Aslan Besvaret Februar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2009 Det kan man godt gøre Jeg ville alt efter situationen, gå hen og hente min hund, eller også ville jeg løbe den modsatte vej, og evt sætte mig på hug med ryggen til hunden, og på den måde gøre mig lidt interessant. Og hvad nu hvis ens teenager hund som man allerede HAR spoleret, ikke viser den mindste interesse? For vi har nemlig gjort den fejl, og hvor ser jeg det for tydeligt når det står nedskrevet. Vi har været :stupid: Jeg ville først se på, om der evt. er nogle forstyrrelser, der gør at han ikke lige sætter sig, hvis ikke og jeg ved at han bør kunne i denne situation, så ville jeg sige det lidt fastere endnu en gang, for at fortælle at jeg mener det sgu. Gør hunden det stadig ikke, så ville jeg guide hunden i sit OK, og hvis det ikke virker (nu har vi ikke problemer med sit, men vi har tit vores ture med andre komandoer). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Februar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2009 Det er lidt sjovt det Ascha skriver længere oppe, det der med at hviske, det gør jeg tit til træning, med min den yngste, der er jo så mange andre gode ting at snuse og kigge efter, men begynder jeg at hviske, har jeg fuld opmærksomhed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst T_Martinsen Besvaret Februar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2009 Og hvad nu hvis ens teenager hund som man allerede HAR spoleret, ikke viser den mindste interesse? For vi har nemlig gjort den fejl, og hvor ser jeg det for tydeligt når det står nedskrevet. Vi har været :stupid: Hvis I har fejlet big time, som det lyder til, og helt har spoleret indkaldet, så synes jeg I skal begynde helt forfra. Det er det bedste at gøre. Hvordan man lige træner indkald, er der jo et utal af muligheder i. Jeg selv har brugt min hånd som target, hvor Buddy bliver belønnet for at dutte min pegefinger og langefinger, som jeg peger mod jorden. Jeg har så langsomt øget afstandet, og øget forstyrrelserne. Da han ligesom kunne dette, kom der også verbalt signal på. Er han på lang afstand bruger jeg lidt "kraftigere" signaler som fløjt og armene ud til siden. OK, og hvis det ikke virker (nu har vi ikke problemer med sit, men vi har tit vores ture med andre komandoer).Hvis du ligefrem har problemer med at guide ham, så kan det være han er for stresset. At prøve at nå ind til, træne eller kræve noget af en stresset hund, er en dødsdømt opgave (min erfaring) og det gælder her først og fremmest om, at få hunden ned og back to earth. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Februar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2009 Jeg prøver lige igen. Hvad så når hunden ikke kommer? Skal man så bare sige nå ops og prøve igen 5 min senre? Eller hvis han ikke gider sæætte sig...................? :engel::engel:Ikk fordi det på nogen måde ville hjælpe på aslan :engel::engel: Hvis indkaldet er gået helt i kage ville jeg nok købe en fløjte og så starte helt forfra med indkaldstræning... og med hensyn til hvad man skal gøre hvis han ikke kommer... Personligt så vurderer jeg situationen, hvis den er tryg og rolig (altså ingen fare) så går jeg simpelthen min vej! Hvis ikke, så går jeg ud og henter hende... Det sker heldigvis meget sjældent at jeg har behov for at gøre det.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret Februar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2009 Man må ALDRIG bruge samme kommando flere gange. Sætter hunden sig ikke første gang man beder den om det, så siger man ikke sit ti gange mere, men venter. Står simpelthen stille indtil hunden forstår at vil den have godbidden må man sætte sig ned. Det handler om at vise overskud og overblik - Det har man ikke hvis man er nødt til at gentage sig selv ti gange for at få andre til noget. Stemmen skal være fast og klar - ALTID - Mænd har lettere ved dette end kvinder fordi deres stemmelege er anderledes. Som kvinde er man nødt til at efterligne dette lidt. Gør din stemme en smule dyb og stærk at høre på. Kommer hunden ikke når du kalder (igen kalder du KUN en gang), så vender du dig om og løber den anden vej, så hunden tror du er på vej væk. De færreste hunde bryder sig om at blive efterladt. Desuden skal dette øves mange gange HVER gang du går tur med din hund. Du skal gemme dig bag træer, pludselig skifte retning, give hunden verdens bedste godbid når den skal have snor på efter at have været fri osv. Jeg synes personligt ikke at det er en fordel at bruge hundens navn til indkald, da man jo ofte bruger dens navn i andre sammenhænge også. Jeg bruger et bestemt fløjt til indkald. At gå i snor uden at trække. Nej jeg mener ikke at man skal hive i snoren - det er ikke godt for hundens nakke og det lærer den ikke noget. Jeg har fået success med at lave små bitte ryk i snoren når hunden er kommet for langt frem. Hunde laver modtræk hvis de mærker et konstant træk i snoren. Små ryk bevirker ikke modtræk. Jeg har dog hævet stemmen to gange i begyndelsen, fordi min hund slet ikke reagerede. Desuden stopper jeg hver gang jeg synes hunden trækker meget hårdt fordi hun er overgearet eller har set en anden hund eller hvis børnene løber foran. Jeg står stille indtil hunden bakker tilbage på plads. Og desuden - hvis min hund jagter katte eller ænder, så råber jeg højt. Et højt grrrr fra mig, men dette kraftige knur fra mig bruges kun når jeg virkelig mener at det er noget meget uacceptabelt. Jeg bruger faktisk slet ikke ordet nej. Det lyder lidt som om du skal starte forfra i din træning. Begynd med at lære hunden sit. Du skal have verdens bedste godbidder til hunden når du træner forfra. F.eks. kyllingetern, så hunden virkelig gider at arbejde for det og husk så at en kommando kun siges en gang - allerhøjest to og det kun hvis du er i tvivl om du har sagt det korrekt. Jeg er selv nok meget bestemt. Har Jodie en dag hvor hun ikke gider træne, men jeg allerede har sagt sit og hun simpelthen nægter, så vender jeg mig og går. Hun får absolut ingen ros og ingen godbid. Et minut senere går jeg hen igen og beder hende sitte. Så gør hun det altid øjeblikkeligt og får sin godbid. Så øver vi selvfølgelig ikke mere den dag. Andre dage er hun helt på og synes træningsøvelser er det sjoveste i verden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret Februar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2009 Ved indkald der er gået helt i stykker kan man også begynde med nyt fløjt eller hvad man nu vil sige, hver gang man serverer mad til hunden. Hunden lærer at forbinde maden med indkaldet (virker for de fleste hunde). Man kan begynde indkaldet hjemme. Leg gemmeleg i huset og kald på hunden. Senere i lang line. Når man er ude uden snor de første gange skal man tage et fremmed sted hen og gemme sig, ændre retning, lege, klatre på træstammer - hvad som helst for at hunden synes du er heerespændende at kigge på og holde øje med, for ingen hunde ønsker at gå glip af noget sjov Hvis hunden ikke er til godbidder må man finde en erstatning. Her bruger vi en snor, som Jodie får lov til at ruske i når hun kommer. Det synes hun bare er det bedste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts