Gæst Gitteberg Skrevet Juni 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 Hej Vi har en 4 år gammel han cavalier king charles og har lige købt en 1 år gammel dansk hønsehund, også en han. Vi er lidt i tvivl om hvor meget vi skal blande os i deres samspil. Den gamle prøver hele tiden at bolle den unge, op af benet, hen over ryggen eller i hovedet. Hønsehunden finder sig i det og når den ikke gider mere er den jo så stor så den rejser sig bare. Men nu er hønsehunden også begyndt at stå og gøre de bevægelser - sådan helt ud i det blå. Er der nogen der ved noget om hvor meget man skal blande sig, skælde ud eller ??? De har kun været sammen i 3 uger. ps. hvordan får man vænnet hønsehunden af med at hoppe op af døre, skraber jo malingen af, når vi ikke er hjemme. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2009 Tre uger er længe, men det er faktisk meget normalt at der kommer en perode med dominansforsøg når man fører to hunde sammen. Den gamle humper for at fortælle den nye at "her bestemmer Jeg!" Men måske er selvtilliden ikke helt i top, siden han stadig gør det. At den unge humper ud i luften, tolker jeg som stress. Han er blevet domineret meget af den gamle, men tør ikke "humpe igen". Derfor får luften en tur Hvis der ikke er sket nogen forandring om en uges tid, synes jeg det er tegn på at de to har svært ved at finde en indbyrdes balance i deres forhold, og så bør I måske overveje om de passer sammen. Men det behøver ikke at gå så slemt. Der er meget I selv kan gøre for at styrke den ældstes selvtillid. Giv ham mad før den yngre, lad ham komme først ud ad døren når der gås tur, hilse først på gæster, og måske have en priviligeret soveplads i sofa eller seng. Kort sagt, støt ham på alle måder i at han er et hak længere oppe i hierarkiet end den nye hund. Så tror jeg humperiet stopper :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Juni 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2009 Jeg har to hanhunde, hvor den ældste er 4 år og den yngste 9 mdr. Jeg har ingen problemer med magtkampe. De enes fint og der har aldrig været optræk til uovensstemmelser. Jeg tror en del af problemet kan være at din nye hund er 1 år gammel og dermed kønsmoden. Din gamle hund føler at hans position er truet af en fremmed hanhund. Din nye hund er selvfølgelig usikker, da han er på fremmed grund og dermed stresser han nemt. Nu ved jeg ikke hvordan du havde forberedt deres første møde og hvordan deres første tid sammen har været planlagt. Fører man 2 hunde sammen, så er det vigtig at man tager hensyn både til den gamle og den nye. Den gamle skal have samme privilegier som altid, det er ham der bestemmer hvor grænsen er for hvad han vil finde sig i fra den nye. Han bestemmer hvad der skal ske. Den nye må indordne sig. Den nye skal have tiden til i sit eget eget tempo at falde til i sit nye hjem. Du er den som hundeejer der skal få det til at gå op i en højere enhed. Jeg gørv det at jeg ofte tager hundene med hver for sig og giver dem gode oplevelser. Jeg træner dem også hver for sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2009 ps. hvordan får man vænnet hønsehunden af med at hoppe op af døre, skraber jo malingen af, når vi ikke er hjemme. Gitte Hvordan har i trænet alene træning med ham? for lyder til i måske skal starte forfra Lyder lidt som separations angst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gitteberg Besvaret Juni 12, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2009 Foreløbig tak for svarene. Den gamle har stadig sine privilegier, som den nye ikke har. Vi er opmærksomme på at den gamle får mad først osv. Kan jo så også fortælle at det ligesom er aftagende...sådan er det jo når man taler om solen så skinner den *ss* Nu har vi jo kun haft den nye i 3 uger, så om der er tale om separationsangst, manglende selvværd osv. synes jeg måske lige er store ord i den sammenhæng. Måske den familie den har boet ved har lagt vægt på nogle ting som vi ikke gør...man kan ikke altid nå at få alt at vide når man skal overtage en anden hund. Vi har jo ikke lært den at åbne døre....men har selv fundet ud af at hænge et håndklæde i klemme så han ikke kan se håndtaget, så ser det ikke ud somom han skraber så meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts