Hop til indhold

Flexline

Gæst Skou
 Share

Recommended Posts

Jeg er egentlig stor modstander af flexliner... Jeg synes de er dumme og trælse og giver folk en falsk "sikkerhed" når de vandrer afsted på fortovet med deres kræ i den line.... hunden 5 meter foran :evil:

Men jeg overvejer nu alligevel at investere i en til når Karla går i løbetid... Hun er vant til altid at gå fri, så tror overgangen til kun at gå og snuse i sin faste line vil være for brat for hende...

Kan dog ikke bestemme mig for om jeg skal købe en sporline eller en felx... Det ender nok med en flexline for bekvemmelighedens skyld (den ruller jo selv op)...

Hvad gør I andre, der har jeres hunde fri normalt, når de kommer i løb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke imod flexiliner.. Jeg er imod de paphoveder, der ikke kan finde ud af at bruge dem ordentlig. Vi har et klassisk eksempel i min naboopgang.

Hun har en 5 årig amstaff-tæve, der iflg pigebarnet selv, ikke kan fordrage andre hunde. Hunden er altid i snor.. flexiline.. Men hvad pokker hjælper det, når hunden får alle 5 meter og dermed runder hjørnet på blokken 5 meter før sin ejer? Det har flere gange været ALT for tæt på, at den hund har siddet i Luna.. Det har været en ekstrem hurtig reaktion fra mig, der har nået at stoppe det (vi er nået at hoppe til side eller lignende)

Jeg har en 8 meter flexiline til Luna.. Luna trækker ikke.. Kommer der nogen gående imod os, vil Luna længe inden, vi krydser hinanden, være kaldt ind til mig og gå på plads mens vi passerer modgående..

Og når hun har flexilinen på, har hun også sele på, ikke halsbånd.

Derudover passer jeg indimellem en lab tæve på 1 år, jeg stoler ikke 100% på hende, både pga alderen og fordi jeg ikke er hendes mor. Så hun har sin sele på og så flexilinen.. Så bliver hun sluppet, når vi går steder, hvor jeg kan se om der kommer andre hunde og hvor jeg kan nå at få hende kaldt ind inden hun render for langt væk. Hun har ikke helt lært at blive inde på fortorvet, som Luna har.

Så der er det en ideel opfindelse.. Man skal bare vide, hvad det er man har i hånden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica har flexline på når vi går tur her hjemme ved søen, der er meget vildt af både den ene og anden art her, og Flica er en jæger, færten af nok.. :( Så hverken hende eller jeg har noget ud af det hvis hun går løs, da jeg skal være konstant obs. på hende og jeg har jo trods alt også 3 andre hunde at holde øje med, så i det tilfælde er flexlinen en god løsning til Flica, hun får en vis frihed og vi kan begge slappe mere af under gåturen :-D

Men jeg bruger ALDRIG flexline på veje og fortov hvor der er trafik, selv de 40-50 meter vi skal gå hen af vores egen lille vej for at komme ned til søen hvor de 3 andre bliver sluppet løs er Flica's flexline altid låst så den er samme længede som de andres faste liner, jeg vil ikke have hende til at fedte frem og tilbage over vejen, eller gå 5-8 meter foran os andre -igen har jeg jo stadigvæk 3 andre hunde i hånden også :-D

Jeg er helt enig i at flexlinen er en fin ting når folk kan finde ud af at bruge dem, men tilgengæld er det noget en vis herre har skabt når de kommer i hænderne på folk der IKKE ka finde ud af at bruge dem.. :evil::mrgreen:

Hvad angår løbetid, så bliver tæven holdt i alm. kort snor når hun er i løbetid (Flica er steriliseret, så det er ikke aktuelt for hende :blink: ), men det er jo så igen fordi jeg også har hanhunde med der render løs, hvis jeg kun havde den løbske tæve med, ville jeg nok bruge en flexline mens det stod på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig stor modstander af flexliner... Jeg synes de er dumme og trælse og giver folk en falsk "sikkerhed" når de vandrer afsted på fortovet med deres kræ i den line.... hunden 5 meter foran :evil:

Men jeg overvejer nu alligevel at investere i en til når Karla går i løbetid... Hun er vant til altid at gå fri, så tror overgangen til kun at gå og snuse i sin faste line vil være for brat for hende...

Kan dog ikke bestemme mig for om jeg skal købe en sporline eller en felx... Det ender nok med en flexline for bekvemmelighedens skyld (den ruller jo selv op)...

Hvad gør I andre, der har jeres hunde fri normalt, når de kommer i løb?

Sheila har heldigvis stadig ører det meste af løbetiden, så hun er stadig løs som hun plejer, men vi finder lidt øde steder at lufte og ja, før flexien så brugte jeg bare en langline til hende når hun var højløbsk. Mysla er løs som hun plejer, bare selvfølgelig ikke inærheden af andre hunde, hende kan man nemlig stort set ikke mærke forskel på:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Akita var aldrig mere interesseret i andre hunde når hun var i l¢betid, så jeg gjorde ikke så meget anderledes egentlig. Indy kunne ikke forstå at andre hunde var så interesserede i hende (som naboens hanhund, som sad ved min d¢r hver morgen kl 5:23 og hylede :rolleyes: )... hun var bare lidt forvirret, og blev i snor i de ca 3 uger. Hun blev steriliseret efter f¢rste l¢betid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites