Hop til indhold

Belønne hvalp med godbid, når den tisser udenfor

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe tænkt på, om det var en god idé at belønne hvalp, der skal lære at blive renlig ,med godbid (evt klikker), når den tisser udenfor?

Hvis ja, skal man så klikke og belønne hver gang? (Jeg tror måske ikke kæresten vil huske det alle gangene).:engel:

Egentlig synes jeg jo ideen lyder meget god, men jeg har ikke kunnet læse noget om det rundt omkring. Jeg mindes godt nok at have set i en bog, at det godt kan gøre hvalpen lidt for ivrig/ glemme at tisse, hvis man gør det..

Nogen der har erfaringer eller en mening derom? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har bare rost hende til skyerne hver gang hun gjorde det udenfor... Jeg er ikke kommet ud af vanen endnu, og siger stadig "dygtiiiiiig" når hun tisser udenfor, selvom hun har været renlig siden hun var 11-12 uger og nu nærmer hun sig de 10 måneder :lol:

Jeg ville nok ikke klikke hende for at tisse, når jeg finder min klikker frem, så prøver Karla ofte alle de tricks hun kan, for at se om et af dem giver pote - ville være træt af om hun også prøvede "tissetrick" :lol:

Men rose og evt. belønne ... har dog hørt om smarte små vapser, som lod som om de tissede og derefter spurtede hen for at få godbidden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har bare rost hende til skyerne hver gang hun gjorde det udenfor... Jeg er ikke kommet ud af vanen endnu, og siger stadig "dygtiiiiiig" når hun tisser udenfor, selvom hun har været renlig siden hun var 11-12 uger og nu nærmer hun sig de 10 måneder :lol:

Jeg ville nok ikke klikke hende for at tisse, når jeg finder min klikker frem, så prøver Karla ofte alle de tricks hun kan, for at se om et af dem giver pote - ville være træt af om hun også prøvede "tissetrick" :lol:

Men rose og evt. belønne ... har dog hørt om smarte små vapser, som lod som om de tissede og derefter spurtede hen for at få godbidden ;-)

God pointe, det med at vapsen ellers (måske) vil tilbyde ''tisseri'', når finder klikkeren frem. Mine katte tilbyder har også en bestemt øvelse, som de altid tilbyder hvis de ikke lige ved, hvad de skal..

Jeg vil selvfølgelig rose til skyerne, når hun tisser udenfor.. og måske med godbid..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene at masser af ros og en godbid er fint :-D jeg brugte det selv da min skulle lære det og det gav pote :-) man kom ud på græsset og tissede, jeg roste og kaldte ham over til mig hvor han fik en godbid, syndes faktisk det hjalp rigtig godt og han har da aldrig simoleret en tissetår for at få en godbid:-D

men han lærte samtidig og komme når jeg kaldte, for godbidder er jo dejlige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gav også godbid og masser af ros til Miley. Indtil hun var 4 mdr. var alt dog kaos, med tis og det der er værre på gulvet hele tiden. Hun var god til at gøre det når vi kom ud, men tilgengæld fattede hun ikke at man ikke skulle gøre det indenfor også. Vores opdrætter havde godt advaret om at især tæverne er længe om at blive renlige, men jeg må indrømme at jeg ikke troede det ville vare så længe. Man hører hele tiden om dem som lige er renlige når de er 10-14 uger, men sådan var det altså ikke her:???:.

Nå men efter hun var blevet 4 mdr. begyndte der at være lidt system i hendes "tisning". Hun kunne holde sig længere og det var lettere at nå at komme ud med hende, men der skete stadig uheld. Det er først nu i en alder af 7 måneder, at jeg vil kalde hende renlig.

Dette er ikke for at skræmme, blot for at man ikke bliver skuffet hvis de ikke lige forstår pointen med det samme.:blink:

Mange hilsner Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt det med at rose udenfor når hun satte sig ned og tissede. Jeg ventede dog til hun næsten var færdig og så ros og godbid. Overså når hun satte sig indenfor, selvom hun kom hen og kikkede på mig og ventede på sin godbid.

Det tog ikke lang tid før hun fattede, at det kun var udenfor at det gav godbid.

Har brugt samme teknik for at vende hende til at ski.. uden for haven. Den dag i dag hvor hun er næsten 5 år, får hun godbid når hun laver stort udenfor haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres input. Jeg er også spændt på, hvor lang tid det tager med renligheden. Hvad hvalpen overhovedet vil sige til at skulle tisse udenfor, når den aldrig har prøvet det før. Krydser fingre for, der ikke går længe før hun lærer det.

Vi skal køre med hende i bilen 2 timer hjem. Regner med hun skal sidde på mit skød.:-D Skal man holde en tissepause (hvad hun vel bare vil stille sig undrende overfor??) eller tisser hun i bilen så jeg skal være bevæbnet med et håndklæde?? :oops:

Regner selvfølgelig med at tage rigeligt med køkkenrulle med. Men er da andet man skal tænke på, når man skal køre så langt?? Hun har heldigvis været ude og køre bil med sin mor og søskende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen!

Vi skulle også køre i næsten 3 timer da vi hentede Miley, og jeg havde også taget godt med køkkenrulle og håndklæder med. Jeg sad med hende på skødet og vi havde endnu ikke forladt opdrætterens indkørsel før det lille pus sov. Først blev jeg nervøs over det, for jeg tænkte: er hun gået i chok over at komme ud at køre med fremmede, men hun lå altså bare og sov trygt i min favn. Hun vågnede da vi havde kørt 1 times tid. Så holdt vi ind på en rasteplads og jeg havde taget en lille-bitte sele med og en snor, og vi gik ud af bilen og satte hende ud og lige efter satte hun sig og tissede en tår. Jeg var lige så stolt som første gang mine børn leverede på toilettet:engel:.

Derefter kørte vi videre og hun var vågen i et stykke tid og kravlede lidt rundt på mig og slikkede på kind og ører. Jeg havde taget tyggepinde med som hun også brugte lidt tid på, men kort tid efter sov hun igen og denne gang til vi var næsten hjemme. Så det gik over al forventning og køkkenrullen og håndklæderne blev ikke brugt.

Man kan dog risikere at hvalpen bliver køresyg og så er køkkenrullen jo en god ting:-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen!

Vi skulle også køre i næsten 3 timer da vi hentede Miley, og jeg havde også taget godt med køkkenrulle og håndklæder med. Jeg sad med hende på skødet og vi havde endnu ikke forladt opdrætterens indkørsel før det lille pus sov. Først blev jeg nervøs over det, for jeg tænkte: er hun gået i chok over at komme ud at køre med fremmede, men hun lå altså bare og sov trygt i min favn. Hun vågnede da vi havde kørt 1 times tid. Så holdt vi ind på en rasteplads og jeg havde taget en lille-bitte sele med og en snor, og vi gik ud af bilen og satte hende ud og lige efter satte hun sig og tissede en tår. Jeg var lige så stolt som første gang mine børn leverede på toilettet:engel:.

Derefter kørte vi videre og hun var vågen i et stykke tid og kravlede lidt rundt på mig og slikkede på kind og ører. Jeg havde taget tyggepinde med som hun også brugte lidt tid på, men kort tid efter sov hun igen og denne gang til vi var næsten hjemme. Så det gik over al forventning og køkkenrullen og håndklæderne blev ikke brugt.

Man kan dog risikere at hvalpen bliver køresyg og så er køkkenrullen jo en god ting:-).

Hej hej

Tak for din lille historie. Det er skønt lige at høre, hvordan andre har gjort. Og det med tyggeben havde jeg jo slet ikke tænkt på. :5up: Selen vil jeg også prøve at tage med i tilfælde af hun skal ud..

Var din hvalp vant til at komme ud på græs + være i sele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun var vant til at tisse på fliser og var ikke vant til selen. Men først gik jeg langt væk fra vejen og satte hende ned i nogle blade, men det var alt for spændende. Så jeg valgte at tage hende op og bære hende hen på nogle fliser og vupti.... så tissede hun bare med det samme.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun var vant til at tisse på fliser og var ikke vant til selen. Men først gik jeg langt væk fra vejen og satte hende ned i nogle blade, men det var alt for spændende. Så jeg valgte at tage hende op og bære hende hen på nogle fliser og vupti.... så tissede hun bare med det samme.:-)

Ok. Min hvalp er ikke vant til at komme ud og tisse, men sidst jeg var deroppe satte jeg et halsbånd til hende. Var lige ved at spørge opdrætteren, om hun ville gøre det for mig, for jeg var ikke helt sikker på, om hvalpen ville lade mig gøre det. Men hun var fuldstændig ligeglad så selen bliver nok heller ikke det store problem (håber jeg).

Det er da nok tvivlsomt hun vil tisse udenfor så.. men vil da forsøge. Om ikke andet kan vi jo lige komme ud af bilen og strække benene. Jeg er rigtig glad for dine gode råd. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Min hvalp er ikke vant til at komme ud og tisse, men sidst jeg var deroppe satte jeg et halsbånd til hende. Var lige ved at spørge opdrætteren, om hun ville gøre det for mig, for jeg var ikke helt sikker på, om hvalpen ville lade mig gøre det. Men hun var fuldstændig ligeglad så selen bliver nok heller ikke det store problem (håber jeg).

Det er da nok tvivlsomt hun vil tisse udenfor så.. men vil da forsøge. Om ikke andet kan vi jo lige komme ud af bilen og strække benene. Jeg er rigtig glad for dine gode råd. :)

Nogle hvalpe kan godt opføre sig skeptiske overfor selen, fordi den sidder på en større del af kroppen. Men hvis det er tilfældet kan tilvænning og godbidder gøre meget :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla var heller ikke vant til at tisse udenfor, men vi tog den på "den hårde måde" ;-) allerede fra dag 1 og blev simpelthen i haven indtil hun tissede... Det tog lang tid den 1 gang... Karla var meget hurtigt renlig...

Vi havde en times kørsel hjem og holdt også en tisse pause, den brugte hun ikke til at tisse i ... men hun havde heller ingen uheld på mig (hun sad på skødet).... hun tissede først da vi nåede hjem og indenfor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg altså lidt nysgerrig; hvorfor er hvalpen ikke vænnet til at komme udenfor hos opdrætteren??

Jeg kunne slet ikke forstille mig en hvalp der ikke havde været udenfor inden jeg fik den hjem i 8 ugers alderen.. :-) Og da jeg selv havde et kuld hvalpe i efteråret var de 98% renlige da jeg sendte dem herfra :banan: :mrgreen:

Jeg ved det ikke. Jeg vil ikke spørge/ kommentere for meget, da det let kan opfattes lidt forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok også nysgerrig på hvorfor de ikke har været ude. Syntes det lyder lidt spøjst. I princippet syntes jeg man bør kunne spørge sin opdrætter om alt. Man behøver jo ikke spørge skeptisk, men blot interesseret.

Noget familie købte hund i Sverige, et par hundrede kilometer nord for Stockholm. Hunden er født i oktober, og de fik den hjem i december. Den havde aldrig været ude, fordi der var for koldt og for meget sne. Den blev dog ganske hurtig renlig, så det behøver ikke være en hæmsko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok også nysgerrig på hvorfor de ikke har været ude. Syntes det lyder lidt spøjst. I princippet syntes jeg man bør kunne spørge sin opdrætter om alt. Man behøver jo ikke spørge skeptisk, men blot interesseret.

Noget familie købte hund i Sverige, et par hundrede kilometer nord for Stockholm. Hunden er født i oktober, og de fik den hjem i december. Den havde aldrig været ude, fordi der var for koldt og for meget sne. Den blev dog ganske hurtig renlig, så det behøver ikke være en hæmsko.

Jamen.. jeg er af den opfattelse, at jo flere spørgsmål desto bedre (også den anden vej. Spørg da endelig den kommende hvalpeejer om alt hvad man har lyst til).

Da jeg købte kat sagde min opdrætter: 'jeg har søgt på din adresse og kan se du bor tæt på en stor vej. Hvad vil du gøre ved det'? (har du tænkt dig at holde katten som indekat?). Det synes jeg var rigtig fint. Og selvfølgelig skulle missen holdes inde (vi har så også indhegnet have). Så mig gør det spørgsmålene ikke noget. Det er tegn på interesse og at man vil sine dyr det godt.

Men ikke alle har det sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke huske om du har skrevet det i en tidligere tråd, men hvornår er det nu I skal hente hende?:-)

Jeg er glad for at du kan bruge vores erfaringer til noget. Vi har jo også lige stået midt i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke huske om du har skrevet det i en tidligere tråd, men hvornår er det nu I skal hente hende?:-)

Jeg er glad for at du kan bruge vores erfaringer til noget. Vi har jo også lige stået midt i det.

Vi skal hente hende på lørdag. :-D

Du kan tro jeg kan bruge jeres råd. :5up:Tak for at I gider dele ud af jeres erfaringer. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da slet ikke til at vente, vel?? Jeg kan godt huske hvordan det var. Hvilken en kennel skal I have hende fra?

Hun har ikke et kennel navn, for det er kun hendes 2. opdræt og man må vist have 3 før man skal have stamnavn... (eller noget i den retning). :hmm: Hvalpen kommer fra en lille by i Vestjylland.

I morgen oprinder den store dag. Vi kører hjemmefra kl 8 om morgenen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Held og lykke med det. Godt I skal køre så tidligt. Vi kunne først hente vores om eftermiddagen og det var meget svært at vente.

Vi forventer naturligvis flere billeder snarest. Hav en god dag i morgen og nyd det.

Mange hilsner Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Held og lykke med det. Godt I skal køre så tidligt. Vi kunne først hente vores om eftermiddagen og det var meget svært at vente.

Vi forventer naturligvis flere billeder snarest. Hav en god dag i morgen og nyd det.

Mange hilsner Mette

Vi kunne faktisk allerede hente hende igår (torsdag), men valgte at vente til lørdag morgen. Jeg har dog flere gange tigget kæresten om han ikke kunne tage før fri fra arbejde, så vi kunne hente hende før. Det har været SÅ svært at vente. ;-) Men synes også det var lidt sent, hvis vi først kom hjem med hende kl 6-7 om aftenen.

Glæder mig sådan. Kan nok slet ikke sove i nat. :blink:

(Håber snart du lægger nogle flere billeder ind af din Miley. Hun er bare så smuk). :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites