Hop til indhold

Hvalp skal sove i..?

Gæst Deaddollface
 Share

Recommended Posts

Nu fik jeg jo råd om herinde, at det var praktisk hvis min hvalp ikke kan komme ud om natten, så den lærer at om natten sover man, og at den skal vække mig, hvis den skal tisse.. :-)

Samtidig har jeg også lært herinde (jeg har sørme allerede lært meget, i må tænke på at jeg er førstegangs ejer ;-)) at hvalpe godt kan lide at have nogle sider op omkring sig, når de skal sove, så de kan putte og føle sig trygge.. :-)

Så er det jeg tænker.. Ville det ikke være fint, hvis den sov i et bur, mens den var hvalp.. Bur lyder bare så: "kom her lille hund", jeg spærrer dig inde.. Men de kan vel godt lide som små, at de er puttet lidt.. ?

:rolleyes:

Jeg vil måske ikke vælge bur, det ville få den til at føle sig fanget. Hvis den fx. Skulle tisse.. og den gik hen til døren, og pev, så du vågnede ville den jo ikke tisse på gulvet. Hvalpe, har det nogle gange bedst med at sove i en papkasse, der ikke skal være for høj, med en lille hul op til toppen, så den kan gå ind og ud. Selvfølelig skal hvalpen jo ligge dejlig blødt, så en tæppe kunne være godt. Hvis ulykken så skulle ske, kan man vaske tæppet, og ta en ny papkasse:-). Det vil jeg anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Deaddollface
Jeg vil måske ikke vælge bur, det ville få den til at føle sig fanget. Hvis den fx. Skulle tisse.. og den gik hen til døren, og pev, så du vågnede ville den jo ikke tisse på gulvet. Hvalpe, har det nogle gange bedst med at sove i en papkasse, der ikke skal være for høj, med en lille hul op til toppen, så den kan gå ind og ud. Selvfølelig skal hvalpen jo ligge dejlig blødt, så en tæppe kunne være godt. Hvis ulykken så skulle ske, kan man vaske tæppet, og ta en ny papkasse:-). Det vil jeg anbefale.

Hmm.. :???:

Har ellers tit fået af vide, at en hvalp netop ikke føler sig fanget i bur, den føler sig bare tryg? :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsvoret ALDRIG at lade min hund sove i sengen :lun: meeen det kommer vist til at smutte :oops::lol:

Dog skal hun ligge på et tæppe, da min mormor (der vasker mit tøj :oops: ) fik et hysterisk anfald efter jeg passede Tanitas Rollo (RIP) og der var hundehår alle vegne :roll::lol: :blink:

Hun har dog også sin egen lille seng på gulvet, hvis hun får lyst til lidt privatliv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan bare ikke regne med at en hvalp vil pive ved døren fordi den skal ud, hvor skulle den vide det fra?? Er den i et bur kan man tilgengæld være 99,8 % sikker på at den siger til når den skal ud :-D

Hunde er 'huledyr', så sandsynligheden for at den vil føle sig fanget i et bur, vil jeg anse som forsvindene lille, ejeren er jo også lige ved siden af til at trøste hvis det skulle være nødvendigt. Jeg bruger altid bur om natten når jeg får en hvalp hjem og det har fungeret perfekt hver gang; hunden har en tryg hule, med mig lige ved siden af, den sover om natten uden at være urolig og den siger til når den skal ud, hvad mere kan man ønske sig? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna sov i en plastkurv på et tæppe, hendes mor havde ligget på et par uger, inden jeg fik Luna med hjem...

Jeg lå med hånden nede ved hende, og hun sov bare natten igennem..

Hun var 1 år, før hun kom op i sengen, for sengen var kattens "fri-område".. Men da de selv begyndte at opsøge hinanden, tænkte jeg "what the heck.. " og siden da har Luna ligget og puttet i sengen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke andet end at give dig ret, men nu er jeg jo også den store hunde-i-bur hader, så det siger nok sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde Zulo til at putte ved os den første nat, dagen efter var han lige oppe ved os og blive kælet i et stykke tid derefter blev han lagt ned i den fine seng vi havde købt,der moslede han rundt til han havde fået den skuppet væk fra vægen så puttede han sig op ad vægen på gulvet.:mrgreen::mrgreen:

Senere blev det op i seng og blive kælet lidt så godnat og så putter man sig på gulvet ell. ude i brusekabinen som er favorit sove pladsen særligt om sommeren.:blink:

Så hans fine seng og transport kassen vi købte er stadig fin.:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Ikke nok med det Vi har s.. gjort det igen, købte fin seng til Enzo, han sover også på gulvet i hjørnet af soveværelset bare til den anden side.

Transport kassen står altid åben inde i stuen, der kan man ligge sig ind og hygge lidt engang imellem, men også her ligger man helst i hjørnet ved siden af sofaen.

Begge hunde har altid været nemme om natten, sover for det meste igennem til hen ad kl 6 piver og vækker min mand hvis de skal ud :engel:

Sådan endte det også her - papkassen var ikke fin nok, så Samson har fra dag 1 valgt at sove rundt omkring på gulvet, dog allerhelst i brusekabinen hvor gulvet er iskoldt.

Vi forsøger ellers efter alle kunstens regler at få ham til at sove i sengen, men han bliver der max 10 minutter, så bliver det for varmt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Sådan endte det også her - papkassen var ikke fin nok, så Samson har fra dag 1 valgt at sove rundt omkring på gulvet, dog allerhelst i brusekabinen hvor gulvet er iskoldt.

Vi forsøger ellers efter alle kunstens regler at få ham til at sove i sengen, men han bliver der max 10 minutter, så bliver det for varmt.

Bur og papkasse, lyder som en glimrende ide.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes et eller andet sted, det lyder lidt synd at sætte hvalpen i en kasse/ bur med sider, så den er nødt til at vække én, hvis den ikke vil tisse i sin egen seng... Hvorfra ved den hvilke signaler, der ''vækker'' een..? En hvalp har jo svært ved at holde sig ret lang tid...

Jeg har tænkt mig, når vi får vores, at jeg vil sætte vækkeuret til at ringe min 2 gange (fra midnat hvor vi lufter sidste gang) og hvis hun så tisser på gulvet (uden at vi hører hende) ja så er det bare ærgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes et eller andet sted, det lyder lidt synd at sætte hvalpen i en kasse/ bur med sider, så den er nødt til at vække én, hvis den ikke vil tisse i sin egen seng... Hvorfra ved den hvilke signaler, der ''vækker'' een..? En hvalp har jo svært ved at holde sig ret lang tid...

Jeg har tænkt mig, når vi får vores, at jeg vil sætte vækkeuret til at ringe min 2 gange (fra midnat hvor vi lufter sidste gang) og hvis hun så tisser på gulvet (uden at vi hører hende) ja så er det bare ærgeligt.

Nu var der vist heller ingen, der sagde at hvalpen ikke skulle luftes i løbet af natten. Ligegyldigt hvor og hvordan hvalpen sover er det vel en forudsætning, at man lufter dyret en gang i timen og stille og roligt trapper det ned indtil hvalpen sover natten igennem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer ret naturligt til hvalpen at pive, hvis den vil noget ;-) Vores plan var en papkasse med høje sider, men hun fik den aldrig brugt, da hun som sagt endte i sengen...

I den første uge vækkede hun os ca 1 gang hver nat og skulle ud, derefter sov hun igennem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg vil anbefale, at den sover i sengen - alternativt i sin egen seng (papkasse eller plastseng) ved siden af din seng. Det vil være rigtig frustrerende for den at være i bur, hvis den skal tisse, og du evt. ikke hører det.

Det er langt fra alle hunde, der føler tryghed ved at være lukket inde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg vil anbefale, at den sover i sengen - alternativt i sin egen seng (papkasse eller plastseng) ved siden af din seng. Det vil være rigtig frustrerende for den at være i bur, hvis den skal tisse, og du evt. ikke hører det.

Det er langt fra alle hunde, der føler tryghed ved at være lukket inde.

Når du siger papkasse, mener du så papkasse med høje sider .. For det vil jo give samme effekt som et bur?

Nej, men det er vel også langtfra alle hunde, der IKKE føler tryghed ved at være i et bur.. Det kan man vel ikke rigtig vide, før man lærer hunden at kende? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det ikke alle HUNDE der føler sig trygge i et bur, hvis/når de ikke har prøvet det før, der skal jo tilvending til ;-) Men personligt har jeg endnu ikke mødt en HVALP der har haft problmer med buret hvis den bliver introduceret fornuftigt til det, fx. bliver fodret derinde og får godbidder og ben i buret med åben låge, det er vel de færreste der får en hvalp hjem og så går direkte i seng :shock::mrgreen: Der vil som regel nå at være et par måltider inden senge tid, som man med fordel kan give hvalpen i buret med åben låge så den forbinder buret med noget rart og positivt og når man går i seng kan man give hvalpen en kiks eller godbid den lige kan bruge et par minutter på at ganske i sig og så ligger man jo stadigvæk selv lige ved siden af buret og mon dog man falder i søvn liiige med det samme når man lige har fået en ny hvalp hjem, mon ikke man er vågen nok til at opdage hvis hvalpen skulle blive så ked af det at man må finde en anden løsning :-)

Men som sagt før, jeg har ALDRIG haft problemer med den metode og det er helt klart noget jeg har tænkt mig at fortsætte med ved fremtidige hvalpe -skulle der så dukke én hvalp op på et tidspunkt som bliver dybt ulykkelig og utrøstelig over at være i buret, så finder jeg selvfølgelig en anden løsning, men indrømmet, så tvivler jeg på at det nogensinde skulle blive et problem :-D

At have hvalpen i sengen er tilgengæld absolut ikke noget jeg vil anbefale... Men okay, jeg sover også meget, meget hårdt, så jeg opdager det ikke hvis hvalpen begynder at gå lidt rundt i sengen, hvilket vil sige at den nemt kan risikere at falde ned og så kan den altså komme alvorligt til skade :cry:

Tilgengæld høre jeg det når/hvis hvalpen piver i buret fordi den skal ud og tisse, den skal nok blive ved med at pive ind til jeg høre den i hvert fald :blink: Jeg har aldrig haft nogen uheld om natten og mine hvalpe er også blevet renlige om natten meget hurtigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke at hvalpe piver fordi de er frustrerede.... nok nærmere fordi de er vågne. De kan jo fysisk ikke holde sig, og vil derfor heller ikke g¢re et stort nummer ud af at fors¢ge derpå, men bare vågne og være lidt "pjevsede". Der skal ikke mange moderinstinkter til f¢r at man h¢rer selv den mindste rumsteren fra kassen på gulvet, og når der bliver puslet rundt i kassen må man tage sutskoene på og bære vaffer udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var der vist heller ingen, der sagde at hvalpen ikke skulle luftes i løbet af natten. Ligegyldigt hvor og hvordan hvalpen sover er det vel en forudsætning, at man lufter dyret en gang i timen og stille og roligt trapper det ned indtil hvalpen sover natten igennem...

Jeg synes det var det jeg bla. hørte, hvis den ikke gav lyd.:blink: Nogen mente også den skulle tages ud - ja.

Når du siger papkasse, mener du så papkasse med høje sider .. For det vil jo give samme effekt som et bur?

Nej, men det er vel også langtfra alle hunde, der IKKE føler tryghed ved at være i et bur.. Det kan man vel ikke rigtig vide, før man lærer hunden at kende? :shock:

Jeg har læst, at det er godt at bruge en papkasse og så vende den om på siden sådan at hvalpen har ''tag'' over hovedet lige som en lille hule. Det skulle give tryghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Selvfølgelig er det ikke alle HUNDE der føler sig trygge i et bur, hvis/når de ikke har prøvet det før, der skal jo tilvending til ;-) Men personligt har jeg endnu ikke mødt en HVALP der har haft problmer med buret hvis den bliver introduceret fornuftigt til det, fx. bliver fodret derinde og får godbidder og ben i buret med åben låge, det er vel de færreste der får en hvalp hjem og så går direkte i seng :shock::mrgreen: Der vil som regel nå at være et par måltider inden senge tid, som man med fordel kan give hvalpen i buret med åben låge så den forbinder buret med noget rart og positivt og når man går i seng kan man give hvalpen en kiks eller godbid den lige kan bruge et par minutter på at ganske i sig og så ligger man jo stadigvæk selv lige ved siden af buret og mon dog man falder i søvn liiige med det samme når man lige har fået en ny hvalp hjem, mon ikke man er vågen nok til at opdage hvis hvalpen skulle blive så ked af det at man må finde en anden løsning :-)

Men som sagt før, jeg har ALDRIG haft problemer med den metode og det er helt klart noget jeg har tænkt mig at fortsætte med ved fremtidige hvalpe -skulle der så dukke én hvalp op på et tidspunkt som bliver dybt ulykkelig og utrøstelig over at være i buret, så finder jeg selvfølgelig en anden løsning, men indrømmet, så tvivler jeg på at det nogensinde skulle blive et problem :-D

At have hvalpen i sengen er tilgengæld absolut ikke noget jeg vil anbefale... Men okay, jeg sover også meget, meget hårdt, så jeg opdager det ikke hvis hvalpen begynder at gå lidt rundt i sengen, hvilket vil sige at den nemt kan risikere at falde ned og så kan den altså komme alvorligt til skade :cry:

Tilgengæld høre jeg det når/hvis hvalpen piver i buret fordi den skal ud og tisse, den skal nok blive ved med at pive ind til jeg høre den i hvert fald :blink: Jeg har aldrig haft nogen uheld om natten og mine hvalpe er også blevet renlige om natten meget hurtigt :-D

:5up::5up:

Tror heller ikke det ville være optimalt at jeg havde den i sengen, ville være bange for at ligge mig på den, eller skubbe den ud af sengen.. Min seng er ikke så bred.. :shock:

Jeg synes så, at det er synd, at den skal nå at blive så frustreret over ikke at kunne komme ud at tisse, at den begynder at pive.

Altså, jeg har jo tænkt mig at gå ud med den om natten, som man nu skal, og så have den i bur/papkasse m. høje sider, resten af tiden, og hvis den så skal tisse "uden" for tissetiderne, så kan den gøre opmærksom på det.. Det er da ikke synd.. :eek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

^Gøre opmærksom på det ved at pive. Dvs. at den først har prøvet at komme ud og opdaget, at det kan den ikke, hvorefter den giver sig til at pive. Det er at påføre hunden en følelser af afmagt, som ikke er sund.

Derudover kan bur også have den effekt, at den faktisk bliver bange for at være i større rum. Det kan absolut ikke anbefales.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
^Gøre opmærksom på det ved at pive. Dvs. at den først har prøvet at komme ud og opdaget, at det kan den ikke, hvorefter den giver sig til at pive. Det er at påføre hunden en følelser af afmagt, som ikke er sund.

Derudover kan bur også have den effekt, at den faktisk bliver bange for at være i større rum. Det kan absolut ikke anbefales.

Jamen, vil du så mene at jeg skal være vågen hele natten, fordi hunden ikke må pive for at vække mig? Eller skal den hoppe og og hoppe på mig, for at vække mig? For jeg vågner jo ikke bare af, at den skal tisse..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, vil du så mene at jeg skal være vågen hele natten, fordi hunden ikke må pive for at vække mig? Eller skal den hoppe og og hoppe på mig, for at vække mig? For jeg vågner jo ikke bare af, at den skal tisse..

Hvorfor stiller du ikke bare vækkeuret? Så er du da et stykke af vejen..

Mon ikke du ud over det vågner, hvis den begynder at bevæge sig rundt og blive urolig... Jeg læste et sted, at man kunne lægge aviser ud på gulvet, for så var det lettere at høre, hvis den bevægede sig rundt og var urolig. Ved ikke, om det er nogen god idé (hvis den har været vant til at tisse på aviser hos opdrætteren...

Selvfølgelig må den pibe, men der er forskel på at sidde i et bur/ i sin seng og ikke kunne komme væk, når den skal tisse. (Tror det er det, Zarina mener, hvis du læser hendes sidste indlæg med).:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhh, det er jeg nu godt nok ikke helt enig i.. Så "dumme" er de færreste hvalpe, de ved godt fra det øjeblik at lågen bliver lukket, at de ikke kan komme ud og at de derfor må sige til verbalt når de skal ud -og taget i betragtning af hvor tit man ser spørgsmålet: "hvordan får jeg min hvalp til at sige til når den skal ud?" Kan jeg ikke se problemet ;-)

Der ud over har rigtig mange opdrættere deres hvalpe i en kravlegård om natten, hvis de ikke er hjemme eller når det er slappe af tid for hvalpene, hvilket vil sige at situration med at være lukket inde og sige til når man skal ud, ikke er helt ukendt for hvalpene når man får den hjem :5up:

Jeg har selv haft et kuld hvalpe (indtil videre :blink: ) der var i kravlegård om natten og når det var slappe af tid og de begyndte meget hurtigt at sige til når de var i kravlegården og skulle ud, i starten var det mest når de skulle s**** men senere gjorde de det også når de skulle tisse, på trods af at kravlegården var rigelige stor til at de kunne gå et godt stykke væk fra deres sovested og ordne deres sager -hvilket de selvfølgelig også gjorde i starten inden de begyndte at komme udenfor, men hver morgen blev jeg vækket ved at de begyndte at gå rundt og små pive hvorefter jeg naturligvis sprang op af sengen (eller sofaen hvor jeg sov til de flyttede herfra :lol: ) og lukkede dem udenfor og de LØB direkte ud og tisse og så videre, inden de overhovedet interesserde sig for morgenmælken hos deres mor :mrgreen: Men okay, om mine hvalpe bare var ekstremt renlige fordi jeg holdt MEGET rent hos dem, eller hvad, det ved jeg ikke, men jeg ved at de i hvert fald ikke har fået traumer over selv at sige til når de skulle ud ;-)

Med hensyn til at hvalpen skulle blive utryg ved store rum af at sove i bur om natten, så er det godt nok aldrig noget jeg har oplevet, fra de er et sted mellem 4-6 mdr. afhænig af den enkelte hvalp, går de frit rundt i køkken, gang og spisestue om natten og når de er alene og jeg har aldrig haft alene hjemme -eller natte problmer! :-) Og jeg har heller ingen hunde der er utrygge ved store rum... :-)

Hvis en hund skulle blive utryg ved store rum, pga. bur, vil min påstand være at den har været aaaalt for meget i bur, både om dagen og om natten!!! :( Og det er jo slet ikke det der er tale om her, der er tale om et sted mellem 5-8 timer om natten i et par mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhh, det er jeg nu godt nok ikke helt enig i.. Så "dumme" er de færreste hvalpe, de ved godt fra det øjeblik at lågen bliver lukket, at de ikke kan komme ud og at de derfor må sige til verbalt når de skal ud -og taget i betragtning af hvor tit man ser spørgsmålet: "hvordan får jeg min hvalp til at sige til når den skal ud?" Kan jeg ikke se problemet ;-)

Der ud over har rigtig mange opdrættere deres hvalpe i en kravlegård om natten, hvis de ikke er hjemme eller når det er slappe af tid for hvalpene, hvilket vil sige at situration med at være lukket inde og sige til når man skal ud, ikke er helt ukendt for hvalpene når man får den hjem :5up:

Jeg har selv haft et kuld hvalpe (indtil videre :blink: ) der var i kravlegård om natten og når det var slappe af tid og de begyndte meget hurtigt at sige til når de var i kravlegården og skulle ud, i starten var det mest når de skulle s**** men senere gjorde de det også når de skulle tisse, på trods af at kravlegården var rigelige stor til at de kunne gå et godt stykke væk fra deres sovested og ordne deres sager -hvilket de selvfølgelig også gjorde i starten inden de begyndte at komme udenfor, men hver morgen blev jeg vækket ved at de begyndte at gå rundt og små pive hvorefter jeg naturligvis sprang op af sengen (eller sofaen hvor jeg sov til de flyttede herfra :lol: ) og lukkede dem udenfor og LØB direkte ud og tisse og så videre, inden de overhovedet interesserde sig for morgenmælken hos deres mor :mrgreen: Men okay, om mine hvalpe bare var ekstremt renlige fordi jeg holdt MEGET rent hos dem, eller hvad, det ved jeg ikke, men jeg ved at de i hvert fald ikke har fået traumer over selv at sige til når de skulle ud ;-)

Med hensyn til at hvalpen skulle blive utryg ved store rum af at sove i bur om natten, så er det godt nok aldrig noget jeg har oplevet, fra de er et sted mellem 4-6 mdr. afhænig af den enkelte hvalp, går de frit rundt i køkken, gang og spisestue om natten og når de er alene og jeg har aldrig haft alene hjemme -eller natte problmer! :-) Og jeg har heller ingen hunde der er utrygge ved store rum... :-)

Hvis en hund skulle blive utryg ved store rum, pga. bur, vil min påstand være at den har været aaaalt for meget i bur, både om dagen og om natten!!! :( Og det er jo slet ikke det der er tale om her, der er tale om et sted mellem 5-8 timer om natten i et par mdr.

Men der er også stor forskel på, at have en kravlegård med et tissehjørne og en seng i hver sit hjørne. Den har jeg også set anbefalet i en bog.. (godt nok som noget, man kunne gøre i dagtimerne).

Men jeg har ingen steder læst at man skal sætte den i bur/ kasse...

Link til indlæg
Del på andre sites