Hop til indhold

Hvornår og hvor tit træner I andre

Lonny
 Share

Recommended Posts

For lidt nu om stunder!

Vi træner dog altid når vi går tur, indkald, på plads, lidt rallymomenter ovs. Så på den måde er det flere gange om dagen af få minutters varighed.

Men planlagt træningssessions sker ikke ret tit, lidt oftere efter at mysla er kommet til, da hun har så meget nyt hun skal lære og det synes jeg er lidt sjovere.... Jeg ved simpelthen sjældent hvad jeg skal finde på til sheila, hvis det ikke bare skal være alt det hun kan:mrgreen:

men en gang om ugen bliver det da mindst til:lol:

Og så kan vi godt blive ved i en time, med hundene på skift og incl leg og belønning.

Jeg træner flere forskellige ting i samme session, men helst kun een ny øvelse i hver session, resten kan så være kendte ting. Men vi kan godt arbejde på flere nye adfærd på samme tid...bare ikke samme session eller samme dag. Og dog. Mysla er ved at lære apport og det trænede jeg skiftevis med at jeg var ved at lære hende stå i samme session. Men de er også så forskellige at de ikke sådan er lige til at blande sammen.

Det er værre at træne feks twist (snure rundt om sig selv) samtidig med bakke tilbage på plads, hvis ikke een af øveslerne er sikker, da nogle af momenterne for hunden, nok godt kan ligne hinanden.

Der har jeg i hvertfald oplevet tvivl hos hunden:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nener-nener-neeneeeeeer! a015.gif

Jojo, Møffe gør det skam allerede ganske udmærket :mrgreen: Altså, medmindre der er for mange spændende ting, for det lykkedes ikke idag, fordi vi havde Lonny, Lonny-mand og Luna på besøg :lol:

HA !!! Jeg er da bare ligeglad...og også med at alle snart har hils på Møffe undtagen os...næsten ligeglad...hvilket nok betyder noget i stil med...slet ikke ligeglad :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

HA !!! Jeg er da bare ligeglad...og også med at alle snart har hils på Møffe undtagen os...næsten ligeglad...hvilket nok betyder noget i stil med...slet ikke ligeglad :mrgreen:

:ae:

Det varer jo ikke længe - vi ses jo den 8. :mrgreen: Og Lonny rettede lige lidt på min evne til at forstærke hunden hurtigt nok, så nu går det fremad med stå-træningen (sådan da, Møffe-dyret er jo lidt træt, men måtte da lige prøve det Lonny viste, og det hjalp sq at proppe hunden med godbidder nonstop, istedet for at give sig til at sige dygti' og så godbid :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

Det varer jo ikke længe - vi ses jo den 8. :mrgreen: Og Lonny rettede lige lidt på min evne til at forstærke hunden hurtigt nok, så nu går det fremad med stå-træningen (sådan da, Møffe-dyret er jo lidt træt, men måtte da lige prøve det Lonny viste, og det hjalp sq at proppe hunden med godbidder nonstop, istedet for at give sig til at sige dygti' og så godbid :mrgreen: )

Ha ha ha, ja sådan en bette skid skal nok blive stående rimelig lang tid, hvis man vifter den om næsen med lækkerier, MEN det er ikke godt i længden i den forstand, at du ikke kan stå og lokke en multi-champ på 4 år til at stå med godbidder...det er bare ikke tjekket, men til indlæring er det ok. Poul Erik den fedtsyl har aldrig brugt godbidder til ringtræning, men jeg vil da tro at det er ret effektivt. Berner-babyer elsker jo at proppe i hovedet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha, ja sådan en bette skid skal nok blive stående rimelig lang tid, hvis man vifter den om næsen med lækkerier, MEN det er ikke godt i længden i den forstand, at du ikke kan stå og lokke en multi-champ på 4 år til at stå med godbidder...det er bare ikke tjekket, men til indlæring er det ok. Poul Erik den fedtsyl har aldrig brugt godbidder til ringtræning, men jeg vil da tro at det er ret effektivt. Berner-babyer elsker jo at proppe i hovedet :mrgreen:

Når den lille trold har fundet ud af hvad det går ud på, så begynder man jo at nedsætte mængden af godbidder, indtil man kan nøjes med at give for veludført arbejde, og det tror jeg ikke varer længe med Møffe, han begyndte da allerede i går at udvise tegn til at forstå hvad øvelsen gik ud på :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når den lille trold har fundet ud af hvad det går ud på, så begynder man jo at nedsætte mængden af godbidder, indtil man kan nøjes med at give for veludført arbejde, og det tror jeg ikke varer længe med Møffe, han begyndte da allerede i går at udvise tegn til at forstå hvad øvelsen gik ud på :5up:

Det kan være, at hans mor har hvisket ham i øret, at han skal udstilles lige om lidt :mrgreen:

Ellers jep. Nedtrapning af gufferne, når vaps har fattet pointen. Hvorfor vores ikke skulle have guf og knas til ringtræning er mig en dyb gåde, meeeeen så kunne jeg jo selv fylde ham herhjemme, når vi formiddagstrænede...og det gjorde jeg. Jeg kan ikke nære mig, når sådan et par brune vapper-øjne ser på mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en fedtsyl, ja :mrgreen:

Men mon dog da, at Møffe-dyret bliver multi-champion? :lol: Man har da lov at håbe på bare dansk champion, men jeg tror sq ikke på det :mrgreen:

Men ja, håber da også at vi efterhånden får trappet ned på godbidderne, når det begynder at sidde mere og mere fast :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være, at hans mor har hvisket ham i øret, at han skal udstilles lige om lidt :mrgreen:

Ellers jep. Nedtrapning af gufferne, når vaps har fattet pointen. Hvorfor vores ikke skulle have guf og knas til ringtræning er mig en dyb gåde, meeeeen så kunne jeg jo selv fylde ham herhjemme, når vi formiddagstrænede...og det gjorde jeg. Jeg kan ikke nære mig, når sådan et par brune vapper-øjne ser på mig :mrgreen:

Uhhh, så er vi 2 :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ofte træner I med jeres hund og hvor længe ad gangen?

Jeg tænker ikke på når I går til træning hos en instruktør, men når I øver øvelser derhjemme. Gør I det hver dag, et par gange om ugen eller flere gange om dagen.

Har I sat jeres hjemmetræning i et fast skema, eller gør I det bare når I lige har en halv time til rådighed?

Hvor længe varer sådan en træningssession så når I er i gang med at træne, og hvor mange forskellige øvelser kan I nå at træne i løbet af sådan en træningssession?

Aldrig.. Vi gik til træning i dch de første 3 år af Luna's liv og har ikke trænet siden..

Kan godt mærke at vi nok lige trænger til en genopfrisker af de mest basale ting... Men ellers så går det jo fint :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Vi træner lidt hver dag, det bliver måske en halv time den ene dag og en time den næste....Altså vi har jo mollosse, så alt indlæring/træning sker i et andet tempo hos os:lol: Her er "vi tager lige fem eller ti minutter mere" banlyst, for når lexus ikke vil mere lukker han af, og man kan bare se på ham "fååååk dig!" Ikke mere træning før han har fået en time out og lidt lege tid:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner lidt hver dag, det bliver måske en halv time den ene dag og en time den næste....Altså vi har jo mollosse, så alt indlæring/træning sker i et andet tempo hos os:lol: Her er "vi tager lige fem eller ti minutter mere" banlyst, for når lexus ikke vil mere lukker han af, og man kan bare se på ham "fååååk dig!" Ikke mere træning før han har fået en time out og lidt lege tid:lol::lol:

Det lyder lidt som mine, bortset fra at de lukker ned efter 5 minutter, og en time har vi da godt nok aldrig opnået at træne i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhhh, hvor vi dog kender den dér med Bassen ha ha ha :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Virkelig? :shock: Heller ikke bare sådan noget hygge-værk?

Nope.. Jeg synes helt ærligt at lineføring og sit, stå og dæk er r*vsygt:oops:

Og det går jo direkte gennem snoren til Luna.. Og så slingrer hun afsted en ½ meter efter mig..

Men vi trænger som sagt til lidt genopfriskning og jeg er begyndt at træne lidt plads, når vi nærmer os hjørner og sårn.. (Er blevet lidt "op på dupperne" efter overfaldet) og lidt indkald.. Men igen.. Luna hænger efter mig og kommer aldrig heeelt 100% på plads.. Det er ikke lykkes mig at finde noget, der kan "tænde" hende:???: Jooh hvis jeg har guffer i hånden, men så er det hånden hun er fokuseret på.. ikke mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope.. Jeg synes helt ærligt at lineføring og sit, stå og dæk er r*vsygt:oops:

Og det går jo direkte gennem snoren til Luna.. Og så slingrer hun afsted en ½ meter efter mig..

Men vi trænger som sagt til lidt genopfriskning og jeg er begyndt at træne lidt plads, når vi nærmer os hjørner og sårn.. (Er blevet lidt "op på dupperne" efter overfaldet) og lidt indkald.. Men igen.. Luna hænger efter mig og kommer aldrig heeelt 100% på plads.. Det er ikke lykkes mig at finde noget, der kan "tænde" hende:???: Jooh hvis jeg har guffer i hånden, men så er det hånden hun er fokuseret på.. ikke mig

nååå, jamen det synes jeg egentlig også :mrgreen: Hvilket er grunden til at vores karriere i DCh var så umådelig kort :lol: nej, jeg tænkte mere, sådan nogle hygge cirkus tricks ting... altså rulle rundt, eller vinke el. lign

Link til indlæg
Del på andre sites

nååå, jamen det synes jeg egentlig også :mrgreen: Hvilket er grunden til at vores karriere i DCh var så umådelig kort :lol: nej, jeg tænkte mere, sådan nogle hygge cirkus tricks ting... altså rulle rundt, eller vinke el. lign

Hvordan er det i DCH ? Det var vores anden satsning, hvis vi ikke kunne have kommet ned til politiet med Bassen, men det kunne vi, så vi nåede aldrig DCH...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det i DCH ? Det var vores anden satsning, hvis vi ikke kunne have kommet ned til politiet med Bassen, men det kunne vi, så vi nåede aldrig DCH...

Jeg tror det er ganske fornuftigt hvis man synes om lydighedstræning. Træneren var flink og rar, metoderne positive... men for faaaaaaan :gab: hvor er det kedeligt... det der fremad - gå, venstre om.... fremad gå....

Efter ca 7-8 meter så har Karla fået nok og sætter sig som oftest ned :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er ganske fornuftigt hvis man synes om lydighedstræning. Træneren var flink og rar, metoderne positive... men for faaaaaaan :gab: hvor er det kedeligt... det der fremad - gå, venstre om.... fremad gå....

Efter ca 7-8 meter så har Karla fået nok og sætter sig som oftest ned :lol:

Ahhh ok, ja det er jo ikke dybt inspirende, hvis det ikke er afgørende, at ens hund kan gå ordenligt / pænt / what ever i snor. Jeg tror i hvert fald også Bassen ville følge Karlas eksempel, hvis det ikke lige var fordi hans håbløse mennesker er så optaget af det der med pænt i snor (han er for stærk til at det ikke sidder i ryggraden på kræet) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååh.. njaah nææh, men det er også fordi hun er på slank, så kan jeg ikke bare gå og give guffer her og der:lol:

Men jo, hun kan da ligge død.. og high five i en snæver vending:-D

Gad godt lære hende en masse, men jeg har aldrig lært at bruge klikkeren, og det ville jeg godt først.. så jeg vidste præcist hvornår jeg klikker og giver guffer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det meget forskelligt. jeg vurderer det ud fra Jodies humør. Hun gider ikke det samme ret mange gange. Derfor skifter vi hele tiden med det vi træner og derfor træner vi aldrig samme øvelse mere end 2-3 gange i træk.

Men egentlig træner vi nok nærmest hele tiden på en eller anden måde. I dag da vi gik tur bad jeg hende løbe op ad en rampe før jeg kastede bolden. I går var vi i knuthenborg og Jodie klatrede op ad en træstige (og blev båret ned igen). I dag bad jeg hende springe ud fra en bro og ned i vandet, så hun kunne svømme ind. Når vi er foran et træ beder jeg hende løbe omkring træet før bolden bliver kastet.

Agilitybanen bliver brugt en til to gange per uge.

Hjemme øver vi hovedsagligt nye øvelser. I dag trænede vi lidt videre med at hente vasketøjet ud af vaskemaskinen. Det er stadig ikke lykkedes for mig at lære hende at lukke dørene efter sig :( når jeg ikke står lige ved siden af.

sit og dæk bruger vi stort set ikke for det sidder fast og Jodie kører sur i det hvis vi laver det samme hele tiden.

Når vi går ture øver vi i øjeblikket at Jodie stopper på kommando uanset hvor hun er i forhold til mig.

Altså vi øver lidt hele tiden med alt muligt. Har ingen faste rammer - mit ønske er at hunden skal deltage mest muligt i en helt almindelig hverdag og at hun skal føle sig nyttig og dermed værdifuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner på et familiehold hos DCH (nu er damen jo ikke hvalp længere, så vi er rykket op til de voksne).

På vores hold er der tre trænere tilknyttet.

Først træner vi kontakt i små 5-10 minutter. Herefter lineføring (med sit-bliv og dæk-bliv) i et kvarters tid.

Så kommer det sjove. De tre trænere deler sig som regel op, så den ene laver f.eks. fremadsendelse, en laver feltsøg, en laver apport eller andre sjove ting som "minefelt", spring, indkald osv.

Vi går så fra træner til træner, så der ikke er for lang kø. Jeg træner altid lidt ekstra kontakt og bliv-øvelser, når vi står i "kø".

Jeg synes vældigt godt om den måde at træne på. Både Liva og mig synes, at lineføring bliver lidt trivielt efter et par minutter og at søg m.v. er meget sjovere.

Hjemme er træningen meget impulsiv. Sådan lidt - hov kom lige forbi guf-skabet, tager en håndfuld og så øver vi lige lidt på f.eks. dæk med kropssignal i stedet for stemme og hånd.

Når vi går tur, trænes selvfølgelig gå-pænt, styr dig når du ser en anden hund, katten skal ikke skældes ud, folk kan godt gå forbi uden der absolut skal hilses osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites