Hop til indhold

Luckys fremskridt - Fra problemhund, til nogenlunde normal.(Forhåbelig)

Gæst michelle150
 Share

Recommended Posts

• Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nå ok, det er da godt at vide, at nogen her og andre har ikke haft glæde af den. Men som jeg læser den, virker den på de fleste punkter enormt indlysende..:)

Og jeg vil helt klart overveje den bog, hvis dette ikke virker.:)

Er det en, der er "kendt"? Tænkte på, om det måske er én en boghandler normalt har, eller? For så ville jeg da tage ned og kigge på den imorgen.

Hvor meget gav du for den? (Regner med, at du har den) ;D

Hvis de ikke har den i din lokale boghandler, kan du bestille den på nettet, f.eks. her:

http://www.4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=303010&ProductName=Hunden+i+hverdagen+af+Irene+H%2E+Jarnved&GroupName=HundeB%F8ger+%26+HundeSpil&GroupGuid=81

Det er en rigtig god bog, som jeg klart vil anbefale over Jan Fennels (hende er jeg som de andre absolut ikke vild med) - men det er selvfølgelig dit valg. :-)

Jeg synes, at det er rigtig flot, at du vil arbejde så meget på at hjælpe Lucky. :5up: Det er jo virkelig en stor mundfuld! :shock:

Som luckyluna foreslår, er det måske en god idé at nøjes med at arbejde med et par af problemerne af gangen, så det ikke bliver for uoverskueligt (for jer begge to).

Jeg kan huske, at du på et tidspunkt snakkede om, at du ville til at arbejde med Lucky, når du flyttede hjemmefra, så din mor ikke kunne sabotere træningen. Er det det, der skal ske nu, eller flytter du et nyt sted hen sammen med din mor?

Rigtig meget held og lykke med træningen. Jeg glæder mig til at følge med og høre, hvordan det går. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ok, det er da godt at vide, at nogen her og andre har ikke haft glæde af den. Men som jeg læser den, virker den på de fleste punkter enormt indlysende..:)

Og jeg vil helt klart overveje den bog, hvis dette ikke virker.:)

Er det en, der er "kendt"? Tænkte på, om det måske er én en boghandler normalt har, eller? For så ville jeg da tage ned og kigge på den imorgen.

Hvor meget gav du for den? (Regner med, at du har den) ;D

Hvis de ikke har den i din lokale boghandler, kan du bestille den på nettet, f.eks. her:

http://www.4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=303010&ProductName=Hunden+i+hverdagen+af+Irene+H%2E+Jarnved&GroupName=HundeB%F8ger+%26+HundeSpil&GroupGuid=81

Det er en rigtig god bog, som jeg klart vil anbefale over Jan Fennels (hende er jeg som de andre absolut ikke vild med) - men det er selvfølgelig dit valg. :-)

Jeg synes, at det er rigtig flot, at du vil arbejde så meget på at hjælpe Lucky. :5up: Det er jo virkelig en stor mundfuld! :shock:

Som luckyluna foreslår, er det måske en god idé at nøjes med at arbejde med et par af problemerne af gangen, så det ikke bliver for uoverskueligt (for jer begge to).

Jeg kan huske, at du på et tidspunkt snakkede om, at du ville til at arbejde med Lucky, når du flyttede hjemmefra, så din mor ikke kunne sabotere træningen. Er det det, der skal ske nu, eller flytter du et nyt sted hen sammen med din mor?

Rigtig meget held og lykke med træningen. Jeg glæder mig til at følge med og høre, hvordan det går. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Men hvad er det ved hende, du ikke kan lide så?

Vil gerne høre det jo, for jeg blev helt væk i den, da jeg læste den. Den virker så indlysende.

Og ja, jeg "flytter"(Ikke direkte flytter, men begynder, at være meget dér istedet for hjemme) hen til min mors kæreste.

For Luckys skyld mest, så jeg kan forhåbelig kan lære ham en masse, så han bliver nogenlunde.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Vil gerne høre det jo, for jeg blev helt væk i den, da jeg læste den. Den virker så indlysende.

Og ja, jeg "flytter"(Ikke direkte flytter, men begynder, at være meget dér istedet for hjemme) hen til min mors kæreste.

For Luckys skyld mest, så jeg kan forhåbelig kan lære ham en masse, så han bliver nogenlunde.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er rigtig god til at skrive overbevisende og få sine synspunkter til at lyde som ren logik, det er jeg enig i. :-) Men efter min mening minder mange af hendes metoder om psykisk tortur og er rettet mod at få en meget passiv hund. Og mange af hendes holdninger til lederskab går faktisk imod moderne studier af vilde ulve og af familiehunde.

Der skal da nok være nogle af hendes metoder og ideer, der er helt ok. Men nogle gange skriver hun det argeste vrøvl, som når hun f.eks. påstår, at hunde med separationsangst har problemer med at være alene, fordi de opfatter ejeren som deres barn, og derfor er bange for at lade dem gå alene ud i verden uden beskyttelse. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er rigtig god til at skrive overbevisende og få sine synspunkter til at lyde som ren logik, det er jeg enig i. :-) Men efter min mening minder mange af hendes metoder om psykisk tortur og er rettet mod at få en meget passiv hund. Og mange af hendes holdninger til lederskab går faktisk imod moderne studier af vilde ulve og af familiehunde.

Der skal da nok være nogle af hendes metoder og ideer, der er helt ok. Men nogle gange skriver hun det argeste vrøvl, som når hun f.eks. påstår, at hunde med separationsangst har problemer med at være alene, fordi de opfatter ejeren som deres barn, og derfor er bange for at lade dem gå alene ud i verden uden beskyttelse. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke bogen, men lyder meget som 'min' metode. Petrine havde for to år siden vild nytårsskræk, hvilket vi fik kurreret hovedsageligt ved at ignorere Petrine når raketterne fløj afsted, Petrine søgte desperat øjenkontakt men vi stirrede blot på det vi nu havde blikket på før raketten fløj afsted. Denne nytårsaften var hun kureret med kun en måneds træning, og jeg synes ikke hun på nogen måde er passiv - så hvis metoderne tiltaler dig så prøv, og god arbejdslyst med det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke bogen, men lyder meget som 'min' metode. Petrine havde for to år siden vild nytårsskræk, hvilket vi fik kurreret hovedsageligt ved at ignorere Petrine når raketterne fløj afsted, Petrine søgte desperat øjenkontakt men vi stirrede blot på det vi nu havde blikket på før raketten fløj afsted. Denne nytårsaften var hun kureret med kun en måneds træning, og jeg synes ikke hun på nogen måde er passiv - så hvis metoderne tiltaler dig så prøv, og god arbejdslyst med det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jan Fennels metoder handler nu ikke bare om at ignorere uønsket adfærd - for det kan naturligvis være en rigtig god metode i mange tilfælde. :-)

Det går mere på, at man skal ignorere alle former for initiativ fra hunden, f.eks. hvis den kommer hen og vil nusse, lege e.l. Deraf passiviteten (og det jeg opfatter som en slags psykisk tortur). Og så er der en masse med, at hunden altid skal spise sidst, altid skal gå sidst ind og ud af døren osv. i den dur.

Dejligt at I fik kureret Petrines fyrværkeriskræk, for øvrigt. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan varmt anbefale "i den anden ende af hundesnoren", "hunden i hverdagen" og "Alfasyndromet"

De skal alle læses fra a til z, men de er spækket med råd og viden om hunde - og deres mennesker :blink:

Jeg har selv en hund med en måske ikke så heldig baggrund og de 3 bøger har været en kæmpe hjælp til mig til at finde ud af hvilket hundeliv Herr Flick og jeg skal have sammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Jeg tror mere, at det er sådan VI mennesker, skal se på det.

Altså, at hunden prøver, at holde sammen på flokken.

At den bliver frustreret af, at alle ikke er der..

Jeg ved ikke om, at jeg "tror" på, at det er det,

men noget er de da frustreret over da.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Det nævner hun faktisk også i bogen, at hun tog en hund til sig - en utrolig bange hund - og da der så var fyrværkerig i luften(Det var vist ikke nytårsaften) så gik hun ud og lidt efter kom hunden krybende efter hende, og hun ignorerede den, og med tiden, som den kunne se, at hun ikke blev bange, så blev den også mere modig..:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150
Jan Fennels metoder handler nu ikke bare om at ignorere uønsket adfærd - for det kan naturligvis være en rigtig god metode i mange tilfælde. :-)

Det går mere på, at man skal ignorere alle former for initiativ fra hunden, f.eks. hvis den kommer hen og vil nusse, lege e.l. Deraf passiviteten (og det jeg opfatter som en slags psykisk tortur). Og så er der en masse med, at hunden altid skal spise sidst, altid skal gå sidst ind og ud af døren osv. i den dur.

Dejligt at I fik kureret Petrines fyrværkeriskræk, for øvrigt. :5up:

Men det er jo ikke sådan, at man slet ikke skal lege med hunden.

Det får du det lidt til, at lyde som..:)

Man skal bare spørge for, at det er én selv, som starter og slutter legen.

Der må jeg lige sige igen, at jeg ved heller ikke rigtig, om jeg skal være enig i den "regl", eller hvad...:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror mere, at det er sådan VI mennesker, skal se på det.

Altså, at hunden prøver, at holde sammen på flokken.

At den bliver frustreret af, at alle ikke er der..

Jeg ved ikke om, at jeg "tror" på, at det er det,

men noget er de da frustreret over da.:)

Jeg er enig med dig i, at hunde kan være endog meget frustrerede over at være alene hjemme - men jeg tror ikke det handler om, at de prøver at holde sammen på flokken. Jeg tror mere, det handler om, at de er flokdyr og ikke forstår, hvorfor de bliver efterladt alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150
Jeg er enig med dig i, at hunde kan være endog meget frustrerede over at være alene hjemme - men jeg tror ikke det handler om, at de prøver at holde sammen på flokken. Jeg tror mere, det handler om, at de er flokdyr og ikke forstår, hvorfor de bliver efterladt alene.

Yea, det er meget muligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Nå, som i sagde, har jeg taget lidt ad gangen..

Lucky er slet ikke ligeså stresset mere, og vi går omkring 2½ time i alt, på en dag, hvor én - og nogen gange to - af turene er på lidt over en time.

Og så har han jo fået have, som han er såå glad for!

Og så er jeg også begyndt, at give ham aftensmad om aftenen på én gang, som han selv spiser almindeligt og flere gang iløbet af dagen, træner vi, hvor der kommer godbidder, og så er vi også begyndt på noget forskelligt træning, hvor han skal bruge hjernen.

Så jeg er sikker på, at han også har det rigtig godt nu.:)

Nu mangler vi bare nogle venner til ham....:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lucky er slet ikke ligeså stresset mere, og vi går omkring 2½ time i alt, på en dag, hvor én - og nogen gange to - af turene er på lidt over en time.

Og så er jeg også begyndt, at give ham aftensmad om aftenen på én gang, som han selv spiser almindeligt og flere gang iløbet af dagen, træner vi, hvor der kommer godbidder, og så er vi også begyndt på noget forskelligt træning, hvor han skal bruge hjernen.

Det lyder da rigtig godt. :5up:

Vil du fortælle lidt mere om, hvad du helt præcist gør anderledes med ham? Det lyder som om, at du til at starte med aktiverer ham mere med gåture og hjernegymnastisk? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt michelle:5up: Angående hundevenner, vil det bedste være hvis du kunne finde en anden rolighund i kunne gå tur sammen med. De behøver hverken hilse eller noget de første gange, bare følges ad og snuse til hinadens markeringer efter tur. Så bliver de langsomt bekendte med hinanden og lucky lærer at den anden ikke er farlig.

Når han så bliver helt tryg den efter etstykke tid, kan i lade dem hilse efter i har gået lidt, og så gå videre:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150
Hvor er det godt michelle:5up: Angående hundevenner, vil det bedste være hvis du kunne finde en anden rolighund i kunne gå tur sammen med. De behøver hverken hilse eller noget de første gange, bare følges ad og snuse til hinadens markeringer efter tur. Så bliver de langsomt bekendte med hinanden og lucky lærer at den anden ikke er farlig.

Når han så bliver helt tryg den efter etstykke tid, kan i lade dem hilse efter i har gået lidt, og så gå videre:-)

Tack..

Og ja, det er faktisk fuldkommen, som du beskriver, at vi plejer, at gøre og har gjort, med de andre hundevenner.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150
Det lyder da rigtig godt. :5up:

Vil du fortælle lidt mere om, hvad du helt præcist gør anderledes med ham? Det lyder som om, at du til at starte med aktiverer ham mere med gåture og hjernegymnastisk? :-)

Indtil videre går jeg kl 7 med ham, igen ved 1-2tiden, ved 4 tiden og engang imellem efter maden(vi kan begge ikke lide mørke, så der bruger vi bare haven) og mindst én af turene, går vi den store runde, som tager lidt over en time. Han bryder sig stadig ikke om skove, da han har fundet ud af, at det oftest er dér, kan møder andre løse hunde, som farer hen til os, men uden for skovene, hvor vi mest går, der er det fint.

Jeg skal næsten gå en tur i skoven her ved min mor, og filme, hvordan han er, så i kan se, hvor slemt det er... Hvis det stadig er det. Og så hvordan han er blevet hos mig. Gåturer hos min mor er halen mellem benene næsten hele tiden og han bliver ved, at trække den anden vej, for at komme hjem, og hos mig er halen for det meste oppe, og han er begyndt, at snuse mere og sådan. Det er bare så skønt, at se!

Og så får han som sagt stadig aftensmad om aftenen(rester af vores, eller vådfoder, hvis han ikke kan tåle vores) og ellers får han tørfoder i træning og sådan, i løbet af dagen.

Og der har jeg bl.a taget en flaske uden prop og lagt 10-15 godbidder i, og så triller jeg den hen af gulvet, og så leger han selv lidt rundt med den, og prøver, at få dem ud.. Og det kan han godt.

Og ellers kaster jeg godbidder på marken også, på gåturen eller i haven.

Og så med træning også, hvis vi bare træner lidt, de ting og tricks han kan og sådan.. Og så den der "gemmerleg", hvor jeg lukker ham ude, gemmer godbidder, lukker ham ind og siger "søg", og den har han efterhånden fundet ud af. Og bare rolig, jeg har overblik over, hvor mange jeg giver ham.:D Hihi.

Han har tisset to gange indenfor, efter vi er flyttet. Ellers ikke..

Seneste var igår, men der var jeg ikke hjemme fra kl 7-15, kun min mors kæreste, så der kom han ikke ud og gå der imellem, så det er nok derfor.. Men han var nu ude i haven..

Men jeg håber ikke han begynder fast, at tisse indenfor igen da..

Og så bliver det sidste hegn til haven sat op idag vist, så behøver han ikke snor på mere, når vi er derude.:)

Og... Var der ellers noget?

Han er tydeligvis ikke ligeså stresset mere. Jo, når min mor og søskende kommer, så går han igang med, at bide i væg og gulve stadig..

Nogen der har idéer om, hvordan jeg forhindrer det?

Han bliver total forvirret oven i bøtten og farer hen til væggen og piver, bider og skraper i væggen...

Ellers tror jeg ikke, at det er mere.

Men jeg er SÅ glad for, at han nu ikke er bange for, at gå tur mere.

Han gemmer sig ikke, når jeg tager snoren frem mere, eller noget..:)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 5 weeks later...

Hvordan går det med Lucky?

Jeg tænker på, om du nogensinde er faldet over denne tråd, hvor Hundetossen fortæller om sit arbejde med sin D/S Sitto?

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2374-sitto-fra-meget-nervos-hund-til-glad-og-velfungerende-hund.html

Jeg tænkte, at den måske kunne være inspirerende for dig, da jeres situationer minder lidt om hinanden. Hundetossen fik Sitto, da hun selv var 11 år og Sitto var 10 måneder gammel. Sitto havde mange problemer med nervøsitet/angst, men endte med at blive en rigtig god hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...
Gæst michelle150

Hej! Jeg har lige set tråden og hold da op, hvor det minder om hinanden!

Det går... ikke så godt endda, med Lucky.

Jeg ved ikke hvorfor, men han er begyndt igen med, ikke at ville gå tur.

Eller jo, han vil godt, men ikke på marken. Tror det er fordi, der er løse hunde. Jeg prøver, at finde andre veje istedet. Desuden er han begyndt, at tisse indenfor igen. Selv om jeg går med ham.

Jeg overvejer igen aflivning, men det er jo sådan en svær beslutning.

Jeg er virkelig i tvivl om det bliver bedre.

Om det er det værd, at blive ved, at prøve, at få ham bedre, for jeg synes ikke rigtig det går fremad mere.

Gid jeg vidste, hvad der var rigtigst.

Link til indlæg
Del på andre sites