cs-dumle Skrevet Juli 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Dumle er blevet hanhundefjensk på det sidste. Hver gang der kommer en hanhund med klokkeværket intakt flipper han helt ud på denne. At han humper tævehunde er hvad det er. Det har vi efterhånden fået godt af ham og forsøger han i dag er et "nej" som regel nok (bortset fra hvis det er omkring løbetidstid for tæven). Men det med hanhundene. Han er begyndt at skælde selv Lexus ud (her er Lexus dog så god i sit hundesprog at han formår at få ham til at stoppe). Jeg aner virkelig ikke hvordan det skal trænes væk. Det vi gør nu er at når vi ser en hund med klokkeværket intakt i hundeskoven kommer Dumle i snor. Vi når det som regel inden han går amok, men jeg føler på en eller anden måde at det kun forstærker hans adfærd at føre ham væk (og jeg stiller mig foran og spærrer udsynet hvis han bliver ved), men hvordan skal vi ellers gøre det? De gange vi har ventet er han alligevel gået amok og den anden hund svarer ofte igen (hvilket den selvfølgelig har ret til, men jeg frygter hvad det kan udvikle sig til). Fordele ved kastration: - Det kan eventuelt tage hanhunde problemet så han igen kan med alle hunde. - Det kan eventuelt tage noget af hans energi så vi får en bare lidt mere rolig hund. - Det kan eventuelt hjælpe på hørelsen når der er tævehunde i løbetid eller bare færden af disse. Ulemper ved kastration: -Hans pels bliver eventuelt træls. - Han vil eventuelt slet ikke være den samme hund som jeg har i dag, hvilket jeg slet ikke er sikker på jeg har lyst til. - Han bliver eventuelt mere "mobbet" af andre hunde (min opfattelse af kastrater). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Juli 12, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2009 Kemisk kasteration kunne være en afprøvelse? Jeg har desværre ikke andet at byde ind med Ud over at det er træls at i skal igennem det :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juli 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2009 Kemisk kasteration kunne være en afprøvelse? Jeg har desværre ikke andet at byde ind med Ud over at det er træls at i skal igennem det :ae: Ja, men hvis det nu ikke er noget er han så helt sig selv bagefter? Eller vil det stresse ham e.l.? Tak skal du have. Det syntes vi også. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst scheindel Besvaret Juli 12, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2009 jeg tror du har svaret selv... ved alle fordele har har du sat "eventuelt" foran, og det er netop det der er det vesentlige. du kan ikke være sikker på at det vil hjælpe at kastrere og oven i købet er der nogle undersøgelser der siger at det rent faktisk kan lave nogle adfærd, f ex agression, usikkerhed etc værre. detsamme med hørelsen i nærheden af tæver. det er ikke kun grundet hormoner, det er også en vane han har fået. selvom hormonerne forsvinder vil i være tilbage med en dårlig vane der skal trænes væk. mht energi... hvorfor ønsker du en mere rolig hund? hvad er det der gør at du ikke synes han er rolig nok? kan man ikke gøre noget ved det mha f ex mere hensigtsmæssig aktivering, motion eller bare behandling af evt stressproblemer? de ting du beskriver er til gengæld allesammen ting man kan træne. jeg er inde på mange fora om hunde både her og i sverige og norge, og der kommer stadig flere spørgsmål der minder om dit, så jeg har faktisk gået igennem en del af det der findes publiceret om fordele v/s risici med neutralisering, og der er faktisk meget sjeldent det kan svare sig at kastrere en ellers rask hanhund. det var lidt af en øje-åbner for mig, da mange dyrelæge rent faktisk rekommenderer kastrering af grunde der i forskning faktisk har vist sig forkerte. (jeg henvendte mig faktik til netdyredoktor om det, men jeg fik aldrig svar fra dem) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Juli 12, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2009 Ja, men hvis det nu ikke er noget er han så helt sig selv bagefter? Eller vil det stresse ham e.l.? Det kan dyrelægen gaanteret svare dig på Men som jeg har forstået, så bliver hunden normal igen efter 6 mdr (ca) når det kemiske er forvundet. Da vi snakkede med en dyrelæge om det, sagde han at det var noget de gjorde én MAX 2 gange (2. gang skulle der virkelig være GOD grund til at de fik lov 2 gange). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juli 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2009 jeg tror du har svaret selv... ved alle fordele har har du sat "eventuelt" foran, og det er netop det der er det vesentlige. du kan ikke være sikker på at det vil hjælpe at kastrere og oven i købet er der nogle undersøgelser der siger at det rent faktisk kan lave nogle adfærd, f ex agression, usikkerhed etc værre. detsamme med hørelsen i nærheden af tæver. det er ikke kun grundet hormoner, det er også en vane han har fået. selvom hormonerne forsvinder vil i være tilbage med en dårlig vane der skal trænes væk. mht energi... hvorfor ønsker du en mere rolig hund? hvad er det der gør at du ikke synes han er rolig nok? kan man ikke gøre noget ved det mha f ex mere hensigtsmæssig aktivering, motion eller bare behandling af evt stressproblemer? Det ønsker jeg heller ikke længere. Engang gjorde jeg, men nu har Dumle lært mig så meget om at have en aktiv hund at jeg faktisk er begyndt at nyde det og oveni det mener jeg jo ikke han ville være den samme hund uden alt den energi. de ting du beskriver er til gengæld allesammen ting man kan træne. jeg er inde på mange fora om hunde både her og i sverige og norge, og der kommer stadig flere spørgsmål der minder om dit, så jeg har faktisk gået igennem en del af det der findes publiceret om fordele v/s risici med neutralisering, og der er faktisk meget sjeldent det kan svare sig at kastrere en ellers rask hanhund. det var lidt af en øje-åbner for mig, da mange dyrelæge rent faktisk rekommenderer kastrering af grunde der i forskning faktisk har vist sig forkerte. (jeg henvendte mig faktik til netdyredoktor om det, men jeg fik aldrig svar fra dem) Jojo, det er ting der kan trænes og stressproblemer har vi da også arbejdet med i 2år nu og det hjælper. Tævehunde har vi trænet med... men hvad med hanhunde? Det jeg så gerne vil vide er hvordan vi træner det væk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts