Annett Skrevet Juni 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2015 Er der nogen der har nogle tips til hvordan vi lærer Molly (på 8 måneder)at gå pænt når vi går tur. Hun trækker MEGET og kan indimellem være svær at holde fordi hun er så ivrig. Synes vi har prøvet alt hvad vi har fået fortalt efterhånden....: Når linen bliver stram stoppes op indtil hun sætter sig ned, eller: Når linen bliver stram skiftes retning, eller: Tag kontakt og smask med munden og godbid..... Det tager faktisk meget af fornøjelsen af gåturen i det hele taget,- Så HJÆLP !!!!!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
WinWiz Besvaret Juni 20, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2015 Det kan godt kræve meget tålmodighed at lære en hund ikke at trække. Har du prøvet at kombiner stop op eller vend om metoden med sådan en grime, som sættes rundt om hundens snude. Snoren fæstnes så nedenunder. Hvis hunden trækker, drejes hundens hoved, og det skulle forhindre den i at trække. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 20, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2015 Det allerlækreste mad hun ved som godbid og hold det lige foran hende. Giv hende seriøst mange hapser i løbet af gåturen så hun synes det kan betale sig at holde sig lige op ad dig. i dag t træning øvede vi fri v fod v at tage et skridt frem, godbid osv på 10 m. Derefter 2 skridt og sluttede m 4 i træk. Loui veg ikke fra mig i løbet af de 5 min men hun er også meget madglad - er din også det? vi træner gå pænt på hver gåtur men hun går selvfølgelig også lov t at holde fri og snuse. Jeg har altid hendes tørfoder i venstre lomme på ture og husker hende på at det er der har du allerede prøvet nogle af de forslag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 20, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2015 Glemte at nævne at v 1-skridtsøvelsen skal hun sætte sig når jeg stopper og så får hun en guffer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 20, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2015 Det er en svær ting, for hvis hunden virkelig er en "trækker", så skal det indlæres lige som alt andet. Og så har man et praktisk problem - for hunden skal jo også komme ud på gåture, hvor man er nødt til at slække på kravene så længe hunden faktisk ikke har lært det... Den øvelse jeg har brugt er ret simpel, man arbejder med en "startlinje" og et "mål". Startlinjen er bare en tænkt streg, og er det sted man altid starter fra. Målet er noget hunden genre vil ha' - godbidder, legetøj, what ever hunden nu vil ha' - jeg har faktisk en gang brugt et menneske hunden gerne ville hen til! Tanken er så at hunden skal forstå at "hvis den trækker, så kommer den ikke hen til målet". Nøglen til at nå frem er at gå pænt. Så man begynder at gå, fra startlinjen mod målet. Så snart hunden trækker bakker man tilbage til startlinjen, uden at sige et ord. Vigtigt at man bakker, så både hund og man selv hele tiden vender front mod målet. De fleste hunde plejer faktisk at fange idéen ret hurtigt. I starten ligger målet måske 5 meter frem (selvfølgelig afhængigt af hundens størrelse), og efter hånd som hunden forstår øvelsen kan man øge afstanden lidt. Jeg har så brugt det her på gåturene, hvor jeg har "flyttet startlinjen" hver gang hunden har gået pænt fra start til mål. Så er den nye startlinje dér hvor målet før lå. Så kommer man da i hvert fald lidt fremad på gåturene! Men hold da op, mange har kigget underligt på os... Jeg skal dog ærligt inddrømme at jeg ikke rigtig har gidet træne det med den hund jeg har nu... For det er træls! Men i det lange løb kan det godt være endnu mere træls at lade være... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2015 Nej det har jeg ikke prøvet, men jeg synes ikke umiddelbart om tanken om sådan en grime,- minder lidt om et "overgreb" i mine øjne...... Måske er jeg pyldret , jeg ved det ikke???? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2015 Jeg har også prøvet det med hapser lige foran snuden på hende når vi går, men hvis hun er tilstrækkelig ivrig er hun desværre ligeglad med dem....... Men kommer lige til at tænke på her mens jeg skriver, at jeg vel egentlig skal gøre det lige fra starten af turen,- og ikke først når hun er startet med at trække. Jeg gør det først når hun trækker, men skal vel træne det fra start af skal jeg ikke??? Og nej jeg har ikke prøvet det med skridt. sit og godbid som du fortæller om . 1000 tak,- det prøver vi Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2015 Lyder også som en god måde at øve det på,- den har jeg aldrig hørt før. Tak for det. Og ja du har ret, det er "en svær en" for hun skal jo også ud at gå, men jeg er bare så træt af det at jeg har besluttet at bruge noget (MEGET) energi og tid på det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 22, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2015 Jeg har også prøvet det med hapser lige foran snuden på hende når vi går, men hvis hun er tilstrækkelig ivrig er hun desværre ligeglad med dem....... Men kommer lige til at tænke på her mens jeg skriver, at jeg vel egentlig skal gøre det lige fra starten af turen,- og ikke først når hun er startet med at trække. Jeg gør det først når hun trækker, men skal vel træne det fra start af skal jeg ikke???Og nej jeg har ikke prøvet det med skridt. sit og godbid som du fortæller om . 1000 tak,- det prøver vi nogle ting overgår bare lækre godbidder du skal være konsekvent hele tiden når hun vil trække, for oplever hun succes med det, tager det mange vellykkede træninger i den modsatte retning for at opveje det. jeg ved ikke om du i en tidligere tråd har nævnt om du går til træning med hende men ellers vil jeg anbefale det. Loui er nu over 2 år men vi bruger en del tid af træningen i en klub med at øve gå pænt og med diverse forstyrrelser: gå i zig-zag ned gennem en række af hunde og -førere, gå imellem hinanden og at træneren går rundt med bolde og hapsere foran snuden på hundene. jeg synes det er en vigtig ting at træne, for det gør jo også ondt på både hund og fører, når hunden trækker så voldsomt :-( når vi går har hun en 3 meter lang line på, så hun har et vist "spillerum", når der er plads til det - ellers korter jeg den af. hver gang vi skal krydse en vej, skal hun sidde, vente på "kom" og gå pænt ved min venstre side - derefter får hun den guffer, jeg har foran hendes snude. vi bor ved et par trafikkerede veje, og derfor skal hun ikke bare løbe/ trække over vejen. på alle gåture øver vi gå pænt ca 300 m i træk , og jeg vil ikke påstå at hun er 100 % "udlært" - en kat eller en fugl er stadig udfordringer det virker som om det ville være nemmere at starte med øvelsen, fordi du har hendes opmærksomhed der - er det korrekt opfattet? hun trækker jo fordi noget andet er mere interessant, og så skal du kæmpe mod hendes trækken, når du i forvejen er "bagud på point".... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 22, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2015 Annett, når din hund i den alder trækker, har hun sikkert gjort dette i nogle måneder og derfor er det et indlært mønster, som hun ikke selv kan komme ud af. Hun skal have hjælp. Korvis' "måltræning" kan jeg godt anbefale, hvis du har tålmodighed til det. Start gerne indenfor, så hun der får etableret forståelsen for konceptet. En ting som ofte virker bedre end man skulle tro er at sætte en længere line på, så hunden har større råderum. Bare 5 m line kan gøre forskellen og bruges til den værste gas er gået af ballonen og så kan man begynde at træne sin hund til at gå i et roligere tempo. Det er selvmål at træne dette med en hund sprængfyldt af energi. En anden mulighed er at give overlækre godbidder for stort set hvert skridt (i en indlæringsperiode) lige bag hunden på jorden. Hun skal se, at du har godbid i hånden og tro at nu får hun den og når hun befinder sig lige der du vil have, dropper du godbidden bag hende, så hun skal tilbage og tage den. Denne metode har jeg anvendt til seriøse trækkere efterhånden i mange år og det virker godt. Hunden erfarer at godbidden ligger bag den og derfor er det dumt at spilde energi på at trække den anden vej - fremad - og er der noget hunde ikke er begejstrede for, så er det at spilde deres energi på unødige ting. Dette kan også med fordel indøves hjemme med løs hund. Nogle hunde skal have godbidden droppet på siden af sig, så de bedre ser den og med tiden arbejdes godbidden længere bagud. Som du selv siger, skal du starte med godbidderne før