Hop til indhold

Fokuserer på lys

Gæst Ceni
 Share

Recommended Posts

Jeg ville gøre præcis det samme - bare tanken.. puha

Egentlig utrolig man er så bange for sådan et lille, undseeligt dyr... :???: Der på ingen måde er farligt... Men altså, nej...!

De kan jo også være kæmpe store og rigtig ubehagelige at se på, bare man går lidt op i størrelse, selv i Danmark :shock:

Jeg kan altså ikke klare dem, så snart de er på størrelse med en 25øre, medmindre vi snarker de der langbenede Maya'er - dem brødes jeg mig bare ikke om :neutral:

Men puha, korsedderkopper, hjææælp... Der begynder jeg at se sort og vil bare VÆK...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med dig; altså at det på papiret lyder nogenlunde fornuftigt, men jeg vil ikke lægge krop og sind til.

Har indtil videre ikke rigtig fundet noget på det, andet end teori. I stedet tales der om eksponering. Som flooding vel også hører under. Her ser jeg det bare mere omtalt som langsom tilvænning. Du ved - klikkermetoder :blink:

Ja det er vel under samme genre - at man må face your fears, der er bare meget forskellige måder at gøre det på..

Jeg synes godt nok det lyder en del sundere at lade hjernen bearbejde frygten en lille smule af gangen, det må da alt andet lige give en bedre og dybere bearbejdning af problemet.

Men det er nok ikke hurtigt nok for Hr. CM ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Ja det er vel under samme genre - at man må face your fears, der er bare meget forskellige måder at gøre det på..

Jeg synes godt nok det lyder en del sundere at lade hjernen bearbejde frygten en lille smule af gangen, det må da alt andet lige give en bedre og dybere bearbejdning af problemet.

Helt sikkert ikke. Men det var nu ikke ham, jeg så udføre det. Det var på Battersea i London. Et af de der RSPCA agtige BBC programmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig utrolig man er så bange for sådan et lille, undseeligt dyr... :???: Der på ingen måde er farligt... Men altså, nej...!

De kan jo også være kæmpe store og rigtig ubehagelige at se på, bare man går lidt op i størrelse, selv i Danmark :shock:

Jeg kan altså ikke klare dem, så snart de er på størrelse med en 25øre, medmindre vi snarker de der langbenede Maya'er - dem brødes jeg mig bare ikke om :neutral:

Men puha, korsedderkopper, hjææælp... Der begynder jeg at se sort og vil bare VÆK...

Jeg tror det er fordi de kan snige sig ind på en så hurtigt, de er så hurtige.. Og puha altså.

Og herre klamme..

Haha.. tøsetråd og totalt OT

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er fordi de kan snige sig ind på en så hurtigt, de er så hurtige.. Og puha altså.

Og herre klamme..

Haha.. tøsetråd og totalt OT

Det har du nok ret i :genert:

Og så det der med, at lige pludselig så er den der, lige foran én... Man er gået direkte over og ser den først når man er der, fordi den er så lille... *gys*

Nej altså, jeg kan dem vitterligt ikke :( Sidder her og får mini-spasmer bare ved tanken om en stor fed korsedderkop i et spindelvæv ved vores havestol i hjørnet af haven... Den slår næsten aldrig fejl, der en én der HVERT år...

Ja, tøsetråd og totalt OT - det kan vi vist ikke komme uden om :lol:

Undskyld Ceni :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert ikke. Men det var nu ikke ham, jeg så udføre det. Det var på Battersea i London. Et af de der RSPCA agtige BBC programmer.

der er da stor forskel på at behandle over-fixering, og frygt. For exempel er jeg bange for m¢rke, og ville ikke bryde mig om at blive smidt ind i et sort rum. Samtidig ELSKER jeg kage og slik, så hvis jeg blev tvunget til at spise til jeg brækkede mig, havde det jo ikke noget med frygt at g¢re ,men derimod dæmme op for min fremtidige lydt til grådigt at kaste mig over s¢de sager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare fordi jeg er nysgerrig... Jeg forstår ikke dit forslag, så ville lokke en mere grundig forklaring ud af dig. Problemet som jeg forstår det, er ikke at få hunden til at forholde sig i ro, men at få den til at ignorere lysreflekser. Både eksisterende og potentielle. Mit billede af hunden er, at den passivt sidder og glor ind i væggen, uden at foretage sig noget - andet end at vente på en lysplet.

Det er lige nøjagtig det han gør ja..

Og mange tak for alle de gode råd og diskussioner om hunde såvel som edderkopper.. :P

Jeg kan høre der er mange forskellige måder at gribe det her an på så det er lige det med at vælge den rigtige.. For det er jo ikk en decideret frygt han har.. Og den med at belønne ham for at være rolig når lyspletten har været der i 1 sek tror jeg heller ikk jeg kan for han er på den med det samme hans øjne opfatter det mindste.. Og det er også vitterligt slemt hvis han evt har fået taget et billede med blitz.. Så ser han nemlig lyspletter overalt..

Dog vil jeg nok heller ikk forsøge på den med discokuglen.. Tror han vil gå helt i selvsving.. Ved selvfølgelig ikk om det evt kan ha den effekt at han så blir ligeglad med dem tilsidst.. Men ved det ikk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Nu kommer jeg lige med et skud i tågen, men hvad med en adfærdsbehandler?

Jeg tror du vil få langt bedre råd af en sådan, end af os herinde, da problemet ikke blot er et simpelt træningsproblem.

En adfærdsbehandler kan gå i dybden på problemet, og du får en 'træningsplan' specielt lavet til jer og jeres problem. Det er da værd at overveje. :-)

Og velkommen herind. :vinke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare fordi jeg er nysgerrig... Jeg forstår ikke dit forslag, så ville lokke en mere grundig forklaring ud af dig. Problemet som jeg forstår det, er ikke at få hunden til at forholde sig i ro, men at få den til at ignorere lysreflekser. Både eksisterende og potentielle. Mit billede af hunden er, at den passivt sidder og glor ind i væggen, uden at foretage sig noget - andet end at vente på en lysplet.

Jeg skal prøve at forklare det lidt bedre :-)

Det det går ud på er at aflede hans opmærksomhed fra at vente på lys til at slappe af, det er en indlært handling han har. På denne måde vil han ikke vente på lyset, men i starten kun reagerer på selve lyset. Dvs. man har flyttet hans venten på lyset, til selve lyset kommer. Når denne reaktion er indlært, begynder man lige så stille at rykke beløningen til efter lyset er væk. Lidt på samme måde man bruge nej når der er noget hunden ikke må tage.

Gav det mere mening ?

Ps. man skal ikke rette lyset på vægen, men lige ned i gulvet. Det er jo hans fokus fra bestemte steder vi skal have flyttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm. Jodie har jo også det der med lyspletter. Hun kan også sidde længe od kigge på dem, men det er heldigvis ikke blevet en besættelse. Jeg tror det skyldes at jeg har brugt ordet slut, når en leg var slut. Altså øvet med hende at selvom jeg havde en pind i hånden, så var legen altså slut, når jeg sagde det.

Samme kommando har jeg brugt ved lyspletterne. Respekterer hun ikke mit slut beder jeg hende om at gå et andet sted hen og blive der lidt. Legen - også lyspletlegen er slut, når min kommando kommer. Jeg giver hende dog altid lov til at lege lidt med lyspletten eller stirre lidt på den for det skal ikke være sådan at hun ikke må. Hun skal bare stoppe legen når jeg siger det.

Måske kunne slut-øvelser være en løsning. først i andre situationer, så hunden lærer kommandoen og senere i lyspletsituationen. Hvis han ikke stopper ved slut-kommandoen skal han bedes om at fjerne sig fra stedet (legen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Teorien bag terapien er, så vidt jeg fik læst mig frem til, at hjernen ikke kan fungere i angst for evigt, og det paniske anfald vil aftage, hvorefter den rationelle tankegang vil overtage. I dette stadie vil patienten forstå, at der ikke er noget at være bange for, og derfor slippe af med sin irrationelle angst. Der er åbenbart foretaget forsøg gennem tiden, der validerer tanken. Men som sagt, springer jeg gerne over. Tror straks jeg vil google og se, om der er nogen herhjemme, der vedkender sig denne behandlingsform.

Det er der garanteret. Metoden kan virke ifm angst, men da man ikke ved det på forhånd er der stor risiko forbundet ved metoden.

Hvis du huske "fangerne på fortet" hvor en person med angst for noget blev presset ud i det, så hjalp dette faktisk ind imellem personen, men flere måtte efterfølgende i terapi fordi deres angst forværredes.

Når det drejer sig om fiksering på lys ville jeg ikke anbefale diskokugleterapien, som eller kan lyde logisk nok, idet fikserede hunde er enormt opkørte/anspændte/stressede og normalt vil gå fuldstændigt i spåner over jagten på lysglimtene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er lige nøjagtig det han gør ja..

Og mange tak for alle de gode råd og diskussioner om hunde såvel som edderkopper.. :P

Jeg kan høre der er mange forskellige måder at gribe det her an på så det er lige det med at vælge den rigtige.. For det er jo ikk en decideret frygt han har.. Og den med at belønne ham for at være rolig når lyspletten har været der i 1 sek tror jeg heller ikk jeg kan for han er på den med det samme hans øjne opfatter det mindste.. Og det er også vitterligt slemt hvis han evt har fået taget et billede med blitz.. Så ser han nemlig lyspletter overalt..

Dog vil jeg nok heller ikk forsøge på den med discokuglen.. Tror han vil gå helt i selvsving.. Ved selvfølgelig ikk om det evt kan ha den effekt at han så blir ligeglad med dem tilsidst.. Men ved det ikk..

Jeg synes din hunds adfærd bør behandles af en dygtig adfærdsbehandler som dels kan se din hund i situationen dels, vurdere ham udenfor situationen og som ved hvordan forskellige metoder virker.

Det er for risikabelt at prøve sig frem med

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, kender godt teorien bag teorien... Men tror bare ikke den får lov til at nå at holde ved mig og edderkopper :oops:

Cesar Millan bruger den... Har set det med en grand danois, der var bange for glatte gulve, fordi den var gledet og ramt ind i en rude, der smadrede ud over den :cry:

Han brugte den og ja, det hjalp da. Men der må for helvede være andre måde, at lære vovse det, end at bringe den direkte ind i angsthelvede! :cry: Og tænk, hvis han havde mistet snoren, lige inden, de kom ind i stuen, hvor gulvet var, så ville den bare blive endnu mindre samarbejdsvillig, når man var deromkring jo..

Jeg vil tillade mig at indskyde en bemærkning til Kanes behandling. Umiddelbart ser det ud til at virke, Kane kommer ind og ser "rimelig, men han går med sænket ryg og søger ud til væggene altså er han ikke tryg og frejdig = fejlslagen terapi efter min målestok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er også en afgørende forskel i om en person går ind i en terapi omkring en angst eller om vi udsætter dyr for at skulle "se angsten i øjnene".

Det kræver en god viden at behandle angst hos hunde der jo ikke selv kan sige, at nu er de klar til næste fase.

Desentivisering virker langt mere sikkert end overeksponering så førstnævnte metode er jeg helt enig med dig i er bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Der er også en afgørende forskel i om en person går ind i en terapi omkring en angst eller om vi udsætter dyr for at skulle "se angsten i øjnene".

Det kræver en god viden at behandle angst hos hunde der jo ikke selv kan sige, at nu er de klar til næste fase.

Desentivisering virker langt mere sikkert end overeksponering så førstnævnte metode er jeg helt enig med dig i er bedst.

Men snakker vi p.t. ikke kun angstbehandling? Og ikke fixering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tillade mig at indskyde en bemærkning til Kanes behandling. Umiddelbart ser det ud til at virke, Kane kommer ind og ser "rimelig, men han går med sænket ryg og søger ud til væggene altså er han ikke tryg og frejdig = fejlslagen terapi efter min målestok.

Det er skam helt okay! :-)

Det er lang tid siden jeg så det og dengang syntes jeg desværre at Millan var et geni, for han ku' da bare det der :(

Men er glad for, at du nævner det der, for det lagde jeg nemlig ikke mærke til :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men snakker vi p.t. ikke kun angstbehandling? Og ikke fixering.

Jeg taler om angst og fixering.

Den fixerede hund er i yderste spænding for fixering af lyspletter er en adfærd i jagten, hvor hunden "er på spring" og hvor næste skridt er den fysiske jagt.

Hvis stimuleringen til jagt fortsætter og fortsætter vil kun de færreste lyspletjægere kunne jage sig træt og stoppe op før de er totalt udmattede af stress og det er en farlig tilstand.

Diskokugle eller lignende ville kunne få en hund helt ud i "vanvid", især en stressfølsom schäfer.

Link til indlæg
Del på andre sites