Hop til indhold

Odense ramt af dødelig hundevirus

Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Har lige set dette i nyhederne

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-24784482.html?nidk

Skrækkeligt for den stakkels hvalp, så pas på når i lufter jeres hund i områder hvor der er mange hunde..

Hundeskove o.l ... en vacc er ingen sikkerhed !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke mere effektivt bare at få hunden vaccineret? Uanset om du samler op, så mistænker jeg at parvo er så smitsomt at du skal skylle efter med sprit på græsset før smittefaren er ovre.

Vaccine er ikke en garanti.:

Dyrlægen fortæller, at der findes en vaccine mod parvovirus, men at den ikke er nogen garanti, hvis smittepresset er så stort, som tilfældet tilsyneladende er lige nu. Den hvalp, der netop er død, var vaccineret

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil stadig holde fast i at vaccine er vejen frem, netop for at undgå et stort smittepres. Vaccinerede voksne får et mildere forløb, hvalpe skal slet ikke ud blandt andre og udsættes for smitte. Opsamling af hømmer kan jeg ikke se har nogen effekt overhovedet på denne sygdom (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, tænker bare det er falsk tryghed)

Link til indlæg
Del på andre sites

Parvovirusdiarre er en akut og meget smitsom tarmbetændelse hos hunde. Sygdommen rammer især hvalpe, ikke-vaccinerede hunde og ældre, svækkede hunde.

Selve parvovirus er et meget modstandsdygtigt virus overfor både desinfektionsmidler og udtørring.

Parvovirus smitter ved kontakt med smittede hunde og ved kontakt med afføring fra smittede hunde. Ikke-vaccinerede tæver kan smitte deres hvalpe allerede i livmoderen.

Symptomer på parvovirus:

· Nedstemthed

· Manglende appetit

· Opkast

· Vandig eller blodig diarré

· Feber

· Væskemangel

· Hos spæde hvalpe kan parvovirus også ramme hjertemuskulaturen og give hjertesvigt.

For mig ser det ud som om folk tror at bare hunden er vacc når er den fredet for alt og man kan føle sig i sikkerhed. Da jeg selv lige har haft hundesyge i min hundeflok kan jeg skrive under på at en vacc IKKE er sikkerhed ! Den af mine hunde som blev hårdes ramt... var netop vacc , og den som kom "rimelig" let igennem var IKKE vacc.

Ingen viruser er ens og Parvovirussen er ret ligeglad med sprit o.l. , den bedste løsning ville jo klart være at man fandt frem til selve smittekilden/bæren og udfra dette kan man jo så se hvor har hunden været, hvor kommer den fra osv osv..

Efter det jeg netop selv har været igennem er jeg nok blevet mere hys og meget mere vågen overfor hvor jeg og mine hunde færdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil altid være nogen der ikke har effekt af vaccinen, men helt virkningsløs er den ikke, så det bedste råd er og bliver at vaccinere - du aner ikke om naboen lige har haft besøg af en smittet og du dermed får smitten ad den vej, det er ganske umuligt (se fx med svineinfluenzaen).

Ingen tvivl om at vacc er nr.1.. det burde enda være lovpligtigt at hunden skal være vacc. Ligesom mærkning og forsikring. Men så længe vacc er valgfrit så vil vi se virus o.l oftere end hvis vi alle fik vores hunde vacc. :cry:

Jeg holder meget fast i at man bør/skal vacc sin hund uanset om man bor på landet eller i byen, om man kommer blandt mange hunde eller ej. Vi kan jo selv bære smitte af alle slags med hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro på nu :-D

Parvovirus er ikke en ny dræber:shock:

Den har hundes død på samvittigheden hvert år, men ca en gang hvert 5 år er den ekstra slem ( hvorfor ved jeg ikke )

Parvovirus er IKKE dødelig, det er følgerne af den som er dødelige, altså dehydrering og organsvigt fom følge heraf.

Så derfor, har din hund diarré, er det afsted til dr. dyr:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil stadig holde fast i at vaccine er vejen frem, netop for at undgå et stort smittepres. Vaccinerede voksne får et mildere forløb, hvalpe skal slet ikke ud blandt andre og udsættes for smitte. Opsamling af hømmer kan jeg ikke se har nogen effekt overhovedet på denne sygdom (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, tænker bare det er falsk tryghed)

Så vidt jeg ved er der da mange sygdomme, ink div. parasitter som smitter via lort (var der ikke også noget om det i den hjerte/lungeorms tråd?).

Og uanset om man tror det virker mod sygdomme eller ej, er det så ikke almindelig respekt for sine medmennesker at samle op efter sin hund?!

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

Nu skal i slet ikke forevente at fru pyller render rundt og kigger Aslans lort igennem med en lommelygte kl 5:30 om morgenen :mrgreen:

Martin kom endda hjem med en dynamolygte som jeg kan medbringe :rolleyes:

:5up: Godt Fru Pyller og jeg ikke bor i samme område for så var vi kommet i den lokale sprøjte som de to "lysende" Bæ-kikke-samler !! Jeg fimser da heller ikke rundt med en skovl i den ene hånd og en lygte i den anden :lol:.. næææ slet ik !!

Ænder ?? Øh ik hva jeg ved af :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Vil stadig holde fast i at vaccine er vejen frem, netop for at undgå et stort smittepres. Vaccinerede voksne får et mildere forløb, hvalpe skal slet ikke ud blandt andre og udsættes for smitte.

Det er desværre ikke en sikkerhed.

MIn søsters - fuldt vaccinerede og udvoksede eurasier - var ved at dø af parvo :(

Link til indlæg
Del på andre sites