Hop til indhold

Hoftedysplasi

Gæst Donner
 Share

Recommended Posts

Gæst Donner

Hej igen,

Har ikke kunne finde noget rigtigt emne omkring dette, så derfor bliver jeg nødt til at spørge. Hvordan forholder man sig til en hund, som har fået konstateret hoftedysplasi?

Hvornår skal den aflives?

Hvis en hund er kategoriseret med D eller E, hvordan forholder man sig så til det?

Det er vel bedst med A? Det er vel den vej man kører...

Ellers noget man skal være opmærksom på i dette tilfælde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er nogle links om emnet:

http://www.netdyredoktor.dk/sw7132.asp

http://www.hunde-info.dk/hd.shtml

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2+2084&aid=444

http://www.hipdysplasiaindogs.com/

Hvornår man afliver er meget individuelt. Nogle afliver hvis hunden ikke kan bruges til avl eller til hundesport på det niveau, som man havde ambitioner om. Andre vælger først at aflive hvis alt andet er forsøgt, og hunden har svære smerter.

Det er også individuelt hvor mange gener en hund har af at have HD. Nogle kan leve fint med E-hofter, medens andre viser tegn på smerte ved C-hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville du/I købe en hund, hvis I vidste den havde HD-D?

Kommer an på race, men sandsynligvis ikke.

Nogle af de store Mastiff-racer må der avles på helt op til C-hofter, og de lever som regel fint nok - men selvfølgelig mest fordi de ikke er særligt aktive. Sådan en ville jeg måske nok købe, hvis jeg var overbevist om at den havde det godt.

Men en hyrdehund eller Retriever med D-hofter ville jeg måske nok tage til mig, for at give den et godt liv trods alt, men ville ikke give penge for den, for det siger sig selv at der kommer til at følge større dyrlæge-udgifter med i købet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Ville du/I købe en hund, hvis I vidste den havde HD-D?

Nej - det ville jeg bestemt ikke.

Jeg har set hvad HD-D kan gøre ved en hund, og det var bestemt ikke kønt. Det gør SÅ ondt at blive nødt til at aflive en ellers rask, forholdsvist ung hund pga smerter.

Jeg lider nok af HD fobi og ville aldrig købe en hvalp heller, hvis der var andet end A og B i dens stambog..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hej igen,

Har ikke kunne finde noget rigtigt emne omkring dette, så derfor bliver jeg nødt til at spørge. Hvordan forholder man sig til en hund, som har fået konstateret hoftedysplasi?

Hvornår skal den aflives?

Hvis en hund er kategoriseret med D eller E, hvordan forholder man sig så til det?

Det er vel bedst med A? Det er vel den vej man kører...

Ellers noget man skal være opmærksom på i dette tilfælde?

nej jeg ville ikke købe en hund dysplasi :mrgreen:

A er helt klart det at foretrække da hofterne der er som de skal være

får hunden konstateret HD er det godt at holde hunden igang med motion og især er det vigtigt at holde muskulaturen igang da det er den som i sidste ende bærer på hundenes vægt

derefter ville jeg svømme,og købe nogle kosttilskud til at forsinke gigtprocessen som kommer i forbindelse med HD

der er også guldkuren og nye hofter til hunde med dysplasi

jeg ville selv købe en ny hund hvis min unghund fik dysplasi så ville jeg lave en aftale med opdrætter om ny hvalp eller pengene tilbage så jeg kunne købe en anden hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det ville jeg ikke. Men havde jeg en hund og fandt ud af at den havde D ville jeg ikke nødvendigvis få den aflivet, medmindre den havde ondt

Nej det ville da også være total forrykt. Så måtte man jo i stedet hellere indrette sin og hundens fremtid måske på noget andet end det man troede man skulle med vovse.

Man er vel nød til at skille mellem de familiehunde vi går og hygger med og så brugshunde (forstået som hunde, der rent faktisk har et job og ikke bare nej-hvor-er-det-sjovt-at-politihundetræne, IPO-træne what ever) og førstnævnte gruppe har for manges vedkommende jo mange chancer for et meningsfyldt liv selvom man må omstrukturerer træningen og nedjusterer forventningerne om 5 minutter i rampelyset og noget blik til kaminhylden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donner

Lige i dette tilfælde, så kan det vel også blive et økonomisk problem, da det vil være en udgift over længere tid eller hvad?

Jeg kender ikke så meget til det, så ved ikke hvad det indenbærer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Lige i dette tilfælde, så kan det vel også blive et økonomisk problem, da det vil være en udgift over længere tid eller hvad?

Jeg kender ikke så meget til det, så ved ikke hvad det indenbærer

kommer meget an på hvor meget hunden er påvirket af sin status

jeg har det sådan at hvis hunden ikke ved den har HD så lad være og fortælle den det :-D det har den det langt bedre med

jeg kender en som havde en D-hofte han levede stadig som 10 årig som meget aktiv brugshund de sprang dog ikke med ham medmindre de var i konkurrence men ellers levede han som en normal hund

nogen hunde har dog mere ondt og skal skånes og have muskelopbyggende træning hvilket er meget vigtigt for HD og gigt patienter

Link til indlæg
Del på andre sites