Hop til indhold

Flexline


Gæst Skou
 Share

Recommended Posts

Hvad er jeres erfaring med brug af flexline ? overvejer selv at købe en, men er bange for måske at skulle tabe nærheden med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er jeres erfaring med brug af flexline ? overvejer selv at købe en, men er bange for måske at skulle tabe nærheden med hunden.

 

Den er uundværlig:5up: nærheden har man jo også alligevel.

Vi øver fx på plads, når hun når de 5 meter ud. Jeg bruger kun almindelig line i tæt trafik. Den kan jo også låses fast, hvis du vil have kort snor:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123

Jeg bruger også altid flexline, når jeg går almindelig tur. Nu bor jeg jo på landet, så jeg syns min hund skal have lov til at løbe det, han nu kan inden for de 5 meter, dog uden at trække:blink: Jeg bryder mig faktisk ikke om at gå tur i den korte line, idet min hund derfor trækker mere. Men jeg bruger dog den korte line til træning. Men min flexline er helt klart uundværlig til daglig:-) Og nej jeg har heller ik opfattelsen af, at jeg mister kontakten til ham.

 

Og som Dinah siger, så kan man jo låse flexlinen fast, hvis man vil have en kort snor:blink: Det bruger jeg meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min (meget beskedne) erfaring med flexlinen er positiv hvad angår kontakt.

Jeg har ikke selv hund endnu, men har passet en vendindes hund, Naja.

Jeg har ikke indtryk af, at jeg har mistet kontakten til Naja, når hun har været i flexlinen - men det havde jeg heller ikke, når hun var løs. Faktisk synes jeg, kontakten er meget bedre. Bedst, når hunden er løs, så i flexlinen (som i det her tilfælde var otte meter) og dårligst i den korte line.

 

Dog er der 2 minusser ved flexlinen.

 

1. Hvis din hund i forvejen trækker og fortsat skal gå i den korte line en gang i mellem, så sætter flexlinen gå-pænt-træningen nogle skridt tilbage, da den ikke straks forstår forskellen (det gjaldt i hvert fald for Naja).

2. Man har meget mindre "fysisk" kontrol, når hunden er i flexline og hvis hunden pludselig beslutter sig for et sprint, er det langt mere skadelig i flexen en i den alm. line, da hunden når at få mere fart på = hårdere ryk, når linen er løbet ud. Og hvis den beslutter sig for at løbe over vejen, bliver du nød til at låse den, så hunden ikke bliver kørt over = uforventet, evt. hårdt ryk.

 

Jeg bruger kun flexen når jeg er i parken og kun fordi Naja ikke spænder ud i den - og det gør jeg så ikke engang rigtig længere, for hun er rigtig god til at gå løs :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er jeres erfaring med brug af flexline ? overvejer selv at købe en, men er bange for måske at skulle tabe nærheden med hunden.

 

Jeg vil ikke sværge til den.

 

Jeg tror den har været med til at vi har haft så svært ved kontakt på gåture (selvf. også en hel del vores skyld).

 

 

Men jeg vil dog sige at den er uundværlig når man er ved stranden og hunden skal ud i vandet :mrgreen:

 

 

Man kunne jo også gå en tur med flex og en tur med almindelig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader dem med stor passion! Især til hvalpe. Hvis jeg har en hund der af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan gå fri, bruger jeg en lang line (longe til hest ell. lign.)

Hvis du bruger den til din hund, så væn den til lyden af at håndtaget bliver tabt på fortov, og slæber efter den osv, da det kan være meget skræmmende oplevelse hvis det sker ved et uheld.

En venindes hund blev så bange at den l¢b i vild panik, blev viklet ind i linen omkring et træ med flere temmelig dybe snitsår til f¢lge (dette var snor typen, man kan også få dem med fladt bånd som ikke skærer helt så let), knækkede sit læderhalsbånd og blev heldigvis indfanget af en nabo...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader dem med stor passion! Især til hvalpe. Hvis jeg har en hund der af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan gå fri, bruger jeg en lang line (longe til hest ell. lign.)

Hvis du bruger den til din hund, så væn den til lyden af at håndtaget bliver tabt på fortov, og slæber efter den osv, da det kan være meget skræmmende oplevelse hvis det sker ved et uheld.

En venindes hund blev så bange at den l¢b i vild panik, blev viklet ind i linen omkring et træ med flere temmelig dybe snitsår til f¢lge (dette var snor typen, man kan også få dem med fladt bånd som ikke skærer helt så let), knækkede sit læderhalsbånd og blev heldigvis indfanget af en nabo...

 

 

Jeg har et KÆMPE ar på benet efter at aslan lige løb en tur rundt og rundt og rundt om mig, indtil snoren ikke var længere, og så blev han lige ved med at prøve............DUMME EJER der snakkede i mobil med sin mor nede på en græsplæne hvor den lille engel bare nullerede rundt!

Havde ikke lige regnet med at han ville få et legeflip :roll:

 

Det brænder som en i helved og gør rigtig nas bag efter :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig bruge flex til en stor hund - men jeg elsker den til mine små peshunde ... en stor hund der får 5 eller 8 meter tilløb inden linen stopper, kan da rive en arm af forestiller jeg mig ... det kan 4 og 7 kg hund ikke ... Jeg bruger dem normalt når vi går tur sammen - hvis jeg går med begge hundene selv så synes jeg ikke helt jeg kan styre to flexliner - så får de faste liner på ... men går vi 2 med 2 hunde - så er det i flex og med den frihed det nu giver ... og nærheden - den synes jeg ikke ryger - faktisk er jeg mere opmærksom på hunden i flex end jeg er i normal kort snor ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger flex til Berneren, når vi går et sted, hvor han kan nulre lidt rundt, men ikke kan komme løs (en stærkt trafikeret vej i nærheden f.eks.). Det virker udemærket, men vi har så også på mirakuløs vis fået ham lært ikke at gå så langt ud at linen bliver stram plus at man tusser rundt...ikke flintre afsted. Det giver lige lidt extra frihed til vaps, hvor han ellers skulle have trasket afsted i den almindelige snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123
Jeg ville aldrig bruge flex til en stor hund - men jeg elsker den til mine små peshunde ... en stor hund der får 5 eller 8 meter tilløb inden linen stopper, kan da rive en arm af forestiller jeg mig ... det kan 4 og 7 kg hund ikke ...

 

Det kan du selvfølgelig have ret i, og jeg vil da heller ik sige, at det aldrig er sket, men det gælder jo så bare om, at hunden ikke for lov til at tage det tilløb. For det er da rigtigt, at jo længere snoren er, jo sværere er det også at holde hunden tilbage, hvis den trækker. Jeg synes jo bare, at det må være træls at have en lang snor hængende, som ikke hele tiden er forholdsvis "stram". Men det er vel smag og behag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det afhænger af hunden, men jeg har ligesom andre har nævnt oplevet at 'gå pænt' træningen går adskillige skridt tilbage.

Nu hvor Jodie er blevet stærkere er det ikke et hit netop, fordi hun får for meget tilløb og rykker mig med. Tror ikke på at hunden kan lære at nu er den præcis 5 meter vek og derfor skal jeg stoppe nu inden snoren løber ud og giver et ordentligt ryk i ejer og hunds hals.

 

Jeg sværger nok til træning, træning og atter træning, så man kan have sin hund fri mest muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det afhænger af hunden, men jeg har ligesom andre har nævnt oplevet at 'gå pænt' træningen går adskillige skridt tilbage.

Nu hvor Jodie er blevet stærkere er det ikke et hit netop, fordi hun får for meget tilløb og rykker mig med. Tror ikke på at hunden kan lære at nu er den præcis 5 meter vek og derfor skal jeg stoppe nu inden snoren løber ud og giver et ordentligt ryk i ejer og hunds hals.

 

Jeg sværger nok til træning, træning og atter træning, så man kan have sin hund fri mest muligt.

 

Vores ved det...ellers skulle jeg godt nok heller ikke have det store skrummel i flex. Ellers tak :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ejer ikke en flexline.

 

De gange hvor mine hunde er i snor, da foretrækker jeg en fast line.

 

Mine hunde går løs hver dag og når jeg lufter dem herhjemme på vejene, ja så foretrækker jeg en fast line.

 

Jeg brøds mig ikke om flexliner. Skal hunden have frihed i snor, så foretrækker jeg hellere en lang tørresnor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flexier... jeg både elske og hader dem:evil::5up:

 

Jeg hader at man kan få brandmærker af egne og andres hunde.Jeg hader at det er monster svært at holde ihåndtaget og samtidig finde godbiider og styre hunden , hvis der kommer et eller andet man skal aflede den fra..

Jeg hader når andre mennsker ikke kan finde ud af at styre stopknappen og så hader jeg at det er svært at gå med flere hunde i flex på samme tid.

 

Nåh ja og at de helt klart lærer at trække..

 

men jeg elsker den frihed det kan give især sheila på vildtrige områder og på stranden om sommeren. Og jeg elsker at snoren ruller ind, så man ikke skal gå og falde i en løs lang line.

Og så elkser jeg dem for at hunde der har ejere, der ikke gider træne dem overhovedet trods alt kan få bare lidt bevægelses frihed:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis

Jeg har ikke altid haft flexline og da jeg ikke havde det var jeg "nødt" til at rende alle mulige steder hen udenfor stien når Elliot ville snuse og sådan og det skulle han jo selvf. have lov til som lille hvalp, da han skulle ud og opleve og sådan..

 

Men nu når jeg har flexline kan jeg "slippe" ham løs med linen og stadig have ham fast hvis man kan sige det sådan..

 

Jeg kan ikke slippe ham rigtig løs, da jeg ville være bange for at han ikke kom tilbage eller en anden hund kom, men kan så lade ham løbe rundt i græssen alligevel, da snoren kan blive halvlang :-)! Så jeg synes helt klart at en flexline er meget smart.. man kan jo altid låse linen hvis man vil have den til at gå tæt til en i visse situationer.. :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Til hunden son HAR lært at gå uden at trække, synes jeg flexlinen er anvendelig.

 

Men vil meget hellere give hunden en 10 - 20m lang line på, så den kan komme længere væk fra ejeren. Linen skal da holdes i det håndtag man laver og ikke konstant rulles op. Hunden skal vide nøjagtigt hvad den kan råde over af frirum.

 

Jeg har mødt hunde som har fået chok at et tabt håndtag som smuttede op i måsen på dem fordi flexlinen ikke var låst.

 

Jeg har haft MANGE hunde til træning, som ikke har lært at gå pænt pga. flexlinen.

 

Jeg kan ikke lide den for uanset så skal hunden lave et træk for at komme frem i den ulåste flexline, som giver en vis modstand.

 

Faktisk prøvede jeg en flexline på Pelle sidste år, det træk han skulle yde for at trække linen frem var nok til at han stoppede, for han har jo lært at træk ikke får ham nogen steder.

 

Det synes jeg fortæller lidt om hvordan hunden oplever denne line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis

Det er MEGET sjældent at Elliot trækker. Det er kun hvis der kommer noget som han bliver bange for..

 

Han har faktisk aldrig gjort det.. Tværtimod.. Det har næsten altid været mig der har trukket ham :neutral:.. Men jeg ville ikke gå med en lang snor.. For det der er Elliots problem er, at han går meget fra side til side.. og ikke det samme sted konstant (sætter ham selvfølgelig på plads når det er).. Men når der f.eks. kommer en bil, så bliver han så bange at han hopper ud mod vejen :neutral: og i det tilfælde ville jeg i hvert fald ikke have en lang snor.. Når jeg går på fortove og sådan hvor biler kan komme, der har jeg en kort snor på... Og så er det ved marken at han får lov at løbe rundt.. :-)

 

Men det er jo en smagssag.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også rigtig glad for Flexlinen især da Bubber desværre ikke kan slippes og det giver ham en større frihed en en alm line vil kunne give.

 

Jeg syntes ikke at jeg mister min nærhed med Bubber, når vi går på fortovet går han pænt på plads uden at jeg har sagt noget. Han går først ud i linen når jeg har sagt fri til ham.

 

Jeg har dog en alm line til ham men det er dog sjældent at jeg bruger den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis
Jeg er også rigtig glad for Flexlinen især da Bubber desværre ikke kan slippes og det giver ham en større frihed en en alm line vil kunne give.

 

Jeg syntes ikke at jeg mister min nærhed med Bubber, når vi går på fortovet går han pænt på plads uden at jeg har sagt noget. Han går først ud i linen når jeg har sagt fri til ham.

 

Jeg har dog en alm line til ham men det er dog sjældent at jeg bruger den.

 

 

Jeg har også en almindelig line til ham :-) .. Den bruger jeg som regel når vi kun skal gå nogle steder hvor der er trafik og sådan :).. Men når vi skal til marken og sådan, så er det flex..

 

Elliot går også fint, da det er meget nyt med flex for ham og han ellers altid har brugt fast line.. Der er så bare lige det med at han ikke helt kan holde sig i den ene side .. Men det skal nok komme ... Det bliver bedre og bedre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg også. Men der er jo steder, hvor de ikke må gå løs.. Som f.eks i vores lokale skov og Dyrehaven og sådan. Disse steder er en flexiline guld værd:-)

 

Du har ret. Så er linen smart. Hernede er der ingen steder hunde må gå fri. Derfor har alle givet op og har deres hunde fri alle steder alligevel. Det er sjovt nok en beslutning der er lidt hemmelig hos dch her, for så længe der ingen hundeskover er, må man jo gøre noget andet.

 

Kan jo også godt se problemet hvis man har en hund med jagtgener. Så er linen jo nok optimal især om sommeren og i foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...