Gæst Ninjamor Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 jeg synes nu stadig det signalere man ikke kan styre sin hund fordi der er forstyrrelser i omr og ofte tror folk at siden man kalder på sin hund så har man ikke styr på den eller den er aggresiv end hvis man bare lader den løbe har oplevet det ofte at folk spørger om de er styrbare eller aggresive siden jeg kalder på dem Jeg kan naturligvis ikke vide hvad folk generelt tror, jeg kan bare se at jeg i mange år har modtaget mange smil og pæne bemærkninger, når jeg har kaldt mine hunde til mig. Jeg synes stadig det er god tone at vise disse hensyn. Engang havde jeg en veninde som havde to enormt velopdragne schäfere, de gik ikke hen til andre hunde eller andre mennesker. Veninden blev irriteret over at andre kaldte deres hunde til sig når de så hende komme med disse to hunde løse på stranden. Hun mente ikke hun skulle kalde hundene til sig fordi hun vidste at de ikke gjorde nogen noget. Og det er da en vinkel at have, men andre vidste ikke at hendes hunde var fredelige som lam og ikke spor interesseret i andre end hende. Så dér gik hun med hunde som var langt bedre opdraget og lydhøre end gennemsnittet af hunde og spredte skræk omkring sig. Muligt at de øvrige hundejere var hysteriske, men respekt fra hendes side havde været at vise at hun tog hensyn til dem. Kan det mon være din race der giver anledning til de spørgsmål? Styrbarheden viser du jo ved at de kommer på dit kald, så det spørgsmål forstår jeg ikke lige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Jeg ville blive edderspændt rasende, hvis jeg kom gående med mine to i snor, og der spænede en løs hund uden ejer mellem dem! De gør ikke noget, og det gør den løse hund sikkert heller ikke, men det er bare ikke i orden at hunde i snor (som netop er i snor for at tage hensyn til andre mennesker) skal løbes over ende af andre hunde, der bare spæner rundt langt fra ejer. Desuden er det den slags adfærd, der ofte gør, at det ikke er tilladt at have løse hunde ret mange steder mere - folk med f.eks. børn kan jo ikke på afstand se, at det er en venlig hund, der kommer drønende imod dem. Og at hun ikke får brændt nok krudt af ellers..... ah mon dog? Selvfølgelig skal hunde have lov til at løbe løs og løbe rigtig igennem, men de behøver altså ikke spæne rundt hele tiden på alle ture.... jeg ved du har skrevet en tidligere tråd om Jodies adfærd på ture og jeg tror måske i virkeligheden det, du skal arbejde med, er at få hende lidt ned i gear. Jeg vil ikke råbe stress efter dig, men jeg er sikker på, at hun ville blive mere træt efter en tur, hvis hun "tøffede" lidt mere rundt og fik snust og sådan. Hun ville også være væsentligt roligere indeni, når I kommer hjem fra tur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Jeg kan naturligvis ikke vide hvad folk generelt tror, jeg kan bare se at jeg i mange år har modtaget mange smil og pæne bemærkninger, når jeg har kaldt mine hunde til mig.Jeg synes stadig det er god tone at vise disse hensyn. Engang havde jeg en veninde som havde to enormt velopdragne schäfere, de gik ikke hen til andre hunde eller andre mennesker. Veninden blev irriteret over at andre kaldte deres hunde til sig når de så hende komme med disse to hunde løse på stranden. Hun mente ikke hun skulle kalde hundene til sig fordi hun vidste at de ikke gjorde nogen noget. Og det er da en vinkel at have, men andre vidste ikke at hendes hunde var fredelige som lam og ikke spor interesseret i andre end hunde Så dér gik hun med hunde som var langt bedre opdraget og lydhøre end gennemsnittet af hunde og spredte skræk omkring sig. Muligt at de øvrige hundejere var hysteriske, men respekt fra hendes side havde været at vise at hun tog hensyn til dem. Kan det mon være din race der giver anledning til de spørgsmål? Styrbarheden viser du jo ved at de kommer på dit kald, så det spørgsmål forstår jeg ikke lige jeg har det lige hende du beskriver jeg kalder dem ikke til mig fordi der kommer mennesker på stien overhovedet så kunne jeg jo ligeså godt holde dem i snor hvis jeg skal kalde dem hen hver eneste gang jeg ser et menneske jeg kalder dem dog på plads hvis der kommer andre hunde tæt på eller som skal passere tæt så ryger den ene i snor og den anden bare på plads men hvis man skal kalde hunden på plads hver gang der kommer nogen så kan man ligeså godt have hunden i snor hvis det feks er på stranden og der er mange mennesker som os jeg har dog sjældent oplevet at folk beder mig tage dem i snor jeg ville dog ofte selv tyde det at deres hund er fjendtlig eller de ikke har helt styr på den hvis jeg kommer gående og nogen tager deres hund i snor selvom jeg ikke har hund med ja det tror jeg du har meget ret i det er udelukkende racen folk er efter selvom de er glade så ja ved ikke hvorfor spørgsmålene opstår men de opstår kun hvis folk ser jeg tager dem i snor så tror folk straks at de er aggressive siden jeg tager dem i snor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 ved ikke hvorfor spørgsmålene opstår men de opstår kun hvis folk ser jeg tager dem i snor så tror folk straks at de er aggressive siden jeg tager dem i snor Så siger du vel bare til de folk at det er af ganske almindelig høflighed at du tager dem i snor :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Så siger du vel bare til de folk at det er af ganske almindelig høflighed at du tager dem i snor :blink: det gør jeg skam også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 jeg ved du har skrevet en tidligere tråd om Jodies adfærd på ture og jeg tror måske i virkeligheden det, du skal arbejde med, er at få hende lidt ned i gear. Jeg vil ikke råbe stress efter dig, men jeg er sikker på, at hun ville blive mere træt efter en tur, hvis hun "tøffede" lidt mere rundt og fik snust og sådan. Hun ville også være væsentligt roligere indeni, når I kommer hjem fra tur. Jeg er efterhånden lidt ked af at jeg har skrevet den tråd for jeg hører vist en del for den. Jodie er IKKE en stresset hund. Ingen af vores trænere opfatter hende som stresset. Jeg har spurgt og de mener hun er særdeles afbalanceret. Ellers ville hun jo heller ikke kunne indlære med den hastighed hun gør. Men i blandningen af Jodie ligger der to racer, som er meget aktive og har brug for meget plads. Man kan ikke købe en hyrdehund blandet med en 'slædehund' og så forvente at den bare skal gå nogle rolige ture hist og pist. Når hun bliver ældre bliver det helt sikkert nemmere fordi hun så kan få lov til at bruge sin krop mere. Desuden er hun overhovedet ikke aktiv hjemme. Hun ligger faktisk fuldstændig flad på gulvet lige nu fordi vi lige har været ude at træne (ikke løb, men agility og spor). hun er slet ikke gearet op når vi kommer hjem. Faktisk er hun kun overgearet de første to minutter efter at vi stiger ud af en bil. Det forsvinder hurtigt når hun har snuset og taget en enkelt spæner. Jodie har et meget veludviklet jagtgen og giver jeg hende ikke udfordringer på dette område, så begynder hun at jagte alt andet. jeg har prøvet at dæmpe hende efter rådene i sidste tråd - Resultate var en hund der begyndte at løbe efter fugle (gråspurve og joggere). Det synes jeg er meget skidt og det går fuldstændig i spænd med de ting man læser om en understimuleret border. Derfor skal Jodie have mulighed for at 'arbejde' hver dag...og ja, nogle gange synes jeg det er hårdt og så skriver jeg en tråd, som den der refereres til - Men for det meste synes jeg det er dejligt og jeg elsker at se hende 'arbejde'. Jeg har valgt en hyrdehund, som tilsyneladende har meget stort arbejdsgen og det må jeg tage ansvaret for. Men selvfølgelig skal det ikke gå ud over nogen andre. Og rådene om at holde hende tæt på mig på stierne er selvfølgelig taget til efterretning. Bare man havde råd til en bondegård og nogle får Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Jeg er efterhånden lidt ked af at jeg har skrevet den tråd for jeg hører vist en del for den. Jodie er IKKE en stresset hund. Ingen af vores trænere opfatter hende som stresset. Jeg har spurgt og de mener hun er særdeles afbalanceret. Ellers ville hun jo heller ikke kunne indlære med den hastighed hun gør. Men i blandningen af Jodie ligger der to racer, som er meget aktive og har brug for meget plads. Man kan ikke købe en hyrdehund blandet med en 'slædehund' og så forvente at den bare skal gå nogle rolige ture hist og pist. Når hun bliver ældre bliver det helt sikkert nemmere fordi hun så kan få lov til at bruge sin krop mere. Desuden er hun overhovedet ikke aktiv hjemme. Hun ligger faktisk fuldstændig flad på gulvet lige nu fordi vi lige har været ude at træne (ikke løb, men agility og spor). hun er slet ikke gearet op når vi kommer hjem. Faktisk er hun kun overgearet de første to minutter efter at vi stiger ud af en bil. Det forsvinder hurtigt når hun har snuset og taget en enkelt spæner. Jodie har et meget veludviklet jagtgen og giver jeg hende ikke udfordringer på dette område, så begynder hun at jagte alt andet. jeg har prøvet at dæmpe hende efter rådene i sidste tråd - Resultate var en hund der begyndte at løbe efter fugle (gråspurve og joggere). Det synes jeg er meget skidt og det går fuldstændig i spænd med de ting man læser om en understimuleret border. Derfor skal Jodie have mulighed for at 'arbejde' hver dag...og ja, nogle gange synes jeg det er hårdt og så skriver jeg en tråd, som den der refereres til - Men for det meste synes jeg det er dejligt og jeg elsker at se hende 'arbejde'. Jeg har valgt en hyrdehund, som tilsyneladende har meget stort arbejdsgen og det må jeg tage ansvaret for. Men selvfølgelig skal det ikke gå ud over nogen andre. Og rådene om at holde hende tæt på mig på stierne er selvfølgelig taget til efterretning. Bare man havde råd til en bondegård og nogle får Du skal ikke være ked af det - så længe I har det godt sammen er det jo fuldstændig lige meget, hvad andre mener :5up: Jeg har jo selv bordere - 2 af slagsen - og det kan rigtig, rigtig hurtigt ende i megen spurten omkring, når de er løse. De kommer når jeg kalder, men fik de selv lov at styre, ville de hele tiden være ude af syne. Derfor vælger jeg at lægge en dæmper på løberiet - jeg vil gerne have mulighed for at have mine hunde løs uden at genere andre mennesker. De får så lov til rigtig at tonse rundt engang i mellem, når vi er på store åbne områder. Går jeg med dem hver for sig, tonser de stort set ikke.... dvs. Kimmi går konsekvent ca. 10 meter foran mig, men har stadig følerne ude og stopper, når jeg stopper. Splint daffer mest af alt rundt om fødderne på mig. Kimmi er knap 6 år og er ikke blevet mere afdæmpet med tiden, mens Splint er 2 - med hende har jeg været langt mere bevidst omkring hvilke faldgruber, der er med border collier + hun har et lidt andet temperament end Kimmi. Hun kan f.eks. også sidde roligt på en træningsplads og se på, at andre laver noget uden at skabe sig.... det kan Kimmi ikke, fordi jeg var et fjols, da hun var yngre. Hver gang hun trak mod det eller begyndte at pibe, satte jeg hende igang med noget.... så i dag har jeg balladen.... Jeg er, som jeg også skriver, helt enig med dig i, at der ikke er tale om stress - jeg mener så bare, at der er tale om uhensigtsmæssig brug af energi - og om at vænne hunden til en hel masse motion, fordi den som unghund "virker" som om den har brug for det.... Men nu er jeg heller ikke fortaler for hverken at motionere eller aktivere hunde til total passivitet, når de ikke er beskæftiget - jeg vil hellere lære mine hunde, hvordan man opfører sig, når man har været så uheldig at skulle leve under samme tag som mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Jeg er efterhånden lidt ked af at jeg har skrevet den tråd for jeg hører vist en del for den. Jodie er IKKE en stresset hund. Ingen af vores trænere opfatter hende som stresset. Jeg har spurgt og de mener hun er særdeles afbalanceret. Ellers ville hun jo heller ikke kunne indlære med den hastighed hun gør. Men i blandningen af Jodie ligger der to racer, som er meget aktive og har brug for meget plads. Man kan ikke købe en hyrdehund blandet med en 'slædehund' og så forvente at den bare skal gå nogle rolige ture hist og pist. Når hun bliver ældre bliver det helt sikkert nemmere fordi hun så kan få lov til at bruge sin krop mere. Desuden er hun overhovedet ikke aktiv hjemme. Hun ligger faktisk fuldstændig flad på gulvet lige nu fordi vi lige har været ude at træne (ikke løb, men agility og spor). hun er slet ikke gearet op når vi kommer hjem. Faktisk er hun kun overgearet de første to minutter efter at vi stiger ud af en bil. Det forsvinder hurtigt når hun har snuset og taget en enkelt spæner. Jodie har et meget veludviklet jagtgen og giver jeg hende ikke udfordringer på dette område, så begynder hun at jagte alt andet. jeg har prøvet at dæmpe hende efter rådene i sidste tråd - Resultate var en hund der begyndte at løbe efter fugle (gråspurve og joggere). Det synes jeg er meget skidt og det går fuldstændig i spænd med de ting man læser om en understimuleret border. Derfor skal Jodie have mulighed for at 'arbejde' hver dag...og ja, nogle gange synes jeg det er hårdt og så skriver jeg en tråd, som den der refereres til - Men for det meste synes jeg det er dejligt og jeg elsker at se hende 'arbejde'. Jeg har valgt en hyrdehund, som tilsyneladende har meget stort arbejdsgen og det må jeg tage ansvaret for. Men selvfølgelig skal det ikke gå ud over nogen andre. Og rådene om at holde hende tæt på mig på stierne er selvfølgelig taget til efterretning. Bare man havde råd til en bondegård og nogle får det ville jeg da ikke være ked af vi er alle forskellige med forskellige meninger jeg tager ikke mine hunde i snor fordi der kommer andre mennesker på vores vej medmindre jeg ved at hundene løber derhen så jeg kan ikke se det skulle være til gene for andre men det er min holdning og andre har en anden holdning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Jeg er efterhånden lidt ked af at jeg har skrevet den tråd for jeg hører vist en del for den. Jodie er IKKE en stresset hund. Ingen af vores trænere opfatter hende som stresset. Jeg har spurgt og de mener hun er særdeles afbalanceret. Ellers ville hun jo heller ikke kunne indlære med den hastighed hun gør. Men i blandningen af Jodie ligger der to racer, som er meget aktive og har brug for meget plads. Man kan ikke købe en hyrdehund blandet med en 'slædehund' og så forvente at den bare skal gå nogle rolige ture hist og pist. Når hun bliver ældre bliver det helt sikkert nemmere fordi hun så kan få lov til at bruge sin krop mere. Desuden er hun overhovedet ikke aktiv hjemme. Hun ligger faktisk fuldstændig flad på gulvet lige nu fordi vi lige har været ude at træne (ikke løb, men agility og spor). hun er slet ikke gearet op når vi kommer hjem. Faktisk er hun kun overgearet de første to minutter efter at vi stiger ud af en bil. Det forsvinder hurtigt når hun har snuset og taget en enkelt spæner. Jodie har et meget veludviklet jagtgen og giver jeg hende ikke udfordringer på dette område, så begynder hun at jagte alt andet. jeg har prøvet at dæmpe hende efter rådene i sidste tråd - Resultate var en hund der begyndte at løbe efter fugle (gråspurve og joggere). Det synes jeg er meget skidt og det går fuldstændig i spænd med de ting man læser om en understimuleret border. Derfor skal Jodie have mulighed for at 'arbejde' hver dag...og ja, nogle gange synes jeg det er hårdt og så skriver jeg en tråd, som den der refereres til - Men for det meste synes jeg det er dejligt og jeg elsker at se hende 'arbejde'. Jeg har valgt en hyrdehund, som tilsyneladende har meget stort arbejdsgen og det må jeg tage ansvaret for. Men selvfølgelig skal det ikke gå ud over nogen andre. Og rådene om at holde hende tæt på mig på stierne er selvfølgelig taget til efterretning. Bare man havde råd til en bondegård og nogle får Altså....... Ingen af os kender Jodie som du gør. Og ingen af os kender forholdene hvor I går tur. Mange vil korse sig og råbe højt hvis de kun har en beskrivelse af, hvordan jeg går tur med Silke, -----som altid er løs ----i den skov, hvor hunde skal have snor på. Og da Silke var hvalp/ung, så KUNNE der opstå problemer. F.eks. syntes hun, at de der joggere så underlige ud, når de stod og svingede med armene som opvarmning. Og hun kunne også finde på at rende efter en hjort. Eller en ræv. --Ænderne jagtede hun ikke, --efter at en stor ælling hakkede hende i snuden..... Og hun KUNNE være blevet kørt ned af en cykel, for en gang imellem kommer der cyklister, der kører totalt hensynsløst, selv der, hvor der ikke er frit udsyn. --Ligesom de små piger på store heste ikke holder sig til ridestierne, men vader rundt på vores allesammens stier. Også selv om nogle af hestene virker nervøse. I dag hvor Silke er 7 år går hun stadig altid løs. Og hun følges IKKE med mig. Tit går hun et stykke foran eller bagved mig. Hvis hun ser andre gående, --eller heste, -eller cyklister, så står hun stille. Det har jeg så valgt at lære hende. Når hun kommer til et sving, så kan jeg se på hende, om der er nogen på stien længere fremme. For så står hun stille. Og så kan jeg enten kalde hende til mig, eller jeg kan gå hen til hende og tage hende på plads. Jeg kan også bare lade hende stå, hvis det f.eks. er en cykel, der hurtigt er forbi. Og så kan hun rende videre bagefter. Any, -det kan IKKE undgås, at der opstår konflikter når man har hunde. Og børn. Vi mennesker er så forskellige. Og der er ingen af os, der overholder alle regler. Der er heller ingen, der altid tager alle hensyn til alle andre mennesker. Det er et spørgsmål om at prioritere. DU må prioritere, hvor vigtig din hunds velbefindende er i forhold til de konflikter, du render ind i. Måske kan du beslutte, hvordan DU ønsker at Jodie skal opføre sig. Ikke hvordan andre synes hun skal opføre sig. At damen med westien blev forskrækket, det kan du ikke tage fra hende. Fremover kan det være, at damen ikke spærrer hele stien med sin hund. ---Indimellem oplever jeg her omkring, at mennesker med små hunde i tynde liner lader dem rende og snuse tværs over CYKELSTIEN:roll:, når de går tur på gangstien ved siden af. --Eller jeg får hver sommer brændemærker på benene af de små hunde i line, som absolut skal have lov til at rende "frit" rundt om mine bare ben efter Silke, --selv om de har den der skarpe tynde flex-line på. Så brokker jeg mig da også. Du skal tænke på, om den konflikt var så ubehagelig for dig og din hund, at du for hver en pris vil undgå den en anden gang.. For så skal Jodie i snor. ---Hvis du kan holde ud at løbe risikoen for flere konflikter, så kan du måske lære Jodie en adfærd så hun ikke generer andre mennesker, --selv om hun er løs. F.eks. at stå stille, når der kommer andre mennesker. Løse unge hunde VIL give konflikter med andre mennesker. Med tiden kan du og din hund lære at undgå de fleste af konflikterne. Uden snor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Ellers ville hun jo heller ikke kunne indlære med den hastighed hun gør. Undskylder, jeg tager det lidt ud af kontekst, og forholder det ikke til hvordan din hund har det. Men en hund kan nu sagtens indlære, selvom den er i en form for kronisk stress. Kræet i familien der er af en super duper effektiv årvågen og vakt jagthunderace, bliver på ingen måde aktiveret korrekt, og jeg har prøvet at tale dem til fornuft og bedre aktivering af hunden i årevis. I særdeleshed efter stressen begyndte at udmønte sig i vægttab, forhøjet blodtryk, allergisymptomer og monoton adfærd. Kræet får masser af gåture, hvor den ikke kan koncentrere sig om at bruge sin gode næse og sit gode hoved, men i stedet sparker endnu mere ind på stresskontoen via høj fysisk aktivitet. Der er bare det ved det, at hunden stadig gerne vil og kan bruge hovedet. Den indlærer hurtigt, og kan godt koncentrere sig i en træningssituation. Der er bare ikke for mange af dem. Alt det her ikke noget om din hund, men bare et spørgsmål om, at selvom hunden er stresset, vil den godt kunne kapere indlæringssituationer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Nu mener jeg jo, at man bør holde sig fra steder, hvor man må have hunden løs, hvis man ikke vil møde en løs hund, og samtidig skal man kunne gå med sin hund i snor stille og roligt uden at frygte en hund kommer løbende rundt om hjørnet. (siger jeg, som er tidligere panisk angst for løse hunde).:5up: Samtidig er hun jo i løbetid et par gange om året og vil gerne nyde en gåtur. Cleo er i flexline og jeg kører den altid ind, når vi kommer til en sidesti eller skal dreje, da jeg ikke kan se, hvad der kommer og løsner med det samme igen. Man kan heller ikke vide, om der kommer en cykel eller knallert susende, som ikke forventer en hund. Når det så er sagt, så kan jeg ikke se noget i vejen for at folk går med løs hund, hvis de vel at mærke kalder den til sig, når man møder en anden hund i snor eller i det mindste lige råber, om det er ok, at den er løs:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Du skal tænke på, om den konflikt var så ubehagelig for dig og din hund, at du for hver en pris vil undgå den en anden gang.. For så skal Jodie i snor. ---Hvis du kan holde ud at løbe risikoen for flere konflikter, så kan du måske lære Jodie en adfærd så hun ikke generer andre mennesker, --selv om hun er løs. F.eks. at stå stille, når der kommer andre mennesker. Løse unge hunde VIL give konflikter med andre mennesker. Med tiden kan du og din hund lære at undgå de fleste af konflikterne. Uden snor. Her er jeg så slet, slet ikke enig! Vi hundeejere har SELV valgt at have hund - det skal resten af danmark ikke være tvunget til at leve med! Vi ender bare med endnu strammere regler, endnu flere boligkvarterer, hvor hunde ikke er tilladt osv. osv. Jeg er helt enig med dig i, at folk med hunde i snors adfærd også kan være meget bizar og farlig for deres omgivelser, men det er altså ikke automatisk lig med at det er bedre bare at lade hunden flintre rundt på må og få. Mine hunde er også næsten altid løs, men de er inden for synsvidde og jeg trækker ind til siden og kalder dem på plads, når nogen skal forbi. Simpelthen fordi jeg synes det er at tage hensyn til andre mennesker. Jeg går heller ikke med dem begge løs på f.eks. svingende skovstier, hvor jeg ikke kan overskue om der kommer en løber, cyklist e.l. (og de skal da selvfølgelig også have lov til at bruge naturen... inden for de lovlige rammer naturligvis - at de ikke altid gør det, berettiger stadig ikke mig til at genere andre... jeg er altså ikke fortaler for anarki!) Hvad skal jeg gøre, når jeg kommer med min hund løs og din står midt på stien uden ejer i sigte? Tage min i snor? Satse på, at hun ikke gør noget? Vende om? Råbe af din hund og sende den hjem? Jeg vælger den sidste løsning, for heller safe than sorry... jeg kan jo ikke se, hvad hun vil gøre.... Jeg kommer ikke i hundeskove og den slags af samme grund - jo, Klostermarken i Viborg, fordi det er et stort engområde, som jeg kan overskue. Mine hunde er 6 og 2 år gamle og har 7-9-13 aldrig været oppe og slås, men min gamle tæve finder sig ikke i anmasende løse hunde, og jeg vil gerne selv have lov at vælge, hvem hun skal sætte på plads. Vi går i stedet meget på stranden, grusveje og engområder, som vi kan overskue... kan også finde på at have dem løs i skove, hvor jeg ved, der ikke er meget vildt, hvis der er lange, lige stier. Så hellig er jeg ikke, men jeg prøver alt, hvad jeg kan, ikke at genere andre med mit hundehold - og ja, jeg bliver virkelig gal over, at andre hundeejere kun tænker på dem selv og deres egen hund, der jo ikke gør noget.... -Trine Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Mine hunde har også et enormt stort behov for at løbe løs og bruge sig selv hver dag og jeg elsker at se på dem spænde rundt, hoppe og springe over træstammer mv. - det er så befriende og livsmittende. Men ... jeg slipper dem kun steder hvor de må være løse af flere årsager: 1) det stærk frustrende fra andre hunde og deres ejere at blive mødt af en løs hund, specielt hvis deres hunde er i snor. Hunde i snor er ofte langt mere "irritable" pga. snorens begrænsning 2) det kan godt være man selv synes at Fido er jordens dejligeste hund, men resten af jordens befolkning er ikke af samme mening, måske er nogle direkte bange for den. 3) løse hunde stresser skovens dyr. Hunden behøves ikke at gører dyrene noget, men de kan blive så skræmt af en løs hund, at de f.eks. mister orienteringen og "glemmer" hvor deres unger lå. 4) løse hunde nær trafik mv. udgør en risiko for trafik sikkerheden. Uanset hvor velopdragen ens hund er så, så har man aldrig 100% kontrol over en hund. Det er et selvstændigt væsen, som pludselig uden varsel kan lave en impulsiv handling - ganske ligesom børn - det er sket så mange gange at man har hørt: "men det har han aldrig gjort før". 3) regler er til for at blive overholdt. Selvfølgelig bryder vi alle en lille regl her og der som Birgitta skriver, men tænkt hvis vi alle tænkte "jeg slipper Fido alligevel, han er jo så lille og gør ingen ting" - mange bække små som man siger. Når jeg har mine hunde løs så er de under kontrol. Kommer der nogle med hunde bliver de taget i snor eller kommanderet til at ligge sig i vejkanten. Kommer der folk uden hunde bliver de kaldt på plads, evt dækket af i vejkanten. De får ikke lov at løbe løs steder hvor jeg ikke har udsyn, er det rundt om et hjørne mv. så bliver det bedt om at gå om bag i til vi har rundet hjørnet. Holdningen "de skal da have lov at hilse" pisser mig mildest talt totalt af. Det er ikke noget folk skal tage for givet, bare fordi to hunde mødes. Det svare til at jeg går hen til alle fremmede og giver dem hånden samt en hjerteligt hilsen. Det er i mine øjne simpelthen almen respekt fra andre mennesker - og deres hunde - at man altid kalder sin hund til sig når der kommer andre - og hundene lider ikke nogen nød af, at de fra tid til anden bliver "sat under kommando"; de får en dejlig guffer eller ros og bliver så "sat fri" igen. Hundeskove mv. er et andet kapitel. Jeg kommer der kun sjældent fordi folk ofte glemmer at læse den sidste linje "hunden skal være under kontrol". Hundeskove er lidt en stor undskyldning for mange hundejer: man slipper kræet og så spænder den bare rundt som det passer den selv - den må jo være løs, så lad den da bare hygge sig!!! Det er bare min mening ... og jeg håber ikke du tager den som en hård kritik af det som du gør Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hfv1 Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Jeg er enig med dig Trine Hvorfor er det så vigtigt at kunne gå tur med hunden uden snor hvis vi gerne vil have at folk respekterer at vi har hund så har vi altså også et ansvar hvad de hunde angår der er mange mennesker der er rigtigt bange for hunde og det bliver vi altså nød til at respektere gåtur uden snor bør kun ske under kontrollerede forhold Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Her er jeg så slet, slet ikke enig! Vi hundeejere har SELV valgt at have hund - det skal resten af danmark ikke være tvunget til at leve med! Vi ender bare med endnu strammere regler, endnu flere boligkvarterer, hvor hunde ikke er tilladt osv. osv. Jeg er helt enig med dig i, at folk med hunde i snors adfærd også kan være meget bizar og farlig for deres omgivelser, men det er altså ikke automatisk lig med at det er bedre bare at lade hunden flintre rundt på må og få. Mine hunde er også næsten altid løs, men de er inden for synsvidde og jeg trækker ind til siden og kalder dem på plads, når nogen skal forbi. Simpelthen fordi jeg synes det er at tage hensyn til andre mennesker. Jeg går heller ikke med dem begge løs på f.eks. svingende skovstier, hvor jeg ikke kan overskue om der kommer en løber, cyklist e.l. (og de skal da selvfølgelig også have lov til at bruge naturen... inden for de lovlige rammer naturligvis - at de ikke altid gør det, berettiger stadig ikke mig til at genere andre... jeg er altså ikke fortaler for anarki!) Hvad skal jeg gøre, når jeg kommer med min hund løs og din står midt på stien uden ejer i sigte? Tage min i snor? Satse på, at hun ikke gør noget? Vende om? Råbe af din hund og sende den hjem? Jeg vælger den sidste løsning, for heller safe than sorry... jeg kan jo ikke se, hvad hun vil gøre.... Jeg kommer ikke i hundeskove og den slags af samme grund - jo, Klostermarken i Viborg, fordi det er et stort engområde, som jeg kan overskue. Mine hunde er 6 og 2 år gamle og har 7-9-13 aldrig været oppe og slås, men min gamle tæve finder sig ikke i anmasende løse hunde, og jeg vil gerne selv have lov at vælge, hvem hun skal sætte på plads. Vi går i stedet meget på stranden, grusveje og engområder, som vi kan overskue... kan også finde på at have dem løs i skove, hvor jeg ved, der ikke er meget vildt, hvis der er lange, lige stier. Så hellig er jeg ikke, men jeg prøver alt, hvad jeg kan, ikke at genere andre med mit hundehold - og ja, jeg bliver virkelig gal over, at andre hundeejere kun tænker på dem selv og deres egen hund, der jo ikke gør noget.... -Trine Min pointe er jo netop, at vi ikke KAN være enige allesammen. Vi ER forskellige og det er vores hunde også. En hund lærer ikke at være løs uden at gå løs. Du snakker om at "lade hunden flintre rundt på må og få", hvor jeg snakker om at lære hunden at begå sig uden snor på. Det viser bare lidt om at vi altid ser verden med de briller, der nu engang er vores. Og det, DU ser kan sagtens være det rigtige for DIG uden at det nødvendigvis er det rigtige for resten af verden. Det GIVER konflikter. Og hvis man ikke kan lide DET, så skal man enten lade være med at anskaffe sig hund, --og børn--- Eller også skal man finde ud af at tackle de konflikter der VIL opstå på grund af vores forskellige briller. Hvis det usandsynlige skulle ske, at du mødte min stående hund med dine hunde løse, så VILLE du sandsynligvis spørge dig selv "hvad skulle du gøre...". Du ville stoppe op og overveje.. Og min hund ville bare stå. --Hvis dine hunde går hen og snuser, det er så det... Det har Silke altså oplevet før i verden. Vi har jo valgt DEN adfærd, fordi det virker for OS. Og det giver færrest konflikter og størst frihed for Silke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hfv1 Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Min pointe er jo netop, at vi ikke KAN være enige allesammen. Vi ER forskellige og det er vores hunde også. En hund lærer ikke at være løs uden at gå løs. Du snakker om at "lade hunden flintre rundt på må og få", hvor jeg snakker om at lære hunden at begå sig uden snor på. Det viser bare lidt om at vi altid ser verden med de briller, der nu engang er vores. Og det, DU ser kan sagtens være det rigtige for DIG uden at det nødvendigvis er det rigtige for resten af verden. Det GIVER konflikter. Og hvis man ikke kan lide DET, så skal man enten lade være med at anskaffe sig hund, --og børn--- Eller også skal man finde ud af at tackle de konflikter der VIL opstå på grund af vores forskellige briller. Det er rigtigt flot at du har så meget styr på din hund at du kan lade den gå uden snor og være 100% sikker på at den aldrig kunne finde på at gøre nogen noget men det ændre desværre ikke på det faktum at der er mange mennesker der er hunderæd for hunde og lige meget hvor meget du så end fortæller dem at din hund ikke gør noget vil de stadigvæk være ekstremt bange for den jeg syntes ikke at det er fair over for disse mennesker at de skal føle den angst som de gør ved at se en løs hund komme gående (heller ikke selvom ejeren ser ud til at have styr på den for det hjælper overhovedet ikke i den situation) hvorfor skal de lide under at du har valgt at få en hund (det er jo det de gør i den situation hvor deres angst vælder op i dem) de har jo ligeså meget lov til at fravælge hunde og det valg bliver taget fra dem i og med de stadig kan risikere at andre folks hunde render løs og måske netop opsøger dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Min pointe er jo netop, at vi ikke KAN være enige allesammen. Vi ER forskellige og det er vores hunde også. En hund lærer ikke at være løs uden at gå løs. Du snakker om at "lade hunden flintre rundt på må og få", hvor jeg snakker om at lære hunden at begå sig uden snor på. Det viser bare lidt om at vi altid ser verden med de briller, der nu engang er vores. Og det, DU ser kan sagtens være det rigtige for DIG uden at det nødvendigvis er det rigtige for resten af verden. Det GIVER konflikter. Og hvis man ikke kan lide DET, så skal man enten lade være med at anskaffe sig hund, --og børn--- Eller også skal man finde ud af at tackle de konflikter der VIL opstå på grund af vores forskellige briller. Hvis det usandsynlige skulle ske, at du mødte min stående hund med dine hunde løse, så VILLE du sandsynligvis spørge dig selv "hvad skulle du gøre...". Du ville stoppe op og overveje.. Og min hund ville bare stå. --Hvis dine hunde går hen og snuser, det er så det... Det har Silke altså oplevet før i verden. Vi har jo valgt DEN adfærd, fordi det virker for OS. Og det giver færrest konflikter og størst frihed for Silke. Ja sikkert men du har så fuldstændig valgt at se stort på at der her i verden findes andre mennesker en dig, mennesker som måske er bange for hunde, det hjælper ikke det fjerneste at din hund står! for ingen kan se på den om den pludselig kommer springende, disse mennesker ser du stort på for at du og din hund skal kunne gøre det du har lyst til! Helt ærlig jeg syntes det er meget for dårligt!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 I bekræfter jo netop det jeg har skrevet tidligere: Vi er forskellige. Og kun den, der kender sin hund og som kender det område, der luftes i, kan sige om det er forsvarligt at lade hunden gå løs. For sjovt nok så HAR Silke og jeg ikke problemer med den adfærd, som hun nu har lært. Tværtimod får vi ros af de samme mennesker, der engang irriteret bad mig om at "tage den hund i snor". Som det kan ske med enhver ung og livlig hund. Og tricket med at stå helt stille virker rigtig godt i alle situationer. Især fordi hun gør det på eget initiativ selv når hun er ude af syne. Jeg skal lige sige, at NÅR det skete, at nogen følte sig generet af at Silke var løs, f.eks. hvis hun rendte hen til dem, så sagde jeg undskyld og satte snor på hende. Jeg har ikke diskuteret eller forsvaret min "ret" til at gå med løs hund. Men kort efter har jeg da taget snoren af igen. Fordi hun skulle lære at gå løs. Jeg tager hensyn, men jeg ændrer ikke min adfærd. ---Om jeg ville lade Silke gå løs og med afstand til mig hvis vi kom til DIN verden Kleo, eller DIN hfv1, det ved jeg af gode grunde ikke. Men her hvor Silke og jeg færdes til hverdag, er det i hvert fald i øjeblikket den helt rigtige adfærd at udvise. Forholdene kan ændre sig. Min hund kan blive en sur gammel kone, eller miste synet. Eller der kan flytte en masse farlige og aggressive hunde ind i nabolaget. Men lige nu elsker jeg bare dette område. Og min kloge, omgængelige og velopdragne hund. :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 I bekræfter jo netop det jeg har skrevet tidligere: Vi er forskellige. Og kun den, der kender sin hund og som kender det område, der luftes i, kan sige om det er forsvarligt at lade hunden gå løs. For sjovt nok så HAR Silke og jeg ikke problemer med den adfærd, som hun nu har lært. Tværtimod får vi ros af de samme mennesker, der engang irriteret bad mig om at "tage den hund i snor". Som det kan ske med enhver ung og livlig hund. Og tricket med at stå helt stille virker rigtig godt i alle situationer. Især fordi hun gør det på eget initiativ selv når hun er ude af syne. Jeg skal lige sige, at NÅR det skete, at nogen følte sig generet af at Silke var løs, f.eks. hvis hun rendte hen til dem, så sagde jeg undskyld og satte snor på hende. Jeg har ikke diskuteret eller forsvaret min "ret" til at gå med løs hund. Men kort efter har jeg da taget snoren af igen. Fordi hun skulle lære at gå løs. Jeg tager hensyn, men jeg ændrer ikke min adfærd. ---Om jeg ville lade Silke gå løs og med afstand til mig hvis vi kom til DIN verden Kleo, eller DIN hfv1, det ved jeg af gode grunde ikke. Men her hvor Silke og jeg færdes til hverdag, er det i hvert fald i øjeblikket den helt rigtige adfærd at udvise. Forholdene kan ændre sig. Min hund kan blive en sur gammel kone, eller miste synet. Eller der kan flytte en masse farlige og aggressive hunde ind i nabolaget. Men lige nu elsker jeg bare dette område. Og min kloge, omgængelige og velopdragne hund. :hjerte: Ja men for pokker Birgitta, det er jo netop her fejlen er set fra min side! DU har ingen problemer, men du ved jo ikke om andre har, du kan ikke vide om der går folk rundt derude som er bange hver gang de ser din løse hund! du kan ikke vide om der er folk som har fundet andre steder at gå tur fordi de er bange for at møde dig og din løse hund! du kan ikke vide om tante Oda har inviteret barnebarnet som for resten er meget bange for hunde med på spadseretur i dag! du kan heller ikke vide om jeg er på gennemrejse og lige nu lufter min ekstremt bange hund netop på "din" rute! Som du skriver det her er du mildt sagt pisse ligeglad med andre mennesker, DU har ingen problemer så er alt godt! Jeg forstår ikke tankegangen og jeg finder det meget forkasteligt! Jeg syntes som minimum vi alle skal kalde vore hunde på plads hver gang vi møder andre på vores vej! Det hensyn skal vi dæleme som hundeejere tage! Det har intet at gøre med hvor godt DU kender din hund, men det er almindeligt hensyn som vi alle efter min mening er forpligtet til at vise vore medmennesker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hfv1 Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 Hvad angår min verden som den er nu er der ikke mange hunde der kan skræmme mig og jeg ville osse kunne se på din hund om jeg skal være nervøs for den eller ej men for bare 10 år siden var jeg rædselslagen for ALLE hunde jeg turde faktisk ikke gå forbi den heller ikke selv om ejeren havde den i snor og så er det altså ikke særligt sjovt og komme gående og se en løs hund er du rædselslagen for hunde kan du ikke se forskel på om det er jordens dejligste velopdragende hund der går der eller om den virkelig er farlig i dine øjne er den og det i sig selv er netop nok til at gøre hunden farlig hvad enten du syntes det eller ej og er du rædselslagen for hunden går du altså overhovedet ikke i nærheden af ejeren til hunden for at bede om at du tager den i snor nej så render man hellere den modsatte vej måske endda med hunden i hælene fordi du begynder at løbe og det i sig selv kan faktisk være ret farligt så mit spørgsmål til dig er kan du med 100% sikkerhed sige at der ikke findes en eneste person der hvor du lufter hund der er rædselsslagen over at møde en løsgående hund hvis ikke er det så fair over den\de personer at han\hun\de måske ikke tør gå en tur af frygt for at møde dig og din hund bare fordi du vil have din hund gående løs man bliver altså nød til at tænke på sine medmennesker i denne situation det kan ikke nytte kun at tænke på sig selv og hvad man gerne selv vil man bliver også nød til at tænke på sine medmennesker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juni 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2009 I dag hvor Silke er 7 år går hun stadig altid løs. Og hun følges IKKE med mig. Tit går hun et stykke foran eller bagved mig. Hvis hun ser andre gående, --eller heste, -eller cyklister, så står hun stille. Det har jeg så valgt at lære hende. Jeg vil starte med at sige, at jeg synes det er rigtig flot, at du har lært Silke at reagere så prompte uden din tilstedeværelse :5up: Så vil jeg tilgengæld også give mange af de efterfølgende indlæg ret i, at det ikke er spor sjovt for folk med hundeforbi, at møde en hund - og da slet ikke en løs hund uden ejer! Som jeg har skrevet tidligere i tråden her, har jeg for bare 1½ år siden været super angst for hunde (har en teori om, at det kun kan kurreres ved selv at få en hund, da jeg har mødt mange søde hunde i mit liv, men stadigvæk har været bange). Og for mit vedkommende, kan jeg kun sige, at en hund der står bom-stille er 110 gange mere uhyggelig end en hund der kommer luntene og passer sit med logrende hale! Og det er lige meget om det er en gravhund, en nuttet lab eller en schæfer. En helt anden ting er så, at det slet ikke kan beskrives hvor ubehageligt det er, at møde en løs hund når man ikke kender til hundes adfærd og i forvejen er angst for dem. Jeg mødte for ca 2 år siden en større hund på en natursti, hvor den pludselig stod et stykke fra mig og stirrede. Jeg tror aldrig jeg har været så nervøs før, og det eneste der stoppede mig i ikke at vende om og løbe alt hvad jeg kunne, var at jeg var begyndt at læse om hunde og adfærd, og derfor vidste det var det dummeste jeg kunne gøre. Jeg stod kort og ventede på en ejer, der ikke kom, og jeg måtte derfor finde en vej væk fra stien, da jeg ikke turde passere hunden. Jeg kender i mit område til hunde der færdes løse, og det kan da godt være at folk accepterer det, men hvis der kommer gæster eller folk udefra, er det jo ikke sikkert de kender til kvarterets "fredlige" hunde når de er ude og gå. En anden historie for, at beskrive angst for hunde, der i sidste ende kan gå ud over en naiv, legesyg og godmodig hund: Jeg kender en der løber meget i naturen, og som ikke er et hunde-menneske med stort IKKE - (hilser fx ikke på Mio i snor). Personen er desuden angst for hunde, da denne ofte oplever at hundene løber efter, og en gang er blevet overfaldet i løb af en hund. Jeg har prøvet at snakke om det, men personens holdninger er præget af manglende forståelse for hunde (og hvorfor folk har hund) samt angst, og personen siger, at denne vil sparke en løs hund der kommer i nærheden Det er hårdt, men det er en løs hund, set med en angst persons øjne! Så, dejligt med god kontrol over ens hund, men hold den i syne i befærdede områder, og lad den løbe frit steder hvor man har godt overblik, som fx på mark-arealer. :5up: Igen - bare mit råd! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 2, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2009 Jeg syntes som minimum vi alle skal kalde vore hunde på plads hver gang vi møder andre på vores vej! Det hensyn skal vi dæleme som hundeejere tage! Det har intet at gøre med hvor godt DU kender din hund, men det er almindeligt hensyn som vi alle efter min mening er forpligtet til at vise vore medmennesker. Det kunne jeg ikke have udtrykt bedre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 2, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2009 Tja. Jeg har den holdning, at hvis man er bange for én hund så skal man måske anmelde den. Hvis man er bange for alle hunde, så skal man måske søge psykolog. Det er ikke MIT ansvar, at nogle mennesker er bange for alle hunde. Det er lidt ligesom de mennesker der har en eller anden allergi og derfor forventer at alle andre mennesker holder op med at dyrke blomster, bruge parfume, eller have hund. Jeg har været ude for at en mand bad os om at tage næste bus fordi han påstod at han havde hundeallergi:shock:. ----Og han var liiiige kommet rygende på en cigaret hen til stoppestedet inden bussen kom. Hvis folk fejler noget, så er det først og fremmest deres eget ansvar at forsøge at få det bedre. Man kan BEDE andre om at tage hensyn. Men når hensynet bliver et KRAV, så står jeg af! Min hund er ikke farlig. Min hund generer ikke nogen mennesker. Jeg har ikke ansvar for, hvad andre TROR om min hund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 2, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2009 Tja. Jeg har den holdning, at hvis man er bange for én hund så skal man måske anmelde den. Hvis man er bange for alle hunde, så skal man måske søge psykolog. Det er ikke MIT ansvar, at nogle mennesker er bange for alle hunde. Det er lidt ligesom de mennesker der har en eller anden allergi og derfor forventer at alle andre mennesker holder op med at dyrke blomster, bruge parfume, eller have hund. Jeg har været ude for at en mand bad os om at tage næste bus fordi han påstod at han havde hundeallergi:shock:. ----Og han var liiiige kommet rygende på en cigaret hen til stoppestedet inden bussen kom. Hvis folk fejler noget, så er det først og fremmest deres eget ansvar at forsøge at få det bedre. Man kan BEDE andre om at tage hensyn. Men når hensynet bliver et KRAV, så står jeg af! Min hund er ikke farlig. Min hund generer ikke nogen mennesker. Jeg har ikke ansvar for, hvad andre TROR om min hund! Tjaa vi kan næsten ikke blive mere ueninge! Jeg syntes det er i den grad at se stort på andre menneskers følelser! Jeg håber god nok ikke der er alt for mange derude med den holdning! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Juni 2, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2009 Tjaa vi kan næsten ikke blive mere ueninge!Jeg syntes det er i den grad at se stort på andre menneskers følelser! Jeg håber god nok ikke der er alt for mange derude med den holdning! Jeg er helt enig. Jeg har verdens dejligeste hunde - og folk som ikke synes det, de ved bare ikke bedre, de stakler - men jeg kunne aldrig droppe om at pådytte andre mennesker deres tilstedeværelse eller lade dem løbe løs forbi andre. Det er simpelthen almen respekt for ens medmennesker Undskyld det lider lidt hårdt, men jeg synes det er en uacceptabel holdning at have "at kan man ikke lide hunde/er bange for dem, så må man opsøge en psykolog, for det er ikke mit problem at de er bange for min løse hund". Det er netop dit problem Birgitta. Det er din hund, dit ansvar. Jeg har redet i mange år - gør desværre ikke lige pt. - og hver gang jeg passerede nogle, så tog jeg hesten i skridt og red over i den anden side, hilse på folk og satte så i trav mv. når jeg havde passeret dem - af respekt for at andre måske ikke nærede samme følelser for de store dyr som jeg. Ovenstående holdning kan sagtens overføres her til; jeg kunne slet og ret have sagt "det er ikke mit problem at de er bange for heste, de kan bare opsøge en psykolog hvis de ikke kan lide jeg gallopere forbi dem". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts