Hop til indhold

Hvilken hund


Gæst VinniD
 Share

Recommended Posts

Det lyder til en hund vil få det dejligt hos jer:-D

 

Er glad for labbernes temperament, kunne i kigge efter en blanding af denne, sammen med en anden rolig race.

Og ellers Golden, Toller (lidt mere livlig generelt) Collie (lassie) Berner sennen, newfaundlænder, broholmer, beagle, samojede bare for at slynge nogle ud som KUNNE passe;-)

Hvadmed en kromfohrlænder? jeg kender en der stadig har et par hvalpe tilbage:blink: Virkelig sød og sjov hund, men noget mere reserveret end labben..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Sofus123
Tak sofus :lol: sad der og skrev mit indlæg, og jeg viste der var en jeg manglede, men kunne bare ikke lige komme på navnet.

 

Så tak det var lige golden retriveren :5up:

 

Hehe selv tak:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

 

Tror du ikke, du måske "bare" har fundet en ansvarsfuld opdrætter? :-)

 

Ovr, og undskyld off topic til trådstarter :oops:

Øhh, jo måske...Jeg aner ikke hvordan det der stambogskrivning foregår, om man selv kan bestemme hvad der skal tilføjes?

 

Men jo, det var en meget ansvarsbevist og rigtig god opdrætter Mimi kommer fra - De har skabt en helt fantastisk lille hund til mig :-)

 

Også undskyld til trådstarter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh, jo måske...Jeg aner ikke hvordan det der stambogskrivning foregår, om man selv kan bestemme hvad der skal tilføjes?

 

Men jo, det var en meget ansvarsbevist og rigtig god opdrætter Mimi kommer fra - De har skabt en helt fantastisk lille hund til mig :-)

 

Også undskyld til trådstarter :oops:

 

Så vidt jeg ved, er det DKK der støber stamtavle sammen i DKK 100% og så kommer der kun bestemte slags oplysninger på... Ihh altså, har set et billede af et par tavler engang, men kan dælme ikke huske, hvad der stod derpå :oops: Ud over nogle navne, altså :lol:

 

Men det er jo også lidt lige meget, når vi snakker DRU lige nu :lol:

 

Men super dejligt med en ansvarsfuld opdrætter :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Emilehundeelskerenx3

Velkommen til :vinken:

Jeg er nu også selv ny. :-)

 

Hvis det er hvilken race, vil jeg nu foreslå en Cavalier king charels spaniel?:-D

 

Det siges det skulle være en god familie hund, men ved stadig ikke helt så meget om den endu.

 

 

- Emilie. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
da den pga. indavl er disponeret for bla. hjertesygdom, løse knæ og hoftedysplasi - med stamtavlen sikre man sig også at mor og far og resten af anerne ikke har haft disse sygdomme.

 

Ahhh, at det skyldes indavl er en tilsnigelse. Det skyldes hovedløs avl og avl på for dårlige individer, og har intet med indavl at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhh, at det skyldes indavl er en tilsnigelse. Det skyldes hovedløs avl og avl på for dårlige individer, og har intet med indavl at gøre.

 

Det kommer vel an på øjnene der ser :blink:

 

Har hørt at den der hjernesygdom skyldes to engelske hunde for mange år siden, som der blev drevet voldavl på. Kan ikke huske hvorfra, så kilde mangler.

 

Men det er jo indavl, når to søskendehunde er skyld i, at en hel race på det nærmeste er befængt med sygdommen ovre i England. At det så samtidig skyldes dårlig avl - det er vel to sider af samme sag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Det kommer vel an på øjnene der ser :blink:

 

Har hørt at den der hjernesygdom skyldes to engelske hunde for mange år siden, som der blev drevet voldavl på. Kan ikke huske hvorfra, så kilde mangler.

 

Men det er jo indavl, når to søskendehunde er skyld i, at en hel race på det nærmeste er befængt med sygdommen ovre i England. At det så samtidig skyldes dårlig avl - det er vel to sider af samme sag :blink:

 

Det mener jeg absolut ikke er det samme.

 

Indavl kan sagtens have ligget tilbage i linjerne, men hvis du laver udkrydsning på udkrydsning, er der ikke længere tale om indavl. Det har vi jo også et fint værktøj til at beregne.

 

Du kan sagtens have de samme problemer, på en hund med en indavlkoefficient på 0. Derfor vil jeg jeg kalde det avl på dårlige individer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Halvt off topic - og måske tendensen er anderledes i Europa/DK - men jeg ville nok aldrig turde kaste mig over cavalieren som race, når jeg læser at:

 

Syringomyelia er "very wide spread"

20-30% har problemer med patella luxation

Mitral valve disease (hjertesygdommen) påvirker ca. halvdelen af bestanden når de når en alder af 5 og stort set alle når de når 10 (hvis de når at leve så længe, som der skrives)

 

Derudover nævnes:

Episodic Falling Syndrome (EFS)

Keratoconjunctivitis Sicca (Dry eye)

HD (spørgsmålet er så, i hvor høj grad det påvirker så let en hund)

 

Sidstnævnte er der ikke "tal" på, så det er måske ikke et problem som sådan. Så vidt jeg kan se, er det nogle amerikanske sider jeg har været på besøg hos, og der kan derfor meget vel være, som jeg allerede har nævnt, at der er taget anderledes hånd om problemerne herhjemme. Og de derfor ikke eksisterer - eller eksisterer i mindre grad, end der nævnes her.

 

Cavalieren er en dejlig hund, men der er meget man skal være obs på, inden man finder en opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg absolut ikke er det samme.

 

Indavl kan sagtens have ligget tilbage i linjerne, men hvis du laver udkrydsning på udkrydsning, er der ikke længere tale om indavl. Det har vi jo også et fint værktøj til at beregne.

 

Du kan sagtens have de samme problemer, på en hund med en indavlkoefficient på 0. Derfor vil jeg jeg kalde det avl på dårlige individer.

 

Ikke desto mindre er det lige en lovlig stor del af populationen der lider af sygdommen, til at jeg tror på, at der ikke er indavl indblandet her i liiiige lovlig høj grad. Jeg ved godt, at det er en form for indirekte indavl, hvis man parrer to hunde med hinanden, hvor begges forældre er drattet om af epilepsi, men risikoen for dette er trods alt knap så stor i udavlsteilfælde i forhold til indavls.

 

Man så det også med berneren. Fin høj levealder, så kom der HD-restriktion og KABAM, så drattede hundene om i en alder af 7 år, grundet forskellige kræfttyper, der pludselig hærgede i ekstrem høj grad.

Udavl? Nej. Pludseligt begrænset genpol? Ja. Indavl? Ja.. Desværre.

 

I Finland er der såvidt jeg har forstået ikke HD og AD-fotograferingskrav på berner sennen - i hvert fald ikke så længe - og der bliver hundene tudsegamle i forhold til i DK... Har jeg hørt fra en opdrætter.

 

Jeg er ganske enkelt stoppet med at tro på, at indavl/linieavl fører nok godt med sig, til at man kan bruge det. Jojo, det går da ofte godt, men ofte går det også knap så godt.. Og nogle gange kan det desværre først ses, når det er for sent grundet recessive gener.. Det kræver bare at linien bliver tilpas populær, inden den er "gennemtestet", og det er svært at nå..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Ikke desto mindre er det lige en lovlig stor del af populationen der lider af sygdommen, til at jeg tror på, at der ikke er indavl indblandet her i liiiige lovlig høj grad. Jeg ved godt, at det er en form for indirekte indavl, hvis man parrer to hunde med hinanden, hvor begges forældre er drattet om af epilepsi, men risikoen for dette er trods alt knap så stor i udavlsteilfælde i forhold til indavls.

 

Man så det også med berneren. Fin høj levealder, så kom der HD-restriktion og KABAM, så drattede hundene om i en alder af 7 år, grundet forskellige kræfttyper, der pludselig hærgede i ekstrem høj grad.

Udavl? Nej. Pludseligt begrænset genpol? Ja. Indavl? Ja.. Desværre.

 

I Finland er der såvidt jeg har forstået ikke HD og AD-fotograferingskrav på berner sennen - i hvert fald ikke så længe - og der bliver hundene tudsegamle i forhold til i DK... Har jeg hørt fra en opdrætter.

 

Jeg er ganske enkelt stoppet med at tro på, at indavl/linieavl fører nok godt med sig, til at man kan bruge det. Jojo, det går da ofte godt, men ofte går det også knap så godt.. Og nogle gange kan det desværre først ses, når det er for sent grundet recessive gener.. Det kræver bare at linien bliver tilpas populær, inden den er "gennemtestet", og det er svært at nå..

 

Tror du skal pege fingre af matadoravl fremfor linjeavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du skal pege fingre af matadoravl fremfor linjeavl.

 

Njah, tror skam man kan pege fingre af begge dele.

 

Er udmærket klar over, at matordoravl kan have meget at sige, men der må jo følge noget efter denne, før den skader.

 

Hvis hannens hvalpe ikke er populære blandt opdrættere, sker der ingen indavl der, eller hvis opdrætterne "bare" er opmærksomme nok på, at avle ud, så de ikke kommer til at vælge en af de mange fætre og kusiner. Hvilket selvfølgelig også kan være svært. Men det ene udelukker jo heller ikke det andet :blink: For problemet bliver jo, at fordi der er så mange hvalpe efter denne han, så bliver deres afkom næsten unægteligt parret "tæt" på et tidspunkt. Nu begynder jeg sikkert at lyde som én, der tror hun har så meget forstand på, hvad hun taler om, men forsøger bare at forklare hvad jeg mener og tror :blink:

 

Prøvede faktisk lige at søge på finske bernere.. Og på et ganske hurtigt kig på én kennel med lidt forskelligt avlsmateriale, så det gennemsnitligt faktisk allerede bedre ud levealdersmæssigt. Man kan selvfølgelig finde bedre, hvis man leder, i resten af Europa og i Danmark, men så skal man til gengæld også lede en del, hvis man ikke ved, hvor man skal kigge ;-) Til gengæld var der ikke så mange A-hofter, men en del B'ere og C'ere og et par D'ere, som indgik i avlen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Njah, tror skam man kan pege fingre af begge dele.

 

Er udmærket klar over, at matordoravl kan have meget at sige, men der må jo følge noget efter denne, før den skader.

 

Hvis hannens hvalpe ikke er populære blandt opdrættere, sker der ingen indavl der, eller hvis opdrætterne "bare" er opmærksomme nok på, at avle ud, så de ikke kommer til at vælge en af de mange fætre og kusiner. Hvilket selvfølgelig også kan være svært. Men det ene udelukker jo heller ikke det andet :blink: For problemet bliver jo, at fordi der er så mange hvalpe efter denne han, så bliver deres afkom næsten unægteligt parret "tæt" på et tidspunkt. Nu begynder jeg sikkert at lyde som én, der tror hun har så meget forstand på, hvad hun taler om, men forsøger bare at forklare hvad jeg mener og tror :blink:

 

Prøvede faktisk lige at søge på finske bernere.. Og på et ganske hurtigt kig på én kennel med lidt forskelligt avlsmateriale, så det gennemsnitligt faktisk allerede bedre ud levealdersmæssigt. Man kan selvfølgelig finde bedre, hvis man leder, i resten af Europa og i Danmark, men så skal man til gengæld også lede en del, hvis man ikke ved, hvor man skal kigge ;-) Til gengæld var der ikke så mange A-hofter, men en del B'ere og C'ere og et par D'ere, som indgik i avlen...

 

Ja, enige er vi ikke.

 

Det er jo ganske enkelt at lave en søgning på hundeweb på hunde, man eventuelt ved er syge, og ud fra den søgning forsøge at beskrive en tendens (måske ikke en super valid undersøgelse, men en mulighed for hurtigt at efterprøve teorien). Min påstand er, at man ikke kun ser skavankerne med hunde med høj indavlsgrad.

 

De forskellige sygdomme kan dukke op ved parring af to individer, der ikke har baggrund i linjeavl eks. ti generationer tilbage, men som begge er bærere af det syge gen. Vil du så også her kalde en forekomst af sygdom indavl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, enige er vi ikke.

 

Njah, jeg har kun nogle små teorier endnu, som jeg bare lufter, jeg er stadig lutter af øre :-P

 

Det er jo ganske enkelt at lave en søgning på hundeweb på hunde, man eventuelt ved er syge, og ud fra den søgning forsøge at beskrive en tendens (måske ikke en super valid undersøgelse, men en mulighed for hurtigt at efterprøve teorien). Min påstand er, at man ikke kun ser skavankerne med hunde med høj indavlsgrad.

 

Nej, selvfølgelig gør man ikke det. Så ville vi jo heller ikke se så meget kræft, epilepsi, alzheimer og andre onder hos mennesket. Men risikoen for sygdomme er minimeret ved udavl, grundet mindre risiko for, at to ens gener ramler sammen. Fx. to gener for epilepsi, det er jo langt fra alle mennesker, der bærer disse - risikoen for at to der bærer genet, støder sammen, er mindre ved udavl end ved indavl, hvor den jo er stensikker nærmest, hvis det figurerer i familien. Berneropdrætterne bliver også gang på gang anbefaldet at krydse ud fra dem der står for kræftprojektet. Indavl støtter kun kræften... Selvfølgelig er den hellige grav ikke forvaret, for der skal man jo stadig tage hensyn til, at man ikke ramler ind i en linie, der også liige har det her gen.

 

Jeg har ikke den store viden om hunde endnu, jeg er jo ikke "inde i varmen" endnu overhovedet, så mine oplysninger er kun opstøvet fra nettet og ikke helt nok til at lave en ordentlig søgning endnu. Og det er svært at regne tendenser ud fra noget, som der allerede figurerer i stor grad i racen :???: Sjældne sygdomme har jeg kun fundet 3 af endnu, og det tre forskellige, så som jeg sagde, svært at finde ud af.. Kræft, HD og AD finder man jo nærmest overalt.

 

De forskellige sygdomme kan dukke op ved parring af to individer, der ikke har baggrund i linjeavl eks. ti generationer tilbage, men som begge er bærere af det syge gen. Vil du så også her kalde en forekomst af sygdom indavl?

 

Ja, jeg ville faktisk kalde det indavl - omend meget meget begrænset og derude, hvor man jo nok regner med, at de dårlige gener er fisket ud, om måske ikke hos begge individer, så i hvert fald hos den ene. Men så må man tage ved lære og ikke gentage den kombination igen. Jeg ville ikke selv opponere mod at få hund fra et kuld, med den indavlskoefficient, det ville give, da jeg jo mener det er langt ude. De fleste parringer i dag er jo tættere end det, der plejer et individ eller 2 at være dukket op et par gange, når vi går så mange led tilbage - i hvert fald hos mange bernere, hvis ikke hannen er fundet i udlandet. Jeg synes den er derude, hvor man ikke rigtig længere kan kalde det indavl/linieavl, men så alligevel.

 

Hvis ikke der (højst sandsynligt ubevidst) var blevet avlet intensivt på berner sennenhunde med MH (Malign histiocytose) ville man jo ikke se det i den grad, som det er i populationen i dag. Og det skyldes jo unægteligt, at nogle hunde er brugt lidt for meget i forhold til andre hunde og afkommet over generationer er krydset ud blandt de andre hunde i racen og imellem sig selv.

 

Al raceavl er jo mere eller mindre indavl, da de jo stammer fra de samme ganske få hunde - og det ville nok være tydligere, hvis alle hundene i systemet, ellers var repræsenteret på hundeweb. Der var en bruger herinde, kan ikke huske hvem, der i følge hundeweb, havde en hund med en forholdsvis lav indavlskoefficient. Men da vedkommende så var inde i en database, hvor ALLE individer i racen var med, var indavlskoefficienten pludselig nogle og 20% :shock: Men det er jo de færreste hunde, hvor man kan tracke mere end 10 led tilbage... Så er det pludselig blevet gamle importer, hvor forfædrene ikke er blevet indregistreret, hvilket jo smykker på indavlenskoefficienten.

 

Findes der egentlig nogen F.C.I database, hvor ALLE hunde er registreret? Eller bernerdatabse, hvis nogen kender sådan én :engel: Om bare ved navn, ville jeg være glad. Kunne være lidt sjovt at finde ud af, hvor langt tilbage ens berner er i familie med de kendte stamfæderhunde :lol: Eller den newfer, som sprang over hegnet og fik hvalpe med en tæve - hvilket temmelig meget reddede racen fra alvorlige indavlsproblemer.

 

Ok, håber det har indlæg er forståeligt and everything, for er faktisk ved at være sådan lidt træt, så beklager, hvis der er noget der lyder underligt. Har prøvet at læse det igennem flere gange og jeg synes da i hvert fald selv, at det er forståeligt, men det er jo også mig der har skrevet det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VinniD

bernerazuro og mk101, det er jo netop en af de årsager der har været til,

at det har været svær for os at finde en ny hund.

En af de ting som også er svært, er hvis man vælger evt en hund fra dkk.

Er der avler der laver kontrakter, hvor man skal deltage í udstillinger og avl,

Vi har ikke planer om at skulle gå til udstillinger, eller deltage i avl,

vi ønsker os bare en hund, som vi kan give et langt og godt liv,

uden at skulle gå og bekymre sig om div sygedomme.

Så ja det er rigtig svært at finde en ny hund,og efter at have læst jeres poster,

og andres rundt på forummet/nettet har det bestemt ikke gjort det nemmer.

Det var netop derfor jeg valgte at tilmelde mig herinde, i håbet om at der evt. var nogen,

der kunne give en hånd til et godt valg,Både mhs til race og kennel/avler.

Mhs til køb vil vi nok også fortrække en dkk hund,om hunden har en lille krølle på det ene øre,eller et lille underbid osv. er ikke noget der betyder noget for os,bare vi har en sikkerhed for at den er rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo en tradition for at man promoverer sin egen hunderace herinde, når nogen spørger om råd :-) Der er der jo ikke noget mærkeligt i, vi har jo alle valgt den bedste race i verden :mrgreen:

 

Så for at være tro mod det, vil jeg forslå min race, nemlig en greyhound. Først og fremmest fordi de er fremragende familiehunde der slet ikke kræver de enorme mængder motion som folk generelt tro, da de jo en sprintere og derfor ikke specielt udholdende.

 

Men også fordi det er en race der ikke har nogen særlige helbredsproblemer, og dermed er du jo straks ude over i hvert fald en af dine bekymringer.

 

Desuden kan man på www.greyhound-data.com følge alle registrede greyhounds i verden, og deres database går 4 århundrer tilbage (ja, du læste rigtigt).

 

Min egen er der også, hun hedder Harringay's Lovely Lucy og hvis du finder hende er der også et link til opdrætteren som jeg meget varmt kan anbefale. Min hund er fra en tysk opdrætter og har derfor ikke DKK stamtavle, men hendes tyske stamtavle er FCI godkendt og DKK konverterer disse til en DKK tavle mod et mindre (synes de selv) beløb.

 

Så har I overvejet en greyhound? Ellers gør det, de er skønne!! Se Maj billeder tråden for et par nye billeder af min!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Ragdoll vil jeg da også promovere "min" race - selvom jeg faktisk har en blandingshund :lol: men hun er faldet ud som sin mor, som var en d/s gårdhund...

 

Gårdhunden er en aktiv og glad hund, der altid er med på leg og sjov i gaden, men også en hund der (så længe den er godt aktiveret generelt) kan smide sig i sofaen med familien i mange timer og slappe af...

 

Racen er generelt sund. Den er lærenem (har været brugt som cirkushund før i tiden), intelligent, modig og glad for både mennesker og andre dyr (dog nok ikke en optimal hund at have sammen med små gnavere - da det jo er en pincher/ rottehund). Og så har den en "handy" størrelse...

 

Jeg går agility og rally-lydighed med min og hun elsker at arbejde!

 

Karla har ihvertfald for længe siden overbevist mig om, at næste hund bliver en ren d/s med tavle, så også udstillingsdørene står åbne for os :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

bernerazuro og mk101, det er jo netop en af de årsager der har været til,

at det har været svær for os at finde en ny hund.

En af de ting som også er svært, er hvis man vælger evt en hund fra dkk.

Er der avler der laver kontrakter, hvor man skal deltage í udstillinger og avl,

Vi har ikke planer om at skulle gå til udstillinger, eller deltage i avl,

vi ønsker os bare en hund, som vi kan give et langt og godt liv,

uden at skulle gå og bekymre sig om div sygedomme.

Så ja det er rigtig svært at finde en ny hund,og efter at have læst jeres poster,

og andres rundt på forummet/nettet har det bestemt ikke gjort det nemmer.

Det var netop derfor jeg valgte at tilmelde mig herinde, i håbet om at der evt. var nogen,

der kunne give en hånd til et godt valg,Både mhs til race og kennel/avler.

Mhs til køb vil vi nok også fortrække en dkk hund,om hunden har en lille krølle på det ene øre,eller et lille underbid osv. er ikke noget der betyder noget for os,bare vi har en sikkerhed for at den er rask.

 

Det er kun indenfor meget "små" racer, hvor hvalpekøberne pålægges at inddrage deres hund i avlen, racer såsom broholmer, der stadig er under rekonstruktion.

 

Tavlehunde er familiehunde på lige fod med diverse gadekryds og tavleløse hunde - forskellen er bare, at her kender man anerne og kan derfor tjekke for sygdomme og på den måde garantere sig på bedste vis mod indavl og kendte sygdomme - specielt dem, hvor der er avlsrestriktioner på :-)

 

Nogle opdrættere går mere op i at lave sunde hunde end andre, som måske mere er præmiejægere, de eksisterer jo desværre også..

 

Men med "lidt" forarbejde og et par opdrætterbesøg kan man nogenlunde danne sig et overblik over, hvor man vil have det godt med at købe hund fra :-)

 

Hvis man er totalt ligeglad med udstilling, kan det være opdrætteren har en hvalp, med fejlfarve på eller anden udstillingsfejl - så er de lidt billigere, men ikke dårligere af den grund jo :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Så skal jeg også promovere min: Løwchen!!!:-D

 

En alt for ukendt race:-) Dog ikke herinde.

 

Den er en lille hund omkring de 5 kg. 25 - 30 cm høj, og har et rigtigt dejligt temperament.

Den er glad for gåture og har et mellemt aktivitets niveau og er en rigtig god hund til agility (du kan kigge under sub-forum: Løwchen).

De er meget sociale og loyale overfor deres ejre og utrolig lærenemme.

 

Dens pelspleje er lidt krævende - vi bøster nok vores ca. hver anden dag, men det tager ikke så lang tid. Men den er så tilgengæld næsten helt fælde fri.

 

Der er en kennel ejer (kennel-løwchen) herinde, som sikkert kan fortælle dig meget mere.

 

Og det er verdens bedste hunderace:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...