hun begynder at trække Noget andet, hvad er hun så ivrig efter at komme frem til, at hun nogle gange ikke vil have godbidderne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 22, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2015 Jeg glemte noget: Langt de fleste hunde lærer ikke at gå uden at trække ved at blive stoppet og komme ned at sidde, før turen fortsætter. Det er fordi timingen i denne opsætning ikke er korrekt ift. det, man vil forstærke og dermed det man for at se. Det der sker er, at hunden erfarer, at den skal sætte sig ned for at komme frem og dette har i sig selv intet med hundens trækken at gøre. Hunden trækker, bliver stoppet og så går der noget tid inden den selv sætter sig og allerede der er det at trække langt væk fra hundens "tanker". Ved "vendeom" metoden skal du være opmærksom på, at hvis din hund trækker af vane eller bare fordi den vil fremad, virker det ikke at vende om. Dette virker kun, hvis hunden vil et bestemt sted hen og trækker mod dette. Hvis "vendeom" fremgangsmåden skal fungere skal din hund derfor ville frem til noget specielt, som f.eks. den godbid Korvis foreslog, eller også skal du vende om, før hun starter med at trække og fortsætte med at vende konstant. Årsagen til at det virker ligger i at hunden skal erfare, at hun ikke aner hvilken retning I skal i og derfor begynder at vente på dig. Ser du billedet for dig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 22, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2015 Jeg ved ikke om jeg har hendes opmærksomhed bedst i starten som du spør om. Hun går bare pænest i starten af turen synes jeg. Derfor spurgte jeg til om det ikke var en god ide at starte træningen allerede der. Det går faktisk ok de første 5-10 min. (vil jeg tro), men så begynder hun at trække. Og jeg ved faktisk ikke hvad det er der er så interessant,- spændende dufte tænker jeg????. (Som lille hvalp trak hun hver gang hun så en hund eller et andet menneske fordi hun ville hen og hilse. Det går bedre nu, men er stadig ikke helt godt nok. Hun trækker VOLDSOMT meget når vi nærmer os vandet fordi hun er helt pjattet med det). Men på de "almindelige" gåture hvor der umiddelbart ikke er noget interessant, kan jeg ikke give nogen forklaring............. Vi bruger også en line (en flex line) så hun netop også får lidt frirum indimellem . Og vi praktiserer også at hun skal sætte sig når vi krydser en vej. Det går faktisk ok. Men jeg har ikke krævet at hun skal gå ved min side når vi krydser vejen...... Det vil jeg da øve. Jeg har gået til hvalpetræning med hende, og skal starte op på et fortsætter hold efter sommer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 23, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2015 Jeg ved ikke om jeg har hendes opmærksomhed bedst i starten som du spør om. Hun går bare pænest i starten af turen synes jeg. Derfor spurgte jeg til om det ikke var en god ide at starte træningen allerede der. Det går faktisk ok de første 5-10 min. (vil jeg tro), men så begynder hun at trække. Og jeg ved faktisk ikke hvad det er der er så interessant,- spændende dufte tænker jeg????. (Som lille hvalp trak hun hver gang hun så en hund eller et andet menneske fordi hun ville hen og hilse. Det går bedre nu, men er stadig ikke helt godt nok. Hun trækker VOLDSOMT meget når vi nærmer os vandet fordi hun er helt pjattet med det). Men på de "almindelige" gåture hvor der umiddelbart ikke er noget interessant, kan jeg ikke give nogen forklaring............. Vi bruger også en line (en flex line) så hun netop også får lidt frirum indimellem . Og vi praktiserer også at hun skal sætte sig når vi krydser en vej. Det går faktisk ok. Men jeg har ikke krævet at hun skal gå ved min side når vi krydser vejen...... Det vil jeg da øve. Jeg har gået til hvalpetræning med hende, og skal starte op på et fortsætter hold efter sommer. et lille tip: hvis du bruger "besvar med citat" kan man se hvilket svar du specifikt skriver til jeg tror det her er til mig og jeg synes hun lyder meget som mit kræ . i øvrigt nåede hun at blive 2 år før jeg syntes der var styr på det med ikke at trække, og det var garanteret fordi jeg ikke trænede det rigtigt og konsekvent - til gengæld havde min venstre arm det ikke specielt godt hvad gjorde i til hvalpetræning for at øve det og virkede det? Loui skal gå pænt over vejen fordi der er parkerede biler, meget trafik, mange cyklister og dårlige oversigtsforhold i det hele taget ved de to nærmeste veje og samtidig får vi jo så øvet gå pænt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 23, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2015 et lille tip: hvis du bruger "besvar med citat" kan man se hvilket svar du specifikt skriver til jeg tror det her er til mig og jeg synes hun lyder meget som mit kræ . i øvrigt nåede hun at blive 2 år før jeg syntes der var styr på det med ikke at trække, og det var garanteret fordi jeg ikke trænede det rigtigt og konsekvent - til gengæld havde min venstre arm det ikke specielt godt hvad gjorde i til hvalpetræning for at øve det og virkede det? Loui skal gå pænt over vejen fordi der er parkerede biler, meget trafik, mange cyklister og dårlige oversigtsforhold i det hele taget ved de to nærmeste veje og samtidig får vi jo så øvet gå pænt Tak- det med "besvar med citat" var jeg ikke klar over. Der var desværre ikke nogle af trænerne der øvede det . Jeg spurgte hvad man gjorde ved det, og det var der jeg fik rådet med at stoppe op eller skifte retning hver gang hun trak........ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 23, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2015 Jeg ved ikke om jeg har hendes opmærksomhed bedst i starten som du spør om. Hun går bare pænest i starten af turen synes jeg. Derfor spurgte jeg til om det ikke var en god ide at starte træningen allerede der. Det går faktisk ok de første 5-10 min. (vil jeg tro), men så begynder hun at trække. Og jeg ved faktisk ikke hvad det er der er så interessant,- spændende dufte tænker jeg????. (Som lille hvalp trak hun hver gang hun så en hund eller et andet menneske fordi hun ville hen og hilse. Det går bedre nu, men er stadig ikke helt godt nok. Hun trækker VOLDSOMT meget når vi nærmer os vandet fordi hun er helt pjattet med det). Men på de "almindelige" gåture hvor der umiddelbart ikke er noget interessant, kan jeg ikke give nogen forklaring............. Vi bruger også en line (en flex line) så hun netop også får lidt frirum indimellem . Og vi praktiserer også at hun skal sætte sig når vi krydser en vej. Det går faktisk ok. Men jeg har ikke krævet at hun skal gå ved min side når vi krydser vejen...... Det vil jeg da øve. Jeg har gået til hvalpetræning med hende, og skal starte op på et fortsætter hold efter sommer. Flexlinen kan være årsag, eller medvirkende årsag, til at hun trækker. Hvis hun ikke ved om hun har 2 eller 5 meter line til rådighed er hun "nødt" til at trække for at finde ud af det. Hvis hun oplever at hun når vandet ved at trække, det er sådan hun laver associationer, vil det være den største belønning for at trække hun kan få. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 23, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2015 Det er en svær ting, for hvis hunden virkelig er en "trækker", så skal det indlæres lige som alt andet. Og så har man et praktisk problem - for hunden skal jo også komme ud på gåture, hvor man er nødt til at slække på kravene så længe hunden faktisk ikke har lært det... Den øvelse jeg har brugt er ret simpel, man arbejder med en "startlinje" og et "mål". Startlinjen er bare en tænkt streg, og er det sted man altid starter fra. Målet er noget hunden genre vil ha' - godbidder, legetøj, what ever hunden nu vil ha' - jeg har faktisk en gang brugt et menneske hunden gerne ville hen til! Tanken er så at hunden skal forstå at "hvis den trækker, så kommer den ikke hen til målet". Nøglen til at nå frem er at gå pænt. Så man begynder at gå, fra startlinjen mod målet. Så snart hunden trækker bakker man tilbage til startlinjen, uden at sige et ord. Vigtigt at man bakker, så både hund og man selv hele tiden vender front mod målet. De fleste hunde plejer faktisk at fange idéen ret hurtigt. I starten ligger målet måske 5 meter frem (selvfølgelig afhængigt af hundens størrelse), og efter hånd som hunden forstår øvelsen kan man øge afstanden lidt. Jeg har så brugt det her på gåturene, hvor jeg har "flyttet startlinjen" hver gang hunden har gået pænt fra start til mål. Så er den nye startlinje dér hvor målet før lå. Så kommer man da i hvert fald lidt fremad på gåturene! Men hold da op, mange har kigget underligt på os... Jeg skal dog ærligt inddrømme at jeg ikke rigtig har gidet træne det med den hund jeg har nu... For det er træls! Men i det lange løb kan det godt være endnu mere træls at lade være... Mange Tak korvis . Tænker bare lidt om hun ikke får ideen om at det handler om at "søge" , f.eks et spor, og så netop bliver ENDNU MERE ivrig for at komme hen imod målet???? . Og kan du give mig en ide om hvordan jeg får hende til bakke tilbage og ikke vende rundt.....??? Foreløbig tak for hjælpen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 23, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2015 Annett, når din hund i den alder trækker, har hun sikkert gjort dette i nogle måneder og derfor er det et indlært mønster, som hun ikke selv kan komme ud af. Hun skal have hjælp. Korvis' "måltræning" kan jeg godt anbefale, hvis du har tålmodighed til det. Start gerne indenfor, så hun der får etableret forståelsen for konceptet. En ting som ofte virker bedre end man skulle tro er at sætte en længere line på, så hunden har større råderum. Bare 5 m line kan gøre forskellen og bruges til den værste gas er gået af ballonen og så kan man begynde at træne sin hund til at gå i et roligere tempo. Det er selvmål at træne dette med en hund sprængfyldt af energi. En anden mulighed er at give overlækre godbidder for stort set hvert skridt (i en indlæringsperiode) lige bag hunden på jorden. Hun skal se, at du har godbid i hånden og tro at nu får hun den og når hun befinder sig lige der du vil have, dropper du godbidden bag hende, så hun skal tilbage og tage den. Denne metode har jeg anvendt til seriøse trækkere efterhånden i mange år og det virker godt. Hunden erfarer at godbidden ligger bag den og derfor er det dumt at spilde energi på at trække den anden vej - fremad - og er der noget hunde ikke er begejstrede for, så er det at spilde deres energi på unødige ting. Dette kan også med fordel indøves hjemme med løs hund. Nogle hunde skal have godbidden droppet på siden af sig, så de bedre ser den og med tiden arbejdes godbidden længere bagud. Som du selv siger, skal du starte med godbidderne før hun begynder at trække Noget andet, hvad er hun så ivrig efter at komme frem til, at hun nogle gange ikke vil have godbidderne? Tak Ninjamor. Som jeg også har svaret nr.49, så er der ikke altid noget i umiddelbar nærhed hun vil hen til, som betyder at hun ikke vil have godbidderne. En spændende duft bla. ser det ud til tænker jeg. Og så kan det BARE ikke gå hurtigt nok at kommer derhen. Og så tror jeg også bare hun er en hund der er SÅ nysgerrig på livet, og gerne vil udforske omgivelserne omkring sig. Det må hun også rigtig gerne, men jeg skal bare have lært hende at hun nok skal komme derhen, men på MINE præmisser. Det med godbidden bag hende eller ved siden vil jeg da klart prøve, men jeg har lidt svært ved at forestille mig at hun vil være interesseret i den når hun ikke engang er det når den er lige foran næsen på hende. Men jeg vil da selvfølgelig prøve det af. Måske øve det indendørs først, som du skriver. Endnu engang tak. Alle gode råd bliver taget imod med kyshånd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 24, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Flexlinen kan være årsag, eller medvirkende årsag, til at hun trækker. Hvis hun ikke ved om hun har 2 eller 5 meter line til rådighed er hun "nødt" til at trække for at finde ud af det. enig - manden har haft en forkærlighed for den flexline men har endelig droppet den - samtidig begyndte Loui mere konsekvent at gå pænt når hun er i den lange line siger jeg altid stop for det går for hurtigt fremad til grænsen for linens længde - giiiider ikke at få revet armen halvt af led hvis det kan undgås.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 24, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Tak- det med "besvar med citat" var jeg ikke klar over. Der var desværre ikke nogle af trænerne der øvede det . Jeg spurgte hvad man gjorde ved det, og det var der jeg fik rådet med at stoppe op eller skifte retning hver gang hun trak........ måske kan du foreslå at i øver det til træning, når du starter på et nyt hold? jeg er spændt på at høre om du kan bruge nogle af rådene herindefra Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 24, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Tak Ninjamor. Som jeg også har svaret nr.49, så er der ikke altid noget i umiddelbar nærhed hun vil hen til, som betyder at hun ikke vil have godbidderne. En spændende duft bla. ser det ud til tænker jeg. Og så kan det BARE ikke gå hurtigt nok at kommer derhen. Og så tror jeg også bare hun er en hund der er SÅ nysgerrig på livet, og gerne vil udforske omgivelserne omkring sig. Det må hun også rigtig gerne, men jeg skal bare have lært hende at hun nok skal komme derhen, men på MINE præmisser. Det med godbidden bag hende eller ved siden vil jeg da klart prøve, men jeg har lidt svært ved at forestille mig at hun vil være interesseret i den når hun ikke engang er det når den er lige foran næsen på hende. Men jeg vil da selvfølgelig prøve det af. Måske øve det indendørs først, som du skriver. Endnu engang tak. Alle gode råd bliver taget imod med kyshånd Hvis du har lyst, kan du komme forbi mig, så skal jeg nok få det til at fungere HVIS det ikke fungerer, er der noget grundlæggende "galt" som skal rettes op på, inden hun er parat til træning og det kan være bagateller i hverdagen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 24, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Nu er jeg ikke helt med: Hvilken forskel gør det om det er en flexline eller en lang line????. I nævner begge to at en line på gåturen, (der kan kortes af) er godt....... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 24, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Nu er jeg ikke helt med: Hvilken forskel gør det om det er en flexline eller en lang line????. I nævner begge to at en line på gåturen, (der kan kortes af) er godt....... jeg fik formuleret mig lidt uforståeligt: jeg kan se hvor lang min "gammeldags" 5 m line er - jeg kan ikke se hvor langt der er tilbage, hvis det er en flexline jeg vil gerne have at linen er løs hele tiden, så derfor kan jeg advare Loui, hvis hun er ved at nå grænsen for dens længde var det lidt bedre skrevet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 24, 2015 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Forskellen er som 49 siger + at man kan have nogle faste punkter på linen hvor man holder og også faste signaler so hunden ved om hun har fulde 5 meter til rådighed, halvdelen eller 1½ m eller hvad man nu vælger. Dette er langt nemmere med en fast line end med en Flex. desuden synes jeg, at man har meget mere føling med sin hund i en fast line end ved at holde i håndtaget på flexlinen. Når jeg går med hunde i 10 m eller længere line, og de har den fulde line til rådighed, holder jeg kun fast yderst og lader resten af linen glide efter hunden på jorden. Jeg går ikke og firer frem og tilbage på linen, men holder fast et sted på linen. Jeg har endnu ikke oplevet, at en hund ikke hurtigt har lært "fidusen". Er det en "løber" jeg har i linen, sørger jeg for at vende omkring og gå modsat inden hunden når ud i fuld line, på den måde bliver den dels vænet af med at trække dels vænner den sig til at holde øje med mig (eller sit menneske). Sidste uge var jeg ude med en ivrig "trækker" på 1½ år og efter ca. 10 minutter på ovenstående facon valgte hunden at holde sig tæt på sit menneske. Hunden havde indset, at den faktisk ikke anede hvad retning de skulle gå i og derfor måtte den hellere følges ad. Dette uden at hunden fik en eneste kommando. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 24, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 Ja tak, nu tror jeg at jeg har et tydeligere billede af det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annett Besvaret Juni 24, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2015 jeg fik formuleret mig lidt uforståeligt:jeg kan se hvor lang min "gammeldags" 5 m line er - jeg kan ikke se hvor langt der er tilbage, hvis det er en flexline jeg vil gerne have at linen er løs hele tiden, så derfor kan jeg advare Loui, hvis hun er ved at nå grænsen for dens længde var det lidt bedre skrevet? Ja tak , nu tror jeg at jeg har et tydeligere billede af det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts