingen grund til at gøre et problem ud af det. Jeg har ingen ide om HD index for FT Spaniels, men jeg har det indtryk at få hunde får problemer der kan henføres til dårlige hofter. Men derfor ville jeg nok alligevel ikke avle på en tæve med C hofter. Men har du fået hoftestatus på de tæver du har avlet på? På forældredyrene til dine hunde? I fx CKC er HD et problem. Og hundene får gener af det. Ikke desto mindre er raceklubberne ret ligeglade. Hos corgierne er det også et problem, endda et ret stort et. Og når man formaster sig at spørge de største opdrættere i specialklubben, bliver de stiktossede!! Men både corgi og CKC kan leve nogen flere år end en schæfer med dårlige hofter, og ergo er problemet tilsyneladende ikke så stort (for dem der har magten). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret Maj 10, 2015 Rapporter Share Besvaret Maj 10, 2015 Da jeg avlede første gang - i 2003 på Sally var meldingen fra alle at HD var uden betydning for FT Spaniels og at hvis tæven var mere en 3-4 år var der heller ingen grund til at checke øjne. Hanhunden vi brugte havde diverse brugsprøver og jeg kendte linjerne bag den, men jeg må indrømme at jeg ikke kan huske om den var HD fotograferet eller øjen lyst. Det var stort set det samme 2 år senere, da vi tog endnu et kuld på Sally. Jeg havde på dette tidspunkt mødt alle hendes hvalpe og haft 4 af dem med på jagt (der var 6 hvalpe i kuldet). Alle var blevet gode hunde og ejerne var tilfredse. Den hanhund vi brugte 2. gang var også markprøvepræmieret og jeg kendte linjerne bag den også denne gang. Jeg tror den den var HD fotograferet og HD fri, men jeg kan ikke lægge hovedet på blokken på det. vi beholdt en hvalp fra den parring - Bonnie, som har rundet 10 år og er i fuldt vigør. 3. gang. det var så i 2007 var det Mille som skulle parres og hun var både HD fotograferet(fri) og øjenlyst (fri), men hanhunden blev fundet på samme måde. Simpelthen den hanhund der supplerede mille bedst og havde de rette linjer bag sig. Alle gange var jeg på flere markprøver for at finde de rigtige hanhunde og kommunikerede med klubbens avlsvejledere. Jeg har haft kontakt med samtlige 21 hvalpekøbere og kun hørt om en som har været "uheldig". Hans hanhund var kryptoxid, viste det sig, på trods af at han var dyrlægekontroleret og fundet ok før han blev leveret. Ejeren fik valget mellem at jeg betalte operation eller få 50% af købsprisen refunderet eller, hvis han fik hunden aflivet, den fulde købspris refunderet. Han valgte 50% af købsprisen og opererede ikke. Hunden døde (blev aflivet) af lymfekræft i 4-5 års alderen, så det var ikke godt. alle andre hvalpe har levet et normalt liv uden problemer og til ejernes fulde tilfredshed. De yngste er nu 8 år så det er da ikke så ringe. og flere henvender sig og beder om råd når de skal have ny hvalp. Maggie blev valgt pga linjer og forældrenes brugsmæssige kvalifikationer. Faderen var over 10 år og Still going strong. Han har leveret mange gode hvalpe, som jeg har set på jagter og jeg har aldrig hør om problemer, hverken af den ene eller anden art med dem. Moderen er efter en super god import hund fra Skotland og også linjer alle (næsten) FT folk er enige om at super sunde og super gode. Ingen af dem er mig bekendt HD/AD fotograferet eller øjenlyst. Så hvis jeg får Maggie HD/AD fotograferet og øjenlyst før avl, er det nok mest for at visse hvalpekøbere lægger vægt på det og jeg skal jo kunne sælge hvalpene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret Maj 10, 2015 Rapporter Share Besvaret Maj 10, 2015 Nja, det er jo kun godt 1/3 der er arveligt. Så er der 1/3 miljø/fodring og resten ved man ikke. Så vi kommer det jo desværre aldrig helt til livs. man ved det jo faktisk ikke helt, dyrlægerne siger i hvert fald noget forskelligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Maj 11, 2015 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2015 Polygenetiske faktorer er svære at enes om, men man behøver jo ikke tage risikoen med de ting man kan se og måle på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts