Gæst NinaLab Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Har det mon nogen betydning for en tæves evner som mor hvis hun selv er født ved kejsersnit? Lone Greva skriver noget om, at det kan påvirke hvalpene psykisk, men hvad det helt går ud på skriver hun ikke så meget om.. Jeg tænker på hvad der mon vil ske ved at lade en tæve som selv er født ved kejsersnit få hvalpe? Vil den mon være i stand til at passe hvalpene ordentligt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Juli 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2009 Umiddelbart vil jeg sige nej, meeen man bør kraftig overveje hvorfor tævens mor ikke kunne føde naturligt. Problemer med fødsel kan være arvelig (smal bækken mv.). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juli 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2009 NinaLab skrev: Har det mon nogen betydning for en tæves evner som mor hvis hun selv er født ved kejsersnit? Lone Greva skriver noget om, at det kan påvirke hvalpene psykisk, men hvad det helt går ud på skriver hun ikke så meget om.. Jeg tænker på hvad der mon vil ske ved at lade en tæve som selv er født ved kejsersnit få hvalpe? Vil den mon være i stand til at passe hvalpene ordentligt? Psykisk kommer det nok meget an på hvilken opvæskt hvalpen har haft hos moderen efter kejsersnittet, nogle tæver nægter jo pure at tage sig af deres hvalpe hvis de er født ved kejsersnit, og hvis det er tilfældet, kan jeg da godt forstille mig at det kan påvirke hundens egne evner som mor. Jeg har selv haft et kuld hvalpe der blev taget ved kejsersnit, det tog et par timer inden vi kunne få lov at ligge hvalpene til moderen -hun knurrede og snappede af dem Efter vi fik lov at ligge dem til gik det fint så længe de opholdt sig i mælkebaren og moderen vaskede og hvad hun nu skulle, men forlod de mælkebaren og især hvis de nærmerede sig hendes hovde, så knurrede hun igen. Det tog de første 3 døgn hvor hun krævede konstant overvågning med hvalpene, så vi var sikre på at hun ikke gjorde skade på dem, men derefter passede hun dem på hel normal vis og da hvalpene jo ikke kan høre og se det første stykke tid, og de fik lov at die og hun vaskede dem og så videre, tvivler jeg på at de første 3 dage har haft nogle indflydelse på deres egne evner som mor, da resten af deres opvækst efter de 3 første døgn, som sagt var helt normal Jeg har beholdt retten til et kuld hvalpe, på en tæve fra det kuld der blev taget ved kejsersnit og så fremt hun udvikler sig som håbet, er det helt sikkert planen at hun skal have et kuld hvalpe på et tidspunkt, jeg tvivler ikke så meget på hendes evner som mor, men så fremt det viser sig at hun også har vanskeligt ved fødslen og evt. skal forløses ved kejsersnit, så beholder jeg IKKE en tæve efter hende, som det ellers er min umiddelbare plan, da der som Aussies for ever, er inden på, kan ligge arvelige problemer til grund for fødselsvanskeligheder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NinaLab Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 Aussiepower! skrev: Jeg har beholdt retten til et kuld hvalpe, på en tæve fra det kuld der blev taget ved kejsersnit og så fremt hun udvikler sig som håbet, er det helt sikkert planen at hun skal have et kuld hvalpe på et tidspunkt, jeg tvivler ikke så meget på hendes evner som mor, men så fremt det viser sig at hun også har vanskeligt ved fødslen og evt. skal forløses ved kejsersnit, så beholder jeg IKKE en tæve efter hende, som det ellers er min umiddelbare plan, da der som Aussies for ever, er inden på, kan ligge arvelige problemer til grund for fødselsvanskeligheder. Jeg vil meget gerne høre hvordan det går med de hvalpe hvis/når det bliver aktuelt. Vores er også født ved kejsersnit, og vi har snakket om at vi måske gerne vil have hvalpe på hende når alle omstændigheder er i orden. Vores hunds mor har haft hvalpe to gange, og den første gang var der ingen problemer, så jeg håber ikke det er arveligt hos hende her.. Jeg siger mange tak for svar og tager gerne imod hvis der er flere der har lyst til at bidrage med erfaringer med kejsersnit Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 Prøv at snakke med dem som har hendes mor samt andre slægtninge. Kejsersnit kan sagtens bare være et "uheld" pga. for store hvalpe mv. og behøves ikke at en arvelig faktor hver gang. Det er ganske normalt at tæverne efter kejsersnittet i op til et par dage viser minimal interesse for deres hvalpe. Tror måske at selve fødslen trigger nurse-instinktet i dem og de måske pga. kejsersnittet skal "grave" lidt dybere efter det. Selvfølgelig spiller tævens naturlig moderinstinkt ind på tiden her. Tæven som Aussiepower nævner fik sit første kuld i DK hos mig og her var hendes moderinstinkt ikke det bedste jeg har set - men godt nok (mine andre tæver er bare helt suveræne mødre) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 NinaLab skrev: Har det mon nogen betydning for en tæves evner som mor hvis hun selv er født ved kejsersnit? Lone Greva skriver noget om, at det kan påvirke hvalpene psykisk, men hvad det helt går ud på skriver hun ikke så meget om.. Jeg tænker på hvad der mon vil ske ved at lade en tæve som selv er født ved kejsersnit få hvalpe? Vil den mon være i stand til at passe hvalpene ordentligt? Min Silke er ikke født ved kejsersnit, men hendes mor fik fjernet en død hvalp efter fødslen af de andre hvalpe. Så mor var i narkose og blev syet og alt det der. Og måske har hun ikke være så vild med hvalpene fra starten af.. --Ja, måske er alle hvalpene født ved kejsersnit, uden at opdrætter havde lyst til at fortælle os om det? Det var mig selv, der måtte spørge om den syning, som mor havde på maven......... Silke kan ikke lide hvalpe. Hun accepterer dem, sådan lige netop. Men jeg skal så absolut beskytte hende mod ivrige hvalpe, for hun bliver hurtigt rigtig irriteret når de starter med at kysse og hurtigt går over til at lege. Når Silke går løs, så går hun i en MEGET stor bue udenom alt, hvad der ligner hvalpe. --Surt! for jeg er noget vild med de små.. Men jeg tror helt bestemt, at hvalpe påvirkes for livet af, om tæven har vist dem omsorg fra starten af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 Min yngste tæve er også født ved kejsersnit. Hendes mor har fået 3 kuld hvor det 2. blev ved kejsersnit, hun har altså både før og efter født uden problemer, så jeg ser ingen problemer i det (man bør altid blive bekymret hvis første kuld ender i et kejsersnit og ved andet kejsersnit mener jeg altid at man bør tage tæven ud af avlen). Maggie (moren) klarede kejsersnittet til UG og passede hvalpene perfekt og Kasia (hvalpen) har været fantastisk ved Maggie's efterfølgende kuld (da var Kasia 16 mdr gammel) hvor hun var den bedste storesøster og legetante for hvalpene. Så jeg har ingen bekymringer om at lade Kasia få hvalpe når hun bliver gammel nok, for hun har allerede i en tidlig alder vist meget gode takter overfor Maggie's hvalpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 Birgitta skrev: Min Silke er ikke født ved kejsersnit, men hendes mor fik fjernet en død hvalp efter fødslen af de andre hvalpe. Så mor var i narkose og blev syet og alt det der. Og måske har hun ikke være så vild med hvalpene fra starten af.. --Ja, måske er alle hvalpene født ved kejsersnit, uden at opdrætter havde lyst til at fortælle os om det? Det var mig selv, der måtte spørge om den syning, som mor havde på maven......... Silke kan ikke lide hvalpe. Hun accepterer dem, sådan lige netop. Men jeg skal så absolut beskytte hende mod ivrige hvalpe, for hun bliver hurtigt rigtig irriteret når de starter med at kysse og hurtigt går over til at lege. Når Silke går løs, så går hun i en MEGET stor bue udenom alt, hvad der ligner hvalpe. --Surt! for jeg er noget vild med de små.. Men jeg tror helt bestemt, at hvalpe påvirkes for livet af, om tæven har vist dem omsorg fra starten af. Tjoooo, men Karla er født helt normalt, uden komplikationer af nogen art, mor tog sig af hvalpene fra dag 1.... Hun kan heller ikke udstå hvalpe... Kan acceptere dem ja, men så heller ikke mere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 Amocca skrev: Tjoooo, men Karla er født helt normalt, uden komplikationer af nogen art, mor tog sig af hvalpene fra dag 1.... Hun kan heller ikke udstå hvalpe... Kan acceptere dem ja, men så heller ikke mere... ---Nogle mennesker har bare overhovedet ikke lyst til at få børn... Der kan vel være hunde, der har det lige sådan. årsagen? Det KAN være at de er født ved kejsersnit. Men der kan sikkert være andre årsager. Eller ingen årsager. Man må jo så overveje om man vil tage chancen og lade tæven få hvalpe alligevel... Eller om man skal respektere tævens mening.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2009 Hehe hun slægter nok bare sin menneskemor på Jeg synes også generelt børn er skrækkelige, der er dog enkelte jeg synes er søde nok... Karla har vist i sit voksne liv mødt 3 hvalpe, som hun synes om - den ene var ham her på billedet Twister Men hun brugte også 2 hele dage i hans selkab inden hun tøede 100% op, på dag 3 overgav hun sig dog fuldstændigt Undskyld til trådstarter for spam Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NinaLab Besvaret Juli 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 16, 2009 Der må gerne spammes Tak for de mange gode svar. Vi var inde og hente hende i går (sent på eftermiddagen), og så spurgte jeg opdrætter hvordan det var med det kejsersnit, og hun sagde at fødslen havde trukket meget ud og at de sidste hvalpe var døde inden de blev taget ud ved kejsersnit Hun var heller ikke helt ung mere, og opdrætter sagde også det var sidste gang (hun har haft hvalpe en gang tidligere). Måske man kan vurdere det når man kender hende lidt bedre? Hun er utrolig tillidsfuld og glad indtil videre Ville gerne lægge billeder ud, men der er noget i vejen med min skærm, så når jeg skal på min egen computer skal jeg sidde og ordne alt foran TV'et, så I må lige vente lidt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Juli 16, 2009 Amocca skrev: Hehe hun slægter nok bare sin menneskemor på Jeg synes også generelt børn er skrækkelige, der er dog enkelte jeg synes er søde nok... Karla har vist i sit voksne liv mødt 3 hvalpe, som hun synes om - den ene var ham her på billedet Twister Men hun brugte også 2 hele dage i hans selkab inden hun tøede 100% op, på dag 3 overgav hun sig dog fuldstændigt Undskyld til trådstarter for spam Han er sg'da osse lækker... :lol: ---Men som nybagt mor kan man nok ikke tillade sig at bruge tre dage på at overvinde sit ubehag ved de nye hvalpe. ---Der KAN være børn og hvalpe, der er søde nok. Men dem man selv laver, kan man jo ikke bare få byttet, hvis de er nogle jævle.. Øhø... Er vi røget udenfor emnet:confused:? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts