Hop til indhold

Mere end en hund - fordele/ulemper

Gæst Tessa&Molly
 Share

Recommended Posts

Gæst Tessa&Molly

Hej allesammen

Jer der har flere hunde, hvilke fordele/ulemper synes I der er? Gerne med begrundelse..

Hvor mange hunde har I?

Sidst men ikke mindst: hvor stor er aldersforskellen mellem jeres hunde?

Vi diskuterede det meget før vi købte Molly.. Især fordi der kun er 10 mdrs aldersforskel på dem.. Det giver unægteligt en del arbejde, men vi synes stadig at det var en god beslutning.. Begge vores hunde trives rigtig godt.. Mange har syntes det var dumt (måske et voldsomt ord, men derhen ad..) pga deres alder.. Andre fordi det giver en del mere rengøring pga hundehår og jord/sand osv. Og andre igen fordi de mener at man ikke kan have mere end én hund, når man har store hunde..

Hvad synes I?

De venligste hilsner fra Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun 1 hund (endnu ;-)). Hun er 1 år. Jeg regner med at hund nr 2 finder vej til husholdningen næste gang Karla kan fejre sin fødselsdag... Det vil passe mig fint med endnu en sommerhvalp :mrgreen:

Og så er Karla også gammel nok, til at kunne "tage del" i opdragelsen af den bette, uden at det hele skal gå op i leg, leg, leg...

Plus, jeg har ikke noget ønske om at sidde med 1 styks teenagehund og 1 styks hvalp :blink: men stor respekt for de der orker det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Det er rigtigt, det er meget leg.. Men vi er så heldige at vi kan stoppe det hvis det bliver for meget.. Tessa er dog meget rolig af en teenager at være og har været god til at opdrage Molly.. Tessa ved godt hvad man må og ikke må her i huset.. Der er dog et par ting, som vi arbejder meget med, men de er jo også begge to hvalpe, så det er naturligt..

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 3 hunde, en han på 12 år, en tæve på 9 år og en han på 3 år, på et tidspunkt havde vi 5 hunde i huset og jeg kan ikke forstille mig at vi nogensinde kommer under 2 hunde igen :-) Når først man har prøvet at have mere end en hund af gangen, føltes det næsten som dyremishandling kun at have en hund, sådan har jeg det i hvert fald :lol:

De har så meget glæde af hinanden, ikke bare hvad angår leg, men også hele flok følesen og hyggen ved at have faste gå turs kammerater og gode venner at ligge og putte med i sofaen :mrgreen:

Og så får man SÅ meget foræret når man får en hvalp og har voksne hunde i huset i forvejen :5up:

Det kræver mere arbejde, der skal være alene tid til alle og når man har været ude og træne med den ene må man hjem og hente den næste og tage en omgang mere, når man har børstet og ordnet den ene hund kan man slæbe den næste op på bordet og begynde forfra osv. osv. Og ja, det sviner også mere, men det er jo så et prioteringsspørgsmål hvordan man har det med det, rent hjem er ikke et begreb vi kender her og jeg lider ikke af rengøringsvanvid, hvis jeg gjorde det, så havde jeg helt sikkert ikke så mange hunde! :roll::-D

Jeg syntes at den mest optimale alders forskel er 1½ - 3 år mellem hver hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly
Vi har 3 hunde, en han på 12 år, en tæve på 9 år og en han på 3 år, på et tidspunkt havde vi 5 hunde i huset og jeg kan ikke forstille mig at vi nogensinde kommer under 2 hunde igen :-) Når først man har prøvet at have mere end en hund af gangen, føltes det næsten som dyremishandling kun at have en hund, sådan har jeg det i hvert fald :lol:

De har så meget glæde af hinanden, ikke bare hvad angår leg, men også hele flok følesen og hyggen ved at have faste gå turs kammerater og gode venner at ligge og putte med i sofaen :mrgreen:

Og så får man SÅ meget foræret når man får en hvalp og har voksne hunde i huset i forvejen :5up:

5 hunde på en gang, hold da op, og det er ikke små hunde kan jeg se.. Jeg er også ret sikker på at vi ikke kommer under to hunde.. Jeg ville føle det samme som du, især nu efter vi har fået nr to og har set den glæde det har givet Tessa.. De kan slet ikke undvære hinanden.. Og det er en stor trøst for begge når de skal være alene hjemme..

Det kræver mere arbejde, der skal være alene tid til alle og når man har været ude og træne med den ene må man hjem og hente den næste og tage en omgang mere, når man har børstet og ordnet den ene hund kan man slæbe den næste op på bordet og begynde forfra osv. osv. Og ja, det sviner også mere, men det er jo så et prioteringsspørgsmål hvordan man har det med det, rent hjem er ikke et begreb vi kender her og jeg lider ikke af rengøringsvanvid, hvis jeg gjorde det, så havde jeg helt sikkert ikke så mange hunde! :roll::-D

Det kræver en del arbejde, helt klart.. Og meget tid..

Dyrlægen (eller var det dyrlægeassistenten) sagde at det var stort set umuligt at have to store hunde.. Man kan ikke gå med dem, hund nr. et bliver umulig osv. Men det synes jeg ikke vi har oplevet.. Det eneste jeg vil give dem ret i, er som vi er enige om, at det giver en del mere arbejde.. Men jeg ser det ikke som en belastning, nærmere en udfordring..

Og ja, rengøringen, jeg led engang af rengøringsvanvid, men det gjorde mig ikke lykkeligere at hjemmet skinnede - det gør mine hunde til gengæld.. Og folk som ikke kan klare lidt jord på gulvet eller hundehår i sofaen er velkomne til at blive ude ;)

Jeg syntes at den mest optimale alders forskel er 1½ - 3 år mellem hver hund.

Jeg er ikke i tvivl om at det er mere optimalt at der er mere end 10 mdr. mellem hundene.. Det var også derfor vi var meget i tvivl om hvorvidt vi skulle hente Molly dengang.. Vi blev dog enige om at det nok skulle gå..

Dyrlægen sagde at der skulle være mindst 3 år mellem og det synes vi var for meget..

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er snart seks år siden, at jeg kun havde én hund.... og jeg tror det varer ca. 10 x så lang tid, før det sker igen.... (hmmm, til den tid er jeg så 90 og Kimmi er 66 :mrgreen: vi er altid klar til hvalpe!)

Nu har jeg tre stk - alle tæver og alle border collier - på knap 6 år, 2 år og 8½ uge. Og ja, de larmer, leger, sviner, laver trækkeleg med ting man efterlader på gulvet, graver KÆMPE huller og fylder vildt meget i sengen.... men det er SÅ skønt at have mere end én hund. Det tager vildt meget tid, især hvis man som jeg, gerne vil "bruge" dem til noget (i mit tilfælde lydighedskonkurrencer + diverse anden træning) - da jeg er nødt til at bruge meget tid alene med hver enkelt hund for at opbygge vores forhold. Gør man ikke det, vil især de yngste hunde ofte opbygge stærkere forhold til den ældste hund. Det kræver god plads i bilen, hvis man vil have dem med rundt og der er mange steder de ikke kan komme med, fordi de simpelthen fylder for meget. Det udnytter jeg så ofte til alene-tid med én af dem - man lærer at blive hård med tiden og overse det triste blik fra dem, der ikke kommer med :mrgreen:

Meeen til gengæld får man hunde, der aldrig er alene. Hunde der får lov til at leve i en flok og derigennem lærer en masse hundsk - de lærer både at sige fra og at give sig, hvilket hjælper dem i samværet med fremmede hunde. De er aldrig "overgearede" over at se andre hunde - det behov er dækket hjemmefra. Jeg har aldrig haft hunde, der har bidt som hvalpe - det ordner de ældre hunde ret hurtigt. Og så er de jo bare glade for hinanden - rigtig rigtig meget - og det er så dejligt at se på :mrgreen:

Jeg ville gerne have flere.... men så flytter manden i huset vist hjemmefra.... og så ville en have nok også være ønskeligt - det har jeg nemlig ikke rigtig, kun en lille bitte gård de kan komme ud og tisse i morgen og aften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen (eller var det dyrlægeassistenten) sagde at det var stort set umuligt at have to store hunde.. Man kan ikke gå med dem, hund nr. et bliver umulig osv.

Jeg synes dyrlæger bør holde sig til at udtale sig om fysiske forhold, for resten har de ikke meget forstand på :???:

Men så kan jeg da klappe mig selv på skulderen over at jeg gør det umulige :lol:

Bortset fra det, så går jeg bestemt også ind for +2 års aldersforskel. Ellers er risikoen for at man får to uopdragne hunde for stor. Men det må være op til den enkelte.

Der er 3 år mellem mine to, og der var 10 år mellem den nuværende ældste og min nu afdøde hund. I begge tilfælde har de haft meget glæde af hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Jeg er skam også enig i at 10 mdr ikke er en passende aldersforskel, det blev bare sådan i vores hus denne gang :) Vi ville nok ikke gøre det igen en anden gang..

De er jo begge meget hvalpede og det har jo både sine charmer men også sine ulemper.. Men alt i alt synes jeg at det går overraskende godt på trods af den lille aldersforskel..

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede som så mange andre ud med kun at have en hund, men da Trille nærmede sig de 8 år og bentøjet ikke længere ville som hun befalede, ja så købte vi Mille som på det tidspunkt var 12 uger.

Mille skulle have være Trilles afløser, men det blev sådan at vi havde dem begge i ca. 1 år, og da vi blev nødt til at sige farvel til Trille var vi alle enige om: ALDRIG MERE KUN EEN HUND !!

Fornøjelsen/fordelen ved at have 2 hunde var større end vi havde regnet med. Vi har altid troet at det ville blive meget mere besværligt med 2 på en gang, men vores "fordomme" blev gudskelov gjort til skamme.

Da vi meget akut måtte sige farvel til Trille var Mille "alene-hund" i en måned :cry: Nok den værste måned i både hendes og vores liv. Hun sørgede simpelthen så meget, at hun græd noget så inderligt dagen lang :megaked:

Bonnie var 8 uger da vi fik hende hjem og Mille var på det tidspunkt så knap 1½ år.

Som andre også har skrevet så har de meget stor glæde af hinanden.

Vi har dem begge med alle steder, og mange gange bliver folk overraskede over hvor rolige og nemme de er, første gang vi besøger dem med begge hunde.

Som sagt: aldrig mere kun een hund!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie

Ja, jeg er også til mere end en hund i huset, min. 2.

pt har vi 3 hunde, to boxere på 5 år og en cairn på 8 år.

den ene boxer, tæven, var en der kom til som et årig fra et andet mindre heldigt hjem, jeg ville aldrig have valgt to hunde på samme alder, og da slet ikke boxere.. :lol: Men nu var hun her alligevel og det er gået ganske fint.

Det er dejligt at se dem have en lille flok, se dem tumle og lege, sove i bunke og aldrig være alene hjemme, og bliver de trænet individuelt, kan jeg ikke se problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites