Petrine Besvaret Juni 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2009 Og noget andet er, jeg tror ikke hundehadere kan omvendes uanset hvor meget vi står på hovedet for dem. Jeg giftede mig med en ægte hundehader (inkarneret katte-elsker), i dag ligger han i arm med Petrine, så det kan altså lade sig gøre (og han blev absolut IKKE omvendt af de hunde der kom spurtende og savlede på ham ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juni 3, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2009 Jeg giftede mig med en ægte hundehader (inkarneret katte-elsker), i dag ligger han i arm med Petrine, så det kan altså lade sig gøre (og han blev absolut IKKE omvendt af de hunde der kom spurtende og savlede på ham ) Jeg er godt nok ikke gift, men oplevede det samme med kæresten, der også er katte-mand! :blink: Mio og ham har et helt specielt forhold, selvom han desværre kun kommer op en gang om ugen. Og selvom han brokker sig over savl og skidt, så kan jeg alligevel fange ham i at ligge og snakke til Mio i sengen, mens han nusser ham på maven... :hjerte: Der findes ikke noget bedre end det! (Måske lige bortset fra Paradis is?! :mums: hehe) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 Lige præcis. Og så er de tit så håbløs ærlige at de fortæller ting og sager som man ikke liiige gider høre. Personligt kunne jeg også godt ønske mig lidt mere hensyntagen i supermarkeder. Har faktisk overvejet hvad der ville ske hvis man sagde til en forælder: Hvis du ikke kan handle ind og passe dit barn samtidig, synes jeg du skulle ordne en ting ad gangen. Sjovt I nævner børn. Jeg flyttede faktisk fra storbyen bl.a. fordi jeg aldrig kunne få fred for børn. Jeg kunne ikke lege med mine egne børn uden at have ti andre hængende. Jeg kunne ikke sætte mig og læse lektier i solen uden at skulle forklare, lytte, tegne osv. med tre til ti af gårdens børn. Der var intet privatliv. Tror nu ikke jeg heller kan tage ansvar for at andre er bange for min hund. så ville jeg jo i bund og grund slet ikke kunne gå udenfor med den uden at genere nogen. Min hund render ikke over til andre mennesker og hunde og det må et eller andet sted være godt nok. Hvis man er bange for hunde bør man nok ikke bo i en by mde 3 tusind hunde og man bør da slet ikke færdes på de stier og pladser hvor alle hundene bliver luftet. Som nævnt har jeg heller aldrig mødt nogle hunde-fobiske mennesker dér. Kun mødt dem på fortovet inde i byen og dér er min hund altid i snor og lige ved min side. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 er du 100% sikker på at de mennesker ved dine hunde ikke kommer hen til dem medmindre de kalder på dem er du sikker på der ikke er et eneste menneske der hvor du lufter dine løse hunde der ikke er hunderæd for hunde hvis jeg kom gående og så 2 løse hunde hvor skulle JEG så vide fra at de ikke vil gøre mig noget ja faktisk slet ikke ænse mig som du skriver da jeg jo hverken kender dig eller dine hunde Man kan jo aldrig være sikker på noget. jeg kan heller ikke være sikker på at en hund i snor, der passerer mig på en smal sti, ikke snapper ud efter mig. Jeg kan nok ikke se den store forskel på en løs hund og en hund i snor. Hvis den vil bide, så kan den gøre det uanset hvad. Jeg bliver usikker hvis en hund passerer mig med snor og den viser tænder og knurrer af mig eller Jodie. Jeg er nok naiv. Men jeg forestiller mig at folk, som har deres hund løs i områder med andre mennesker og hunde og uden hegn - De har formentlig så meget styr på deres hund at 1. De ikke forventer at hunden stikker af 2. De forventer ikke at hunden angriber andre Jeg vælger nok at stole på andre mennesker og deres dømmekraft indtil andet er bevist. Der vil altid være nogle klaphatte imellem, men de er få (tror jeg) og jeg har endnu ikke mødt en eneste her i byen (har dog mødt nogle i storbyen af slagsen med pitts og bander). Hvis man skulle gå og bekymre sig om hvad andre måske tænker og gør hele tiden, så ville jeg jo blive skør go temlig isoleret. det gælder også alt andet i livet man kan gå og bekymre sig om i forhold til andre. Jeg mener ikke at jeg kan tage ansvar for folk med hundefobi udover det ansvar jeg allerede tager i kraft af at min hund ikke må nærme sig hverken mennesker eller dyr uden tilladelse og at jeg for eftertiden ikke lader hunden gå om hjørner uden mig :blink:. Jeg synes at medierne skruer det helt op i øjeblikket og det er rigtig trist for de mennesker som er lidt eller meget bange for hunde. Det skal dog ikke gå ud over alle de dejlige hunde der faktisk er og mediernes skræmmekampagner har nok aldrig haft effekt på mig og bør et eller andet sted ikke have det på nogen, for det er jo ofte udokumenteret og opblæst. Nogle hunde ser selvfølgelig farligere ud end andre i kraft af størrelse eller temperament og havde jeg en stor rottweiler ville jeg nok vise mere hensyn end hvis jeg havde en hyrdehund. Netop fordi jeg forstår at en sådan hund kan virke skræmmende på alle. Med hensyn mener jeg ikke at tage den i snor, men at holde den helt tæt ved mig når der kom andre, mens en hyrdehund kan få lov til at stå med lidt afstand - dog ikke lige foran de som skal passere. Den hund jeg lige har haft passet et par dage kunne skræmme hvem som helst i kraft af størrelsen og den ville aldrig få lov til at gå ret langt fra mig, hvis der er mennesker. Jeg er klar over at folk med hundefobi er bange for ALLE hunde, men igen, så vil jeg hellere tage hensyn til størstedelen af alle mennesker og dermed også mig selv og min egen hund end jeg vil tage hensyn til et fåtal. Har i øvrigt mødt en person med hundefobi, som fortalte mig det da jeg kom gående med Jodie (I Snor). hun spurgte om jeg ikke kunne stå stille og trække ind til siden, så hun turde gå forbi. Det gjorde jeg selvfølgelig. Skilt er ikke nødvendigt. De kan jo bare sige det eller vise det med deres kropssprog. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hfv1 Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 Man kan jo aldrig være sikker på noget. jeg kan heller ikke være sikker på at en hund i snor, der passerer mig på en smal sti, ikke snapper ud efter mig. Jeg kan nok ikke se den store forskel på en løs hund og en hund i snor. Hvis den vil bide, så kan den gøre det uanset hvad. Jeg bliver usikker hvis en hund passerer mig med snor og den viser tænder og knurrer af mig eller Jodie. Selvfølgelig kan hunde også knurre og snappe og bide i snor derfor er det jo vigtigt at snoren er der så ejeren kan trække hunden væk hvis den ligger op til noget i den retning og det er helt og aldeles ejeren der har det ansvar Jeg er nok naiv. Men jeg forestiller mig at folk, som har deres hund løs i områder med andre mennesker og hunde og uden hegn - De har formentlig så meget styr på deres hund at 1. De ikke forventer at hunden stikker af 2. De forventer ikke at hunden angriber andre Jeg vælger nok at stole på andre mennesker og deres dømmekraft indtil andet er bevist. Ja og det er lige der det er gået så grueligt galt så mange gange langt de fleste hunde har aldrig angrebet før den første gang de gør det og mange af ejerne står og ligner store spørgsmålstegn for hvad skete der lige der det plejer min hund altså ikke at gøre de forventer ikke deres hund vil gøre noget men måske en dag møder de lige præcis det der tricker den og så er balladen der for nogle sker det heldigvis aldrig men det kan man ikke være 100% sikker på at det ikke gør før hunden er væk og derfor er det vigtigt at hunden så er i snor så ejeren kan gribe ind før der sker noget Der vil altid være nogle klaphatte imellem, men de er få (tror jeg) og jeg har endnu ikke mødt en eneste her i byen (har dog mødt nogle i storbyen af slagsen med pitts og bander). Hvis man skulle gå og bekymre sig om hvad andre måske tænker og gør hele tiden, så ville jeg jo blive skør go temlig isoleret. det gælder også alt andet i livet man kan gå og bekymre sig om i forhold til andre. Jeg mener ikke at jeg kan tage ansvar for folk med hundefobi udover det ansvar jeg allerede tager i kraft af at min hund ikke må nærme sig hverken mennesker eller dyr uden tilladelse og at jeg for eftertiden ikke lader hunden gå om hjørner uden mig :blink:. Nej du skal ikke tage ansvar for folk med hundefobi du skal tage ansvar for din hund du har valgt at få hunden altså er det også dit ansvar at sørge for at folk kan føle sig trygge når du kommer gående med den Jeg synes at medierne skruer det helt op i øjeblikket og det er rigtig trist for de mennesker som er lidt eller meget bange for hunde. Det skal dog ikke gå ud over alle de dejlige hunde der faktisk er og mediernes skræmmekampagner har nok aldrig haft effekt på mig og bør et eller andet sted ikke have det på nogen, for det er jo ofte udokumenteret og opblæst. Her er vi helt enige :blink: Nogle hunde ser selvfølgelig farligere ud end andre i kraft af størrelse eller temperament og havde jeg en stor rottweiler ville jeg nok vise mere hensyn end hvis jeg havde en hyrdehund. Netop fordi jeg forstår at en sådan hund kan virke skræmmende på alle. Med hensyn mener jeg ikke at tage den i snor, men at holde den helt tæt ved mig når der kom andre, mens en hyrdehund kan få lov til at stå med lidt afstand - dog ikke lige foran de som skal passere. Den hund jeg lige har haft passet et par dage kunne skræmme hvem som helst i kraft af størrelsen og den ville aldrig få lov til at gå ret langt fra mig, hvis der er mennesker. Jeg er klar over at folk med hundefobi er bange for ALLE hunde, men igen, så vil jeg hellere tage hensyn til størstedelen af alle mennesker og dermed også mig selv og min egen hund end jeg vil tage hensyn til et fåtal. Har i øvrigt mødt en person med hundefobi, som fortalte mig det da jeg kom gående med Jodie (I Snor). hun spurgte om jeg ikke kunne stå stille og trække ind til siden, så hun turde gå forbi. Det gjorde jeg selvfølgelig. Skilt er ikke nødvendigt. De kan jo bare sige det eller vise det med deres kropssprog. Da jeg var bange for hunde turde jeg ikke engang at henvende mig til ejeren for det betød at jeg skulle tættere på end jeg kunne håndtere men jeg er sikker på at ejerene af de hunde jeg mødte ikke var i tvivl om at jeg var bange de tog sig desværre bare aldrig af det så hatten af for dig at du viste det hensyn :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 jeg har såmen læst hvad du skrev endda din fine indledning og nu vil jeg så svare dig endda helt uden at råbe det tror jeg nemlig ikke man får meget ud af Det var ikek at råbe, det var at fremhæve. så ja jeg mener du vil have særbehandling især når du starter med dit fine indlæg sådan her"At der er folk der er bange for hunde, kan jeg ikke, og vil jeg ikke tage mig af." Og igen kan jeg ikke se at det er særbehandling af mig at jeg skriver dét. er du 100% sikker på at de mennesker ved dine hunde ikke kommer hen til dem medmindre de kalder på dem Nej. Er du hundrede procent sikker på at de folk du standser bilen for i et fodgængerfelt, ved at du standser.....helt? Enhver kan se om et dyr, elelr en genstand har retning mod én, og om dyret elelr genstanden gør antræk til at rende over til én. Mine dyr gør ingen af delene. AT man ikek kan se det, må jo så skyldes blindhed, hvilket man KAN give særbehandling for, da blinde faktisk har et skilt de kan gå med, såfremt de ønsker det. Gult armbind med 3 prikker! Endnu en gruppe af menensker der formår at gøre opmærksom på deres handicap, så andre kan SE at der er noget man skal tage hensyn til. jeg er faktisk af den mening at hunde kun skal være løse under kontrolerede forhold (indhegning eller steder hvor man er sikker på der ikke kommer andre) Urealistisk, men dig om dét. Og iøvrigt er det fløjtende ligegyldigt. Jeg er ikke bybo, og færdes derfor ikke i parker og anlæg, elelr andre steder med en masse mennesker med en løs hund. Jeg færdes ude midt i ingenting, indtil for 3 år siden midt på den vestjyske hede, hvor nærmeste civilisation var mere end 10 km. væk, medmindre man henregner forsvarets kulisser som civilisation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 Det er det jeg mener, rækker du fanden en lillefinger tager han hele hånden. Tro mig, jeg har mange års erfaring indenfor servicefaget. Men du har da sikkert ret i det sidste,... det er jo en af dine mere irriterende vaner. :blink: ....altså det med at have ret (bare så den ikke kan misforstås). Jeg håber da jeg har ret, for det er det jeg selv forsøger at praktisere - altså ikke at have ret, men at tro at det nytter noget at forsøge at "omvende" folk. Himmelråbende naiv til det sidste Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 Ja, men os der er bange for (løse) hunde har ikke noget at udsætte på de ejere, der har deres hund løs og har kontrol over hunden og kalder den til sig - Det er slet ikke der problemet ligger:5up: Det er en hund, der løber rundt om hjørnet, drøner hen og hilser etc - derfor holder jeg mig jo også væk fra fx hundeskove (skal dog siges at jeg ikke er bange for løse hunde mere):5up: --Silke går jo netop ikke hen og hilser på nogen. Hun står bare:shock:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 4, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2009 Jeg er helt enig. Jeg har verdens dejligeste hunde - og folk som ikke synes det, de ved bare ikke bedre, de stakler - men jeg kunne aldrig droppe om at pådytte andre mennesker deres tilstedeværelse eller lade dem løbe løs forbi andre. Det er simpelthen almen respekt for ens medmennesker Undskyld det lider lidt hårdt, men jeg synes det er en uacceptabel holdning at have "at kan man ikke lide hunde/er bange for dem, så må man opsøge en psykolog, for det er ikke mit problem at de er bange for min løse hund". Det er netop dit problem Birgitta. Det er din hund, dit ansvar. Jeg har redet i mange år - gør desværre ikke lige pt. - og hver gang jeg passerede nogle, så tog jeg hesten i skridt og red over i den anden side, hilse på folk og satte så i trav mv. når jeg havde passeret dem - af respekt for at andre måske ikke nærede samme følelser for de store dyr som jeg. Ovenstående holdning kan sagtens overføres her til; jeg kunne slet og ret have sagt "det er ikke mit problem at de er bange for heste, de kan bare opsøge en psykolog hvis de ikke kan lide jeg gallopere forbi dem". Lad være med at citere mig for noget, jeg ikke har sagt:roll:. --Netop FORDI min hund er MIT ansvar, så har jeg nemlig lært hende at reagere som hun gør når hun færdes uden snor. Jeg synes ikke, der er SÅ stor forskel på om man har hund eller om man har et barn. Når man opdrager et barn så er det også med henblik på, at barnet efterhånden skal kunne træffe selvstændige beslutninger. Og man slipper ALLIGEVEL sit barn ud af syne, selv om man risikerer at barnet bliver kørt ned eller smadrer vinduer i den nærliggende skole.. ---For man kender sit barn. Og man har tillid til, at man har opdraget sit barn til at være et ansvarligt menneske, der ikke overtræder de grænser, som man har lært det. Sådan har jeg det også med Silke. Og sådan er Silke også opdraget. Ikke, at hun får lov til at gå tur alene, for det gør hun ikke. Men hun har meget længere "snor" end de fleste andre hunde, jeg kender, når hun går fri. Eneste forskel er, at et barn skal opdrages til 100% at klare sig selv. Min hund opdrager jeg til så stor en selvbestemmelse, som jeg vurderer at hun er moden til. Silke ved grundlæggende, at hun skal undgå at genere andre mennesker eller dyr. Og hun ved hvordan. Det er godt nok til mig. Nok til at jeg tør give hende friheden til at gå tur i hendes tempo. Uden snor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 det kan da ikke være rigtigt at man skal tage så meget hensyn til ikke hundemennesker at vi andre ikke må gå med vores hunde i parker og lign uden snor af frygt for at møde et menneske som er bange eller ikke bryder sig om hunde så længe hundene ikke går derhen så er det ikke hundeejerens problem men så kunne man jo ikke bestille andet i dette samfund og spekulere i om folk evt kunne være bange der er også mennesker som er bange for andre ting end hunde og det er den enkeltes problem igen så længe hundene ikke render hen til folk og som en så pænt har skrevet længere oppe så kan man aldrig være 100% sikker men er vi virkelig i et samfund efterhånden hvor folk har så ondt i røven over hvad andre gør istedetfor bare at feje foran andres dør og så længe man ikke er påvirket af andres beslutning så burde man ikke blande sig med påvirket mener jeg ikke at nogen kun bliver bange men noget lidt andet som feks at folks hunde løber hen og hopper op af fremmede osv osv det samme gælder også for mig hvis jeg har nogle fordomme eller angste reaktioner jeg kan da ikke forlange andre skal gå rundt og tænke på om vil tage hensyn til om jeg er bange for noget som helst samme er alt dette med ikke rygere og rygere totalt overdrevent at rygerne bliver totalt skubbet ud på et sideplan Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hfv1 Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 det kan da ikke være rigtigt at man skal tage så meget hensyn til ikke hundemennesker at vi andre ikke må gå med vores hunde i parker og lign uden snor af frygt for at møde et menneske som er bange eller ikke bryder sig om hunde så længe hundene ikke går derhen så er det ikke hundeejerens problem Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så vigtigt at gå tur med hunden uden snor hvad er det I vil bevise men så kunne man jo ikke bestille andet i dette samfund og spekulere i om folk evt kunne være bange der er også mennesker som er bange for andre ting end hunde og det er den enkeltes problem igen så længe hundene ikke render hen til folk og som en så pænt har skrevet længere oppe så kan man aldrig være 100% sikker men er vi virkelig i et samfund efterhånden hvor folk har så ondt i røven over hvad andre gør istedetfor bare at feje foran andres dør og så længe man ikke er påvirket af andres beslutning så burde man ikke blande sig med påvirket mener jeg ikke at nogen kun bliver bange men noget lidt andet som feks at folks hunde løber hen og hopper op af fremmede osv osv Jamen der er jo mange der netop er påvirket af den beslutning på den ene eller den anden måde alle de hundeoverfald der er sket som vi hører om igen og igen er jo netop fordi folk nægter at gå med hunden i snor jeg har styr på min hund den gør ikke noget nej det er muligvis rigtigt indtil den første gang den gør og så er det altså for sent det samme gælder også for mig hvis jeg har nogle fordomme eller angste reaktioner jeg kan da ikke forlange andre skal gå rundt og tænke på om vil tage hensyn til om jeg er bange for noget som helst jo hvis det du er bange for gør at du nærmest ikke tør bevæge dig udenfor det er dit valg at få hunden ikke deres og de har retten til at kunne bevæge sig frit uden at være bange for din hund samme er alt dette med ikke rygere og rygere totalt overdrevent at rygerne bliver totalt skubbet ud på et sideplan det kan altså ikke sammenlignes de to ting men jeg er helt enig I at os rygere ikke har mange muligheder mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så vigtigt at gå tur med hunden uden snor hvad er det I vil bevise Jamen der er jo mange der netop er påvirket af den beslutning på den ene eller den anden måde alle de hundeoverfald der er sket som vi hører om igen og igen er jo netop fordi folk nægter at gå med hunden i snor jeg har styr på min hund den gør ikke noget nej det er muligvis rigtigt indtil den første gang den gør og så er det altså for sent jo hvis det du er bange for gør at du nærmest ikke tør bevæge dig udenfor det er dit valg at få hunden ikke deres og de har retten til at kunne bevæge sig frit uden at være bange for din hund det kan altså ikke sammenlignes de to ting men jeg er helt enig I at os rygere ikke har mange muligheder mere jeg vil ikke bevise noget men jeg synes det er direkte synd for hunde som ikke går frit gerne hver dag mine hunde ville ikke blive tilfredstillet ved luftetur i line det er ikke mit problem at der render mennesker rundt i samfundet med forbier hunde er bare et af dem så længe de ikke render derover ser jeg ikke problemet og hvis en er så bange at vedkomne ikke tør gå forbi er man mere end velkomme til og spørge om jeg lige vil tage fat i hundene mens vedkomne passere så kunne man jo ikke bestille andet end at tænke på hvad andre er bange for jeg mener bestemt ikke det kan og vil være mit problem medmindre det er på andres grund at de er løse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 jeg vil ikke bevise noget men jeg synes det er direkte synd for hunde som ikke går frit gerne hver dag mine hunde ville ikke blive tilfredstillet ved luftetur i line det er ikke mit problem at der render mennesker rundt i samfundet med forbier hunde er bare et af dem så længe de ikke render derover ser jeg ikke problemet og hvis en er så bange at vedkomne ikke tør gå forbi er man mere end velkomme til og spørge om jeg lige vil tage fat i hundene mens vedkomne passere så kunne man jo ikke bestille andet end at tænke på hvad andre er bange for jeg mener bestemt ikke det kan og vil være mit problem medmindre det er på andres grund at de er løse Præcis! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 som udgangspunkt har jeg ikke problemer med folk har deres hund gående uden snor, hvis man har kontrol på den. Men jeg syndes det er en "farlig" tendens at have, at man er ligeglad og ikke mener man skal tage hensyn, for vi har alle hundeejere en interesse i at der ikke sker flere uheldige episoder, hvor der er en hund indblandet. for det er jo ikke kun de "fjolser" der er skyld i episoderne det rammer, nej det rammer alle som har hunde fordi der snart går så mange rundt og er bange for hvad der sker når de møder en hund, specielt dem som løber løse rundt unden snor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 som udgangspunkt har jeg ikke problemer med folk har deres hund gående uden snor, hvis man har kontrol på den. Men jeg syndes det er en "farlig" tendens at have, at man er ligeglad og ikke mener man skal tage hensyn, for vi har alle hundeejere en interesse i at der ikke sker flere uheldige episoder, hvor der er en hund indblandet. for det er jo ikke kun de "fjolser" der er skyld i episoderne det rammer, nej det rammer alle som har hunde fordi der snart går så mange rundt og er bange for hvad der sker når de møder en hund, specielt dem som løber løse rundt unden snor. Øøøøøøøh........ Hvem er det lige, der ikke mener, at man skal tage hensyn?? ---Jeg synes i hvert fald, at jeg TAGER hensyn til andre mennesker med den måde jeg har opdraget min hund. Jeg tager bare ikke hensyn på den måde som flertallet af HF-erne åbenbart synes, jeg skal. Jeg kan med lige så stor ret hævde, at det er alle hundeejere, der kun lufter deres hund i snor, -der ikke tager hensyn. For på den måde lærer hunden aldrig at begå sig acceptabelt på egen hånd. Med det resultat, at HVIS den smutter en dag, så kan ingen vide sig sikker. Og det er nok FORDI I har den viden om jeres egne hunde, at I tror at det samme er tilfældet med ALLE hunde. Det er det ikke. --De fleste af de overfald vi hører om, drejer sig netop om utilpasse hunde, der liiiige er smuttet fra ejerens kontrol. De er hoppet ud af en have, smuttet fra plads uden snor, hoppet ud af vinduet på en bil osv, osv... ELLER det er hunde, der er bundet eller indespærret, som nogen trænger sig ind på. Veltilpasse hunde har ikke behov for at bryde regler og smutte fra ejerens kontrol. At jeg ikke insisterer på, at alle andre skal lære deres hunde at gå uden snor selv om jeg mener at det er det rigtigste, -det er fordi jeg ved, at det kræver så stort et arbejde og engagement, så det er mere end man kan forlange af andre mennesker. Vi er forskellige. Både hunde og mennesker. Og områderne vi lufter i, er også forskellige:shock:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 så kunne man jo ikke bestille andet end at tænke på hvad andre er bange for jeg mener bestemt ikke det kan og vil være mit problem medmindre det er på andres grund at de er løse Det er heller ikke andres problem, men derfor kan man da godt vise det hensyn der ligger i at vise at man har sine hunde under kontrol. Det er svært at se, at en hund som befinder sig 5 - 10m eller længere væk fra ejeren er under kontrol. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Øøøøøøøh........ Hvem er det lige, der ikke mener, at man skal tage hensyn?? ---Jeg synes i hvert fald, at jeg TAGER hensyn til andre mennesker med den måde jeg har opdraget min hund. Jeg tager bare ikke hensyn på den måde som flertallet af HF-erne åbenbart synes, jeg skal. Spørgsmålet er måske om ikke debbatten er delt i dem som synes, at de tager hensyn, som du siger du gør og dem som mener, at de viser de tager hensyn. Det er der forskellen ligger for mig udadtil i denne sitaution: Hvad det er andre brugere af et område oplever jeg gør og ikke hvad jeg mener jeg gør Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Spørgsmålet er måske om ikke debbatten er delt i dem som synes, at de tager hensyn, som du siger du gør og dem som mener, at de viser de tager hensyn. Det er der forskellen ligger for mig udadtil i denne sitaution: Hvad det er andre brugere af et område oplever jeg gør og ikke hvad jeg mener jeg gør Jo... Det kan du have helt ret i..... Der er jo bare det ved det, at jeg har ikke spor lyst til at indskrænke min hunds livskvalitet udelukkende for at "vise" andre noget. Jeg føler ikke trang til at (be)vise noget. Jeg ved med mig selv at jeg gør det rigtige for Silke uden at det går ud over andre mennesker. Og den holdning har så UTILSIGTET ført til at vi har fået ros for vores væremåde af de samme mennesker, der tidligere i Silkes liv var utrygge ved hende... Og ved andre hunde. --Det ER ikke så længe siden, at man pryglede opdragelse ind i både børn og hunde. Begge blev holdt i stramme tøjler, fysisk såvel som psykisk. Efterhånden har man sluppet børnenes tøjler og man bruger heller ikke mere vold mod børnene. Man bruger andre metoder til at opnå acceptabel opførsel. Først og fremmest sørger man for at børnene trives og får dækket deres behov. Hundene er man gudskelov også ved at holde op med at bruge vold imod. Det er en proces, der har strakt sig over flere årtier. Og den er ikke slut endnu. Næste trin bliver så at give hundene frie tøjler ligesom børnene.. Den proces er kun lige startet, og der vil gå rigtig mange år før det er almindeligt udbredt. Og der bliver brug for helt andre "opdragelses"principper. ---JEG håber, at vores tiltagende omsorgsfulde syn på vores hunde efterhånden vil smitte af på vores syn på alle andre dyr, især "produktionsdyrene" (hvor jeg dog hader det ord:neutral:).. ...men lige nu kan jeg kun fortsætte med at behandle Silke med den respekt, JEG mener hun har krav på. Og det indebærer altså ikke halsbånd og snor når vi går vores daglige ture. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Det er heller ikke andres problem, men derfor kan man da godt vise det hensyn der ligger i at vise at man har sine hunde under kontrol. Det er svært at se, at en hund som befinder sig 5 - 10m eller længere væk fra ejeren er under kontrol. Det er jeg ikke enig i. Hvis hunden bliver hvor den hører hjemme (ved/i nærheden af føreren) uden at rende over til alle andre mennesker (Og hunde), så kan det da ikke vises tydeligere at hunden ER under kontrol. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Det er jeg ikke enig i. Hvis hunden bliver hvor den hører hjemme (ved/i nærheden af føreren) uden at rende over til alle andre mennesker (Og hunde), så kan det da ikke vises tydeligere at hunden ER under kontrol. Det at hunden viser den bliver hvor den er under passeringen (disse 5 - 10m fra ejeren) indebærer at nogen tid går. Efterfølgende kan den forbipasserende konkludere at hunden faktisk blev, men dette er først efter passeringen. Man kan konkludere at der var kontrol over hunden (hvis man hører/ser ejeren give signal til hunden) - ikke før. Indtil da kan en person ikke vide om en fremmed løs hund er under kontrol (eller er ligeglad med personen). Kan du følge min tankegang? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Jo... Det kan du have helt ret i..... Der er jo bare det ved det, at jeg har ikke spor lyst til at indskrænke min hunds livskvalitet udelukkende for at "vise" andre noget. Jeg føler ikke trang til at (be)vise noget. Jeg ved med mig selv at jeg gør det rigtige for Silke uden at det går ud over andre mennesker. Og den holdning har så UTILSIGTET ført til at vi har fået ros for vores væremåde af de samme mennesker, der tidligere i Silkes liv var utrygge ved hende... Og ved andre hunde. --Det ER ikke så længe siden, at man pryglede opdragelse ind i både børn og hunde. Begge blev holdt i stramme tøjler, fysisk såvel som psykisk. Efterhånden har man sluppet børnenes tøjler og man bruger heller ikke mere vold mod børnene. Man bruger andre metoder til at opnå acceptabel opførsel. Først og fremmest sørger man for at børnene trives og får dækket deres behov. Hundene er man gudskelov også ved at holde op med at bruge vold imod. Det er en proces, der har strakt sig over flere årtier. Og den er ikke slut endnu. Næste trin bliver så at give hundene frie tøjler ligesom børnene.. Den proces er kun lige startet, og der vil gå rigtig mange år før det er almindeligt udbredt. Og der bliver brug for helt andre "opdragelses"principper. ---JEG håber, at vores tiltagende omsorgsfulde syn på vores hunde efterhånden vil smitte af på vores syn på alle andre dyr, især "produktionsdyrene" (hvor jeg dog hader det ord:neutral:).. ...men lige nu kan jeg kun fortsætte med at behandle Silke med den respekt, JEG mener hun har krav på. Og det indebærer altså ikke halsbånd og snor når vi går vores daglige ture. Jeg kan af gode grunde ikke vide hvor du går med Silke, og hvor mange personer/hunde der færdes i området, men jeg mener ikke Pelles livskvalitet mindskes af at han kommer i line, når vi skal passere andre hunde/mennesker. At komme i line er en god anledning til at få en snak og en godbid og lave lidt sammen med mig. Derfor er linen ikke en form for straf omend en indskrænkning af hans bevægelsesfrihed. Jeg sørger for at gå så vidt muligt, hvor det ikke myldrer med mennesker og andre hunde, så det er langt fra dagligt Pelle må i line pga. passering. Har man mulighed for det og kan gå udenfor "myldreluftetiderne" kan man lade sin hund få rigelig luft under vingerne på disse tidspunkter. Tager jeg min hund i line forud for passering af andre hunde, er der også den vinkel på, at hvis den anden hund kommer farende og laver udfald har jeg som udgangspunkt loven med mig, hvis noget skulle ske. At linen i såfald ville blive sluppet er en anden sag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Det at hunden viser den bliver hvor den er under passeringen (disse 5 - 10m fra ejeren) indebærer at nogen tid går.Efterfølgende kan den forbipasserende konkludere at hunden faktisk blev, men dette er først efter passeringen. Man kan konkludere at der var kontrol over hunden (hvis man hører/ser ejeren give signal til hunden) - ikke før. Indtil da kan en person ikke vide om en fremmed løs hund er under kontrol (eller er ligeglad med personen). Kan du følge min tankegang? Sagtens. Jeg er bare ikke enig. Jeg mener stadig at man sagtens kan se om en hund er nogenlunde under kontrol eller ej, på lang afstand. og iøvrigt forholder det sig jo sådan med alt andet folk kan være bange for. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være anderledes med hunde? -Har rytteren styr på hesten? -Har bilisten styr på bilen -holder cyklisten sig nu også på cykelstien osv osv osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Sagtens. Jeg er bare ikke enig. Jeg mener stadig at man sagtens kan se om en hund er nogenlunde under kontrol eller ej, på lang afstand. og iøvrigt forholder det sig jo sådan med alt andet folk kan være bange for. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være anderledes med hunde? -Har rytteren styr på hesten? -Har bilisten styr på bilen -holder cyklisten sig nu også på cykelstien osv osv osv. Hvis en person er panisk angst for hunde, så ser de ikke, at hunden er under kontrol.. Så ser de bare en løs hund.. Tro mig.. det oplever jeg dagligt her.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Hvis en person er panisk angst for hunde, så ser de ikke, at hunden er under kontrol.. Så ser de bare en løs hund.. Tro mig.. det oplever jeg dagligt her.. Og hvis de har SÅ store problemer, så bør de som sagt have et skilt om halsen, elelr holde sig væk fra hvor hunde luftes. Det er de valg andre folk med andre problemer har. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være anderledes blot fordi det drejer sig om hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 5, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2009 Og hvis de har SÅ store problemer, så bør de som sagt have et skilt om halsen, elelr holde sig væk fra hvor hunde luftes.Det er de valg andre folk med andre problemer har. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være anderledes blot fordi det drejer sig om hunde. De går her ved blokkene.. de skal vel for søren da have lov til at gå over i deres kolonihaver *GGG* Og på fortove.. Jeg har som sagt Luna løs... Men kommer der nogen gående imod mig, som jeg ved, er bange for hunde (jeg bor i Køges ene ghetto), jamen så bliver hun kaldt ind på plads.. Og så har jeg lige en hånd på halsbåndet.. Luna er overhovedet ikke interesseret i kontakt, men det synes jeg er det mindste, man kan gøre.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts