Hop til indhold

dilemma

Murphy
 Share

Recommended Posts

Møffe elsker at apportere og jeg synes faktisk han er ret god til det...

Men han er begyndt at jage biler, blade, løbere, cykler og alt hvad der ellers bevæger sig...

En adfærds-ekspert sagde at jeg skulle stoppe med at kaste ting... For det øger hans trang til at jage... Det kan jeg måske godt se det fornuftige i, men skal jeg virkelig "forbyde" ham noget elsker? :/

Jeg tænker, at jeg måske godt kan træne han til at distrahere sig fra andre bevægende objekter...

Link til indlæg
Del på andre sites

, men skal jeg virkelig "forbyde" ham noget elsker? :/

Det er der mange hunde der bliver helt vildt dårligt behandlet af, at ejeren tænker. Hunde kender ikke til begrebet konsekvens, så det er ejernes ansvar at sørge for at begrænse det der kan skade dem,.. selvom de ser ud til at have det sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nej mener nu heller ikke du skal stoppe, vi gør det vi gemmer ting i haven, en dummy, så siger vi søg dummy og Zeus bruger tid på at søge efter den - hvorefter han kommer til bage og afl dummy også skal den gemmes igen.

Når du er ude i trafikken så prøv at få hans kontakt, tag nogle lækker guffer med og så snart du ser en cykel, knallert mv... så skal du gøre dig så lækker at han kun vil kigge på dig også belønner du ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... Så kan se, at jeg ikke behøver at stoppe med at lege apport...

Han er dog ikke interesseret i Det er nemlig så dejligt, at se ham glad komme løbende tilbage med pinden og smide den stolt ! :)

Jeg træner i forvejen med at holde hans fokus på mig med godbidder...

Vi var på by-træning i gågaden idag... Vi startede med at sidde på trappen ved vores dør, til der var ro over ham og jeg... (Vi bor ved en stor vej)

Derefter gik vi mod gågaden, hvor jeg synes faktisk han var rigtig dygtig til at distrahere fra løbende børn, cykler og andre flyvende objekter...

Vi bliver ved med at kæmpe og arbejde med by-træningen...

Tak for jeres råd... ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anvender Premacks princip til den slags

http://www.canis.dk/canisleksikon/lexdef.php?lexid=56&ukat=1

Fx går mine hunde ofte løs uden at stikke af på jagt uanset race pga denne træning. kender du den?

her er en god artikel

http://www.klikgodbid.dk/vintertraeligning-2011/spontan-lydighed-og-premacks-princip

og en video

Jeg har erfaret, at jeg ikke kommer ret langt med spidshundene ved at gøre omgivelserne til min fjende. I stedet er det der lokker omkring mig mine aktive hjælpere

Link til indlæg
Del på andre sites

Lenschow: Det lyder spændende... Og noget jeg vil kigge nærmere på... :)

Vi har været på endnu en by-tur idag og kan med glæde fortælle at vores træning virker... Optog en video, men kan ikke rigtig uploade den... :/

Men han jagtede hverken biler, cykler eller scootere! :D

Dog et enkelt blad... ;)

Hans "menneske"-træning går også fremad og er mere villig til at hilse på fremmede...

Jeg er helt oppe i skyerne af stolthed... Whoop whoop... :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Lenschow: Det lyder spændende... Og noget jeg vil kigge nærmere på... :)

Vi har været på endnu en by-tur idag og kan med glæde fortælle at vores træning virker... Optog en video, men kan ikke rigtig uploade den... :/

Men han jagtede hverken biler, cykler eller scootere! :D

Dog et enkelt blad... ;)

Hans "menneske"-træning går også fremad og er mere villig til at hilse på fremmede...

Jeg er helt oppe i skyerne af stolthed... Whoop whoop... :D

Hvor er I bare dygtige ;-)

Jeg er også lidt høj lige nu, Zeus har det nogen gange lidt svært ved andre han hunde, og kan godt gø og knurre af dem, vi mødte to stk. på vores tur lige nu og ingen udfald - total kontakt til MIG ;-)

Elsker det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites