Hop til indhold

Haleknæk


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvet at søge højt og lavt på det på nettet, men har intet steds kunne finde bare en beskrivelse, eller i det mindste et billede af bare én hund med denne defekt :neutral:

 

Er der nogle, der har et billede? Eller kan beskrive, hvordan man kan genkende haleknæk fra ikke-haleknæk, bare ved at kigge? Jeg har fundet noget, hvor det gjaldt om at mærke, men intet om, hvordan man kan se det. Grunden er, at jeg mistænker Møffe for at have det, men kan ingenting mærke på han hale :( Dog er hans pels underligt kruset på et bestemt sted på halen, hvor den også ligesom buler op ad, så frygter det.. Forstå mig ret, Møffe bliver jo ikke en dårligere hund af det - men det er bare slut med udstillingskarrieren, hvilket jeg synes er rigtig ærgeligt og trist... :megaked:

 

Evt. nogle der kan præcisere, hvordan man kan mærke det, hvis det er nødvendigt?

 

Kan en hund også bare have den bøjning helt naturligt, uden der er noget "galt" med knoglerne?

 

Lige meget hvad, tager vi på udstilling her i weekenden, så må det bære eller briste - men iiiih, hvor det altså går mig på, for det er diskvalifiserende fejl :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg troede at man skulle kunne mærke det når der var knæk på halen, til en diskning:confused:

 

Har absolut ingen anelse - også derfor jeg spørger, hvordan og hvorledes.. Min træner bemærkede, at det lignede han havde haleknæk sidst.. Og jeg kan da godt give hende ret, for han har sådan en sjov knæk-ting på halen. Det blev ikke bemærket til skuet dog... Så håbet er jo lysegrønt :engel:

 

Men bliver jo helt "nervøs", for havde sådan glædet mig til at skulle hygge mig med udstilling :(

Redigeret af bernerazuro
Kunne misforstås
Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ikke nogle billeder hvor han står noglelunde stille eller i den dur???

 

Men ellers er det da bare at gå på den udstilling med bassen og så høre hvad dommerene siger til det, han bliver jo ikke en mindre dårlig hund af den grund:mrgreen:

 

Han lå faktisk og sov, da jeg tog billedet :lol: Så det er mig, der stiller halen, så man kan se "knækket" og den pels, jeg snakker om.. Men kan da prøve at tage et billede af halen i afslappet tilstand?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg lige taget fire mere.. På det første, prøvede jeg bare at skubbe halen ud, på de tre andre har jeg ligesom "hevet" i spidsen, så halen kom højere og højere op.. Og det aller sidste er stå-træning :mrgreen:

 

Og så er der de her, hvor han står op - sådan da, ved godt det kan diskuteres med et ene :blink::

 

bernerazuro-albums-moffe-8-uger-15-uger-picture9379-moffe-synes-absolut-ikke-han-gider-sta-paent-d-15-uger.jpg

 

bernerazuro-albums-moffe-8-uger-15-uger-picture9380-jaja-det-kan-godt-vaere-du-vil-have-mig-til-staa-men-det-har-jeg-altsa-ikke-tid-til-sa-laenge-af-gangen-sa-i-er-altsa-selv-ude-om-det-15-uger.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lå faktisk og sov, da jeg tog billedet :lol: Så det er mig, der stiller halen, så man kan se "knækket" og den pels, jeg snakker om.. Men kan da prøve at tage et billede af halen i afslappet tilstand?

 

Det ville nok gøre det lidt nemmere at se om der er noget :-)

 

Jeg syntes ikke rigtig at jeg kan se noget på de billeder du har lagt ind -jeg kan godt se at pelsen er anderledes lige der, men det syntes jeg ikke er så underligt, så vidt jeg husker er det vist nok ganske normalt med den alder Møffe har :blink:

 

Hvorfor mener træneren at han har knæk på halen???

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville nok gøre det lidt nemmere at se om der er noget :-)

 

Jeg syntes ikke rigtig at jeg kan se noget på de billeder du har lagt ind -jeg kan godt se at pelsen er anderledes lige der, men det syntes jeg ikke er så underligt, så vidt jeg husker er det vist nok ganske normalt med den alder Møffe har :blink:

 

Hvorfor mener træneren at han har knæk på halen???

 

Fordi halen ligesom laver så et lille V, ved den krudsede pels.. Altså, "V"'et er jo nok lidt overdrevent :blink: Går i hvert fald ud fra, at det var derfor, hun nævnte det bare, ikke hvorfor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm ja, jeg kan godt ligsom fornemme at der måske er noget, men jeg er godt nok ikke sikker :???: Du må nok bare vente også se hvad de siger i udstillingsringene ;-)

 

Ja, det må jeg jo nok.. Møgirriterende ikke at vide det dog!

 

Det er jo ikke ligefrem fedt at udstille, når man bliver disket hver gang :(

 

MEN, super nuser, dét er han i hver fald! :hjerte:

 

Taaaaaaark! :-D Og kan jo kun være enig :lun: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det må jeg jo nok.. Møgirriterende ikke at vide det dog!

 

Det er jo ikke ligefrem fedt at udstille, når man bliver disket hver gang :(

 

 

Jamen det er da skide træls :( Og nej, det sjove går nok hurtigt af hvis man bliver disket hver gang, men hvis først du har prøvet det en gang eller to, holder du nok også ganske automatisk op med at smide + 300kr. efter udstillingerne :blink: Men forhåbentlig kommer det ikke til at gå så galt :ae:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er da skide træls :( Og nej, det sjove går nok hurtigt af hvis man bliver disket hver gang, men hvis først du har prøvet det en gang eller to, holder du nok også ganske automatisk op med at smide + 300kr. efter udstillingerne :blink: Men forhåbentlig kommer det ikke til at gå så galt :ae:

 

Nej, forhåbentlig ikke! - og tusind tak for krammer!

 

Nu tager jeg til dobbeltudstilling i Bøsøre og dommeren om søndagen er selvfølgelig(!) den samme som den, til min yderst smukke debut med ugidelig hvalp, der trak sig ud af halsbåndet :mrgreen:

 

Men hvis jeg ingen kommentarer om haleknæk får der - mon dog, det så er noget, der kommer til at følge mig? :hmm:

 

Så har han trods alt været stillet 3 gange :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Henny har haleknæk , det er helt ude på spidsen af halen og meget lidt , dommerne har aldrig opdaget det , og hun har vundet mange gange :lol:

 

Jeg vil beskrive det sådan , sammenlign det med et sugerør du kan bukke , det er også led , bukker du det kun et hak er det næsten ingenting , men jo mere du bukker/knækker sugerøret des tydeligere mærkes det

 

Lidt rodet forklaring , men jeg kan ikke gøre det bedre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan som regel ikke se et haleknæk, men kun mærke det og er det der, så er det ud af avl med dyret, hvor mange kvaliteter den ellers besidder.

 

Hvis du er i tvivl så spørg en udstillingsdommer. Jep, så ryger han ud rent avlsmæssigt, den bette, men det det handler jo ikke om bånd, blik og pokaler, men ærlighed og forsat avl for at forbedre racen.

 

PS: Og skulle din kære opdrætter have solgt dig en hvalp med en diskvalificerende fejl uden at nævne det, så må du hellere få noget af hvalpens pris refunderet, for tro mig, er der et haleknæk, så ved hun det.

Redigeret af Zaz-zaz
Link til indlæg
Del på andre sites

De haleknæk jeg har haft fibgre i, de har allesammen kunnet mærkes, ved at man kører fingrene, ned laqngs halen, så hvis ikke at du kan mærke, ujævnheden på halen igennem pelsen, er der nok ikke noget.

Held og lykke med udstillingen, hvornår er/var det?

 

D. 29-30 august...altså næste weekend

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt én med haleknæk........... det var ret tydeligt. Den blev solgt til reduceret pris til en jæger der ikke skulle udstille og avle. Og selvfølgelig en bemærkning i sundhedsbog mm om at den havde haleknæk og ikke måtte bruges til avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg solgte for et par år siden en hvalp, hvor dyrlægen til efterfølgende vaccination bemærkede haleknæk og evt hængeøjne.

Køber ringede til DKK og fik at vide at der var refusion i prisen på sådan en hvalp. Nu havde foruden mig , 2 andre opdrætterer gennemgået disse hvalpe og vi troede ikke på denne Dr Dyr.

Køber skulle så efter aftale med mig, fremstille unghunden på en udstilling og her få dømmen.Evt hængeøjne hang nok sammen med at hvalpen i 3 mdr´s alderen var kørt til vaccination i den mest varme tid , måske i meget varm bil og deslige træt.Haleknæk kunne ingen mærke og unghunden fik Exelent eller 1ste præmie og blev så nr 3 af nok 10 stk ungtæver-.

Og det var bestemt ikke en dommer, der gav ved dørene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg kan godt se at det lige som giver lidt et knæk..Men som de andre skriver så skal du kunne mærke knækket... Hvis du ikke kan mærke knækket og det derfor kun er en pelsforskel kan du så ikke groome dig væk fra det??...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at det lige som giver lidt et knæk..Men som de andre skriver så skal du kunne mærke knækket... Hvis du ikke kan mærke knækket og det derfor kun er en pelsforskel kan du så ikke groome dig væk fra det??...

 

Det kan hun ikke med en Berner. Der er alt for markant forskel på pelstypen på baby og unghund og det betyder heller ikke en bønne i udstillingsøjemed. Det eneste vigtige er, at hunden IKKE har et haleknæk og hvis det så endelig er så uheldigt at den har, at Rikke begriber, at hun ikke på ærlig vis kan udstille dyret i håb om, at dommeren ikke opdager noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også haft en hund med knæk på halen, og det kan man mærke ret tydeligt.

 

For mig at se, ligner det også, at han måske er i starten til et pelsskifte, og det er ikke unormalt at der først bliver skiftet "en ring" på halen, også er det bare at vinke farvel til den plyssede hvalpepels :blink:

 

MEN: Det kan også være, at han bærer halen sådan, fordi hans halehår (for enden af halen) er for lange, og derfor skraber mod jorden når han går. Og det gør altså ret ondt i længden, da det går i nerverne... Så tjek lige om han måske trænger til at få klippet halehårene!! ;-)

Det er ikke et ukendt fænomen blandt schæfere i hvert fald...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det kan hun ikke med en Berner. Der er alt for markant forskel på pelstypen på baby og unghund og det betyder heller ikke en bønne i udstillingsøjemed. Det eneste vigtige er, at hunden IKKE har et haleknæk og hvis det så endelig er så uheldigt at den har, at Rikke begriber, at hun ikke på ærlig vis kan udstille dyret i håb om, at dommeren ikke opdager noget.

 

 

Oki...tænkte bare at man med en saks og en blower kommer langt... jeg ved godt at samojeden har en meget anderledes pels, men der kan man klippe lidt og blowe anderledes hvis halen er for højt eller lavt sat eller andre ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...