Gæst Jannee Skrevet April 19, 2009 Rapporter Share Skrevet April 19, 2009 Jah... så er det jo blevet forår igen... årstiden hvor vejret bliver varmere, solen skinner oftere, fuglene vender tilbage og synger hver morgen... og flåtterne begynder at hoppe op og suge blodet ud af vores hunde! I ni lange år har vi haft et stort problem med flåtterne - vi tager omkring 3-6 flåter af vores hund om dagen, og det bliver kun værre til sommer. Vi har både været hos lægen angående problemet, givet Laban flåtsprøjter og piller - endda en creme der burde skræmme dem væk. Men hunden har altid reageret meget stærkt på midlerne - og ikke på den gode måde! Han bliver svimmel af dem, kaster op, bliver vild og hyper. Han kan blive disorienteret og der har endda været tider hvor han har virket depressiv efter han har fået en indsprøjtning. For at gøre det hele værre så virker midlerne ikke særlig længe på Laban. Der går ikke mere end én uge så kan vi finde flåter på ham igen... På grund af hans stærke reaktioner har vi så valgt at stoppe alle de forskellige midler der nu er imod flåterne - det er simpelthen for syndt imod ham - og der er ikke flere råd at hente fra dyrlægen heller. Vi tjekker Laban dagligt for flåter i disse tider. Vi bor i et området tæt på skoven med græs og buske i alle retninger så der er ekstra mange her. Vores frygt er dog, at han en dag bliver syg (flåterne bærer ofte sygedomme fra det ene dyr til det andet). Det har han prøvet før, hvor han skulle akut til lægen. Det har vi helst ikke lyst til at opleve igen. Har I måske nogen råd at hente om hvordan vi bedst muligt kan undgå alle de flåter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Birch Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 (rettet) Jeg ved der er rigtig mange der giver deres hunde en lille smugle hvidløg.. ved ikke om det virker.. men man kan da altid prøve. Men ikke i store mængder da det også er giftig for hunde. Ved ikke om der er nogle som har noget erfaring med hvidløg ?:blink: Har du prøvet frontline eller andre former som skal i nakken på ham ( ik hende ) Redigeret April 19, 2009 af Birch Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Jeg ved der er rigtig mange der giver deres hunde en lille smugle hvidløg.. ved ikke om det virker.. men man kan da altid prøve. Men ikke i store mængder da det også er giftig for hunde. Ved ikke om der er nogle som har noget erfaring med hvidløg ?:blink: Har du prøvet frontline eller andre former som skal i nakken på hende? Ham. Og ja, det nok det vi har brugt mest. Det har hjulpet på flåterne i næsten en uge inden de vendte tilbage... men som sagt, bliver Laban helt kuldret af det. Han farer rundt i huset, og løber ind i møbler og døre. Så stopper han pludselig og bare ligger sig ned og bliver helt depressiv... Han har heller ingen alergi overfor det heller - men jeg tror nu stadig at han ikke kan tåle det... Dyrlægen har sagt at det er underligt at han reagere så voldsomt som han gør... Men det med hvidløgen må jeg da lige undersøge... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Jeg bruger Olivers' hvidløg til Liva. Ellers er der også denne her olie http://www.sonderskovmolle.dk/page.action?page=/Hund/Summer_Oil En af vores trænere forhandler olierne og jeg har købt den alm. olie, men vi skal lige bruge det sidste af lakseolien først, så jeg ved ikke hvordan produkterne er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Tak for svarene. Det er bestemt nogle ting som jeg vil prøve. Er der nogen som muligvis kan fortælle mig hvor meget hvidløg hunden skal ha'? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Liva får en teskefuld af det fra Olivers hver dag - men der er sådan noget granulat-noget. Jeg ved ikke, hvor meget frisk hvidløg, der skal til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Birch Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Var lige inde på google og fandt lige lidt om det. http://www.rynkebydyreklinik.dk/sw52387.asp Men det er jo mest fibronil og permetrin og det er jo sikkert nok det din hund ikke kan tåle. Chica ryster også lidt på hovedet efter hun får sådan en pipette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Var lige inde på google og fandt lige lidt om det. http://www.rynkebydyreklinik.dk/sw52387.asp Men det er jo mest fibronil og permetrin og det er jo sikkert nok det din hund ikke kan tåle. Chica ryster også lidt på hovedet efter hun får sådan en pipette Tak for siden, den forklarede mig en hel del... Det er nu lidt af en skræmmende tanke dog - at en flåt lever op til 2-5 år og lægger op 2000 æg når den bliver parret... føj. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Birch Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Min mor har givet hendes 1-2 fed hvidløg om ugen i 7 år. Hvor meget vejer han? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Liva får en teskefuld af det fra Olivers hver dag - men der er sådan noget granulat-noget. Jeg ved ikke, hvor meget frisk hvidløg, der skal til. Tak. Jeg tager ned og køber noget i morgen og ser hvordan det kommer til at gå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Min mor har givet hendes 1-2 fed hvidløg om ugen i 7 år. Hvor meget vejer han? Puh ha... Jah, det kan jeg ikke sige med sikkerhed. Han har tabt sig en smule på grund af en bylt, hvor han mistede appetiten. Men den er blevet fjernet og nu æder han som aldrig før. Så omkring de 30-35 kg vil jeg tro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Birch Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Hendes vejer ca 20-21 kg men håber da du finder noget der virker som han kan tåle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Hendes vejer ca 20-21 kg men håber da du finder noget der virker som han kan tåle. Jeg har ihvertfald fået nogen gode idéer der er værd at prøve. Det er bedre end at sidde og ser på mens en halv hær af de kryb marcher op på ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Angående hvidløg, så har jeg læst flere steder, at det kan være farligt at fodre hunden med det gennem flere år. Blandt andre steder her: http://www.hunde-forum.dk/debat/4154-lidt-forvirring-ang-hvidlog-til-hunde.html#post106399 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Angående hvidløg, så har jeg læst flere steder, at det kan være farligt at fodre hunden med det gennem flere år. Blandt andre steder her: http://www.hunde-forum.dk/debat/4154-lidt-forvirring-ang-hvidlog-til-hunde.html#post106399 Jeg tror nu også at meget handler om hvor store mængder om dagen man giver hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Jeg tror nu også at meget handler om hvor store mængder om dagen man giver hunden. Tjah, det troede jeg også, men er blevet "dunket" i hovedet med, at der er nogle stoffer, som ophober sig i nyrerne og når det når et vist punkt, så går det galt. To sek., kan ikke huske det præcist, fandt det nemlig, da jeg søgte på problemet her lige før.. Ville bare nøjes med et link.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Fandt det her: http://www.hunde-forum.dk/foder/5730-frugt-2.html#post146808 Evt. kan du læse tråden fra start af, for mindes at der står en masse gode ting i om ting der er giftige for hunde :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Fandt det her: http://www.hunde-forum.dk/foder/5730-frugt-2.html#post146808 Evt. kan du læse tråden fra start af, for mindes at der står en masse gode ting i om ting der er giftige for hunde :blink: Jeg takker. Det skal jeg gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Jeg takker. Det skal jeg gøre. Det var så lidt og god læsning :blink: Så håber jeg bare, at jeg husker rigtigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 19, 2009 Rapporter Share Besvaret April 19, 2009 Jeg har også et kæmpe problem med flåter i den skov vi normalt færdes i. Jeg giver Thailo Frontline Combo i nakken hver måned (det er det mildeste flåtmiddel du kan få) og klipper ham helt ned, tynder faner ud osv., for at de ikke skal have så let ved at få fodfæste på ham. Ellers er det øjet der lige tager et blik henover ham, når han har været ude i skoven. Synes nemt man ser de små bæster. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret April 20, 2009 Rapporter Share Besvaret April 20, 2009 Begynder hunden at lugte af hvidløg ligesom mennesker? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 20, 2009 Rapporter Share Besvaret April 20, 2009 Begynder hunden at lugte af hvidløg ligesom mennesker? Det håber jeg sørme ikke, da ingen i familien er hvidløgs-elskere. Havde endnu en "grim" oplevelse med flåter i nat. Igår eftermiddags fik jeg taget en flåt af hunden, men flåten kæmpede imod så det efterlod et lille åbent sår. Så i nat da jeg gav Laban sit flåt-tjek, fandt jeg to nye der havde sat sig på såret igen... Og disse to var lige så sværre at få af som den første. :-( Det værste var dog at det var på et åbent sår - så da jeg prøvede på at få flåterne af, begyndte Laban at pive stille, og ryste let på kroppen. Det gjorde tydeligvis lidt ondt på ham. Da jeg endelig havde fået flåterne af ham, ville Laban slet ikke kendes ved mig næsten hele natten. Han virkede meget nervøs, og holdte øje med om jeg nærmede mig flåttangen - for så kunne han da nå og gemme sig. Den gamle stakkel. :ae: Han er dog ikke sur på mig længere, men han holder nu stadig godt øje med flåttangen... Skal ned og købe løgpulver idag så håber at det virker! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret April 20, 2009 Rapporter Share Besvaret April 20, 2009 Det håber jeg sørme ikke, da ingen i familien er hvidløgs-elskere. Havde endnu en "grim" oplevelse med flåter i nat. Igår eftermiddags fik jeg taget en flåt af hunden, men flåten kæmpede imod så det efterlod et lille åbent sår. Så i nat da jeg gav Laban sit flåt-tjek, fandt jeg to nye der havde sat sig på såret igen... Og disse to var lige så sværre at få af som den første. :-( Det værste var dog at det var på et åbent sår - så da jeg prøvede på at få flåterne af, begyndte Laban at pive stille, og ryste let på kroppen. Det gjorde tydeligvis lidt ondt på ham. Da jeg endelig havde fået flåterne af ham, ville Laban slet ikke kendes ved mig næsten hele natten. Han virkede meget nervøs, og holdte øje med om jeg nærmede mig flåttangen - for så kunne han da nå og gemme sig. Den gamle stakkel. :ae: Han er dog ikke sur på mig længere, men han holder nu stadig godt øje med flåttangen... Skal ned og købe løgpulver idag så håber at det virker! Pas nu på med det hvidløg!!! http://www.hunde-forum.dk/foder/5730-frugt.html#post146794 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jannee Besvaret April 20, 2009 Rapporter Share Besvaret April 20, 2009 Pas nu på med det hvidløg!!!http://www.hunde-forum.dk/foder/5730-frugt.html#post146794 Ja, Laban vil få meget små mængder af det om ugen, og hvis han begynder at vise de mindste symptomer, holder vi op øjeblikkelig. Jeg ved dog ikke hvad jeg ellers kan gøre bortset fra det, dog. Det er også synd for ham at døjes med flåter 24/7. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts