Aslan Skrevet Maj 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Maj 30, 2009 til at kende til konsekvenser? Altså, hvis du ikke kommer på indkald, får du ikke lov til at løbe fri? Eller er det ren og skær tilfælde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Ja, det gør den, det er jo netop det al indlæringsteori går ud på En hund lærer bedst af konsekvenser, da det jo også vil være den måde den skulle lære på ude i naturen. Handling -> spiser rødt bær konsekvens -> det røde bær smagte dårligt Hunden lærer, at det ikke kan betale sig at spise røde bær Så dette er den aller bedste måde en hund lærer på, og det er jo også det vi gør med godbidder. Handling -> hunden sætter sig konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig Hvis konsekvensen er farlig for hunden, så lærer den hurtig, da dette øger dens chancer for at overleve. Hvis konsekvensen er god/dårlig for hunden, så afhænger indlæringshastigeden af af hvor god/dårlig konsekvensen af handlingen er. Så jo mindre konsekvens (både god og dårlig), jo flere gentagelser skal der til før det indlæres. Men konsekvensen skal falde inden for 2-3 sekunder efter den udførte handling, da konsekvensen ellers vil blive forbundet med noget helt andet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Maj 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Men hvorfor virker indkald nogle steder og ikke andre? Så tænker jeg lidt.......... Aslan "jeg vil gerne løbe fri ved stranden, ergo kommer jeg når de kalder, eller også får jeg snor på" Aslan hjemme: "hmm hvis jeg ikke kommer, men vælger at fange en harre, så putter hun mig i snor........so what?" og hvis, hvorfor så valget? For ved tsranden kommer han, men ikke altid når vi øver indkald ude på marken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ragdoll Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Tjahh... gør du altid hvad der bliver sagt? Nej vel? Så hvorfor skulle Aslan? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Tror der generelt er mindre færd ved stranden. Mine l¢b for exempel altid fri ved stranden i Århus uden problemer, men ALDRIG i skoven (ved godt det også er forbudt) da det ville ende i ren rådyrjagt. De har aldrig l¢bet fri i skoven, så "vidste" ikke at de kunne jagte, men der var så meget færd at de var trælse at gå med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Maj 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 ALTID Jeg syntes bare det er mærkværdigt at der er gevinst om man vil, HVER GANG der bliver kaldt når vi er på stranden, men herhjemme er det lidt lala agtigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Der er ret lang mellem handling og konsekvens. Samtidigt er belønningen ved at jagte så uendeligt meget større end ved bare at løbe løs 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Der er ret lang mellem handling og konsekvens. Samtidigt er belønningen ved at jagte så uendeligt meget større end ved bare at løbe løs h¢rt, h¢rt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Det skyldes at hunde ikke er særlig gode generalister, så de er ikke gode til at sige at fordi en ting virker sådan et sted, så virker det nok sådan alle steder. Så for at tage min eksempler igen : Handling -> spiser rødt bær som sidder på en lille busk konsekvens -> det røde bær smagte dårligt Hunden lærer, at det ikke kan betale sig at spise røde bær der sidder på en lille busk. Men den har ikke lært at det ikke kan betale sig at spise røde bær fra en stor busk Handling -> spiser rødt bær som sidder på en stor busk konsekvens -> det røde bær smagte dårligt Hunden lærer, at det heller ikke kan betale sig at spise røde bær der sidder på en stor busk ________________________________________________________ Handling -> hunden sætter sig hjemme i stuen konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig hjemme i stuen. Men den har ikke lært at det kan betale sig ude i haven eller andre steder Handling -> hunden sætter sig ude i haven konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig hjemme i stuen og ude i haven. Men den har ikke lært at det også kan betale sig alle mulige andre steder. Jo flere steder den lære at den samme konsekvens gælder for den samme handling, altså den samme konsekvens ved samme handling lige gyldig hvor denne handling foregår, jo bedre bliver hunden til at generalisere lige netop denne handling. Så når du har gentaget den samme konsekvens måske 6 forskellige steder, så lærer hunden at, nåååå der er samme konsekvens ved denne handlig ligegyldig hvor jeg gør det Efterhånden som den har prøvet dette med mange forskellige øvelser, så bliver den generelt bedre til at generalisere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Og som nogen af de andre er inde på, så virker indlæringen ikke særlig godt, hvis den belønning hunden selv kan skaffe sig ved at ignorerer dig, er bedre end den du kan give den hvis den hører efter dig. Den vil jo vælge den belønning den helst vil have :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ragdoll Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 [quote name='Lonny;191380Handling -> hunden sætter sig hjemme i stuen konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig hjemme i stuen. Men den har ikke lært at det kan betale sig ude i haven eller andre steder Handling -> hunden sætter sig ude i haven konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig hjemme i stuen og ude i haven. Men den har ikke lært at det også kan betale sig alle mulige andre steder. Jo flere steder den lære at den samme konsekvens gælder for den samme handling' date=' altså den samme konsekvens ved samme handling lige gyldig hvor denne handling foregår, jo bedre bliver hunden til at generalisere lige netop denne handling. Så når du har gentaget den samme konsekvens måske 6 forskellige steder, så lærer hunden at, nåååå der er samme konsekvens ved denne handlig ligegyldig hvor jeg gør det Efterhånden som den har prøvet dette med mange forskellige øvelser, så bliver den generelt bedre til at generalisere[/quote'] Det tror jeg så ikke. Jeg tror den lærer at når DU siger sit så får den en godbid, men ikke nødvendigvis når din mand siger det. Jeg tror - som Petrine - at i Aslans eksemple er der for langt mellem handling og konsekvens til at det nødvenigvis giver neming for hunden, samt at det i det tilfælde trækker mere at jage end at komme hen til mor for at få en godbid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Det tror jeg så ikke. Så syntes jeg at du skulle læse nogle bøger om indlæringsteori... Jeg tror den lærer at når DU siger sit så får den en godbid, men ikke nødvendigvis når din mand siger det. Det er jo præcis det samme, den har lært af konsekvenserne, der er ingen konsekvens hos manden, men der er en positiv konsekvens hos mig... J eg tror - som Petrine - at i Aslans eksemple er der for langt mellem handling og konsekvens til at det nødvenigvis giver neming for hunden, samt at det i det tilfælde trækker mere at jage end at komme hen til mor for at få en godbid. Jeg nævnte jo netop også at konsekvensen skulle være inden for 2-3 sekunder, da hunden ellers ikke vil forbinde konsekvensen med netop den handling, men derimod den handling den nu er i gang med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Er der nogen der gider at fortælle min hund, at hunde ikke er gode generalister Schæferhvalpen Kenzo var træls til hvalpetræning = alle schæfere jeg møder i mit fremtidige liv har jeg dømt på forhånd som værende trælse Fætter Jakob med damp er træls, han er et barn = alle børn er trælse Min yndlingsrune kører på motorcykel = alle folk på motorcykler er total yndlingsmennesker men derudover - hunde er opportunister. De vil ALTID gøre det der bedst betaler sig, i det øjeblik, så i øjeblikket derhjemme er det der betaler sig bedst at løbe efter haren. På stranden er det der bedst betaler sig, at komme hen og få en godbid ved mor... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Det skyldes at hunde ikke er særlig gode generalister, så de er ikke gode til at sige at fordi en ting virker sådan et sted, så virker det nok sådan alle steder. Så for at tage min eksempler igen : Handling -> spiser rødt bær som sidder på en lille busk konsekvens -> det røde bær smagte dårligt Hunden lærer, at det ikke kan betale sig at spise røde bær der sidder på en lille busk. Men den har ikke lært at det ikke kan betale sig at spise røde bær fra en stor busk Handling -> spiser rødt bær som sidder på en stor busk konsekvens -> det røde bær smagte dårligt Hunden lærer, at det heller ikke kan betale sig at spise røde bær der sidder på en stor busk ________________________________________________________ Handling -> hunden sætter sig hjemme i stuen konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig hjemme i stuen. Men den har ikke lært at det kan betale sig ude i haven eller andre steder Handling -> hunden sætter sig ude i haven konsekvens -> hunden får godbid hunden lærer. at det kan betale sig at sætte sig hjemme i stuen og ude i haven. Men den har ikke lært at det også kan betale sig alle mulige andre steder. Jo flere steder den lære at den samme konsekvens gælder for den samme handling, altså den samme konsekvens ved samme handling lige gyldig hvor denne handling foregår, jo bedre bliver hunden til at generalisere lige netop denne handling. Så når du har gentaget den samme konsekvens måske 6 forskellige steder, så lærer hunden at, nåååå der er samme konsekvens ved denne handlig ligegyldig hvor jeg gør det Efterhånden som den har prøvet dette med mange forskellige øvelser, så bliver den generelt bedre til at generalisere godt forklaret er virkelig skåret ud i pap :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 Her er der lidt mere om generalisering fra Pia fra Positiv træning, som jeg ved en del herinde er rigtig glad for og stoler på: http://www.positivtraening.dk/viden/melissa02.html Nedenstående er et lille citat fra artiklen: Generalisering er betydelig mere udfordrende for hunde end for mennesker, medmindre det involverer ubehag. Situationer som medfører ubehag, bliver let (men ofte ikke korrekt) generaliseret, som en instinktiv overlevelsesmekanisme. Hunde skal arbejde lige så hårdt med at lære at generalisere som mennesker med at diskriminere. Når hundetrænere taler om at generalisere en adfærd, er formålet at lære hunden, at et signal og den dertil hørende adfærd er det samme i forskellige miljøer. Denne proces indebærer mere end blot at træne adfærden i flere forskellige miljøer. Lad os bruges eksemplet fra før: med ufuldstændig generalisering betyder "Sit" måske "sæt numsen i jorden direkte foran mor, når hun står i køkkenet ved siden af køkkenbordet med en godbidstaske i bæltet og holder en klikker og en godbid i hånden". I eksemplet er der mere end stedet at generalisere. Nøglen til generalisering er variabilitet. Med mindre du vil have din naturligt diskriminerende hund til at konkludere, at noget i miljøet er en nødvendig del af en adfærd, bliver du nødt til at være sikker på, at intet andet end det rigtige signal (også kaldet den diskriminative stimuli) er uforanderligt gennem træningen. Overvej: Det fysiske sted, inklusive positionen i rummet. Træn undertiden med forskellige vinkler til vægge og møbler. Hundens relative position til dig. Hvor mange har ikke ved et tilfælde trænet at "Sit" betyder lige foran mig? Varier dette fra starten, ved at bruge fysiske begrænsninger for at generalisere dette koncept. Den fysiske position. Med mindre din position skal være den samme, når hunden skal udføre adfærden, skal adfærden trænes med dig stående, siddende, læggende, knælende eller mens du laver yoga. Vift med armene. Stå på et ben. Hop på stedet. Tilstedeværelsen af mad, klikker, godbidstaske og andre hjælpemidler. Hjælpemidler, som bruges til træningen, bliver nødvendigvis nødt til at blive faded (fjernet) fra situationen. Vær kreativ i placeringen og valget af forstærkere. Varier den rutine du har, som betyder "nu træner vi". Beting flere forstærkere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst skovtrold Besvaret Maj 30, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2009 tja, min gør det samme. Men på stranden er vi jo på fremmed grund, og hvis nu mor kørte, så er jeg jo helt alene tilbage... Men hjemme, der lukker de mig jo nok ind, når jeg er færdig med at fange hare. Det har helt sikkert hjulpet på det herhjemme, at vi er begyndt at kalde en gang, og kun en. derefter går vi ind og lader døren på klem. nu går der max 10 min, så er hunden hjemme igen. hvor imod der før godt kunne gå 1 - 1½ time med at indfange hund... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ragdoll Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Så syntes jeg at du skulle læse nogle bøger om indlæringsteori... Det er jo præcis det samme, den har lært af konsekvenserne, der er ingen konsekvens hos manden, men der er en positiv konsekvens hos mig... J Jeg nævnte jo netop også at konsekvensen skulle være inden for 2-3 sekunder, da hunden ellers ikke vil forbinde konsekvensen med netop den handling, men derimod den handling den nu er i gang med Skal vi ikke lige klappe hesten!! Der er lidt for meget DKW over den der bemærkning. Jeg siger at jeg ikke tror det forholder sig som lige i det eksempel du giver. Men essentielt er vi jo faktisk enige, hvad du også selv skriver længere nede. Så skal vi ikke blive enige om at du rent faktisk ikke ved en fis om hvilke bøger om indlæringsteorier jeg har læst, og derfor intet andet får ud af den kommentar end at virke MEGET patroniserende og en anelse ubehagelig. Og det kan jeg ikke se nogen grund til at være. Over dét i hvert fald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 ALTID Jeg syntes bare det er mærkværdigt at der er gevinst om man vil, HVER GANG der bliver kaldt når vi er på stranden, men herhjemme er det lidt lala agtigt Måske er det fordi han kender området hjemme bedre og derfor behøver han ikke være så sikker på jer. Ude er tingene lidt mere farlige, så dér må han hellere høre hvad eksperterne (I) siger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Skal vi ikke lige klappe hesten!! Der er lidt for meget DKW over den der bemærkning. Jeg siger at jeg ikke tror det forholder sig som lige i det eksempel du giver. Men essentielt er vi jo faktisk enige, hvad du også selv skriver længere nede. Så skal vi ikke blive enige om at du rent faktisk ikke ved en fis om hvilke bøger om indlæringsteorier jeg har læst, og derfor intet andet får ud af den kommentar end at virke MEGET patroniserende og en anelse ubehagelig. Og det kan jeg ikke se nogen grund til at være. Over dét i hvert fald. Se det var præcis sådan du virkede på mig da du skrev: Det tror jeg så ikke... Og af præcis denne grund svarede jeg som jeg gjorde. Det kan godt være at jeg misforstod dig, men jeg opfattede det dybest set som om du sagde, at jeg ikke vidste noget om det jeg talte om og derfor troede du ikke på hvad jeg skrev. Hvis jeg misforstod dig, så beklager jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ragdoll Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Jamen så beklager jeg også. Det hele var bare en stor misforståelse, og så er den jo heldigvis ikke længere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 31, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2009 Jamen så beklager jeg også. Det hele var bare en stor misforståelse, og så er den jo heldigvis ikke længere. Eng Det er det der nogen gange er lidt svært på skrift, men så længe man kan tale om det, så går det nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts