Hop til indhold

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP

Gæst Annemette79
 Share

Recommended Posts

Gæst Annemette79

Vi har en mops, han, på 6 måneder, som er ved at drive os til vanvid. Han er igang konstant og kan slet ikke være rolig når han er sammen med os. Hvis han kommer op i sofaen, graver han i sofaen, bider i sofaen eller bider i os. Vi skal hele tiden have en bamse i nærheden hvis vi skal sidde med ham, for ellers bider han os (bider=leg, ikke agressiv). Han vil ikke længere lystre NEJ når han gør noget han ikke må og han siger ikke længere til når han skal ud og tisse, så han tisser indenfor. Han hopper op af os og vores gæster og bider i tøjet, så det af og til går i stykker og han kommer ikke når vi kalder på ham og stikker af hvis vi skal have fat i ham. Hvis vi forsøger at sidde med ham, så bliver han helt urolig og begynder at puste helt vildt og bide i os, som var vi legetøj. Nogle gange bliver hans opførsel så uudholdelig, at vi lukker ham ud i køkkenet og så falder han som regel til ro. Vi har opdraget på ham fra den første dag vi fik ham (han var 8 uger) og det gik også rigtig godt, men de sidste par måneder har faktisk været et helvede. Da vi i sin tid besluttede os for at vi skulle have hund, satte vi os meget ind i de forskellige racer, for at finde den hund der passede bedst til os. Vi valgte mopsen i den forhåbning, at det var en rolig hund som elskede at putte og hygge i sofaen og som var nem at opdrage, men lige nu virker det som om, at det er det stik modsatte. Jeg ved godt at han nu er i puberteten og at det kan have indflydelse på hans adfærd, men det har stået på så længe nu, at vi snart ikke kan holde det ud mere. Er der nogen der kender noget til samme problem, kan vi gøre noget ved det, og bliver han nogensinde til den lille kælepotte som vi regnede med han skulle være dengang vi købte ham?????????????

Mange frustrerede hilsner fra Annemette og Brian

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har opdraget på ham fra den første dag vi fik ham (han var 8 uger) og det gik også rigtig godt, men de sidste par måneder har faktisk været et helvede.

I skriver at I har opdraget ham - det kunne være interessant at få at vide hvordan?

Vi skal have flere informationer om hans hverdag - hvor mange og lange gåture, evt. lydighedstræning, hvordan I indlærer ja/nej, indkald mm., hvordan I reagerer når han gør noget han ikke må osv. Men umiddelbart lyder det for mig som enten stress eller understimulering - dog kun et gæt så længe jeg ikke ved mere.

Stress kan komme af for meget motion, eller af manglende/forkert lederskab. Understimulering kan skyldes for meget alenetid, eller at han ikke får brugt sin hjerne nok i løbet af dagen. Intet trætter en hund som at bruge hjernen og næsen!

Prøv at give lidt mere info, så får I bedre hjælp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, vi har også en mopsehan, sort -Lucas hedder han. Han er 12 uger gammel, ved godt han ikke er 6 mdr, men vi har faktisk præcis samme "problem"... ved ikke om det er et problem, vi valgte ham - mopsen, fordi vi fik at vide at det er en lille puttehund med krudt i r____ ;-) Og det har han... også netop når vi tager ham op i sofaen graver han helt vildt i den, det er heldigvis læder, og bider... vi prøver også med NEJ når han bider en finger, men han er meget ivrig, og slikker og puster og pruster hele tiden.. Han har så ikke lært at si til når han skal tisse, så vi kæmper alle 3 - min kæreste, min søn og jeg, med at få ham ned så tit som muligt, men mindst en gang hver 2. time.

Men jeg kan nu ikke komme med gode råd (da jeg jo selv er 3 mdr. efter jeres) men bare for at fortælle jer at det vist bare ligger til mopsen at være super aktiv :lol: Jeg er spændt på hvad der bliver skrevet til jer om jeres lille "problem" da jeg nok står i samme båd om nogle mdr :blink:

Chanelle

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
I skriver at I har opdraget ham - det kunne være interessant at få at vide hvordan?

Vi skal have flere informationer om hans hverdag - hvor mange og lange gåture, evt. lydighedstræning, hvordan I indlærer ja/nej, indkald mm., hvordan I reagerer når han gør noget han ikke må osv. Men umiddelbart lyder det for mig som enten stress eller understimulering - dog kun et gæt så længe jeg ikke ved mere.

Stress kan komme af for meget motion, eller af manglende/forkert lederskab. Understimulering kan skyldes for meget alenetid, eller at han ikke får brugt sin hjerne nok i løbet af dagen. Intet trætter en hund som at bruge hjernen og næsen!

Prøv at give lidt mere info, så får I bedre hjælp :5up:

Han kommer ud på 1-2 gåture dagligt på ca 30-45 min. pr tur og ellers kommer han ud i haven. Vi har ikke gået til træning med ham, da vi skal temmelig langt væk for at komme til træning. Når han gør noget han ikke må, eks bide/grave i sofaen/gå op på sofabordet,siger vi NEJ og når han så stopper, roser vi ham. Når han jager vores ben/bukseben, bliver vi stående indtil han stopper og roser ham når han er stoppet. Vi har klikker-trænet ham i forbindelse med sit, dæk og indkald. Min mand er sygemeldt og går hjemme, så han er altid hjemme hos ham. Walter (hunden) kan dog sagtens være alene hjemme, og det er han rigtig god til. Han har aldrig ødelagt noget når han er alene hjemme. Vi har en aktivitetsbold til foder, som walter får engang imellem og den er han helt vild med. Vi vil rigtig gerne være sammen med Walter og lege med ham, men hans adfærd er ofte uudholdelig. Spørg endelig hvis du/i skal bruge flere informationer, for vores største ønske er virkelig at komme de her problemer til livs.

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Hejsa, vi har også en mopsehan, sort -Lucas hedder han. Han er 12 uger gammel, ved godt han ikke er 6 mdr, men vi har faktisk præcis samme "problem"... ved ikke om det er et problem, vi valgte ham - mopsen, fordi vi fik at vide at det er en lille puttehund med krudt i r____ ;-) Og det har han... også netop når vi tager ham op i sofaen graver han helt vildt i den, det er heldigvis læder, og bider... vi prøver også med NEJ når han bider en finger, men han er meget ivrig, og slikker og puster og pruster hele tiden.. Han har så ikke lært at si til når han skal tisse, så vi kæmper alle 3 - min kæreste, min søn og jeg, med at få ham ned så tit som muligt, men mindst en gang hver 2. time.

Men jeg kan nu ikke komme med gode råd (da jeg jo selv er 3 mdr. efter jeres) men bare for at fortælle jer at det vist bare ligger til mopsen at være super aktiv :lol: Jeg er spændt på hvad der bliver skrevet til jer om jeres lille "problem" da jeg nok står i samme båd om nogle mdr :blink:

Chanelle

Hejsa

Ja de er åbenbart nogle små krudttønder. Jeres beskrivelse er fuldstændig magen til vores. Slikker, pruster, puster, bider konstant. Det har Walter også gjort siden vi fik ham da han var 8 uger. Jeg håber virkelig også at der er nogle erfarne ekesperter herinde som kan hjælpe.

Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis i har mulighed for det, så find et sted at træne, selv om der er langt. Men husk det skal være et sted hvor de tilbyder positiv træning. Evt kliketræning.

Spred hans mad ud udenfor, så han får brugt sin næse til at finde sin mad. Det trætter mentalt.

Find nogle gode hundevenner, som han kan lege med et par gange om ugen. Måske du kan finde nogle herinde.

Har han lært hvad ja og nej betyder?

Det er godt at i roser, når han stopper med et uønsket adfærd.

Hvordan har i trænet alene hjemme? Det at han ikke bider noget istykker når han er alene, betyder ikke at han har det godt med at være alene. Hunden er et flokdyr og blive efterladt er noget de skal lære.

Istedet for at gå med ham to lange ture, som jeg syntes det er for en mops i hans alder, så lad ham komme ud og opleve istedet. Det må gerne tage de 30 - 45 min. eller længere tid.

Istedet for at lukke ham ud i køkkenet, når det bliver for meget med hans bidderi, så lær ham at slappe af. Find et godt sted hvor han kan ligge i nærheden af jer, så han stadig føler sig tryg og tæt på jer. Det kan evt. være i sofaen ved siden af en af jer eller på gulvet ved jeres fødder. Stryg ham med lange rolige bevægelser. Har han svær ved at falde til ro, så ´hold ham fast. Vær konsekvente. Men lad det foregå i et roligt tempo, da det ikke hjælper hvis i er sure og irreterrede på ham.

Læs nogle gode bøger om hunde. Familiehunden og hvalpen af Lone Greva er to gode bøger, at starte med.

Held og lykke.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Hvis i har mulighed for det, så find et sted at træne, selv om der er langt. Men husk det skal være et sted hvor de tilbyder positiv træning. Evt kliketræning.

Spred hans mad ud udenfor, så han får brugt sin næse til at finde sin mad. Det trætter mentalt.

Find nogle gode hundevenner, som han kan lege med et par gange om ugen. Måske du kan finde nogle herinde.

Har han lært hvad ja og nej betyder?

Det er godt at i roser, når han stopper med et uønsket adfærd.

Hvordan har i trænet alene hjemme? Det at han ikke bider noget istykker når han er alene, betyder ikke at han har det godt med at være alene. Hunden er et flokdyr og blive efterladt er noget de skal lære.

Istedet for at gå med ham to lange ture, som jeg syntes det er for en mops i hans alder, så lad ham komme ud og opleve istedet. Det må gerne tage de 30 - 45 min. eller længere tid.

Istedet for at lukke ham ud i køkkenet, når det bliver for meget med hans bidderi, så lær ham at slappe af. Find et godt sted hvor han kan ligge i nærheden af jer, så han stadig føler sig tryg og tæt på jer. Det kan evt. være i sofaen ved siden af en af jer eller på gulvet ved jeres fødder. Stryg ham med lange rolige bevægelser. Har han svær ved at falde til ro, så ´hold ham fast. Vær konsekvente. Men lad det foregå i et roligt tempo, da det ikke hjælper hvis i er sure og irreterrede på ham.

Læs nogle gode bøger om hunde. Familiehunden og hvalpen af Lone Greva er to gode bøger, at starte med.

Held og lykke.:-D

Vi lærte ham hvad ja og nej betyder med det samme vi fik ham da han var 8 uger og det lystrede han også indtil for et par måneder siden. Vi lærte ham at være alene hjemme, ved først at lukke ham ind i et rum og gradvist øge tiden han var alene derinde, mens vi stadig var hjemme, for til sidst helt at forlade huset og vi har som sagt aldrig oplevet nogle problemer i den forbindelse. Vi har prøvet rigtig rigtig mange gange at holde ham fast og sidde lige så stille og stryge ham på brystet/ryggen og snakket lige så stille til ham, men uden held. Han sidder bare konstant og puster og pruster og er urolig, indtil han ikke sidder hos os mere. Vi vil helt sikkert prøve at læse de bøger du anbefaler, for dem kender vi ikke, selvom vi har lånt en masse bøger på biblioteket. Du siger han skal ud og opleve istedet for lange gåture, mener du da at møde andre hunde, lede efter foder, eller????? Vi vil gøre alt for at få rettet op på hans hyperaktivitet/rastløshed/bandit-adfærd.

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh det lyder hårdt, det at have hund skulle jo helst være en glæde.

Mit bedste bud er også at få lavet noget fodersøg i haven eller give ham nogle frosne marvben fyldt med lækkert indhold/kødben fra slagteren som han skal bruge en del tid på at spise. Så hvert måltid kommer til at tage længere tid - tid hvor han så netop er forholdsvis rolig.

Vi har også en aktivitetsbold, men foderet er ude i løbet af ingen tid, så jeg ville ønske vi havde en have vi kunne sprede det i.

Eller øve små rolige tricks i haven med ham, ikke vilde lege, men øvelser som f.eks. at rulle rundt, playbow, high five osv.

I kan også prøve at bruge gåturene lidt anderledes, tag steder hen i ikke plejer at komme, og sørg for at være der lang tid (ikke nødvendigvis gå særlig langt). Tag nogle rigtig lækre godbider med, smid dem i græsset en af gangen og lad ham finde dem. Og giv ham ellers bare tid til at snuse.

Og så er andre hundelegekammerater altid et hit, det giver ofte en god træthed.

Håber i får løst jeres problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du skriver at I har klikkertrænet Walter - har I lært ham et slutord?

Dette er vigtigt da han ellers vil være "på" konstant.

Jeg ville ikke kun gribe fat i aktivering, men i høj grad også i grænsesætning, blandt andet at når I er i ro, så er Walter det også. Det er naturligt for hunde i "flok" at koordinere aktiviteten så alle er aktive hhv. passive samtidig.

Hvis I selv har krudt bagi og ikke sidder meget stille, er det normalt at hvalpen heller ikke gør det. Han vil jo følge med i hvad der sker.

Selvom han pruster og protesterer ville jeg lige så stille tage ham på skødet og holde ham, til han slappede af. hans behov for gåtur og rimelig aktivitet skal naturligvis være tilgodeset.

Ikke stryge og ae, ikke tale - bare holde ham evt i sele.

Når du taler og aer skal han forholde sig til det og det kan være for meget at blive påtvunget kæleri, når man er en opkørt hund. Og for meget at skulle forholde sig til urolige hænder og snak.

At han er rolig når han er alene kunne tyde på, at det er jer der får sendt signaler om aktivitet til ham, og at det bare bliver for meget for ham så han ender med at blive opkørt :-)

Walter har ikke LÆRT hvad nej betyder, havde han det ville det virke. Måske får han alt for mange "nej" i løbet af dagen så de mister deres betydning - bliver forfladiget.

Indlær sjove øvelser som rulle, pote, twist, ja ligegyldigt hvad, så I har noget at afbryde uhensigtsmæssig adfærd med og så der er en mulighed for at belønne ønsket adfærd (øvelserne) derefter SLUT lidt guffer på gulvet og forlad ham roligt.

Dette plejer at virke på opkørte/overaktive hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Du skriver at I har klikkertrænet Walter - har I lært ham et slutord?

Dette er vigtigt da han ellers vil være "på" konstant.

Jeg ville ikke kun gribe fat i aktivering, men i høj grad også i grænsesætning, blandt andet at når I er i ro, så er Walter det også. Det er naturligt for hunde i "flok" at koordinere aktiviteten så alle er aktive hhv. passive samtidig.

Hvis I selv har krudt bagi og ikke sidder meget stille, er det normalt at hvalpen heller ikke gør det. Han vil jo følge med i hvad der sker.

Selvom han pruster og protesterer ville jeg lige så stille tage ham på skødet og holde ham, til han slappede af. hans behov for gåtur og rimelig aktivitet skal naturligvis være tilgodeset.

Ikke stryge og ae, ikke tale - bare holde ham evt i sele.

Når du taler og aer skal han forholde sig til det og det kan være for meget at blive påtvunget kæleri, når man er en opkørt hund. Og for meget at skulle forholde sig til urolige hænder og snak.

At han er rolig når han er alene kunne tyde på, at det er jer der får sendt signaler om aktivitet til ham, og at det bare bliver for meget for ham så han ender med at blive opkørt :-)

Walter har ikke LÆRT hvad nej betyder, havde han det ville det virke. Måske får han alt for mange "nej" i løbet af dagen så de mister deres betydning - bliver forfladiget.

Indlær sjove øvelser som rulle, pote, twist, ja ligegyldigt hvad, så I har noget at afbryde uhensigtsmæssig adfærd med og så der er en mulighed for at belønne ønsket adfærd (øvelserne) derefter SLUT lidt guffer på gulvet og forlad ham roligt.

Dette plejer at virke på opkørte/overaktive hunde.

Vi har klikkertrænet ham udfra nogle bøger om klikkertræning, men jeg synes ikke vi er stødt på noget slutord. Hvad er det??????

Vi er nogle meget rolige og afslappede mennesker der elsker at sidde/ligge og hygge i sofaen, men uanset hvad vi gør, om vi så lægger os og lader som om vi sover, er der bare fuld opladning på walters duracell batterier og ingen grænser for hvor opkørt og "uartig" han er.

Da vi fik ham sagde vi nej når han gjorde noget han ikke måtte og så stoppede han, hvorefter vi roste ham, men nu hjælper det ingenting at sige nej, for det virker som om han slet ikke hører det.

Vi har idag startet med at dele hans foderportion op i 4. Den første portion fik han i hans aktivitetsbold i morges og 2. portion har vi lige spredt ud i haven. De 2 sidste portioner vil han også få henholdsvis i bolden og haven senere idag.

Vi vil prøve at sidde med ham uden at snakke med ham eller stryge ham, men kun sidde og holde ham fast, indtil han forhåbentlig falder til ro. Det ville virkelig være dejligt hvis vi kunne få rettet op på den lille bandit, for vi elsker ham overalt på jorden, men vores grænse er efterhånden ved at være nået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har klikkertrænet ham udfra nogle bøger om klikkertræning, men jeg synes ikke vi er stødt på noget slutord. Hvad er det??????

Et slut-ord er såmænd lige hvad det giver udtryk for at være :mrgreen:

Når man klikkertræner belønner man for tilbud af adfærd. Hunden forsøger sig frem og rammer på et tidspunkt rigtigt! Bonus! Vi belønner med andre ord initiativ!

Har du en hund der er voldsomt træningsglad og ikke mindst kreativ, kan det være han føler han er "på" hele tiden. Altså skal blive ved og ved og ved og ved med at forsøge, fordi han på et tidspunkt rammer rigtigt og får bonus. Det er voldsomt stressende for en hund altid at være på arbejde på den måde.

Når I klikkertræner er det derfor vigtigt at indlære et slut-ord som bliver sagt når der ikke er mere at hente.

Det kan blot være "Slut", og for hunden betyde at nu er træningen slut og der ér ikke mere at hente, uanset hvor meget han prøver.

Giver det mening? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Et slut-ord er såmænd lige hvad det giver udtryk for at være :mrgreen:

Når man klikkertræner belønner man for tilbud af adfærd. Hunden forsøger sig frem og rammer på et tidspunkt rigtigt! Bonus! Vi belønner med andre ord initiativ!

Har du en hund der er voldsomt træningsglad og ikke mindst kreativ, kan det være han føler han er "på" hele tiden. Altså skal blive ved og ved og ved og ved med at forsøge, fordi han på et tidspunkt rammer rigtigt og får bonus. Det er voldsomt stressende for en hund altid at være på arbejde på den måde.

Når I klikkertræner er det derfor vigtigt at indlære et slut-ord som bliver sagt når der ikke er mere at hente.

Det kan blot være "Slut", og for hunden betyde at nu er træningen slut og der ér ikke mere at hente, uanset hvor meget han prøver.

Giver det mening? :-)

Ja det giver rigtig meget mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79

Hej igen.

Vil bare lige sige tusind tak til alle jer der har skrevet til mig herinde med hjælp og gode råd i forbindelse med Walters adfærd. Vi har virkelig taget rådene til os og er i fuld gang med at føre dem ud i praksis og det mest fantastiske er, at der faktisk ser ud til at være en fremgang at spore i Walters adfærd.

De ting som vi især har øvet meget er fodersøg, fastholdelse uden snak og aen indtil han falder til ro (fantastisk råd) og reducering af brugen af nej.

Hvor er det bare super at der findes et sted som dette hvor man kan udveksle gode råd og erfaringer. Endnu engang tusind til jer alle sammen.

Mange hilsner Annemette, Brian og Walter

Link til indlæg
Del på andre sites